Gå til innhold

Rottis/shäfermix

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sier: Håper endelig at en erfaren hundeeier har den, og oppdrar den skikkelig.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet
Jeg sier: Håper endelig at en erfaren hundeeier har den, og oppdrar den skikkelig.

Det er snakk om en annonse på finn.no. Rottis/shafervalper til salgs. Merkelig blanding, men jeg tror ikke det er helt ille sånn gemyttmessig. Rottiser har jo et dårlig rykte, men av og til tenker jeg; "Djiiis, les på f.eks CAnis.no om rasen før du uttaler deg!"

Mange misvisende rykter ute og går:)

Skrevet

En slik blanding har potensiale til å bli en fantastisk hund for en eier som kan mestre den. Den har også potensiale til å bli et mareritt for den eier som ikke kan mestre den.

Skrevet
En slik blanding har potensiale til å bli en fantastisk hund for en eier som kan mestre den. Den har også potensiale til å bli et mareritt for den eier som ikke kan mestre den.

Jeg er forsåvidt enig med deg, men av ren nysgjerrighet; hvorfor mener du at den kan bli et mareritt?

Skrevet

Fordi både rottweiler og schäfer har et sterkt utviklet vokterinstinkt, og kan også være skarpe og hissige mot andre hunder (av samme kjønn). Dette er selvsagt egenskaper alle raser kan utvikle, men disse to rasene har dette mer opp i dagen enn andre raser og har derfor lettere for å utvikle den type atferd hos eiere som ikke mestrer det.

Skrevet

Det er stor forskjell på individer, men er til dels enig med Tabris. Ikke fordi det er noe galt med verken schäfer eller rottis, men fordi jeg tror at folk som blander disse to og selger dem på finn.no ikke aner hva de driver med. Hadde styrt unna...

Skrevet

Jeg ville ha styrt unna både p.g.a. det Tabris og Hu i Svingen nevner samt at forekomsten av HD er relativt høy innen begge disse rasene. Ved slik "uautorisert" avl er neppe det tatt hensyn til slik det gjøres ved seriøs oppdrett.

Skrevet
Jeg ville ha styrt unna både p.g.a. det Tabris og Hu i Svingen nevner samt at forekomsten av HD er relativt høy innen begge disse rasene. Ved slik "uautorisert" avl er neppe det tatt hensyn til slik det gjøres ved seriøs oppdrett.

Jeg ser den, men det kan jo også være at både rottisen, og shäferen kommer fra seriøse oppdrettere, har papirer på at de er HD-frie, og ellers er sykdomsfrie, at de er fra gode linjer, og at disse da har "tjuvparret" seg. Men så er dette også et ganske stort hvis, så det kan være skummelt. Jeg tenker ikke å kjøpe en, er bare interessert i å høre andres meninger om dette=)

Skrevet

Det kan selvfølgelig være en mulighet, men ved en reell tjuvparring vet man strengt tatt ikke hvem faren er, selv om man selvfølgelig kan ha gode indisier med tanke på hvilke hunder som finnes i nabolaget etc. Folk som med viten og vilje lar en slik parring skje mistenker jeg for å ha så lite mellom ørene at de neppe har hatt vett til å ta hensyn til HD og andre arvelige "skavanker" som er utbredt innen disse rasene...

Skrevet

Shäfer/rottismixer ikke helt uvanlig da, og ganske populære i enkelte kretser. HD er forøvrig bare et av sykdomsproblemene schäferen har. Sier meg forøvrig enig med resten: kan være en flott hund for rett eier men et mareritt for en annen.

Skrevet
Det kan selvfølgelig være en mulighet, men ved en reell tjuvparring vet man strengt tatt ikke hvem faren er, selv om man selvfølgelig kan ha gode indisier med tanke på hvilke hunder som finnes i nabolaget etc. Folk som med viten og vilje lar en slik parring skje mistenker jeg for å ha så lite mellom ørene at de neppe har hatt vett til å ta hensyn til HD og andre arvelige "skavanker" som er utbredt innen disse rasene...

Nemlig. Uhell kan jo skje, men de skjer temmelig ofte hvis man følger med på finn...

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Nå var det bare med nød og neppe at vi klarte å avverge lapphund/labrador mix her en dag da, så uhell kan absolutt skje :ler:

Ellers er det vel som sagt over; med rett hund til rett eier kan dette gå bra, men det kan også gå veldig dårlig. Har ikke så veldig sansen for salg av dyr på finn.no for å være helt ærlig!

Skrevet
Nå var det bare med nød og neppe at vi klarte å avverge lapphund/labrador mix her en dag da, så uhell kan absolutt skje :ler:

Selvfølgelig skjer det uhell! De er både kjappe og oppfinnsomme! Hvor kjappe og oppfinnsomme fant jeg ut da jeg oppdaget min kjære dachs hannhund i ferd med å, bokstavelig talt, krype på en Grand Danois tispe som hadde lagt seg flatt på magen... Nå finnes det imidlertid "angrepiller" for hunder også, så vet man eller har mistanke om at det har foregått en tjuvparring, er det for så vidt bare å komme seg til veterinæren.

Skrevet
Nå finnes det imidlertid "angrepiller" for hunder også, så vet man eller har mistanke om at det har foregått en tjuvparring, er det for så vidt bare å komme seg til veterinæren.

Før man går til veterinæren skal man i midlertid være klar over at slike angrepiller er langt mindre utforsket enn de som gis til mennesker. Dette har gitt seg utslag i mange krefttilfeller hos tisper på grunn av ekstremt høye hormonnivåer. Bare sånn i forbifarten...

Skrevet
Før man går til veterinæren skal man i midlertid være klar over at slike angrepiller er langt mindre utforsket enn de som gis til mennesker. Dette har gitt seg utslag i mange krefttilfeller hos tisper på grunn av ekstremt høye hormonnivåer. Bare sånn i forbifarten...
Det stemmer, men det har blitt bedre og siden man må regne med at dette er noe som skjer sjelden (Man passer jo vanligvis ekstra godt på hunden i løpetiden...), anser jeg ikke risikoen som voldsomt stor. En drektighet med påfølgende fødsel utgjør også en risiko samt at det er lite hyggelig å måtte avlive 6 - 8 valper når den tid kommer. Sprøytene som brukes for å hindre løpetid og da gjerne regelmessig kunne jeg imidlertid ha tenkt meg at ble forbudt!
Skrevet

Vet om en alkoholiker og en narkoman som har hver sin blanding av nettopp disse rasene, og de er ikke gode. Det har selvfølgelig med oppdragelsen å gjøre.Det er sikkert fine hunder om de får riktig oppdragelse av ordentlige folk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...