Gå til innhold

BILLIG storbyferie i europa

Gjest beekeeper

Anbefalte innlegg

Gjest beekeeper

Jeg og kjæresten tenker på å droppe julegaver og kjøpe oss en langhelg i en storby istedet.

Vi har veldig lyst til å dra til Praha, men vi har vært der før og tenker at det er litt kjedelig å dra dit når vi kan dra et annet sted vi ikke har vært! Praha-turen fikk vi for 1300 kroner tur-retur for to stk, og så levde vi godt der siden en treretters kostet ca. 3-500 kroner for to stk. (Det er jo ingenting!!)

Vi vil gjerne dra til en annen "billig" storby siden vi har dårlig råd begge to, men vi vet ikke helt hva som er bra og ikke!

Noen som har tips til en "Praha-lignende" sjarmerende by der det er billige priser på mat og uteliv?

:nissekyss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest beekeeper
Tallinn er en kjempefin by. Budapest også. Og har hørt mye fint om Krakow?

Det er vel disse byene vi har tenkt litt på, men vi vet liksom så lite om dem. Vil du fortelle dine erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest beekeeper
hva med københavn, amsterdam, eller london?|

Vi har vært i alle :fnise:

Tenkte på et sted vi ikke har vært før! Hadde vært gøy og dratt til London da, men føler det blir for liten tid der med en helg bare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på solfaktor.no tidligere i dag. Der fant jeg hotell+fly til Dublin for en helg/to-tre dager til ca 1500 +/- pr pers.

Der kan man nemlig søke på "storby" som egen kategori. Prøv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest beekeeper
Jeg så på solfaktor.no tidligere i dag. Der fant jeg hotell+fly til Dublin for en helg/to-tre dager til ca 1500 +/- pr pers.

Der kan man nemlig søke på "storby" som egen kategori. Prøv!

Vi har søkt en del på storby billetter og sånn, men vi vet liksom så lite om byene! (Derfor jeg lagde denne tråden)

Men Dublin er jo så absolutt et alternativ!! Har du vært der? Hva synes du og hvordan var priser på hotell, mat og lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mariab (ikke logget inn)

Jeg drar til tallinn med min kjære på søndag! gleder meg! kan gi en lyd om priser osv etterpå hvis du vil :) har ikke vært i praha da så kan jo ikke sammenligne men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært i Dublin, så jeg kan ikke si så mye om byen dessverre. Men den burde vel være verdt et besøk vil jeg tro? :)

Men om jeg kunne velge helt fritt, hadde jeg nok valgt et sted i Øst-Europa. Tallinn eller Budapest som nevnt over her for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Frida_*

Budapest! Var der i vår, og det er en kjempeflott by med fine grønne "lunger", billig mat og drikke (nydelig hvitvin - kjøp med deg hjem!). Du kan rusle en tur rundt Margaret-øya, som er en bilfri øy midt i Donau. Se utsikten fra Fiskemannsbastionen, ta en båttur på Donau og selvfølgelig oppleve et av termalbadene. Vi var på Szecheneyi-badet, og det var litt av en opplevelse. Det ligger i en park med en koselig innsjø, så vi spiste lunsj "i det grønne" etterpå. Det finnes flere store shoppingsenter for den som er interessert i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest beekeeper
Jeg drar til tallinn med min kjære på søndag! gleder meg! kan gi en lyd om priser osv etterpå hvis du vil :) har ikke vært i praha da så kan jo ikke sammenligne men..

Ja, gjør det! Det hadde vært flott!

Hva med Paris?

Fantastisk herlig by :-)

Vi var der i fjor sommer, så har ikke så lyst til å dra tilbake dit med det første..

Budapest! Var der i vår, og det er en kjempeflott by med fine grønne "lunger", billig mat og drikke (nydelig hvitvin - kjøp med deg hjem!). Du kan rusle en tur rundt Margaret-øya, som er en bilfri øy midt i Donau. Se utsikten fra Fiskemannsbastionen, ta en båttur på Donau og selvfølgelig oppleve et av termalbadene. Vi var på Szecheneyi-badet, og det var litt av en opplevelse. Det ligger i en park med en koselig innsjø, så vi spiste lunsj "i det grønne" etterpå. Det finnes flere store shoppingsenter for den som er interessert i det.

Høres helt fantastisk ut!! :juhu:

Tror kanskje det blir en by som Tallin eller Budapest. Må vel bare bestemme oss og lete etter flybilletter nå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Frida_*

Glemte en ting når det gjelder Budapest: Noe som kanskje ikke er så kjent, men absolutt en "højdare" er de underjordiske labyrintene oppe på Slottshøyden. Midt inne i disse labyrintene finner du en evig rennende rødvinsfontene som du kan drikke av! Veldig romantisk, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wien er også en veldig flott by som en ikke kommer på så lett. Her er ikke så veldig mye billigere enn hjemme, men det å gå ut å spise og nyte livet er absolutt billigere. Ligger bare en time unna Bratislava, så dere kan tilogmed ta dagstur dit, hvor det er ennå billigere.. Kommer litt an på når dere vil dra, men vil absolutt anbefale Wien om våren. Kan ta "cruise" på Donau til Bratislava eller andre små landsbyer. Vanvittig mye å se å gjøre, fra klassiske konserter til opera, teater og museer og kafeer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisboa, kanskje? Jeg synes dessverre at "billig" og "storbyferie" har lett for å bli motsetninger. Men Portugal er i hvertfall billig,og Lisboa er en nydelig by!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutter meg til de som anbefaler Tallinn, flott by. Men hvis det er julegaveshopping dere skal på kan det være i seneste laget å få billige billetter til mange steder i Europa nå. Stockholm eller Göteborg kan være fine løsninger også. Til Göteborg reiser man billig og raskt med buss. Jul på Liseberg er fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Pupsilure

Jeg var i Tallinn for et år siden. Spa tur. Alt var veldig billig der. Maten og shopping. Vi var på julemarked også siden det var rett før jul, og fikk kjøpt alle julegavene.

Jeg ville absolutt dratt til Tallinn igjen!

Endret av Pupsilure
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest beekeeper

Jeg må bare beklage, men min kjære fikk en bot i helgen på hele 4200 kroner, så turen er innstilt inntil videre! ;)

Kanskje det blir i en februar-mars, vi får se.. Men uansett fikk jeg kjempegode tips i denne tråden! Jeg må si at det fristet kjempemye med Budapest, men Tallin og Vilnius hadde også vært et alternativ. Tusen takk for god hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...