Mrs. B Skrevet 13. april 2003 #1 Del Skrevet 13. april 2003 Har vært på evig jakt etter noe tøft å henge på veggen i vår minimalistiske leilighet. Men ingen ting som treffer "rett i hjertet". Har derfor begynt å tenke tanken på å lage noe selv.. Vi ønsker oss noe abstrakt med sterke farger, rødt, oransje, gult... Synes bilder som er malt på lerret - uten ramme - er veldig fint på (hvit) vegg, men lerret er vel kanskje dyrt? Og man må kanskje regne med å prøve og feile litt før det blir bra.... Finnes andre liknende alternativer? Er ganske sikker på at vi vil bruke oljemaling. Er det noen spesielle regler som gjelder når man bruker dette/ting man må tenke på? Har også tenkt på å male med bred kost rett på en kryssfiner plate eller liknende.. kan det bli bra?? Har ikke malt noe særlig før, så jeg blir veldig glad for tips og ideer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 13. april 2003 #2 Del Skrevet 13. april 2003 Lag en skisse først, f.eks klipp fargebiter i f.skjellige fasonger ut av blader og legg de på et ark, da kan du flytte dem og ane resultatet. Lerret er ikke så forferdelig dyrt. Men du kan grunne finerplata med hvitmaling først. Rødt nederst i venstre hjørne har lett for å få bildet til å tippe, slik at det ikke blir harmonisk. Lag evt. skisse med vannfarger. Skisse er kjempeviktig. Hva med å bruke komplementærfargene rødt, grønt, gult og blått? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. B Skrevet 13. april 2003 Forfatter #3 Del Skrevet 13. april 2003 (endret) Takk for svar. Skisser har jeg allerede laget. Lurer mest på hvor jeg skal begynne og hva som er best å male på og med. Hvilke materialer passer til moderne abstrakt kunst - og hvor får man kjøpt det til en overkommelig pris. Her er link til en av skissene, så kan dere se ideen jeg har i hodet.. kan jo endre seg underveis da men.. Det skal være i landskapformat.. Avlangt, men ikke så høyt. Skal ha det over sofaen (mørkegrå) på en eggehvit vegg. Salongbordet vårt er i sort og glass. Så vi trenger litt farge oppi det hele. Link fjernet Endret 13. august 2007 av Mrs. B Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Étoile Skrevet 13. april 2003 #4 Del Skrevet 13. april 2003 Ferdig oppspente lerreter på ramme er litt dyrt, men det er MYE penere enn finerplate, spesiellt hvis du vil ha det uinnrammet på veggen. Det kan jo se kjempetøfft ut i en leilighet med litt minimalistisk innredning. Når det gjelder prøving og feiling er ikke det noe problem dersom du bruker oljemaling. Oljemaling som ikke er tynnet så veldig med terpentin dekker veldig godt, så det er bare å male over til du blir fornøyd. Du kan evt grunne med hvitt over noe du har malt og ikke er fornøyd med, og sette igang på nytt. Da blir det gjerne mer struktur i bildet, og det kan jo gjøre bildet enda flottere. Vær obs på at oljemaling bruker veeldig lang tid på å tørke, så om du er litt utålmodig er gjerne akrylmaling et godt alternativ. Kjøp ordentlig kunstnermaling og pensler i spesialbutikk så du er sikker på at kvaliteten er god, ikke pent med løse hår fra penselen i bildet... Lykke til! :D Ps. Skissen var kjempetøff! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 13. april 2003 #5 Del Skrevet 13. april 2003 Clas Ohlson har lerreter som ikke koster altfor mye tror jeg. De har også oljemaling som passer fint til hobbybruk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 13. april 2003 #6 Del Skrevet 13. april 2003 jeg er tilhenger av vannbasert oljemaling - da slipper man å bruke terpentin - det holder med vann. man slipper også den sterke lukten .... Hvis du er ute etter et meget langt og smalt bilde - så kan det bli vanskelig å få tak ferdig oppspent lerret.......men det går an å lage selv ... det går også an å kjøpe lerretsplater å male på ......men skal den henge rett på veggen så er nok et oppspent lerret penest ja. Det er gøy å male - prøv deg frem du - og blir det ille så maler du bare over med hvitmaling. akrylmaling da ? den tørker fortere enn oljemaling...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Étoile Skrevet 13. april 2003 #7 Del Skrevet 13. april 2003 Virgo: Finnes det VANNbasert OLJEmaling? Er det ikke Akrylmaling som er vannbasert da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 13. april 2003 #8 Del Skrevet 13. april 2003 Virgo: Finnes det VANNbasert OLJEmaling? Er det ikke Akrylmaling som er vannbasert da? Jepp f. eks Artisan fra Windsor & Newton ..jeg har brukt den noen år .....bare å undersøke - finnes sikkert andre typer også ..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. B Skrevet 13. april 2003 Forfatter #9 Del Skrevet 13. april 2003 Hva er egentlig forskjellen på akryl og oljemaling...? Kan jeg med akrylmaling også få til den litt "tykk maling" looken som jeg har sett på oljemalerier? Synes det er tøft når malingen ligger i litt tykke lag "utenpå". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 13. april 2003 #10 Del Skrevet 13. april 2003 Da er nok kanskje oljemaling best egnet - men akrylmalingen er tykk den også altså ....jeg har ikke malt så mye med akrylmaling ennå - og har helst malt med den tynn.... noen andre som vet dette ????? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Étoile Skrevet 13. april 2003 #11 Del Skrevet 13. april 2003 Akryl kan også males tykt med ja, men tror at olje gir best resultat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Étoile Skrevet 13. april 2003 #12 Del Skrevet 13. april 2003 Virgo: tror jeg må se etter den da! Skal den tørke like lenge som vanlig oljemaling? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 17. april 2003 #13 Del Skrevet 17. april 2003 Jeg har nå innhentet informasjon av min mor som har god greie på oljemaling. Hun sier det at vanlig oljemaling luktet ikke godt . Dette slipper man med vannbasert oljemaling. Dessuten tørker den vannbaerte raskere. Man man tynne ut eller blande i vann eller olje. Blander man med olje vil den få en noe smidigere konsistens - men tørke seinere enn om man bruker vann. Jeg har bukt begge deler å blande ut med - og synes det er like greit med vann. Maler man tykkt vil det ta lenger tid før malingen er tørr enn om man maler tynnere - men det er jo logisk da ... Jeg har altså valgt vannbassert for å slippe lukten - dessuten er det greit å kunne bruke zalo for å vaske penslene med og få de rene .... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ionaa Skrevet 20. april 2003 #14 Del Skrevet 20. april 2003 Oljemalingen er faktisk noe blankere enn akrylen. Selv syns jeg det er veldig fint. Kan hende jeg er litt rar, men jeg syns oljemaling har en "koselig" lukt...gir gode minner. Men akryl er langt mer praktisk, har ikke prøvd de vannbaserte oljemalingene....men ideen virker jo bra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå