Gå til innhold

Tips til tradisjonell norsk mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som dere vet er det Thanksgiving i morgen, i den sammenheng er jeg invitert til middag i morgen og vi skal ta med en rett som er (noenlunde) tradisjonell fra det landet vi kommer fra. (Jeg bor ikke i Norge som dere forstår..). Uansett, det jeg lurer på om det er noen som har tips til hva jeg kan ta med? Har tenkt på rømmegrøt eller lapper, men må være noe som ikke krever stekeovn...for det har jeg desverre ikke.. Noe som kan være innbydende for utenlandske skeptiske tunger:) hehe..

Tips tas i mot med takk!!

Videoannonse
Annonse
Gjest Eurydike
Skrevet

Jeg har lagd nettopp lapper ved liknende anledninger, men vær oppmerksom på at det kan være vanskelig å få tak i kulturmelk rundt omkring i verden - uten den blir ikke lappene helt som de skal, synes jeg.

En overkommelig idé kan faktisk være fårikål - lett å lage, ikke for dyre råvarer, og du trenger ingen ovn. For enkelhets skyld kan du feks ferdigkoke poteter på forhånd og varme dem i fårikålgryten ved servering, så trenger du bare én gryte. Men kanskje det blir en for lite innbydende rett? ;)

Skrevet

haha, fårikål hadde jeg ikke tenkt på!! Det var ikke dumt, åsså så lett! Ja, har leita etter kulturmelk, og har faktisk funnet det her, problemet er bare natron...kan jeg bruke bakepulver isteden for kanskje??

Gjest Eurydike
Skrevet

Det er ikke umulig med bakepulver i lapper, men igjen blir ikke smak og konsistens helt riktig.

Skrevet

nei, nettopp det jeg er redd for...får kanskje prøve meg frem litt..men skal sjekke om det er mulig å få tak i vanlig hodekål her, for fårikål hørtes jammen fristende ut..

Skrevet

Fårikål ble det! og det ble en suksess!!:) Selv om jeg måtte innom fire ulike butikker før jeg fant lammekjøtt...og det jeg fant var frossent og ikke mye å skryte av..

Gjest Eurydike
Skrevet

Så gøy at det lot seg gjøre og at det falt i smak! :)

Skrevet

Vet ikke hvor du bor, men har hørt om folk som serverte fårikål i USA, hvor alle gjestene bare ble sure og gikk da det viste seg at de ble servert noe så simpelt som kokt kål... :fnise:

Foreldrene til en kamerat bodde et år i midt-østen et sted. Der var fårekjøtt utrolig billig, så de inviterte rundt 50 gjester på fårikål... bare for å oppdage at kål var utrolig vanskelig å få tak i, og de endte opp med å kjøpe noen til 100 kr stk...

Mat i andre land er ikke bare enkelt, fint det ble en suksess for deg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...