Gjest Gjest_Fruen_* Skrevet 21. november 2007 #1 Skrevet 21. november 2007 Heisann. Jeg planlegger å få en baby, men vil gjerne være hjemme med barnet mitt. (Altså ikke sende barnet i barnehagen etter permisjon) Mannen har vel ikke den beste inntekten, så jeg lurer på om en får noe som helst støtte når den ene velger å være hjemme med barnet sitt. Eller har en bare rett på barnetrygd som er under en 1000 lapp i mnd...? Takk for svar:)
Kosemose Skrevet 21. november 2007 #2 Skrevet 21. november 2007 Hvis dere ikke benytter barnehage, får dere kontantstøtte på 3000(?) kroner i mnd. De første årene får dere også et småbarnstillegg på 500(?) i tillegg til barnetrygden. Utover det, må dere nok greie dere selv, med prioriteringer.
sommerglede Skrevet 22. november 2007 #3 Skrevet 22. november 2007 småbarns tilegg på 500 kr hver måned-? nå har jeg vært hjemme med mine barn i 7 år.. og har ikke sett noe til de pengene.. hva må man da gjøre? må man søke?
Wildy Skrevet 22. november 2007 #4 Skrevet 22. november 2007 Småbarnstillegget får man automatisk i den perioden barnet er 1-3 år.
Veronal Skrevet 22. november 2007 #5 Skrevet 22. november 2007 (endret) Småbarnstillegg gis kun til enslige forsørgere. Kva kan du få? Barnetrygd kan bli gitt frå månaden etter at barnet er født og fram til og med kalendermånaden før barnet fyller 18 år. Småbarnstillegg til einsleg forsørgjar blir gitt til einsleg forsørgjar med barn mellom null og tre år, med rett til utvida barnetrygd og samtidig rett til full overgangsstønad. Det blir gitt berre eitt tillegg per einsleg forsørgjar, uavhengig av kor mange barn i alderen 0 - 3 år vedkommande faktisk forsørgjer. Finnmarkstillegg blir gitt dersom du bor i Finnmark eller ein av kommunane Karlsøy, Kvænangen, Kåfjord, Lyngen, Nordreisa, Skjervøy eller Storfjord i Nord-Troms. Svalbardtillegg gis til stønadsmottakare busett på Svalbard. Innførast med verknad frå 1.1. 2007, men vil tidligast bli utbetalt frå februar 2007, men da med eventuelle etterbetaling frå januar 2007. Utvida barnetrygd inneber at du får barnetrygd for eitt barn meir enn det faktiske talet på barn du bor saman med. Du kan ha rett til utvida barnetrygd dersom du bur aleine med barn under 18 år og er attlevande ektefelle er skilt eller separert ikkje er gift og ikkje lever saman med den andre av foreldra den andre av foreldra har vore forsvunne i minst seks månader er faktisk separert (samlivsbrott) utan dom eller løyve Den utvida barnetrygda fell bort dersom du giftar seg, sjølv om du giftar deg med ein person som ikkje er far eller mor til barnet. Den utvida barnetrygda fell også bort dersom du er sambuar med ein du ikkje har felles barn med, når de har vore sambuarar i minst 12 av de siste 18 månadene. http://www.nav.no/805322312.cms Endret 22. november 2007 av Veronal
Gjest Helen Parr Skrevet 22. november 2007 #6 Skrevet 22. november 2007 Det er riktig som det skrives over; kontantstøtte og barnetrygd. NAVs sider om barnetrygd. NAVs sider om kontantstøtte.
Gjest Gjest_Fruen_* Skrevet 22. november 2007 #7 Skrevet 22. november 2007 Jeg blir ferdig med utdanningen min nå til jul...for å få permisjonspenger så må jeg være i fast jobb hvor lenge før barnet blir født? Om jeg hadde blitt gravid før jeg kom ut i jobb, får jeg ingen permisjonspenger da? Eller blir det da beregnet ut i fra de tre siste årene jeg var ute i jobb?
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2007 #8 Skrevet 22. november 2007 His du ikke har vært i arbeid minst 6 av de siste 20 månedene før fødsel, har du kun krav på en engangsstønad. Er usikker på hvor me den er på, men det er ikke noe å bli feit av.
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2007 #9 Skrevet 22. november 2007 Gjesten over her som retter: Det skal selvfølgelig stå 6 av de siste 10 månedene før fødsel.
~white lady~ Skrevet 22. november 2007 #10 Skrevet 22. november 2007 Engangsstønaden er på rundt 33 tusen.
Gjest imli Skrevet 22. november 2007 #11 Skrevet 22. november 2007 Jeg blir ferdig med utdanningen min nå til jul...for å få permisjonspenger så må jeg være i fast jobb hvor lenge før barnet blir født? Om jeg hadde blitt gravid før jeg kom ut i jobb, får jeg ingen permisjonspenger da? Eller blir det da beregnet ut i fra de tre siste årene jeg var ute i jobb? Da rekker du jo å få permisjon med lønn, hvis du får deg jobb på nyåret? Du er jo ikke gravid ennå.
Gjest Gjest_Fruen_* Skrevet 22. november 2007 #12 Skrevet 22. november 2007 Jo, men om jeg ikke skulle klare å få en fast heltidsstilling før det skjer....?
Rosalie Skrevet 22. november 2007 #13 Skrevet 22. november 2007 Jo, men om jeg ikke skulle klare å få en fast heltidsstilling før det skjer....? Det trenger ikke å være fast jobb, og det trenger ikke være heltidsstilling. Det trnger heller ikke å være samme jobben, bare det til sammen er 6 av siste 10 mnd.
Gjest Gjest_Fruen_* Skrevet 22. november 2007 #14 Skrevet 22. november 2007 Hehe...nå er jeg forvirret...trenger dette med teskje...er det ikke arveidsgiver som skal skrive under på noe når en går ut i fødselspermisjon...og er det ikke sånn at en enten får 80% ubetaling av årslønnen i 12 mnd. av permisjonen eller 100% i 10 mnd? Så om jeg ikke har en heltidsstilling så må jo permisjonspengene bli ganske lite per mnd?
Rosalie Skrevet 22. november 2007 #15 Skrevet 22. november 2007 Du vil få tilsvarende månedslønnen din i 10 mnd eller 80 % av månedslønnen din i 12 måneder, ja. Så dersom du tar 10 mnd, vil du få det samme, pluss barnetrygd, utbetalt i måneden. Jo mindre du tjener, jo mindre utbetalt, naturligvis.
venus* Skrevet 22. november 2007 #16 Skrevet 22. november 2007 Jo, men om jeg ikke skulle klare å få en fast heltidsstilling før det skjer....? Det burde du virkelig prøve på.. Du får så mye mindre penger hvis du ikke klarer det. Personlig ville jeg ventet med graviditet før jobben var sikret.
LilleKylling Skrevet 22. november 2007 #17 Skrevet 22. november 2007 Det burde du virkelig prøve på.. Du får så mye mindre penger hvis du ikke klarer det. Personlig ville jeg ventet med graviditet før jobben var sikret. Det har da ingenting å si om jobbn er fast eller ikke... Hvis man er vikar eller tar vakter et sted kan man allikevel jobbe 100 %. Hvis du har planer om å være hjemme i mer enn et år ser jeg ikke poenget med å styre med å få jobb først.
Gjest Gjest_Fruen_* Skrevet 22. november 2007 #18 Skrevet 22. november 2007 Grunnen til at jeg vil være i jobb før og under graviditeten er jo for at jeg skal få mest mulig penger i permisjonstiden sånn at vi har litt å gå på...Etterpå vil jeg være hjemmeværende, eller kanskje jobbe et par ganger i uka, når mannen er hjemme...men vil ikke ha ungen i barnehage....
venus* Skrevet 22. november 2007 #19 Skrevet 22. november 2007 Det har da ingenting å si om jobbn er fast eller ikke... Hvis man er vikar eller tar vakter et sted kan man allikevel jobbe 100 %. Hvis du har planer om å være hjemme i mer enn et år ser jeg ikke poenget med å styre med å få jobb først. For de fleste jobber så har det veldig mye å si om jobben er fast eller ikke. Det er ikke alle typer jobber hvor du kan ta ekstra "vakter".
Gjest Helen Parr Skrevet 22. november 2007 #20 Skrevet 22. november 2007 Nå har jo trådstarter presisert at hun ønsker å slutte å jobbe når hun får barn, og da er det ikke av så stor betydning om jobben er fast eller ikke. Det avgjørende vil være hvor stor stillingsprosent hun klarer å finne. Eventuelt at hun går i flere vikariater hvis det lar seg kombinere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå