Gjest Gjest Skrevet 21. november 2007 #1 Skrevet 21. november 2007 Jeg skal kjøpe julegave til min 23 år gamle samboer som er glad i fantasy. Han synes Ringenes Herre er veldig bra, og mye annet som for meg er mer ukjent. Jeg vil gi han en fantasy-bok og lurer på om dere har noen tips... Er den nyeste Tolkien-boka "lett" å komme igjennom (den Tolkiens barnebarn har gjort ferdig)? Nå har han lest endel bøker som for meg virker veldig tunge, men ser ut til at det har gått litt tregt med leselysten hans i det siste... Finnes det noen cder for hans smak? Typisk Ringenes Herre-musikk?
Gjest fantaser Skrevet 21. november 2007 #2 Skrevet 21. november 2007 Det hadde vært veldig ålreit å vite hvilke andre bøker han har, så man ikke anbefaler deg en bok som han faktisk har. Er han veldig interessert i Ringenes Herre, så vil han helt sikkert bli glad for den nye boken (The Children of Húrin) til Tolkien. Det finnes cd'er fra filmen til Ringenes Herre. Ellers så kan det krangles om hva som er typisk fantasy-musikk, men for meg er det Enya. Skal jeg anbefale fantasy, så er det jo greit å vite hvilke bøker han liker også, ikke bare hva han har.
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2007 #3 Skrevet 22. november 2007 Bandet Summoning spiller fantasy-"metal", hvor tekstene blir messet på orkisk. Hvis han liker rask musikk har jo Blind Guardian en god del sanger fra Ringenes Herre. Blant annet har de laget "bokmusikken" til Silmarillion. Nightfall in middle-earth cd'en deres er Silmarillion laget om til musikk. Jeg liker den hvertfall.
Vraket Skrevet 23. november 2007 #4 Skrevet 23. november 2007 Robert Jordans "The Wheel of Time", 11 bøker. Obs, serien er ikke ferdig og forfatteren døde i år. Men du trenger jo ikke si det, for bøkene er verdt å lese. Er han intressert i tekstbaserte rollespill, vil jeg anbefale at du gir han noen av disse bøkene, og leverer han en internettside til et rollespill fra The Wheel of Time også. George R. R. Martin har skrevet mye, mye fantasy. Også 18 (?) bøker i tegneserieform. Men liker han vampyrer, handler Fevre Dream om det og dampbåter på Missisippi, en knallgod kombinasjon. Anbefaler ellers Fire & Ice, heller ikke ferdigskrevet serie. Anne Rice skrev før i tiden vampyrbøker, Interview with a Vampire er starten på en serie om disse New Orleans-baserte vampyrene. Hun har også skrevet en serie på tre bøker om en heksete familie, anbefales hvis han liker det okkulte. Lauren (?) K. Hamilton skriver om Anita Blake, intressant for en mann å lese om en kvinnelig actionhelt, kanskje? Handler også om hekseri, vampyrisme og varulver, var-rotter, you name it. Lettere sex-scener av ymse slag, det er litt uvanlig! :D Av mer gammel fantasy, dog for det meste sci-fi, er vel Jack Vance å regne for en mester. Det fins en serie som er veldig spesiell hvis han liker Merlin og Ridderne av Det runde bord og Kong Arhtur, som jeg ikke husker hva heter... Dessverre... Den heter noe med Mists of Avalon... Det fins mye litteratur om dette.... Så har du ufattelig mange andre å velge i. Snik litt i bokhylla hans og se hva slags stil han liker. Tad Williams, jeg mener det er det han heter, sin serie om en ung gutt som vokser opp i et slott, men blir sendt ut på en eventyrlig reise, er veldig bra!!!!!
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2007 #5 Skrevet 23. november 2007 Bandet Summoning spiller fantasy-"metal", hvor tekstene blir messet på orkisk. Aldri hørt om bandet, det har ikke han heller tror jeg. Så dette tipset likte jeg... Finner jeg cden på nærmeste Platekompaniet, tror du? Hvilke band kan dette sammenlignes med? Blind Guardian har han noen cder av allerede Det hadde vært veldig ålreit å vite hvilke andre bøker han har, så man ikke anbefaler deg en bok som han faktisk har. Akkurat nå ligger "A game of thrones" (George R.R.Martin som noen nevnte) på nattbordet.. Han har "Hobbiten" i bokhylla, ellers er det meste på gutterommet hos foreldrene hans. Han synes Eragon var ok, tror jeg... Robert Jordans "The Wheel of Time".. Den har han lest tror jeg... Desverre kan jeg ikke ramse opp hva han har fra før, og hva han liker. Jeg hører bare med et halvt øre når han snakker om fantasy, på samme måte som han ikke lytter noe særlig når jeg snakker om kjærlighetsromaner og drama. Men det dere har skrevet her til nå, hjelper veldig! Ble nysgjerrig på Summoning f.eks...
Gjest Wolfmoon Skrevet 23. november 2007 #6 Skrevet 23. november 2007 Jeg er akkurat ferdig med en bok som heter "The name of the wind". Den er utrolig bra, og kom ut i 2007 så da har han den neppe fra før/har lest den fra før. Dette er debut romanen til Patrick Rothfuss, og den har fått veldig bra kritikker (også likte jeg den kjempegodt selv også da)!
Tabris Skrevet 23. november 2007 #7 Skrevet 23. november 2007 Hva med noe fra Terry Pratchetts Discworld-serie? Det er fantasy-parodi, og er godt likt av mange som kjenner til fantasy-sjangeren.
Gjest Wolfmoon Skrevet 23. november 2007 #8 Skrevet 23. november 2007 Hadde helt glemt Pratchett jeg. Discworld serien er genial!
Gjest fantaser Skrevet 24. november 2007 #9 Skrevet 24. november 2007 Anne Rice, Robert Jordan, Terry Pratchetts, George RR Martin og Tad Williams er allerede nevnt ser jeg, så da foreslår jeg Raymond Feist sin Midkemia-serie, David Eddings sin Belgarion-serie, LE Modesitt sin Recluce-serie, Kate Forsyth sin Eileanan-serie og Phillip Pullman His Dark Materials. De fleste fantasyforfattere har for det meste skrevet ørten bøker, så har han noen av disse, så kan du jo sjekke om han mangler serier/bøker av forfattere han har. Ellers er det veldig greit å gå innom en bokhandel som har med sjanger fantasy (vet ikke hvor du bor), der har de som regel svært mye å anbefale deg.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2007 #10 Skrevet 24. november 2007 . Ellers er det veldig greit å gå innom en bokhandel som har med sjanger fantasy (vet ikke hvor du bor), der har de som regel svært mye å anbefale deg. "Belgarion" og "Eileanan" virka forresten kjent. Han har lest noe av det tror jeg... Kanskje jeg kan finne noe han ikke har av de bøkene... Jeg bor i Vestfold, har ikke sett annet enn Nordli og andre vanlige bokbutikker her. Men de har vel en fantasy-hylle. Er det noen alternative bokhandler i fylket, tro? Fantasyparodi har jeg selv lest... "Ringenes dårskap" het den. Han syntes ikke den virka gøy. Men finnes vel annet bra også. Bra tips!
Gjest Gjest_Heidi_* Skrevet 25. november 2007 #11 Skrevet 25. november 2007 Tror ikke at folk som liker Fantasy, er begeistret for parodi innenfor sjangeren..! Jeg synes også Enya er fantasymusikk, og gregoriansk er stemningsfullt.
Tabris Skrevet 25. november 2007 #12 Skrevet 25. november 2007 Åjo, alle jeg kjenner som liker Discworld liker også fantasy.
Arkana Skrevet 25. november 2007 #13 Skrevet 25. november 2007 Tror ikke at folk som liker Fantasy, er begeistret for parodi innenfor sjangeren..! Åjo, alle jeg kjenner som liker Discworld liker også fantasy. Jeg elsker Discworld-serien, men kan ikke fordra fantasy. Jeg har aldri klart å lese andre fantasybøker, synes Ringenes Herre er en ren lidelse (både bøkene og filmene). Mannen derimot liker mye innen fantasy, også Discworld. Så det som stemmer for noen stemmer ikke for andre.
onyx Skrevet 25. november 2007 #14 Skrevet 25. november 2007 Åjo, alle jeg kjenner som liker Discworld liker også fantasy. Men det er ikke det samme som at alle som liker fantasy liker Discworld, vet du.
