Gå til innhold

Tannlegeangst

Fremhevede innlegg

Gjest Reddare-frøken
Skrevet

Jeg skal til tannlegen om ikke så lenge og gruer meg noe helt vannvittig :cry:

Jeg vet med sikkerehet at jeg har et par hull.

Hvis tannlegen tar så mye bedøvelse det går ann å ta, kan det da alikevel gjøre vondt?

Har veldig ømfindtlige nervtråder tror jeg..

Hva skal jeg gjøre for å klare å gjennomføre dette?

Blir helt fysisk kvalm av tanken her jeg sitter..

Råd og trøstende ord vil settes stor pris på.

Har deverre ikke discman el, det hadde kanskje hjulpet bittelitt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er grusomt å gå til tannlegen. De som sier at det ikke er vondt og sånn, de snakker tull. For vi vet det er vondt og ubehagelig. Men vi vet også at vi må! Vi er bare nødt. For de som sier det blir verre å ikke gå, de snakker ikke tull. Vi vet det. Vi er bare nødt til å gå nødt til å gå nødt til å gå. Vi vet også hvor fantastisk deilig det er etterpå. Å ha nummen munn etter bedøvelsen og kikke på en lekker topp eller noe annet som belønning. Vi vet at det er deilig når man må bite sammen kjeven for å ikke bite seg i tungen. Vi vet hvor godt det er å være stolt av seg selv, var vi flinke eller! Aldri har noen fått så mange sprøyter for et så lite hull. Og UTEN å begynne å grine. Vi var da ferdiggrått før sprøyten kom. Å få beskjed om et hull var nok.

Men nå er vi ferdig - for et helt år. Og den følelsen av lettelse, som man har vært gjennom en renselse, den får du ikke uten å gå til tannlegen først. Ingen snarvei til lykke. Smil gjennom tårer - jeg er sikker på at du overlever. For jeg har vært enda reddere enn deg. Og jeg har hatt vondere enn deg. Og jeg har enda mer ømfindtlige tenner enn deg. Og jeg klarte det. Da klarer du det også!

Gjest Reddhare-frøken
Skrevet

Hei Tusenfryd!

Tusen takk for svaret ditt, det var bra skrevet synes jeg :blunke: . Det er godt å vite at man ikke er alene om å føle det slik.

Hvor lang tid tar det å borre et stort hull ca? Jeg vet nemlig om minst to strore hull. Har ikke vært der på en del år nemlig (dumme meg!!) Går det ann å ta alt på en gang og bli ferdig med det? Hvis det f.eks skulle vise seg at jeg har fire hull spredt rundt omkring i munnen min.

Skrevet

Jeg har tannlege-skrekk! :o

Jeg passer på å gå til tannleger som er flinke med oss som er redde.

Jeg er ikke så redd at jeg trenger narkose, men det finnes tannleger som også kan gi det!

Jeg avtaler alltid med tannlegen min at hvis jeg kjenner det minste så løfter jeg hånden. Da må han stoppe med eeeeeen gang.

Jeg er så redd at jeg ligger i bue i tannlegestolen. Bare nakken og helene ligger nedpå. Jeg er derfor helt utkjørt når jeg er ferdig. Men det er altså ikke tannlegens skyld! Jeg har aldri kjent noe når jeg er der. Han gir meg alltid nok bedøvelse. Det er min egen skyld. Min egen redsel som gjør meg så sliten. :(

Det tar ca 15 minutter å fikse et hull. Maks 3 - 4 minutter med borring. Det overlever vi! Selv om vi er redde! :D

Fortell tannlegen hva DU trenger for å bli mindre redd.

Ta gjerne med deg walkman med god musikk slik at du ikke hører lyden.

Lykke til!

:briller:

Skrevet

Jeg har ikke vært hos tannlegen på 8 år :oops:

Det som er verst for meg, er lydene, luktene og å få instrumenter borti tennene. Om det var det vonde som var verst, kunne jeg sikkert gå til en som kunne bruke lystgass..

