Gå til innhold

Hvilken "fargekombinasjon" får barnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når far har helt brune øyne og sort hår, mor har mellomblondt hår og grønne øyne.

Hva vil barnet mest sannsynlig få? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest LilleLovely
Skrevet (endret)

det kan egentlig slå ut i alle retninger, men som hovedregel er de mørke fargene mest dominante. Så jeg gjetter på at barna blir en smule lysere enn faren. Grønne øyne er egentlig en blanding av blå og brune øyne, genetisk sett...

Mine foreldre:

Far-mellomblondt hår, lyseblå øyne(typisk nordisk)

Mor-mørkebrunt hår, mørkebrune øyne(typisk spansk)

Fikk tre barn:

sønn-mørkebrunt hår,mørkegrønne øyne

sønn- mørkebrunt hår, brune øyne

datter- mørkeblondt hår, mørkegrønne øyne

Vi har alle blitt mørkere enn pappa, men hans blå øyne har gjort at to av oss har grønne øyne. Ingen er like mørke som mamma, men sønnene er ikke langt unna.

Genetikk er ganske uforutsigbart! Men sjansen for en blond og blåøyd unge er liten, mørkt hår og grønne øyne derimot er større. Hilsen biolog.

Endret av LilleLovely
Skrevet

Mye kan skje her.

Jeg har en far med mørkblondt hår og grå/grønne øyne, og en mor med brunt hår og brune øyne.

Jeg har brunt hår og brune øyne, har to søsken, den ene har brune øyne, den andre grønne, begge har rødt hår...

Rødt hår har jeg hørt ofte hopper over en generasjon, noe som er tilfelle i min familie i hvertfall.

Min kjære har mørkblondt hår og grå øyne, så vi får se hva barnet vårt har!

Skrevet

Må det ikke være gen for rødt hår på begge sider for at det skal forekomme?

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg arvet hvertfall mine grønne øyne etter min mor, mens min far har brune. Mine har bittelitt brunt i seg, mens broren min har enda mer brunt enn meg. Bror har fått ganske så mørkt hår etter far, mens jeg har mye lysere, mer mellom/mørk blondt som min mor. Mystisk det der.

Skrevet

Dette er genetikk, og det er vanskelig å spå farger bare ut i fra foreldrenes utseende.

Brunt er for eksempel et dominant gen, og hvis besteforeldrene hadde brune øyne, og begge foreldrene har brune øyne, kan et barn likevel få brune øyne dersom en oldeforelder hadde blå øyne...

Det er litt vanskelig å stille det opp skjematisk her, men jeg skal prøve:

Oldeforeldre: BB (brune uten blått gen) + bb (blå uten brunt gen)

De får 4 barn, alle med Bb (brunt med blått gen)

Barnets besteforelder gifter seg med en brunøyd uten blått gen:

Bb + BB

Av fire barn, vil 2 få brune øyne med blått gen, og 2 få brune øyne uten blått gen.

Hvis barnets forelder er en av de med brune øyne med blått gen, og får barn med en partner med brune øyne med blått gen, vil det være 25% sjanse for at to brunøyde får blåøyde barn.

Så for å svare på spørsmålet ditt, du må rett og slett se bakover i tid på din og mannens foreldre/besteforeldre/oldeforeldre.

Men grønne øyne er også brune øyne, og sannsynligheten for at barnet blir brunøyd med mørkt hår er ganske stor. :ler:

Skrevet

Far: M.brunt hår- brune øyne

Mor: brunt hår - blå øyne

Barn 1: brunt hår - brune øyne

Barn 2: brunt hår - blå øyne

Skrevet

Pappa har svart hår og mørkebrune øyne

Mamma har rødt hår og grå-blå-grønne øyne

Jeg har mørkebrunt hår med en liten rødlig nyanse i det i enkelte lyssettinger. Mørkebrøne øyne med en liten anelse grønt i seg.

Bror har litt lysere brunt hår enn meg og grønne øyne med brunt i

lillesøs har grønne øyne og mørkeblondt hår.

Skrevet

Min far blond, blå øyne

Min mor mørk blond grønne øyne

Jeg brunt hår, brune øyne

begge mine søsken blonde med blå øyne

Min mann mork blond, blå øyne

begge guttene brunt hår, brune øyne

jenta mork blond, blå øyne

Skrevet

Både jeg og min mann har mørkeblondt hår og blå øyne. Vår sønn er blond (jeg var lysblond som lita) med ett blått øye og ett gråblått øye.

Jeg synes det er litt rart at han har forskjellige øyne, men det kommer kanskje av at min morfar hadde brune øyne og min mor hadde blå/grønne øyne med brune flekker?? Det synes ikke så veldig godt at han har forskjellige øyne, tror man må vite det for å se det.

Ellers er resten av slekten på begge sider blåøyde så vidt jeg vet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...