Ajja Skrevet 21. november 2007 #1 Skrevet 21. november 2007 Skal bake en 3 lags sjokoladekake til en bursdag i morgen. Har bakt den flere ganger og da har den blitt fin 2 av 3 ganger. Har ikke tid til å bake en ny hvis den faller ned på midten og håper noen har gode råd å komme med så jeg slipper å få en sammen sunken kake :klø: Vet at jeg ikke skal bruke ekstra store egg... Håper på gode tips nå
Gjest rikkerikke Skrevet 21. november 2007 #2 Skrevet 21. november 2007 kaken kan falle sammen om du bruker for mye hevemiddel. Egg eller bakepulver for eksempel. Mitt tips er vel i grunnen bare å følge oppskriften slavisk. Mener også å ha erfart at kaken faller sammen om stekeovnen åpnes for tidlig i stekeperioden eller om man stikker i kaken for å sjekke om den er ferdigstekt for tidlig Vet ikke om dette kan stemme med din erfaring, men tror det er mine tips i farten.
Titta Skrevet 21. november 2007 #3 Skrevet 21. november 2007 Det beste tipset jeg kommer på er å huske å bruke tempererte egg i steden for kalde rett fra kjøleskapet. Mine kaker ble hvertfall mye luftigere og uten dump på midten etter at jeg lærte meg det.
Ajja Skrevet 21. november 2007 Forfatter #4 Skrevet 21. november 2007 Takk for gode råd. Det skal være 5 egg i kaken, og de må nok være der:) Men jeg har hørt at å snu den når du tar den ut kan gjøre at den ikke faller sammen.. Og som min bestemor alltid sa: Ikke hopp foran komfyren når kaken steker
smaksløk Skrevet 21. november 2007 #5 Skrevet 21. november 2007 Min bestemor lærte meg å bruke tempererte egg som nevnt, men også temperert smør! Det er også lurt å være tålmodig og ikke ta ut kaken for tidlig...det er iallfall den feilen jeg gjør, er så redd for at den skal bli brent!
Ajja Skrevet 22. november 2007 Forfatter #6 Skrevet 22. november 2007 Nå er kaken i ovnen med tempererte egg og smør og håper på det beste
sommerglede Skrevet 23. november 2007 #7 Skrevet 23. november 2007 Nå er kaken i ovnen med tempererte egg og smør og håper på det beste hvordan gikk det?
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2007 #8 Skrevet 24. november 2007 "no sudden movements in front of the cake"... ikke klask forma inn i ovnen, ikke smell ovnsdøra, ikke slamre med kjøkkendøra, ikke løp på gulvet etc.
foxie Skrevet 25. november 2007 #9 Skrevet 25. november 2007 Snu kaken opp ned , når du har tatt den ut den fra ovnen,og la den ligge på en rist for å bli kald.La den ligge i formen. Det i tillegg til tempererte egg og smør
Ajja Skrevet 25. november 2007 Forfatter #10 Skrevet 25. november 2007 He he:) Det gikk bare bra med kaken, hjelper jo at den smaker helt himmelsk:) Snudde ikke over på rist, men kaken ble fin den:) Takk for alle gode råd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå