Gjest Gjest Skrevet 22. november 2007 #1 Skrevet 22. november 2007 Hvorfor er det så mange som har så mye i mot samer (virker i hvertfal sån?
Gjest Wolven Skrevet 22. november 2007 #2 Skrevet 22. november 2007 Mulig jeg ikke har fått med meg alt, men.. Hvorfor virker det som om folk her har noe spesielt i mot samer?
Indine Skrevet 22. november 2007 #3 Skrevet 22. november 2007 Hvorfor er det så mange som har så mye i mot samer (virker i hvertfal sån? Det har hovedsakelig med umodenhet og uvitenhet å gjøre. Folk som har noe mellom ørene forstår at samer er akkurat som andre mennesker. Kanskje inntrykket har oppstått ved at folk fra samiske kjerneområder, dvs der samisk er førstespråket, kanskje uttrykker seg klossete på norsk fordi norsk er 2. språket. Kanskje har det noe med at forholdet til natur, jakt, fiske osv er ganske utbredt i områder med mye natur tilgjengelig (ikke bare samer altså), noe som vel kan være litt skremmende for urbane ungdommer med manglende erfaring fra skog og mark. Og det som skremmer oss må vi jo rakke ned på? Dette er noe som jeg spesielt har lagt merke til på fotballkamper. Når Tromsø spiller bortekamp er joikinga i gang på tribunen. Dette skal visst være en form for hån, men siden de færreste unge mennesker fra Nord-Norge i dag mener at det ikke er noen skam å være av samisk avstamming, er dette rimelig bortkastet hån. Ikke alle som skjønner det da siden de fortsetter med det
Gjest Frk Åberg Skrevet 22. november 2007 #4 Skrevet 22. november 2007 Jeg hører egentlig aldri noen snakke om samer, annet når samer føler seg diskriminert. Det er sikkert fordi jeg bor for langt sør i landet, og fordi jeg ikke kjenner noen samer. Hvis det er mange som har noe imot samer, så er det uforståelig. Skjønner ikke hva de ikke skulle like med samer. Det er kanskje som Indine sier, at det som er annerledes er skremmende og/eller tillatt å latterliggjøre.
Gjest Huldali Skrevet 23. november 2007 #5 Skrevet 23. november 2007 Jeg har aldri hørt at noen har noe i mot samer. Det eneste jeg har hørt er at samene sier at noen har noe i mot dem, at de føler seg diskriminerte.
smaksløk Skrevet 23. november 2007 #6 Skrevet 23. november 2007 Jeg har aldri hørt at noen har noe i mot samer. Det eneste jeg har hørt er at samene sier at noen har noe i mot dem, at de føler seg diskriminerte. Det at samer har følt seg diskriminerte har vel mye å gjøre med at de lenge har vært en assimilert og segmentert gruppe. Under internasjonal lov har de spesielle retter som lenge ikke var tatt til konsiderasjon i Norge, Sverige, Finland og Russland. Men i løpet av de siste 30 åra har situasjonen bedret seg, men de har ennå som urfolk krav på en hel del, noe som er under utbedring av urfolksrådet, ILO, interreg programmene og andre ulike institusjoner.
Gjest Frysepulver Skrevet 23. november 2007 #7 Skrevet 23. november 2007 Tror TS mener generelt, ikke nødvendigvis her på KG. Har fordommer mot samer selv jeg... Sikkert fordi jeg vet lite (er vel derfor det kalles fordommer), men jeg ser på de som noen sytete folk som skal ha masse særrettigheter. De går i en grusom drakt når de skal pynte seg og er altfor opptatt av seg og sin særegenhet. Det hjelper ikke at de snakker rart og kjører snøscootere heller.
smaksløk Skrevet 23. november 2007 #8 Skrevet 23. november 2007 Ojda Frysepulver...håper du tuller... Her kan du lese litt om samene, kanskje det forbedrer synet ditt litt.. http://www.reisenett.no/norway/facts/cultu...ience/sami.html Må også legge til at det å nekte samene sine særrettigheter osv er som å diskriminere andre etniske minoriteter, regner med du er enig i det ikke er rett? At samene har en spesiell situasjon er fordi de er kategorisert som urfolk, og ikke bare etnisk minoritet, dvs at de er de opprinnelige beboerne av den skandinaviske halvøya. I verden i dag er det bare et visst antal urfolk, og samene er nok ikke de som er i den værste posisjonen sammenlignet med indianere isør-Amerika for eksempel... Samene har oppnådd stor grad av anerkjennelse i forhold til andre urfolk i verden..
jannamor Skrevet 23. november 2007 #9 Skrevet 23. november 2007 Jeg har ingenting i mot samer. Les tråden min da vel. Regner med du sikterr til den? hallo. Patetisk og lage spinn off tråd om det. jaja carry on
smaksløk Skrevet 23. november 2007 #10 Skrevet 23. november 2007 Jeg har ingenting i mot samer. Les tråden min da vel. Regner med du sikterr til den? hallo. Patetisk og lage spinn off tråd om det. jaja carry on
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2007 #11 Skrevet 23. november 2007 Jeg har ingenting i mot samer. Les tråden min da vel. Regner med du sikterr til den? hallo. Patetisk og lage spinn off tråd om det. jaja carry on Jeg laget en tråd etter å ha og lest litt rundt på nettet om at folk er negative til samer og ville gjerne vite om det var noen spesiell grunn. Det var ikke ment som noe spin-off tråd av ditt innlegg, ikke visste jeg at du hadde et innlegg om det heller. Men jeg får vel søke neste gang da, men ikke alltid man tenker på det.
Gjest Chrizzy Skrevet 23. november 2007 #12 Skrevet 23. november 2007 Tror TS mener generelt, ikke nødvendigvis her på KG. Har fordommer mot samer selv jeg... Sikkert fordi jeg vet lite (er vel derfor det kalles fordommer), men jeg ser på de som noen sytete folk som skal ha masse særrettigheter. De går i en grusom drakt når de skal pynte seg og er altfor opptatt av seg og sin særegenhet. Det hjelper ikke at de snakker rart og kjører snøscootere heller. Åh, samiske barn som har pyntet seg er noe av det nydeligste jeg ser. De bruker farger og er som små levende fyrverkeri i drakten sin. Helt herlig, kreativt og fargerikt. Jeg synes egentlig draktene til voksne også er fine da... Barn Barn
Gjest Frysepulver Skrevet 23. november 2007 #13 Skrevet 23. november 2007 Ojda Frysepulver...håper du tuller... Her kan du lese litt om samene, kanskje det forbedrer synet ditt litt.. http://www.reisenett.no/norway/facts/cultu...ience/sami.html Må også legge til at det å nekte samene sine særrettigheter osv er som å diskriminere andre etniske minoriteter, regner med du er enig i det ikke er rett? At samene har en spesiell situasjon er fordi de er kategorisert som urfolk, og ikke bare etnisk minoritet, dvs at de er de opprinnelige beboerne av den skandinaviske halvøya. I verden i dag er det bare et visst antal urfolk, og samene er nok ikke de som er i den værste posisjonen sammenlignet med indianere isør-Amerika for eksempel... Samene har oppnådd stor grad av anerkjennelse i forhold til andre urfolk i verden.. Jeg synes ingen grupper skal ha særrettigheter. Jeg synes det er helt sykt at de skal ha sitt eget ting, var en flyttsame i Hedmark for endel år tilbake som ville ha sitt eget jævla flyttsameting der - det er i beste fall helt hjernedødt å foreslå. Skal samene ha alle sine greier bør muslimene få det, abortmotstanderne osv. Hvor skal det ende? Åh, samiske barn som har pyntet seg er noe av det nydeligste jeg ser. De bruker farger og er som små levende fyrverkeri i drakten sin. Helt herlig, kreativt og fargerikt. Jeg synes egentlig draktene til voksne også er fine da... Barn Barn Joda, de bruker farger, det skal de ha...
smaksløk Skrevet 23. november 2007 #14 Skrevet 23. november 2007 Grunnen til at de har spesielle lover som beskytter dem er vel for at det er en gruppe som ellers i dagens samfunn ville hatt vanskelig for å ta vare på kulturarven sin. I forhold til Sametinget, så betyr ikke det at de har sin egne lille stat der oppe, det er "samme greie" (for å bruke ditt uttrykk, som Skottene har sitt assembly, eller assembly i Wales.. De har ikke beslutningsrett i sametinget, det meste går gjennom Stortinget, men de tar seg av nettopp disse sakene som går på samisk næring og kultur. Synes ikke den sammenligningen din av muslimer og abortmotstandere er helt relevant. Blir ikke de politisk representert da? Det er klart en kan starte en ny tråd om muslimer sine retter i Norge er gode nok, men det er ikke saken her i hvertfall. Det er klart at i et demokrati er det majoriteten som skal bli representert, men det betyr ikke at en kan ignorere minoritetene. Da hadde vi ikke hatt en demokratisk styreform, og i et demokrati og i følge internasjonal lov skal man respektere folkeretten. Samene bla. sine retter er grunnleggende prinsipp i folkeretten.
Gjest Frysepulver Skrevet 23. november 2007 #15 Skrevet 23. november 2007 Grunnen til at de har spesielle lover som beskytter dem er vel for at det er en gruppe som ellers i dagens samfunn ville hatt vanskelig for å ta vare på kulturarven sin. I forhold til Sametinget, så betyr ikke det at de har sin egne lille stat der oppe, det er "samme greie" (for å bruke ditt uttrykk, som Skottene har sitt assembly, eller assembly i Wales.. De har ikke beslutningsrett i sametinget, det meste går gjennom Stortinget, men de tar seg av nettopp disse sakene som går på samisk næring og kultur. Synes ikke den sammenligningen din av muslimer og abortmotstandere er helt relevant. Blir ikke de politisk representert da? Det er klart en kan starte en ny tråd om muslimer sine retter i Norge er gode nok, men det er ikke saken her i hvertfall. Det er klart at i et demokrati er det majoriteten som skal bli representert, men det betyr ikke at en kan ignorere minoritetene. Da hadde vi ikke hatt en demokratisk styreform, og i et demokrati og i følge internasjonal lov skal man respektere folkeretten. Samene bla. sine retter er grunnleggende prinsipp i folkeretten. Jeg mener det ikke er en nasjonal oppgave å ta vare på særrettigheter som kultur - da får folk stå på selv på privat basis. Muslimer er politisk representert - ved å melde seg inn i et politisk parti som alle andre, gjøre en god jobb og etterhvert få listeplasser. Det kan vel samene gjøre også? Hvorfor skal de bare satse på det tinget sitt - de ville fått mye mer gjennomslag dersom de stilte til stortingsvalget f.eks. som politiker på egne ben. Tror mange har problemer med samer nettopp pga disse særhetene. Jada, jeg er forutinntatt og jeg vet altfor lite, jeg sier bare hvordan min nåværende oppfatning er. Det var sikkert fælt å være same for 40 år siden, det ble gjort mye dumt - men skal man måtte bøte på det for all fremtid og fortsette å sy puter under armene deres?
Gjest nimbus Skrevet 23. november 2007 #16 Skrevet 23. november 2007 Jeg har ikke noe i mot samer, dvs tenker aldri over dem, med ellers enig med frysepulver i at INGEN skal ha særrettigheter.
Gjest Gjest Julie Skrevet 23. november 2007 #18 Skrevet 23. november 2007 Mange danner seg jo et bilde av samerpå grunnlag av bildet som presenteres i media: Ungdom anno 2007 harsellerer med samer (slik som generasjoner før dem gjorde): Barne TVs Samen Ante bygger opp under fordommer om rødkinnede barn på vidda med reinsdyrene sine...og det er mange som har et slikt bilde av samene: http://www.youtube.com/watch?v=xMOruQZevEU Melodi Grand Prix hadde i 1980 med en norsk same og ble viden kjent for joikingen i refrenget til sangen Samiid Aednan. Egentlig en sær og kanskje noe retrokul, sosialdemokratisk og politisk korrekt sang: http://www.youtube.com/watch?v=E2fqB1t5voU Sjekker en ut denne siden er det klart at det å være same ikke ser spesielt hipt eller urbant ut (og kanskje er ikke det målet heller!): http://www.samer.no/ På denne siden ser man at samene har sitt eget språk i samme land som flertallet som er norsktalende. Da blir det litt "oss og dem", akkurat som i Belgia der de er splittet i flamlendere og Vallonere (selv om det ikke helt kan sammenliknes): http://www.samediggi.no/artikkel.aspx?AId=1&MId1=1
smaksløk Skrevet 23. november 2007 #19 Skrevet 23. november 2007 Dersom du argumenterer for at ingen skal ha særretter så argumenterer du mor grunnleggende menneskeretter, noe de færreste ville si seg enig i. Men jeg har ikke tid å sitte her hele natta. Så hopper til køys! Nattinatt. :søvn:
Tabris Skrevet 24. november 2007 #20 Skrevet 24. november 2007 Samer trenger egne særrettigheter fordi de er et eget folk. Et folk som hadde sitt land, sin levemåte, sitt språk og sin kultur. Men slikt bryr ikke imperialistiske vesten seg om, når vi overkjørte dem fordi vi ville ha landet deres og rikdommene deres. De fikk ikke snakke eget språk, ikke ha egen kultur, de skulle bli "norske". (Slikt gjør meg så sint at jeg gløder innvendig!) Plutselig så var de "norske" i et land kalt "Norge" uten at de hadde blitt spurt til råds om dette, eller at noen hadde brydd seg om at det faktisk var deres område. Det minste vi kan gjøre, er å ta vare på dem som eget folk og egen kultur. De kan ikke sammenlignes med grupper som innvandrere og abortmotstandere, de er et eget folk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå