Gå til innhold

Merkostnad ved å gå fra "svart" til "hvitt" arbeid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil gjerne høre hva dere andre mener om denne problemstillingen:

Jeg har i mange år hatt en dame til å hjelpe til med husvask hos oss. Hun får kr 500,- pr vask og skal bruke 4 timer pr gang (altså 125 kr/t). Og som så mange andre jobbet hun svart. Nå kommer hun og forteller at hun vil ”gå hvitt” dvs formalisere arbeidsforholdet, få arbeidstillatelse, betale moms, skatt med mer. Dette syns jeg er veldig bra, og jeg har også tidligere oppfordret henne til å gjøre dette lovlig da jeg synes det er mest ryddig, sikkert og sikrer henne sosiale velferdsgoder. Hun vil i den forbindelse ha hjelp av meg til å formalisere og bekrefte at jeg vil engasjere henne på bestemte vilkår.

Og her kommer ”problemet”: hun vil nå ha 200,-/time+Mva. Momsen er det selvsagt ikke noe å si på, den må jeg som kunde betale.

Jeg ser også rimeligheten i at hun må øke timesatsen noe for å kunne tjene penger på dette. Men med en økning på 60% (75 kr mer pr. time utgjør 60%) ser jeg jo fort at hun blir sittende med omtrent samme nettoinntekt som da hun jobbet svart.

Til sammenlikning kan jeg nevne at minste tarifflønn for ufaglærte i byggebransjen er på 136 kr/t (2006). Jeg vil anta at hun selv får en merkostnad på bla skatt på ca 40%. Så det er mer enn godt nok dekket innenfor 200,-/time. (Selv kan jeg ikke gå til min sjef å be om å få høyere lønn for å dekke opp en evt høyere skattesats;-)

Mine betenkeligheter handler for det første om at dette blir veldig dyrt for meg – fra 500,- til 1000,- pr. vask. Det har jeg strengt tatt ikke råd til. Men det er jo mitt problem…

Vaskedamen sier for øvrig at hun godt kan redusere tiden fra 4 til 3 timer pr gang siden hun sjelden pleier å bruke mer enn 3 timer (?!). Og jeg er vel egentlig bare sånn pass fornøyd med jobben… Men jeg kjenner henne etter hvert godt, stoler på henne og vil nødig være uten. Jeg vet at hun – som mange andre som vasker – ikke akkurat vasser i oppdrag.

Så til poenget: Det å jobbe legalt har store sosiale fordeler for henne men selvsagt også en kostnad, nemlig skatt, mva osv. Momsen må selvsagt jeg ta og jeg er også villig til å øke timesatsen noe, kanskje 20%. Men er det rimelig at jeg alene skal bære hele merkostnaden ved å jobbe legalt?? Hva syns dere?

Ambi

:smoke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Men er det rimelig at jeg alene skal bære hele merkostnaden ved å jobbe legalt?? Hva syns dere?

Ambi

Ja, det er rimelig at du som kunde bærer "merkostnadene" ved å bruke legal vaskehjelp. Hvitt koster mer enn svart.

Når det er sagt, er du jo ikke pliktig å bruke denne vaskehjelpen. Synes du det er for dyrt, kan du finne deg en annen hvit vaskehjelp som kanskje tar mindre.

Skrevet
Ja, det er rimelig at du som kunde bærer "merkostnadene" ved å bruke legal vaskehjelp. Hvitt koster mer enn svart.

Når det er sagt, er du jo ikke pliktig å bruke denne vaskehjelpen. Synes du det er for dyrt, kan du finne deg en annen hvit vaskehjelp som kanskje tar mindre.

Det er jeg ikke enig med deg i. Å være fullverdig medlem av samfunnet koster i form av skatter og avgifter. Tilbake får du en sosial sikkerhet, helsevesen etc. Dvs at du har noe mindre netto i lomma av din lønn.

For å sette det på spissen: Vaskedama vil ha alle de sosiale samfunnsgodene OG like mye utbetalt i netto lønn. Merkostnaden skal altså jeg betale.

Dersom jeg av en eller grunn får min skattesats økt med feks. 10% -kan ikke jeg gå til min arbeidsgiver å si " Nå må jeg betale mer skatt - så du må øke min lønn tilsvarende slik at jeg fortsatt kan få utbetalt like mye som før i nettolønn."

Det vil si, jeg kan godt si det - men får neppe medhold:-)

Ambi

Skrevet

Nå vet jeg jo ikke hver du bor, men har du vurdert/regnet på om det ikke blir billigere for deg å ansette henne selv. Dvs at du trekker skatt og betaler arbeidsgiveravgift. Vil nok tro du kan spare noe på dette, men du må selvsagt gjøre en liten jobb med å betale inn og fylle ut noen skjema. Dette kan du jo sjekke med skatteoppkreveren i din kommune dersom det er aktuelt.

Desverre blir jo prisen høyere med hvitt og den må du nok ta ja dersom du ønsker å beholde vaskehjelpen, egentlig er jo 200 kr pr time + mva en mye lavere timespris enn du finnes i de fleste næringer som leier ut personell til timepris.

Gjest Veronica Mars
Skrevet

Jeg synes absolutt du har rett. Hun får jo mange fordeler av å skulle gå over til hvitt arbeid (i tillegg til at det faktisk er ulovlig å jobbe svart) , det er jo rart at hun ikke er villig til å betale for disse fordelene overhodet.

200 kroner timen for å vaske synes jeg høres veldig mye ut, ufaglærte assistenter i barnehage og i butikk får rundt 100 kroner i timen.

Skrevet
Jeg synes absolutt du har rett. Hun får jo mange fordeler av å skulle gå over til hvitt arbeid (i tillegg til at det faktisk er ulovlig å jobbe svart) , det er jo rart at hun ikke er villig til å betale for disse fordelene overhodet.

200 kroner timen for å vaske synes jeg høres veldig mye ut, ufaglærte assistenter i barnehage og i butikk får rundt 100 kroner i timen.

Ufaglærte assistenter i barnehage og butikk (og alle andre ansatte) får feriepenger, sykepenger, fødselspenger om de får barn, pensjonsinnskudd og forsikring gjennom jobben. I tillegg har de muligheter for frynsegoder som personalrabatt, subsidiert lunsj, trening eller barnehagepass, julebord og andre fester, bruk av firmahytte, firmabil, mobil, hjemme-PC, utdanning, kurs og mye annet.

Vaskehjelpa som er selvstendig næringsdrivende må dekke dette selv. Og da er 200 kroner timen faktisk ikke så mye.

Skrevet

Hvordan kan du sammenligne en ansatt og en selvstendig næringsdrivende da? Hvis du ser på timespriser for andre selvstendige næringsdrivende er de mye høyere enn 100 kr timen. Som selvstendig næringsdrivende vil en få litt merarbeid med andre ting som regnskaper og papirer som må fylles ut, slike ting koster....

Skrevet

Ja, men de er ikke selvstendig næringsdrivende som må betale moms, sette av feriepenger, sørge for egen yrkesskadeforsikring osv.

For øvrig synes jeg ikke en timepris på 200 kroner høres så galt ut og selv med den prisen, uten at jeg har finregnet på det, vil hun sannsynligvis likevel gå ned i utbetalt lønn.

Skrevet
Det er jeg ikke enig med deg i.

Nei, jeg skjønte ut fra det første innlegget ditt at jeg ikke ga deg det svaret du håpte på. ;-)

Det er jeg ikke enig med deg i. Å være fullverdig medlem av samfunnet koster i form av skatter og avgifter.

Så hvorfor har du unndratt arbeidsgiveravgift all denne tiden du har hatt denne kvinnen ansatt som vaskehjelp?

Tilbake får du en sosial sikkerhet, helsevesen etc.

Når hun går svart får hun helt riktig opparbeidet seg rettigheter som pensjon.

MEN dersom hun starter enkeltmannsforetak får hun ikke like gode rettigheter som ansatte. Blir hun syk, får hun fremdeles ikke sykepenger utbetalt de første to ukene, og først etter 16 dager får hun magre 65% (mot 100% for ansatte). Slike ting og mer (se innlegget over) må hun dekke inn for å få de sosiale rettighetene en ansatt har. Derfor er ikke de 200 kronene "lønn" og skal dekke mer enn bare skatt.

Skrevet
Når hun går svart får hun helt riktig opparbeidet seg rettigheter som pensjon.

Jobber hvitt mente jeg selvsagt. Språklig fargeblind i dag..

Skrevet
Ja, men de er ikke selvstendig næringsdrivende som må betale moms, sette av feriepenger, sørge for egen yrkesskadeforsikring osv.

For øvrig synes jeg ikke en timepris på 200 kroner høres så galt ut og selv med den prisen, uten at jeg har finregnet på det, vil hun sannsynligvis likevel gå ned i utbetalt lønn.

Nei, hun vil ikke gå ned i nettolønn. Det er nettopp det som er mitt poeng. Hun har marginale driftskostnader og 250 kr/t dekker både mva og hennes inntektskatt. Og dermed også folketrygdsrettigheten hun da får.

Mvh

Ambi

Skrevet
Ufaglærte assistenter i barnehage og butikk (og alle andre ansatte) får feriepenger, sykepenger, fødselspenger om de får barn, pensjonsinnskudd og forsikring gjennom jobben. I tillegg har de muligheter for frynsegoder som personalrabatt, subsidiert lunsj, trening eller barnehagepass, julebord og andre fester, bruk av firmahytte, firmabil, mobil, hjemme-PC, utdanning, kurs og mye annet.

Har jobbet i butikk og som to slags kommunale assistenter i helsevesenet. Aldri sett snurten av noe av dette.

Skrevet

For øvrig tror jeg ikke man betaler arbeidsgiveravgift av vaskehjelp, dagmmamma osv. Dette fordi det er et forenklet regelverk for slike tjenester, i håp om at folk skal benytte seg av det.

Skrevet
Nei, jeg skjønte ut fra det første innlegget ditt at jeg ikke ga deg det svaret du håpte på. ;-) sant nok;-)

Så hvorfor har du unndratt arbeidsgiveravgift all denne tiden du har hatt denne kvinnen ansatt som vaskehjelp?

Når hun går svart får hun helt riktig opparbeidet seg rettigheter som pensjon. Jo det skal jeg si deg; hun har ikke villet jobbe legalt tidligere!! Jeg kunne selvsagt sagt nei. Men nå er det heller ikke jeg som skal dekke arbeidsgiveragift dersom jeg kjøper en tjeneste Dersom hun er ansatt hos meg som arbeidgiver stiller det seg annerledes.

MEN dersom hun starter enkeltmannsforetak får hun ikke like gode rettigheter som ansatte. Blir hun syk, får hun fremdeles ikke sykepenger utbetalt de første to ukene, og først etter 16 dager får hun magre 65% (mot 100% for ansatte). Slike ting og mer (se innlegget over) må hun dekke inn for å få de sosiale rettighetene en ansatt har. Derfor er ikke de 200 kronene "lønn" og skal dekke mer enn bare skatt.

Å starte et enkeltmannsforetak er et valg man gjør og som må veies opp mot fordelene ved å i stedet være ansatt i et firma. Det innebærer en kalkulert risiko - som man riktignok kan kjøpe seg fri fra gjennom forsikringsordninger - men like fullt må man velge om man vil ha mye i "lønningsposen" eller om man vil "investere" i slike ordninger som sykepengeforsikrig etc.

Ambi

Skrevet

Hyggelig at noen tok poenget mitt;-)

Nå er jo ikke 200,- kr/t nettolønna hennes. men med fratrekk for skatt mm vil hun ha samme netto timelønn som i dag (125,-)

Skrevet
Her er noen tips om hvordan du selv ansetter renholderen. Er ganske enkelt og hvis vi sier at vedkommende skal ha utbetalt 125 kr og har et skattekort på 32 % må du da ut med ca 180 kr pr time inkl. feriepenger hvis du selv ansetter renholderen. For deg blir det jo 280 kr billigere pr gang, men du må selv betale inn skattetrekket og fylle ut et skjema.
Skrevet
Jeg vil gjerne høre hva dere andre mener om denne problemstillingen:

Jeg har i mange år hatt en dame til å hjelpe til med husvask hos oss. Hun får kr 500,- pr vask og skal bruke 4 timer pr gang (altså 125 kr/t). Og som så mange andre jobbet hun svart. Nå kommer hun og forteller at hun vil ”gå hvitt” dvs formalisere arbeidsforholdet, få arbeidstillatelse, betale moms, skatt med mer. Dette syns jeg er veldig bra, og jeg har også tidligere oppfordret henne til å gjøre dette lovlig da jeg synes det er mest ryddig, sikkert og sikrer henne sosiale velferdsgoder. Hun vil i den forbindelse ha hjelp av meg til å formalisere og bekrefte at jeg vil engasjere henne på bestemte vilkår.

Og her kommer ”problemet”: hun vil nå ha 200,-/time+Mva. Momsen er det selvsagt ikke noe å si på, den må jeg som kunde betale.

Jeg ser også rimeligheten i at hun må øke timesatsen noe for å kunne tjene penger på dette. Men med en økning på 60% (75 kr mer pr. time utgjør 60%) ser jeg jo fort at hun blir sittende med omtrent samme nettoinntekt som da hun jobbet svart.

Til sammenlikning kan jeg nevne at minste tarifflønn for ufaglærte i byggebransjen er på 136 kr/t (2006). Jeg vil anta at hun selv får en merkostnad på bla skatt på ca 40%. Så det er mer enn godt nok dekket innenfor 200,-/time. (Selv kan jeg ikke gå til min sjef å be om å få høyere lønn for å dekke opp en evt høyere skattesats;-)

Mine betenkeligheter handler for det første om at dette blir veldig dyrt for meg – fra 500,- til 1000,- pr. vask. Det har jeg strengt tatt ikke råd til. Men det er jo mitt problem…

Vaskedamen sier for øvrig at hun godt kan redusere tiden fra 4 til 3 timer pr gang siden hun sjelden pleier å bruke mer enn 3 timer (?!). Og jeg er vel egentlig bare sånn pass fornøyd med jobben… Men jeg kjenner henne etter hvert godt, stoler på henne og vil nødig være uten. Jeg vet at hun – som mange andre som vasker – ikke akkurat vasser i oppdrag.

Så til poenget: Det å jobbe legalt har store sosiale fordeler for henne men selvsagt også en kostnad, nemlig skatt, mva osv. Momsen må selvsagt jeg ta og jeg er også villig til å øke timesatsen noe, kanskje 20%. Men er det rimelig at jeg alene skal bære hele merkostnaden ved å jobbe legalt?? Hva syns dere?

Ambi

Da er vi der igjen. grunnen til at folk benytter svart er pga det er billigere for den enkelte bruker.

Dette gjelder renhold, snekkere og andre vi trenger til å hjelpe oss. Du nevner timeprisen for en ufaglært snekker,ja,men arb.giver betaler sikkert dobbel og mere. ikke bare lønnen hans som skal dekkes inn.

Nå husker jeg ikke alle reglene,men en kan benytte hjelp inntil en viss sum uten å måtte oppgi det. Det samme gjelder vel den som utfører jobben.

Nå vet jeg ikke hvor stort hus du har,men er det du som har satt at det skal være fire timer? Mulig hun kan være så effektiv at en kan gjøre det på tre timer.

At du nå er sånn passe fornøyd med jobben, burde du tatt opp med henne før. Lag avtale om hva som skal gjøres.

Gjest Veronica Mars
Skrevet

Det var bra at mange irettesatte meg da. ;)

Det er klart det er forskjell når hun er selvstendig næringsdrivende, og derfor var det en dum sammenligning. Jeg synes likevel at 200 kroner i timen hørtes mye ut jeg da.

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)
Nei, hun vil ikke gå ned i nettolønn. Det er nettopp det som er mitt poeng. Hun har marginale driftskostnader og 250 kr/t dekker både mva og hennes inntektskatt. Og dermed også folketrygdsrettigheten hun da får.

Mvh

Ambi

Det er viktig å vite noe mer enn det du forteller i første innlegg her:

Dersom du er den eneste hun vasker for kan hun starte et enkeltpersonsforetak og tjene mindre enn 50.000 pr år i dette uten å betale mva. Siden hun ikke har ansatte blir det ingen arbeidsgiveravgift. Det eneste hun da skal betale er skatt. Hun kan da jobbe som ansatt i andre firma og få lønn der uten at det påvirker mva grensen. Det hun imidlertid må er å enten føre eller få noen til å føre for seg regnskapet og det er visse krav til fakturaene hun sender deg. Utgiften til regnskapet kan hun trekke fra på skatten det året (dvs. redusere overskuddet).

Hvis dette er problemstillingen synes jeg de 200 + evt. kostnader er drøyt.

Hvis hennes inntekt består av å vaske for forskjellige mennesker og inntekten dermed overstiger kr 50.000/år må hun også betale mva. Arbeidsgiveravgift er fremdeles uaktuelt siden hun fremdeles driver enkeltpersonsforetak uten ansatte. Det eneste hun da må er å skatte for de pengene hun tjener. Ved f.eks. 36% skatt ville hennes timelønn da bli kr 170 uten lønnsøkning og så må du dekke 25% mva på dette som er gir kr 212,-. Dette er mer rimelig. Merk at hun fremdeles blir nødt til å føre regnskap men hun kan fremdeles trekke fra denne og alle andre kostnader på inntekten sin ved skatteoppgjøret slik at 36% skatt nok er urealistisk. Men et eller annet sted måtte jeg jo regne.

Hvis jeg var deg ville jeg tatt en ringerunde til et par vaskebyrå og spurt hva de skulle ha for samme jobb. Det er ikke det samme som at de får oppdraget, det er mer å informere seg om forholdene.

Jeg synes personlig at en nettotimepris (altså eks. mva) på 170 for å vaske hos noen privat er drøyt. Jeg ville sagt at en timepris eks mva på rundt 125-150 ville vært mer rimelig. Det er ikke du som skal dekke hennes skatt på den måten.

Jeg driver et enkeltpersonsforetak selv i tillegg til lønnsinntekt der jeg er ansatt og i enkeltpersonsforetaket tjener jeg mindre enn 50.000 pr år. Jeg har IKKE 170/time for min konsulentvirksomhet.

170 pr time i full jobb er en årsinntekt på kr 331.500 (regnet ut fra 1950 timer/år).

Edit: glemte helt dette med feriepenger. Trekker man fra 10,2% feriepenger får man en netto timepris på kr 152,66. Jeg synes fremdeles dette er stivt.

Endret av Blondie65
Skrevet
Å starte et enkeltmannsforetak er et valg man gjør og som må veies opp mot fordelene ved å i stedet være ansatt i et firma. Det innebærer en kalkulert risiko - som man riktignok kan kjøpe seg fri fra gjennom forsikringsordninger - men like fullt må man velge om man vil ha mye i "lønningsposen" eller om man vil "investere" i slike ordninger som sykepengeforsikrig etc.

Ambi

I denne kalkulerte risikoen ligger selvsagt også et regnestykke på hvor mye man bør ha i timen for å sitte igjen med akseptabel lønn, samt tilnærmet samme rettigheter som når man er ansatt. Om man kommer mye dårligere ut som selvstendig vil man selvsagt prøve å bli ansatt et sted. Jeg har ikke benyttet meg av hverken svart eller hvit vaskehjelp, men jeg tror timeprisene for vaskehjelp fra lovlig firma ligger høyere enn 250 kr timen?

Hvis du hadde godtatt at din vaskehjelp økte prisen med 20% pluss mons ville hun fått brutto timelønn på 150 kr. Som selvstendig må man i tillegg dekke utgifter som kjøring, verktøy (vaskeutstyr) osv, og man har ikke minstefradrag som lønnsarbeidere har. I tillegg betaler man høyere trygdeavgift, for mindre sikkerhet. Før hun kommer så langt at hun trekker skatt vil jeg tro hun er nede i nærmere 120-130 kr brutto, og da blir det ikke mye igjen netto med skattetrekk på rundt 36%. Det er nok hovedsaklig på grunn av skattetrekket hun øker timelønnen, før var jo 125 kr det hun satt igjen med netto.

Det er klart det er dyrere med hvit arbeidskraft, men jeg synes ikke hun tar høy pris. Jeg er også selvstendig næringsdrivende, riktignok med tre års høyere, relevant utdanning og i en annen bransje, men mitt forbund og mine kollegaer anbefaler en timelønn på 4-500 kr (det tar også regnskapsførere o.l, for ikke å snakke om selvstendige håndverkere! ) for at man skal kunne leve med noen lunde samme rettigheter/trygghet som lønnsarbeidere. I praksis ligger nok mange lavere (jeg ligger nok litt under, i hvert fall), men jeg hadde ikke kunnet vurdere å jobbe som selvstendig til en timelønn på 150-200 kr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...