Gå til innhold

kjøttkake vs medisterkake

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja , det meste står vel i tittel og emnebeskrivelsen , men jeg lurer altså da på hva som er forskjellen på kjøttkaker og kjøttkaker laget av medisterfarse ?

Jeg sier kjøttkake til begge deler , men er det sånn?

Videoannonse
Annonse
Gjest Eurydike
Skrevet

Kjøttkaker er laget av storfekjøtt, medisterkaker av svinekjøtt.

Skrevet

Kjøttkaker: Grove av karonade eller kjøttdeig

Medisterkaker: Fine av medisterfarse.

Men bare for å ha sagt det.. Hos oss heter begge deler kjøttkaker.

Og egentlig er jeg vandt med at det serveres medisterkaker når man har kjøttkaker til middag.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Hehe, den diskusjonen har jeg hatt mange ganger.

Hos oss heter medisterkaker (av fin farse) kjøttkaker, mens kjøttkaker (grovere) heter kjøttboller.

Skrevet (endret)

Kjøttkaker er her i av grovt kvernet kjøtt/kjøttdeig/karbonadedeig.

Mens medisterkaker er av medisterfarse - og de spiser vi bare til jul.

Endret av monja
Gjest ¤bella¤
Skrevet

:Nikke: Slik er det her også.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Tror de forskjellige definisjonene kanskje skyldes at vi kommer fra forskjellige steder!? Synes det er en tendens til at det er regionale forskjeller som bestemmer hva folk kaller de forskjellige tingene!

Skrevet

:Nikke: Slik er det her også.

Og her.

Forresten så er medisterdeig laget av svinekjøtt og -spekk og tilsatt krydder. Denne brukes til medisterkaker,

Kjøttdeig er laget av oppmalt storfekjøtt og -fett og er tilsatt vann, men ikke krydder. Denne brukes til kjøttkaker.

Skrevet

Kjøttkaker: Grove. Laget av kjøttdeig (storfekjøtt)

Medisterkaker: Også grove. Laget av medisterdeig (svinekjøtt) Krydret annerledes enn kjøttkaker, pleier blandt annet å ha ingefær og muskat i medisterkaker.

Skrevet
Kjøttkaker: Grove. Laget av kjøttdeig (storfekjøtt)

Medisterkaker: Også grove. Laget av medisterdeig (svinekjøtt) Krydret annerledes enn kjøttkaker, pleier blandt annet å ha ingefær og muskat i medisterkaker.

Jeg har som regel alltid muskat og ingefær i kjøttkaker laget av storfekjøtt.

Gjest Dallandra
Skrevet

Sånn apropos. Vi pleier å blande medisterfarse og kjøttfarse ca halvt om halvt. Det blir kjempegodt!!! Mye bedre enn både medisterfarse og kjøttfarse. Men vi gjør det bare til jul da, så det er julekjøttkakene våre. Vår kjøttfarse er av elg da, men sånn blir det bare når mannen i huset er jeger.

Skrevet
Sånn apropos. Vi pleier å blande medisterfarse og kjøttfarse ca halvt om halvt. Det blir kjempegodt!!! Mye bedre enn både medisterfarse og kjøttfarse.

Enig i at en blanding blir bra.

Jeg bruker en familieoppskrift som sier to deler medisterdeig og en del karbonadedeig. Bruker knust kavring også, men det er vel fordi oppskriften er gammel og folk var mer nøysomme før.

Blir ikke jul uten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...