Gjest gjesta Skrevet 13. april 2003 #1 Del Skrevet 13. april 2003 På landstedet vårt har vi en stor, deilig terrasse hvor jeg forhåpentligvis kommer til å befinne meg i horisontal stilling både titt og ofte utover sommeren :D MEN, før jeg kommer så langt har jeg endel jobb å gjøre på nevnte terrasse. Gulvet er malt, det var slik når vi overtok, så jeg aner ikke hva det er malt med eller hvor lenge det er siden det ble malt. Malingen flasser, gulvet trenger altså behandlig av et eller annet slag. Hvis jeg skraper og maler på nytt, vil det da holde seg pent? Noen som har erfaring med det? Eller hva med å skure gulvet med kaustisk soda og vann, forsvinner den gamle malingen da? Eller blir det for hard behandling på gamle trebord? Hvis jeg kan male, hvilken maling skal jeg da bruke? Håper noen har tips å komme med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. april 2003 #2 Del Skrevet 13. april 2003 Du skraper vekk løs maling. På resten bruker du lakk og malingsfjerner. Så kan du pusse litt. Du kan olje den eller ha på terrassebeis. Lykke til med jobben Jeg holder på med hagemøblene nå. Jeg skulle aldri ha malt dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 13. april 2003 #3 Del Skrevet 13. april 2003 Det høres ikke så greit ut med malte terrassebord... Men det er jo en mulighet å pusse/skrape/slipe bort det gamle og beise eller male på nytt. Tror nok at jeg hadde tatt en prat med en eller annen i fargehandelen... Vi har nesten nye, behandlede terrassegulv (grønnaktige). I år må vi bahandle dem på nytt og har planer om å bruke olje med farge i. Muligens blir det en "teak-aktig" nyanse. Har inntrykk av at olje er det beste for slike gulv. Det flasser i alle fall ikke av slik som maling gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 13. april 2003 #4 Del Skrevet 13. april 2003 Jeg frykter at malingen må vekk, ja. Treverket ser ut til å være i god stand, og terrassen er ganske stor, så det er sikkert verd slitet. Bra jeg har arbeidsbukse med polstrede knær! Hjemme har vi oljet terrasse gulvene våre i en varm, gylden brunfarge. Det ble kjempefint, vi gjorde dette når treverket var helt nytt. Neste gang bordene må oljes, kommer jeg til å bruke blank olje slik at ikke gulvet blir for mørkt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 13. april 2003 #5 Del Skrevet 13. april 2003 Takk for at du minnet meg på det... Min arbeidsbukse ble helt stiv av sement i fjor og måtte kastes. Trenger nok en ny! En slik bukse burde finnes i enhver kvinnes garderobe . Dessuten får man så snerten rumpe i dem.. (Avsporing igjen.. sorry) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 13. april 2003 #6 Del Skrevet 13. april 2003 Jepp. Veldig praktisk, og det er jo vi kvinner kjent for å være Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. april 2003 #7 Del Skrevet 14. april 2003 Kaustisk soda er helt rått. Spray på og skyll av, og malingen renner av. IKKE bruk høytrykk sammen med kastisk sode. Spray det på (bruk hansker OG munnbind), kost over godt med en vanlig kost, la det virke noen minutter og skyll av. Gjenta om nødvendig. IKKE gå fra det, og følg nøye med. Lar du det sitte på for lenge, eller spayer rett på trevirke som ikke har maling, kan treet bli sort. Gjøe det heller to ganger. Jeg gjorde det på lakkerte garageporter hjemme hos oss, og all lakken ble borte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå