Gå til innhold

Papegøye

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har peiling?

Jeg kunne godt tenke meg en hvit kakadue eller en grå jacko. Er ikke så begeistret for araer av en eller annen grunn.

Det jeg lurer på er:

Er det noe forskjell i lærevilje og temperament hos de ulike rasene? Mellom kjønnene?

Jeg regner med at den er såpass stor at kattene mine ikke vil spise den?

Hvor får man tak i papegøyer?

Hvor mye koster de?

Går det an å garantere at papegøyen er ung og ikke gammel?

Er papegøyer som er født i fangenskap "siviliserte" slik at de for eksempel ikke vil ønske å klippe av meg fingrene med nebbet?

Videoannonse
Annonse
Gjest LilleLovely
Skrevet

Jeg kan i hvert fall svare på noe, har mest erfaring med dvergpapegøyer men...

Papegøyer har jeg kjøpt enten i dyrebutikk, ved å snakke med noen i dyrebutikken eller på finn.no eller dyrenett.no .

Selv om de er født i fangenskap er de ikke nødvendigvis tamme, de må tilvennes og seriøse papegøyeoppdrettere passer på å "sosialisere" de fra starten av. Da får du en snill papegøye!

Unge papegøyer er litt mykere i fjærdrakten, og har ikke et så hardbarka nebb hvis du skjønner. De ser liksom nye ut..hos noen arter er de unge forskjellige, hos dvergpapegøyer har de svarte nebb og lite rødt i fjærene når de er unge. Finn ut hva som er karakteristisk for den arten du bestemmer deg for!

En såpass stor fugl som du vil ha, tror jeg katter vil holde seg unna. De fuglene har "bein i nesa" og vet å forsvare seg! De fleste i hvert fall.

De koster mye....husker ikke helt, men det er noen tusen kroner! Araer er dyrest, men jacko/kakadue er kanskje rundt 5000..?

Papegøyer er kjempesosiale, og går i depresjon hvis de ikke blir sosialisert. Derfor må du ha like mye tid til den som en hund, hvis den ikke får selskap av andre fugler..

Jeg vet ikke, men tror ikke det er store forskjeller i temperament hos de forskjellige typer og kjønn. Men lærevillighet er visstnok forskjellig. Søk på internett om de forskjellige så får du masse info!

Skrevet

Papegøyer kan bli 80 år gamle det må du huske på så noen må arve den etter deg.

De koster vel ca 70.000; å du får kjøpt dem i dyrebutikk.

De kan bli veldig sjalue og agresive om noen andre tar på deg eller du koser med noen andre.

Katter kan fort få klippet av eks halen av nebbet til en pappegøye.

Skrevet

Grå jacko lærer raskest å snakke :-) Men det lønner seg å kjøpe fra oppdretter har jeg hørt, og ikke i dyrebutikken, for da er de temmet fra de er nyfødte og det er vedlikeholdt. Ei venninne har grå jacko og den skravler verre :-) Hun kjøpte nemlig fra dyrebutikk en gang og hadde skikkelig uflaks. Men oppdretter har hun bare godt å si om :)

Skrevet

Takk for svar.

Stor variasjon i pris ser jeg, men jeg trenger jo ikke å velge den dyreste. Har sjekket litt rundt nå, og tror valget faller på en grå jako. Her hos oss jobber vi stort sett motsatt av hverandre, så det er stort sett alltid noen voksne hjemme som kan gi fuglen oppmerksomhet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...