Gå til innhold

Buffet og opplegg rundt en slik middag.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann.

Jeg trenger noen gode råd og tips. Vi har nå bestemt oss for at vi skal ha tapas-buffet i stedet for tre-retters middag.

Vi kommer til å sitte ved flere bord, 8-10 tenker jeg og skal ha maten stående på bordene. Vi skal ikke ha dessert før sammen med kakene, men vi velger å servere kaffe og cognac/baileys når vi har hatt en liten pause etter middagen. Noen vil vel ut å ta en røyk og noen vil strekke på seg mens bordene ryddes.

Det jeg ønsker innspill fra dere om er hvordan vi skal legge opp sanger og taler når vi velger en slik løsning med maten. Regner ikke med at det blir så mange.

Og så ønsker jeg tips og forslag til timeplan. Hvor lang tid skal vi regne med at maten tar?

Tenker på å kanskje legge opp til taler mens vi tar kaffe og cognac/baileys. Og når vil dere råde oss til å starte middagen hvis vielsen er kl ett (mulig vi velger kl to) og vi skal til fotograf i mellomtiden? Og når skal vi ta kaker og dessert?

Har dere erfaringer fra slike middager er det veldig kjekt med råd og tilbakemeldinger.

Videoannonse
Annonse
Gjest nextlife
Skrevet
Heisann.

Jeg trenger noen gode råd og tips. Vi har nå bestemt oss for at vi skal ha tapas-buffet i stedet for tre-retters middag.

Vi kommer til å sitte ved flere bord, 8-10 tenker jeg og skal ha maten stående på bordene. Vi skal ikke ha dessert før sammen med kakene, men vi velger å servere kaffe og cognac/baileys når vi har hatt en liten pause etter middagen. Noen vil vel ut å ta en røyk og noen vil strekke på seg mens bordene ryddes.

Det jeg ønsker innspill fra dere om er hvordan vi skal legge opp sanger og taler når vi velger en slik løsning med maten. Regner ikke med at det blir så mange.

Og så ønsker jeg tips og forslag til timeplan. Hvor lang tid skal vi regne med at maten tar?

Tenker på å kanskje legge opp til taler mens vi tar kaffe og cognac/baileys. Og når vil dere råde oss til å starte middagen hvis vielsen er kl ett (mulig vi velger kl to) og vi skal til fotograf i mellomtiden? Og når skal vi ta kaker og dessert?

Har dere erfaringer fra slike middager er det veldig kjekt med råd og tilbakemeldinger.

Hvis fotografen ikke ligger så langt unna vielse,-og selskapslokale vil 3-4 mellom vielse og selskap passe bra.

Når man serverer buffèt er det kjempeviktig å ha en bra toastmaster. Vi gjorde det slik at toastmaster kallet alle til bordene, og holdt en liten informasjon om hva som skulle skje videre i selskapet. Vi hadde taler og sanger underveis i midaagen, så toastmaster gav beskjed om at når han ringte i bjella si måtte alle komme seg på plass.

Etter velkommentalen var det lagd et system på "første forsyning", deretter gikk gjestene å forsynte seg når det passet dem.

Vi valgte å servere dessert rett etter middagen. For at gjestene skulle få trekke frisk luft, røyke o.l. la vi inn en liten røykepause midt under middagen.

Hele middagen, inkl taler, sanger (vi hadde 2 sanger og 6 taler, som var av 3-7 min. varighet) tok3 1/2 t.

Skrevet
Hvis fotografen ikke ligger så langt unna vielse,-og selskapslokale vil 3-4 mellom vielse og selskap passe bra.

Når man serverer buffèt er det kjempeviktig å ha en bra toastmaster. Vi gjorde det slik at toastmaster kallet alle til bordene, og holdt en liten informasjon om hva som skulle skje videre i selskapet. Vi hadde taler og sanger underveis i midaagen, så toastmaster gav beskjed om at når han ringte i bjella si måtte alle komme seg på plass.

Etter velkommentalen var det lagd et system på "første forsyning", deretter gikk gjestene å forsynte seg når det passet dem.

Vi valgte å servere dessert rett etter middagen. For at gjestene skulle få trekke frisk luft, røyke o.l. la vi inn en liten røykepause midt under middagen.

Hele middagen, inkl taler, sanger (vi hadde 2 sanger og 6 taler, som var av 3-7 min. varighet) tok3 1/2 t.

Heisann.

Det med en bra toastmaster tror vi også er veldig viktig så det vil vi prioritere. Vi skal ha buffeten slik at gjestene slipper å reise seg. Det tror vi vil skape mer ro og gjør det enklere for servitørene med servering av drikke og rydding. Går litt mindre tid også da regner jeg med.

Vi bor i en liten by så alle lokalene er i nærheten av hverandre. Vielse kl ett og så selskap kl fire må passe fint da. Tenker på hva gjestene skal gjøre i mellomtiden. Er det viktig å finne på noe for dem? Vi har jo mest lyst til å være i lokalet og ta imot dem selv.

Når serverte dere kaker? Og hvor lenge etter middagen? Hvis selve middagen foregår fra ca halv fem og til ca sju så tenker jeg at det passer med kaker kl ni. Og nattmat rundt tolv-ett?

Skrevet

Når jeg var i brullyp så var det slik at vi fikk to/tre runder hvor vi gikk og forsynte oss. Men dette var jo ettersom det var langbord og de som satt innerst hadde ikke kommet ut om de ytterste satt der fremdeles..

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Det jeg lurer på, er om det kommer til å gå greit for alle å forsyne seg når maten står på langbord. Hvis man har en del retter å velge mellom, så ser jeg for meg at det kan bli litt mye styr for at alle skal få tak i det de vil. Når maten står på eget bord, kan man jo bare gå bort til det man vil ha. Nå ser jeg i tillegg for meg å ha maten på store fat, som kanskje er vanskelige å sende rundt.

Vi tenker også på buffet. Har ikke tenkt på å ha maten på bordet før. Er det noen andre som har gjort dette?

Gjest Blondie65
Skrevet
Heisann.

Så stilig opplegg.

Taler er ikke noe problem så lenge maten er "servert" på bordene der folk sitter. Det er fullt mulig å avholde taler mens folk smågumler. Jeg har vært på tilstelninger med slik servering og med underholdning mens folk spiser. Det går helt fint det.

Gjest nextlife
Skrevet
Heisann.

Det med en bra toastmaster tror vi også er veldig viktig så det vil vi prioritere. Vi skal ha buffeten slik at gjestene slipper å reise seg. Det tror vi vil skape mer ro og gjør det enklere for servitørene med servering av drikke og rydding. Går litt mindre tid også da regner jeg med.

Vi bor i en liten by så alle lokalene er i nærheten av hverandre. Vielse kl ett og så selskap kl fire må passe fint da. Tenker på hva gjestene skal gjøre i mellomtiden. Er det viktig å finne på noe for dem? Vi har jo mest lyst til å være i lokalet og ta imot dem selv.

Når serverte dere kaker? Og hvor lenge etter middagen? Hvis selve middagen foregår fra ca halv fem og til ca sju så tenker jeg at det passer med kaker kl ni. Og nattmat rundt tolv-ett?

Vi hadde ikke noen "aktiviter" for gjestene i ventetiden. Serverte velkomsdrink, og litt småtteri å spise. Vi hadde lagt ut ei bok for å skrive hilsener i, og ellers så tror jeg gjestene bare pratet sammen. Det var flott vær, så mang holdt til utendørs.

Synes kanskje du tenker å vente litt lenge med å servere kaker, spesielt siden du ikke skal servere dessert før da.

Ellers så høres det ut som et flott opplegg.

Jeg skjønner ikke helt hvordan du skal servere buffet mens gjestene sitter ved bordet, skal maten stå på bordet?

Gjest Blondie65
Skrevet
Synes kanskje du tenker å vente litt lenge med å servere kaker, spesielt siden du ikke skal servere dessert før da.

Ellers så høres det ut som et flott opplegg.

Jeg skjønner ikke helt hvordan du skal servere buffet mens gjestene sitter ved bordet, skal maten stå på bordet?

Maten blir satt ut på hvert bord. Det er 8-10 bord (antar det er ca 10-12 gjester ved hvert bord). Dermed blir servitørenes hovedjobb å "holde" drikken.

Dette er en svært grei måte å gjøre buffet på i større selskaper.

Gjest nextlife
Skrevet
Maten blir satt ut på hvert bord. Det er 8-10 bord (antar det er ca 10-12 gjester ved hvert bord). Dermed blir servitørenes hovedjobb å "holde" drikken.

Dette er en svært grei måte å gjøre buffet på i større selskaper.

Ok, da skjønner jeg. Vi hadde et slags koldtbord med varm tapas.

Ser forresten nå at det var i TS`s innlegg det sto noe om å vente med desserten til kaffen, ikke ditt. Unnskyld :flau:

Skrevet

Heisann.

Veldig kjekt med positive tilbakemeldinger og gode råd fra dere.

Det blir et langbord der vi skal sitte. Vi blir vel ca 40 stykker på det bordet. Vi vil da ha flere fat med samme rett, slik at vi deler inn bordet i 4 tenker jeg. Resten av bordene blir mindre bord med 8-10 gjester på hver. Vi har mulighet til å ha 3 langbord også men regner med at det ikke blir aktuelt.

De vi skal bestille maten og leie servitørene fra er veldig godt kjent med lokalet og der får vi skikkelig god service og hjelp.

Sånn som jeg ser for meg opplegget da så blir det vielse kl ett og middag kl halv fem. Gjestene får noe å drikke og noe lett å spise mens de venter. Vi legger også ut gjestebok.

Så tar vi taler og sanger både før, under og etter maten. Etter middag sånn ca kl sju-halv åtte så serverer vi kaffe og cognac/baileys. Og så koser vi oss med dessert og kaker og diverse gode drikkevarer fra kl ni. Nattmat blir spekemat og rester fra buffeten, det blir vel i tolv-ett tiden.

Hva synes dere om det??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...