Gå til innhold

Forbukerlån

Anbefalte innlegg

Gjest Dårlig i matte.
Skrevet

Hvis jeg låner 40 000 kr og det er flytende rente på 20 %, hvor mye må jeg betale tilbake i måneden hvis jeg betaler tilbake over a) 5 år, b ) 10 år, og c) 15 år?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud, du må finne deg et billigere lån enn det! Og forsøk å betale ned raskere enn over 10 eller 15 år, ellers må du betale tilbake det dobbelte til treddobbelte av den opprinnelige lånesummen.

Jeg har forståelse for at noen ganger må man ha penger når man ikke har det, men tenk deg likevel nøye, nøye om. Et relativt lite lån på 40 000 kan bli en hemsko for fremtiden med slike betingelser.

Skrevet

Er student, så for å greie å betale det tilbake må jeg ta det over så lang periode som mulig. Det går vel ann å betale mer i måneden etterhvert som økonomien bedrer seg.

Skrevet

Hvilke andre muligheter har jeg da? Har ikke tid til å jobbe ved siden av studiene, og jeg trenger pengene til noe viktig. Er det veldig dumt å gå for forbrukerlån..?

Skrevet

Står det om det er serie eller annuitetslån ?

Skrevet

ANNUITETSLÅN på 40.000,- med 20 % rente

5 år: Terminbeløp 1060, Total kostnad 63.571

10 år: Terminbeløp 773, Total kostnad 92.795

15 år: Terminbeløp 703, Total kostnad 125.977

Tallene viser tydelig at det er galskap å ta et så lite lån over noe mer enn 5 år....

Skrevet

Takk for help. =) Synes ikke 773 kr i mnd er så værst! Hva er forskjellen på annuitetslån og serielån?

Skrevet
Hvilke andre muligheter har jeg da? Har ikke tid til å jobbe ved siden av studiene, og jeg trenger pengene til noe viktig. Er det veldig dumt å gå for forbrukerlån..?

Sikkert nødvendig,men dumt ja....Er 20% rente effektiv eller nominell??

når du får giroen hver mnd så går det vekk noe til gebyr. (hver mnd) Du vil se at det aldri minker.

15 år på 40.000???

Slike lån blir gitt til folk som ikke burde ta lån. Ofte som ikke får lån i bank. desverre så er det ofte en bank bak disse..

jeg får frysninger når jeg ser hva det koster.

Skrevet

Alternativ? La være å ta det opp, med mindre det er 100% livsnødvendig med de pengene.

Skrevet

Og MÅ du ta opp forbrukslån (og da snakker vi ikke å ha råd til julegaver, feriereiser, ny iPod, laserkorrigering av syn e.l.), så finn deg i alle fall bedre vilkår enn 20% rente! Det er mulig å få lavere rente, men du må kanskje lete litt.

Men det burde da være bedre å bruke en time på nettet nå, enn å bruke 15 år på å betale tilbake tre ganger så mye som du har lånt?

Det er vanskelig å gi alternativer når du ikke sier hva pengene skal gå til eller hvor fort du trenger dem.

Alternativene kan være:

- velg bort det du må bruke pengene på

- stramme inn livreima, leve for mindre og spare til det du trenger.

- begynn å studere på deltid og ta en deltidsjobb (eller studer fulltid og ta en deltidsjobb, slik mange studenter gjør...)

- ta opp et lån hos venner eller familie (hvis de er villig til å låne så store summer til noen som ikke er helt stø i økonomi)

- forbrukslån med lavere rente

Det er verdt å minne om en viktig tommelfingerregel inne privatøkonomi:

LÅN TIL BOLIG, SPAR TIL FORBRUK!

Skrevet

Har ikke mulighet til å ta opp noe boliglån siden jeg er student og leier en leilighet.

Det kan forresten hende jeg ikke trenger å låne så mye som 40. Kanskje 20, eller 30 tusen holder. :)

Skrevet

Forbrukslån er ALDRI noen god ide!

Enten finner du en annen måte å finansiere det på, eller så lar du være. Enkelt og greit.

Er enig i unntaket om "livsnødvendighet", men klarer ikke å tenke meg hva det skulle gjelde for oss som bor i Norge.

Skrevet
Har ikke mulighet til å ta opp noe boliglån siden jeg er student og leier en leilighet.

Jeg mente selvsagt ikke at du skulle ta opp et boliglån for å skaffe deg de 20.000 du mener du trenger...

Meningen med den tommelfingerregelen er at du ikke bør ta opp lån til annet enn boligkjøp. Forbruk bør du spare til.

Skrevet

Det kan forresten hende jeg ikke trenger å låne så mye som 40. Kanskje 20, eller 30 tusen holder. :)

er det gjennomtenkt når du ikke vet om du trenger 40,30 eller 20 tusen.

la vær. Kom tilbake her om et år og si takk til oss som advarte deg

Skrevet

Har regnet ut nå, og funnet ut at jeg må låne 30 000 kr.

Hva betyr nominell rente? På postbanken sitt forbrukslån er det 1,35 % nominell rente hver måned, og 20 % effektiv rente. Jeg aner ikke hva dette betyr, noen som vil forklare?

Og noen som vet om noen billigere forbrukslån enn postbanken?

Jeg er student, finnes det i det hele tatt noen som er villige til å låne ut til studenter? (Slike suspekte privatgreier tør jeg ikke å begi meg ut på. Vil låne fra en trygg bank.)

Gjest Gjest_wok_*
Skrevet

Hvis du er student tjener du vel ikke så mye i året? Det er vanlig at banken krever at du tjener over en viss sum i året før de er villige til å gi deg et forbrukslån. Forbruksslån er lån uten sikkerhet, det vil blant annet si at bankene taper pengene hvis du ikke klarer å betale, derfor er de seriøse bankene ikke villige til å gi lån til hvem som helst.

Skrevet
Har regnet ut nå, og funnet ut at jeg må låne 30 000 kr.

Hva i alle dager er det en student "må" låne 30 000 kr til?

Vil absolutt anbefale deg å la være. Ting du betaler for med forbrukslån blir fort minst dobbelt så dyre som ting du betal er kontant.

Skrevet

Hvis du trenger 30 000 utover det du får fra lånekassa, så MÅ DU JOBBE. Kan du ikke jobbe, kan du ikke betale de 30 000 uansett hvor nødvendig det er.

Du kommer til å være gjeldsslave LENGE før du er ferdig utdannet. Får du en betalingsanmerkning pga lånet du vurderer, utelukker du deg selv fra masse fremtidige arbeidsplasser selv før du er ferdigstudert.

Unnskyld at jeg sier det, men det du vurderer er galskap, ikke klokt og du bør IKKE gjøre det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...