Gjest Gjest Skrevet 22. november 2007 #1 Skrevet 22. november 2007 Bestillte en mobil i netbutikken til cdon.com. Da jeg begynte å bruke den fant jeg fort ut at den var defekt. Den skrur seg av, henger seg opp osv..(den var slik allerede den første dagen) Bestillte med faktura. Denne har jeg ikke betalt enda, fordi jeg ønsker ingen ny telefon eller reperasjon. Jeg vil gjerne heve kjøpet. Trodde det var ok hvis man mottar n ødelagt vare? Har sendt mail til dem og de tilbyr seg kun å reparere den.. Utrolig dårlig synes jeg. Har jeg ikke rett til å reklamere/heve kjøpet? Jeg tenker det burde være samme regel som hvis man gikk å kjøpte seg en kaffetrakter f.eks og finner ut da man komer hjem at den er ødelagt så kan man få pengene igjen? Hjelp!
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2007 #2 Skrevet 22. november 2007 Den smileyen skulle ikke være der, den skulle vært på slutten av innlegget. hehe er ikke så glad for det her akkurat.
Eve Luna Skrevet 22. november 2007 #3 Skrevet 22. november 2007 § 30. Innledende bestemmelse. (1) Dersom det foreligger mangel og denne ikke skyldes kjøperen eller forhold på hans side, kan han etter §§ 31 til 40 kreve retting, omlevering, prisavslag, heving og erstatning samt holde kjøpesummen tilbake etter § 42. Hans rett til erstatning faller ikke bort ved at han gjør gjeldende andre krav eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende. (2) For andre feil ved selgerens oppfyllelse gjelder reglene om mangler så langt de passer. § 36. Selgerens rett til retting eller omlevering (avhjelp). (1) Selv om kjøperen ikke krever det, kan selgeren for egen kostnad rette mangel eller foreta omlevering, når dette kan skje uten vesentlig ulempe for kjøperen og uten risiko for at kjøperen ikke får dekket sine utlegg av selgeren. (2) Dersom selgeren spør om kjøperen vil godta retting eller omlevering, eller underretter kjøperen om at han vil rette eller omlevere innen en angitt tid, men kjøperen ikke svarer innen rimelig tid etter at han har fått meldingen, kan selgeren foreta det nødvendige innen den tid som er angitt. (3) Selgeren kan ikke gjøre gjeldende at han ikke har fått høve til å rette eller omlevere, dersom kjøperen har sørget for å få rettet mangelen og det etter forholdene ville være urimelig å kreve at han ventet på selgerens retting eller omlevering. § 37. Prisavslag eller heving etter manglende avhjelp. (1) Dersom retting eller omlevering ikke kommer på tale eller ikke blir foretatt innen rimelig tid etter at kjøperen har klaget over mangelen, kan kjøperen kreve prisavslag eller heve kjøpet etter §§ 38 eller 39. Dette gjelder ikke dersom kjøperen avslår avhjelp som han plikter å motta. § 39. Heving. (1) Kjøperen kan heve kjøpet dersom mangelen medfører vesentlig kontraktbrudd. (2) Kjøperen kan ikke heve kjøpet med mindre han gir selgeren melding om heving innen rimelig tid etter at han fikk eller burde ha fått kjennskap til mangelen, eller etter utløpet av den frist som kan følge av krav eller melding etter §§ 34 eller 36. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren har opptrådt grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Ut fra kjøpsloven så virker det som om du må gi en sjanse til selgeren til å rette feilen, enten ved reparasjon eller å få ny vare. Hvis det ikke lykkes, så kan du kreve kjøpet hevet. Sånn tolker jeg det i hvert fall. Jeg vet ikke om det er noen andre som har vært i lignende situasjoner og har erfaring med slikt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå