Gå til innhold

Objektiv til Nikon d40 kamera

Anbefalte innlegg

Gjest lillagubban
Skrevet (endret)

Mulig dette er helt feil forum, isåfall er det bare å flytte!

Men det jeg lurte på var om noen kan anbefale et nytt objektiv til Nikon D40 eller to? Vet at D40 ikke har innebygget autofokus...

Jeg er glad i å ta bilder, men ganske fersk og kjøpte speilrefleks nå i høst. Etter jul skal jeg ta et emne i bachelorgraden min som forutsetter at man har eget kamera og kan ta bilder så derfor øver jeg meg så godt jeg kan til det. Tenkte at siden jeg er så dårlig på å finne på juleønsker at jeg kunne ønske meg litt ekstrautstyr til kameraet iår. Har ikke helt greie på termologien, så trenger litt hjelp. Type objektiv jeg kujnne tenke meg er et med mer zoom-muligheter (evnt tele?), et allround som kan erstatte det jeg har og et med lav f-verdi.

Liker godt å ta portrett, bilder av dyr og natur og har bare kit objektivet fra før.

Er det annet ekstrautstyr som man "bør ha"?

Endret av lillagubban
Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=32047

Jeg og samboeren har denne linsen til vårt Nikon D80 og er veldig, veldig glad i denne. Kan brukes til absolutt alt. Jeg vet ikke om den kan brukes til D40, men hvis den kan så anbefaler jeg den på det sterkeste. Bildestabilisatoren er utrolig grei funksjon, her har det blitt flotte bilder ut av alle transportmidler, tog, bil, båt og fly. :)

Gjest lillagubban
Skrevet
http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=32047

Jeg og samboeren har denne linsen til vårt Nikon D80 og er veldig, veldig glad i denne. Kan brukes til absolutt alt. Jeg vet ikke om den kan brukes til D40, men hvis den kan så anbefaler jeg den på det sterkeste. Bildestabilisatoren er utrolig grei funksjon, her har det blitt flotte bilder ut av alle transportmidler, tog, bil, båt og fly. :)

Tusen takk for svar! Den høres veldig fin ut ut ifra beskrivelsen ihvertfall. Var litt dyrt, men kan jo ihvertall settes på ønskelista :)

Fant forresten denne her som var veldig billig og virket veldig grei, noen som kan anbefale den? http://www.prisguide.no/product.php?productId=8707

Skrevet
Tusen takk for svar! Den høres veldig fin ut ut ifra beskrivelsen ihvertfall. Var litt dyrt, men kan jo ihvertall settes på ønskelista :)

Ja, den er dyr, men helt klart verdt det. Da vi kjøpte linse og kamera valgte vi vekk kitlinsa til fordel for denne og vi har ikke angret et sekund. I tillegg har vi kjøpt en liten Nikon fisheye, som også er en gøy linse, men egentlig ikke noe man MÅ ha.

Ellers vurderte vi linser fra Sigma, som er gode og litt rimeligere enn Nikon sine, men fant ikke noen som helt tilsvarte det vi hadde lyst på i utgangspunktet.

Skrevet
Fant forresten denne her som var veldig billig og virket veldig grei, noen som kan anbefale den? http://www.prisguide.no/product.php?productId=8707

Jeg måtte sjekke kamerabagen, men vi har faktisk den også... Den er kjøpt brukt, og var veldig rimelig, men tydligvis ikke vår mest brukte linse. ;) Den brukes sjelden, bare av og til inne med dårlige lysforhold og der zoom ikke er nødvendig.

Det er forresten lurt å sjekke ut om du kan få kjøpt brukte linser. Bor du i en større by så finnes det helt sikkert butikker som spesialiserer seg på brukt fotoutstyr etc. I bergen liger det ihvertfall en butikk rett ved Fløybanestasjonen.

Gjest lillagubban
Skrevet
Jeg måtte sjekke kamerabagen, men vi har faktisk den også... Den er kjøpt brukt, og var veldig rimelig, men tydligvis ikke vår mest brukte linse. ;) Den brukes sjelden, bare av og til inne med dårlige lysforhold og der zoom ikke er nødvendig.

Det er forresten lurt å sjekke ut om du kan få kjøpt brukte linser. Bor du i en større by så finnes det helt sikkert butikker som spesialiserer seg på brukt fotoutstyr etc. I bergen liger det ihvertfall en butikk rett ved Fløybanestasjonen.

Viser seg at den jeg linket til ikke har autofokus, og siden d40 ikke har det innebygt an det bli litt knotete... :P

Det finnes ikke fotobutikker med brukt utstyr her i byen desverre, men noe å tenke på når jeg er i større by neste gang, så takk for tips! ;)

Gjest lillagubban
Skrevet

Har nå foreløpig satt på ønskelista mi:

Nikon 55-200mm f/4-5.6 AF-S VR DX

Nikon 18-200mm F3.5-5.6G AF-S VR DX

Tamron AF SP 17-50mm f/2,8 Nikon

Sigma 30mm f/1.4, Nikon

+ Blitz: Nikon SB-400/SB-600

Hvis noen fler har erfaringer med disse, skrik ut! :)

Skrevet

Jeg har Tamron AF SP 17-50mm f/2,8 til Canon 400d, og er fornøyd med det.

Det er et godt og lyssterkt objektic, vil påstå et av Tamrons beste objektiver. Det har et ganske bredt bruksområde, et selvklart valg som et allroundobjektiv.

• 3 uker senere...
Skrevet
Nikon 55-200mm f/4-5.6 AF-S VR DX

Jeg har dette og er veldig fornøyd. Tar gode bilder og VR'n er veldig kjekk. Kunne selvsagt vært noe mer lyssterkt, men da havner man i en helt annen prisklasse.

Kunne også tenkt meg en makro funksjon, men får bare bruke gamle objektiver.

Bruker også mine gamle Nikon og Sigma objektiver. Fungerer helt greit selvom man ikke har autofokus og må justere selv. Bruker disse hovedsakelig til macro og landskap, da har jeg ikke hastverk og bruker stativ allikevel.

Godt tips dersom du synes det er ok å bruke manuell fokus er å kikke på bruktmarkedet, mye til en god pris der.

Selv ønsker jeg meg VELDIG Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM Nikon, se her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...