Tabris Skrevet 25. november 2007 #15 Skrevet 25. november 2007 Men det er ikke det samme som at alle som liker fantasy liker Discworld, vet du. Å, nei, absolutt ikke. Det var bare for å få frem at man faktisk kan like parodi på fantasy selv om man liker fantasy.
Gjest Wolfmoon Skrevet 25. november 2007 #16 Skrevet 25. november 2007 Kjenner absolutt mange som leser fantasy som også synes Discword (og forsåvidt andre bøker av Pratchett) er hysterisk morsomt. Så tror ikke man uten videre kan si at folk som liker fantasy ikke liker parodier på fantasy.
Gjest Advena Skrevet 25. november 2007 #17 Skrevet 25. november 2007 Hva med noe fra Terry Pratchetts Discworld-serie? Det er fantasy-parodi, og er godt likt av mange som kjenner til fantasy-sjangeren. Tenkte på den selv. Terry Pratchett er genial.
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2007 #18 Skrevet 25. november 2007 Aldri hørt om bandet, det har ikke han heller tror jeg. Så dette tipset likte jeg... Finner jeg cden på nærmeste Platekompaniet, tror du? Hvilke band kan dette sammenlignes med? Blind Guardian har han noen cder av allerede Akkurat nå ligger "A game of thrones" (George R.R.Martin som noen nevnte) på nattbordet.. Han har "Hobbiten" i bokhylla, ellers er det meste på gutterommet hos foreldrene hans. Han synes Eragon var ok, tror jeg... Den har han lest tror jeg... Desverre kan jeg ikke ramse opp hva han har fra før, og hva han liker. Jeg hører bare med et halvt øre når han snakker om fantasy, på samme måte som han ikke lytter noe særlig når jeg snakker om kjærlighetsromaner og drama. Men det dere har skrevet her til nå, hjelper veldig! Ble nysgjerrig på Summoning f.eks... Platekompaniet har iallefall 6 cd'er av Summoning på nettsidene sine. Dol Guldur er f.eks. bra. Jeg liker bøkene til Anne Bishop, spesielt Black Jewels triologien. Litt annerledes fantasy, og veldig morsom. Spesielt det som foregår i helvetes-dimensjonen.. Daemon tried to make a rude noise and ended up spitting on Saetan.
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2007 #19 Skrevet 26. november 2007 Hvis du kan gå litt på siden av gjengs fantasy vil jeg anbefale en tegneserie; Lewis Trondheims og Joann Sfars Dungeon-serie. Mulig den kan oppfattes som en fantasy-parodi, men likefullt (eller nettopp derfor i noens øyne) veldig lesverdig, bra historier, bra humor, fine og særegne tegninger og karakterer. Serien er delt opp i flere "kapitler", men jeg tror ikke det er så nøye hvor man begynner, da de tar for seg ganske ulike, selvstendige aspekter ved Dungeon-universet. Kan sikkert få kjøpt serien på Avalon o.l, ellers mulig å bestille fra blant annet amazon.co.uk og .com (men sistnevnte er så sein til å sende at det spørs om du får heftene før jul).
Gjest Grafica Skrevet 29. november 2007 #20 Skrevet 29. november 2007 Hehe, anbefalte nettopp samme forfatter i en annen tråd, men here goes: Neil Gaiman. Spesielt Anansi Boys, Good Omens eller Stardust. Stardust er hvertfall mulig å få på norsk, siden den akkurat er blitt laget film av. Gaiman blander ofte eventyr med den moderne verden, han skriver utrolig morsomt, og leker seg med språket. Jeg vil anbefale å kjøpe de på engelsk, hvis han leser det lett. En annen bok jeg vil anbefale; Christoffer Paolini's (tror det er slik det skrives) Eragon. Filmen sugde hardt og lenge, men boka er fantastisk, og veldig i samme gate som Ringenes Herre. Den første boka heter bare Eragon, den andre heter Eragon: Arven eller noe slikt. God jul!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå