Gå til innhold

Hvordan hindre at kaken faller sammen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal bake en 3 lags sjokoladekake til en bursdag i morgen. Har bakt den flere ganger og da har den blitt fin 2 av 3 ganger. Har ikke tid til å bake en ny hvis den faller ned på midten og håper noen har gode råd å komme med så jeg slipper å få en sammen sunken kake :klø:

Vet at jeg ikke skal bruke ekstra store egg...

Håper på gode tips nå :popcorn:

Videoannonse
Annonse
Gjest rikkerikke
Skrevet

kaken kan falle sammen om du bruker for mye hevemiddel. Egg eller bakepulver for eksempel. Mitt tips er vel i grunnen bare å følge oppskriften slavisk. Mener også å ha erfart at kaken faller sammen om stekeovnen åpnes for tidlig i stekeperioden eller om man stikker i kaken for å sjekke om den er ferdigstekt for tidlig Vet ikke om dette kan stemme med din erfaring, men tror det er mine tips i farten.

Skrevet

Det beste tipset jeg kommer på er å huske å bruke tempererte egg i steden for kalde rett fra kjøleskapet. Mine kaker ble hvertfall mye luftigere og uten dump på midten etter at jeg lærte meg det.

Skrevet

Takk for gode råd.

Det skal være 5 egg i kaken, og de må nok være der:) Men jeg har hørt at å snu den når du tar den ut kan gjøre at den ikke faller sammen..

Og som min bestemor alltid sa: Ikke hopp foran komfyren når kaken steker :fy_fy:

Skrevet

Min bestemor lærte meg å bruke tempererte egg som nevnt, men også temperert smør! Det er også lurt å være tålmodig og ikke ta ut kaken for tidlig...det er iallfall den feilen jeg gjør, er så redd for at den skal bli brent!

Skrevet

Nå er kaken i ovnen med tempererte egg og smør og håper på det beste :5:

Skrevet
Nå er kaken i ovnen med tempererte egg og smør og håper på det beste :5:

hvordan gikk det?

Skrevet

"no sudden movements in front of the cake"... ikke klask forma inn i ovnen, ikke smell ovnsdøra, ikke slamre med kjøkkendøra, ikke løp på gulvet etc.

Skrevet

Snu kaken opp ned , når du har tatt den ut den fra ovnen,og la den ligge på en rist for å bli kald.La den ligge i formen.

Det i tillegg til tempererte egg og smør

Skrevet

He he:) Det gikk bare bra med kaken, hjelper jo at den smaker helt himmelsk:)

Snudde ikke over på rist, men kaken ble fin den:)

Takk for alle gode råd :blomst:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...