Gå til innhold

Kjøttkaker! Hva er din "hemmelige" ingrediens?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått en innskytelse om at kjøttkaker er godt, og har begynt å lage dem. Og jammen meg er de populære! Og ikke vanskelig heller, selv en ettermiddag etter jobb.

Men så er det dette krydderet da. Hva har du oppi? I min oppskrift står det:

Potetmel

Melk

Salt og pepper

Spisskummen (?!!?)

Har prøvd med litt chilipulver (men redd for å gjøre det for sterkt for minstemann), men ellers er de litt smakløse. Spisskummen har jeg aldri prøvd.

Hva har du oppi?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I 'standard' kjøttkaker har jeg allehånde, som er et undervurdert krydder. Jeg kjøper de hele og maler i steinmorter, men malt er også bra. Ellers vanlige ingredienser som løk, egg, salt og pepper.

Noen ganger lager jeg kjøttkakene med løk, rømme, sennep og honning, som også er godt, men ikke helt standard.

Skrevet

Ca halvt om halvt med kjøttdeig/familiedeig

Salt

Litt vann

Pepper

Revet muskat

Potetmel

Litt vanlig hv. mel

Egg

Skrevet

Bruker karbonadedeig eller kjøttdeig, litt vann, et egg, en hakket løk, litt hvetemel (evt spelt) for å binde sammen, og (dijon eller annen sterk) sennep, salt og pepper. Dette er "grunnlaget". Sist krydret jeg også med allehånde (passer veldig bra og er mildt for pingler og barn), hakket hvitløk og hakket frisk chili med frø. De ble supergode, ikke for å skryte selvsagt :ler: Men ganske sterke. Potetmel har jeg aldri brukt i kjøttkaker, men hvis det funker som bindemiddel er det jo en grei løsning for folk som ikke tåler glutenmel.

Også er tilbehøret viktig - sist lagde jeg hjemmelaget brun saus med en liten rødvinsskvett, og så hører det med poteter og gode, ikke overkokte grønnsaker som broccoli, brekkbønner o.l.

Skrevet

Sennep, hvitløk og chilipulver oppi er godt oppi, men hvis jeg bruker dette har jeg de ikke oppi brun saus, det blir litt rart synes jeg. Da lager jeg heller en god potetmos, koker litt gulerøtter og har litt mango-chutney til.

Skrevet

Kjøttkaker er kjøttkaker synes jeg, jeg lager mange andre "bolle-varianter" av kvernet kjøtt - men da er det ikke kjøttkaker lenger...

Jeg skilner på kjøttkaker, kjøttboller, spicy kjøttboller, karbonader, köfte, baconbiffer osv osv osv

Gjest vimselot
Skrevet

Kjøttet er min hemmelighet...og pepper og salt, men har laget kjøttkaker på så mange forskjellige og ukjente steder (tilbyr meg gjerne å lage mat når jeg er gjest, men har ofte fått nervøst sammenbrudd når jeg har sett hva jeg har til rådighet, så tar det på strak arm uten oppskrift.

Det skal smake kjøtt, men har blandet i havregryn som er lagt i 1 dl vann, finhakket sylteagurk, rødbeter, selvsagt egg og det som er "standard for kjøttkaker".

Men sausen er det viktigste, bortsett fra at min mors kjøttkaker slår alt av rekorder... må spørre henne om oppskriften, de smaker slik kjøttkaker skal smake...mens jeg ofte får 20 kjøttkaker av 500 gram karbonadedeig, får hun ti-tolv...

Men de jeg lager er også veldig gode, fordi jeg er ganske flink å lage saus...

Skrevet

halvparten karbonadedeig og halvparten farse, samt potetmel, egg, salt og pepper( masse) finhakket( gjerne most) løk,og sylteagurk.... ........ alt brunes godt før det trekker i buljong...( som blir til saus etter hvert....

Skrevet

I tillegg til egg, salt, peppper og slikt, så er det veldig godt med grovhakket rødløk og hakket, fersk chilli. Nå har jeg lyst på kjøttkaker igjen!

Skrevet

I vanlige tradisjonelle kjøttkaker bruker jeg 50/50 kjøttdeig og karbonadedeig. Finhakket løk hører med, likeså muskat, allehånde og ingefær i tillegg til egg, potetmel ol.

Og bruk Blå Farris, ikke vanlig vann fra springen. Det trikset lærte jeg av en kokk og gjør underverker.

Kjøttkakene serveres med brun saus, kokte poteter, gulrøtter, ertestuing og tyttebær. Skal du kjøre det skikkelig tradisjonelt så server tilslørte bondepiker til dessert.

Gjest nextlife
Skrevet

Kjøttdeig eller karbonadedeig

Finrevne kokte poteter

Litt melk

Litt Farris

Finrevet løk (revet på den fine siden på rivjernet)

Egg

Salt/pepper/muskat

Skrevet

muskat

ingefær

1 ss griljermel

hvitløk

og av og til noen dråper tabasco

Skrevet

Det var visst allehånde det sto i oppskriften, ikke spisskummen... :sjenert:

Takk for tips! Likte også godt tipset om å rive løken, for jeg opplever at uansett hvor godt jeg hakker løken, så blir det hengende "tutter" ut som gjør at kjøttkaken deler seg.

Jeg ser at dette er litt som vafler - ta det du har for hånden!

Hilsen en som SKAL bli kjøttkakeekspert! :ler:

Skrevet

Jeg bruker litt rå potet i kjøttkakene.

Ellers er oppskriften tradisjonell.

Jeg bruker til og med ferdig kjøttkakekrydder. :-D

Skrevet
Har fått en innskytelse om at kjøttkaker er godt, og har begynt å lage dem. Og jammen meg er de populære! Og ikke vanskelig heller, selv en ettermiddag etter jobb.

Men så er det dette krydderet da. Hva har du oppi? I min oppskrift står det:

Potetmel

Melk

Salt og pepper

Spisskummen (?!!?)

Har prøvd med litt chilipulver (men redd for å gjøre det for sterkt for minstemann), men ellers er de litt smakløse. Spisskummen har jeg aldri prøvd.

Hva har du oppi?

Det er at jeg kjøper aldri kjøttdeig i de rød pakkene. Fulli fett/vann. Kjøper hos slakteren og da køper jeg halvt om halvt med karbonade/kjøttdeig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...