Jeg føler med deg, Reddhare-frøken! :(

Gjest Trulselinemor
Skrevet

Du er ikke alene med å ha tannlege skrekk.

Jeg hater å gå til tannlegen. Jeg blir innkalt en gang hver 6 mnd for tannrens. Hun jeg går til vet at jeg har tannlege skrekk, og det tar hun hensyn til.

Jeg ble fulgt til døra de første gangene av samboeren, men nå går jeg alene. Hun er alltid spent på om jeg kommer,og hun er glad for å se at jeg kommer.

Det er viktig at du gir beskjed at du er redd for å gå til tannlegen, slik at de kan ta hensyn til det.

Skrevet

Kjenner meg godt igjen. Har ikke vært hos tannlegen på 4 år, heldigvis ikke så ille som Maria. :lol:

Hadde ikke tannlegeskrekk da jeg var mindre, men da vi begynte på ungdomsskolen fikk vi ny skoletannlege og han er skrekkens tannlege altså. Store tørre hender med hår, uten hansker. Gigantvorte med hår på mindt i ansiktet, sang salmer når han boret...og det værste var når min beste venninne var der som var ekstremt redd for alle tannleger (alle gikk to og to for alle syns han var litt skummel), hun ville ikke at han skulle bore så hun hoppet ut av stolen og hun løp rundt med tannlegen i hælene som veiva med den dingsen han pirker i tennene med og ropte "NÅ SETTER DU DEG NED". Vi begynte å gå til privat tannlege alle mann...

For noen år siden knuste jeg kjeven og slo ut noen tenner da jeg stod på rollerblades i London (idioten hadde sett "Starligth express" og ville kopiere litt derfra) da var jeg hos tannlegen veeeeldig ofte, rotfylte, fikk nye tenner osv. Så jeg begynte å bli vant med det. Men nå har jeg flyttalangt unna og nekter å gå til noen tannlege jeg ikke kjenner. Samtidig vil jeg ikke gå til han når jeg er hjemme på besøk for jeg veeet at jeg ikke har brukt tanntråd så veldig ofte :fy: noe han "kjefter" på meg for hver gang

Skrevet

Trulselinemor???!!! Glemte å spørre om en ting, bor du i Bergen? I såfall Hvilken tannlege går du til? Trenger en som er skikkelig snill med meg om jeg skal gå....bruker hun lystgass??

Redd liten Ionaa :blunke:

Skrevet

Nei - det er ikke noe moro å gå til tannlegen. Gjør som de andre her sier - si i fra at du er redd. Det fungerer med enhver menneskelig tannlege. Og når du så har fått opp motet og gjort et besøk - ta en tur minst hver 6. måned for å holde angsten i sjakk. Det blir værre jo lenger tid du lar det gå mellom besøkene.

Med bedøvelse kjenner du ingen smerter - kun ubehaget med å ha instrumenter som jobber med tennene. Be tannlegen ha på radio eller spille CD'er - det gjør min. Sist lette han gjennom hele CD-arkivet sitt for å finne en plate med bryllupsmarsjer siden jeg skal gifte meg neste måned. :D

Gjest Trulselinemor
Skrevet

Nei jeg bor ikke i bergen. Jeg bor i Hardanger.

Gjest Poirot
Skrevet

Noen tannleger er utdannet innen tannlegeskrekk. Vet om en tannlege (ihvertfall før) på CC Vest , Lilleaker som er det.

Skrevet

Vet hvordan du har det, har tannlegeskrekk deluxe!!!!! Jeg vet at det går ann å ta noen piller jeg ikke husker navnet på i farta som gjør at du ikke blir så engstelig, men jeg syns det er ekkelt med bedøvelse og alt jeg da... Spør om råd hos tannlegen din du.. Forklar at du har litt problemer med det... Jeg er så heldig at svigerinna mi er tannlegesekretær så hun hjelper meg..

Hilsen XSiljeX

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...