Mirabella83 Skrevet 22. november 2007 #1 Skrevet 22. november 2007 Mener å ha lest et sted at EL-tester kan brukes som en indikasjon på om man er gravid... Stemmer det? Kan man tael-testen før graviditetstesten kan tas da? Noen somvet?
Gjest Gjest_maria_* Skrevet 22. november 2007 #2 Skrevet 22. november 2007 Det vil jeg tro du kan, men du må da vente til ca tid for eggløsning. Du får jo ikke eggløsning dersom du er gravid. Dette vil jo bli dyrere, da du kanskje ikke er helt sikker på når du har eggløsning. Og jeg vil tro en graviditetstest er sikrere. Du vil vel også måtte vente noen uker ekstra på svar med en eggløsningstest SI at du har eggløsning og blir gravid, da kan du ta en graviditetstest når mensen er forsinket med en dag, altså 14 dager ca etter befruktning. Dersom du bruker en eggløsningstest må du vente til neste eggløsning skulle funnet sted altså, ca fjorten dager etter forsinket mens.. Mener å ha lest et sted at EL-tester kan brukes som en indikasjon på om man er gravid... Stemmer det? Kan man tael-testen før graviditetstesten kan tas da? Noen somvet?
Epona Skrevet 22. november 2007 #3 Skrevet 22. november 2007 Du behøver ikke gjøre slik som Gjest-Maria her sier, det er jo bare fryktelig upraktisk og litt misforstått (no offence). Ja, du kan bruke EL-test til graviditetstest. Men husk: En graviditetstest gir selvfølgelig sikrest svar på graviditet fordi den måler HcG, som er et graviditetshormon. Men dersom du har uteblitt mens og mistenker graviditet og bare har EL-test for hånden, kan du bruke den som indikator. Men husk at en EL-test slår ut på et annet hormon (LH) som ikke bekrefter graviditet, men som det også er økning av ved graviditet. Jeg hadde positiv EL-test da jeg var gravid.
mamut75 Skrevet 22. november 2007 #4 Skrevet 22. november 2007 EL tester slår ut både på eggløsningshormonet(LH) og graviditets hormonet (Hcg) . Graviditetstester slår bare ut på Hcg hormonet . Årsaken til at det er slik er fordi at LH hormonet og Hcg hormonet har en del som er bygget opp identisk for begge hormonene . se link http://www.naturfag.no/artikkel/vis.html?t...thin_tid=108276
Mirabella83 Skrevet 23. november 2007 Forfatter #5 Skrevet 23. november 2007 ja, det var det jeg mente å ha hørt noe om...At hcg og LH begge kan påvises av el-testen... Men kan jeg da ta el-testen FØR graviditetstesten? Er LH der hele tiden (etter el og før ikm hvis man er gravid)? Vet jo at hcg først kan påvises bare noen dager før ikm... *nysgjerrigper*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå