Gå til innhold

Mamma må velge mellom x-box 360, ps 2, nitendo wii (?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har unger på 10 (gutt) og 8 (jente) år.

Gutten er veldig glad i å spille, jenta har ikke hatt denne interessen før, men begynner nå å komme i siget. I hovedsak er det spilling på nett på min bærbare pc.

Jeg har lyst til å kjøpe ny spillemaskin til dem i julegave. Hva i alle dager skal jeg kjøpe? x-box 360, playstation 2, nitendo wii? Hva er forskjell på dem? Selv kan jeg ingenting om spill, har heller ikke tid og ork til å sette meg inn i dem.

Vi har fra før den gamle x-boksen, har vel ca 10-15 spill. Syns det stort sett utvalget her har dreid seg om machospill. Gutten har også hatt gameboy (den er rotet bort). Han liker Sims (har også kjøpt det) men har forstått det slik at det blir for stort for min bærbare.

Hjeeeeeelp meg, vær så snill. Hva skal jeg velge?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må ærlig talt innrømme at spill og spillkonsoller ikke akkurat er min greie, men jeg har jo fått med meg ett og annet likevel.

Playstation 2 tilhører en eldre generasjon spillkonsoller enn de andre du nevner. Den tilhører samme generasjon som den gamle XBoxen barna dine allerede har. Playstation 2 er nå erstattet med Playstation 3. Denne må du gi noen tusenlapper for (billigste utgave koster rundt 4000 kroner).

XBox 360 fra Microsoft har visstnok hatt enkelte hardware-problemer, men har likevel blitt fryktelig populær. Mye skyldes nok prisen, at den kom i god tid før PS3, samt fordi det finnes en rekke populære spilltitler til den. Spillserien Halo fra Bungie (siste utgaven heter Halo 3) er også en medvirkende årsak til at mange gjerne foretrekker XBox 360.

Årsaken til Nintendo Wiis popularitet har med kontrollene og spillopplevelsen å gjøre. Wii har et unikt patent som gjør at bevegelser du gjør med kontrollen oversettes til styring av spillet. Du kan for eksempel slå, stikke, hamre, riste og kaste. Du ser et eksempel på dette http://www.youtube.com/watch?v=73yDRm8KaWY.

Du kan også bruke disse konsollene til mer enn spill (de er mer eller mindre komplette underholdningssentra), og i så henseende vil nok kanskje Playstation 3 gå av med seieren - da knepent foran XBox 360. Med PS3 kan du blant annet spille av BluRay-disker, mens XBox 360 baserer seg på et konkurrerende format som kalles HD-DVD. Mer om denne formatkrigen kan du finne på nett dersom du er interessert, men mye tyder på at BluRay ligger et lite hestehode foran. Å investere i PS3 behøver derfor ikke være så fryktelig dumt likevel.

Så står valget mellom PS2, Wii og XBox 360, så ville jeg kuttet valget ned til Wii og XBox 360. PS2 har rett og slett blitt litt for gammel. Skal jeg gjette, så tror jeg nok at guttungen ville foretrekke XBox 360 med den gode grafikken og alle de morsomme spilltitlene, mens jentungen ganske sikkert ville foretrekke Wii med de morsomme kontrollene og ikke minst Super Mario Galaxy.

Det du spør om er egentlig fryktelig vanskelig. Til og med voksne mennesker klarer ikke å bestemme seg, så de kjøper gjerne alle 3 konsollene - både XBox 360, Wii og Playstation 3. Fra før av har de gjerne den gamle XBoxen og PS2..

Skrevet

Hva slags spill er det datteren din spiller da?

Skrevet

Jeg tror faktisk jeg ville kjøpt Nintendo Wii. Det er så mange gode spill til Wiien, og barna kommer seg opp fra sofaen. :jepp:

Vi har som beskrevet over begyndt med en ps1, så gamecube, så ps2, deretter Xbox360, Nintendo Wii og nå får de Ps3 denne julen. Alt til sin tid... :ler:

Skrevet

Tusen takk for svar javac. Litt kjekt å høre at det ikke er bare meg som ikke helt vet hva som er bra å kjøpe.

Jeg har også vurdert ps3. Men har forstått det slik at den er vanskelig å få tak i. Og så er det vel en med 60 GB harddisk og en med 40 GB. Den med 40 GB bør man kanskje holde seg unna da den ikke tar eldre spill.

Finnes det gode spill til jenter på 8 år/ familiespill (feks singstar) på x-box 360 eller er det stort sett machospill?

Skrevet
Hva slags spill er det datteren din spiller da?

Jeg vet ikke helt hva slags spill hun vil komme til å like. Til nå har hun bare vært innom enkle spill på nettet, feks Barbie. Hun har ingen interesse for bilspillene/skytespillene som broren har på x-boksen vi har i dag.

Hennes interesser er i alle fall synging, dansing, leke med polly-dukker, snowbord, ski mm. Ellers er hun veldig glad i å lage ting med hendene, bygge ting. Sims hadde sikkert vært noe for henne.

Skrevet

Som nevnt over tilhører PS2 en eldre generasjon, men det kommer fortsatt spill til denne, og det eksisterer hundrevis av spill til denne konsollen fortsatt. Så hvis man ønsker utvalg (både i mengde spill og ulike sjangrer) så kan man godt kjøpe PS2.

PS3 har stadig ikke veldig mange titler, og er veldig dyr, og etter det jeg vet er det veldig lite utvalg av titler til barn. Derfor ville jeg ikke valgt denne.

X360 begynner å opparbeide seg en rekke veldig gode titler, men er fortsatt litt svak på barnetitler, selv om det finnes gode ting her også - feks Viva Pinata.

Både PS3 og X360 vil jeg si retter seg mot et i hovedsak voksent publikum.

Personlig holder jeg en knapp på Wii - dette er en mer familieorientert konsoll, men skiller seg rimelig mye ut fra de andre konsollene på grunn av de bevegelsessensitive kontrollerne, som også er mer intuitive i bruk enn tradisjonelle knappekontrollere og derfor gjerne appellerer til de som vanligvis ikke er interessert i spill. Hvis jeg skulle kjøpt konsoll til to barn, der også det ene ikke hadde så mye erfaring med dataspill som det andre, ville jeg falt ned på Wii.

Skrevet

Din datter vil sikkert elske Boogie på Wii. :jepp:

Eller Rayman Raving Rabbitts.

Sønnen og datteren din vil elske Wii Sports som følger med maskinen.

Ellers kommer det mer og mer til maskinen.

Forøvrig finnes masse flotte spill til Ps2:

Buzz i ulike former fra junior til de vanlige.

Singstar.

Guitar Hero

Eye Toy i ulike varianter

Til Xbox er det lite for de minste; det er ikke målgruppen.

Men vi har fotball, bilspill og viva pinata, og det blir nok mer etterhvert.

Bare spør dersom det er noe mer du lurer på. :)

Skrevet
Tusen takk for svar javac. Litt kjekt å høre at det ikke er bare meg som ikke helt vet hva som er bra å kjøpe.

Jeg har også vurdert ps3. Men har forstått det slik at den er vanskelig å få tak i. Og så er det vel en med 60 GB harddisk og en med 40 GB. Den med 40 GB bør man kanskje holde seg unna da den ikke tar eldre spill.

Finnes det gode spill til jenter på 8 år/ familiespill (feks singstar) på x-box 360 eller er det stort sett machospill?

Så vidt meg bekjent, så mangler 40GB-versjonen av PS3 emulator for PS2-spill, ja.

Du finner en liste over XBox 360-spill her:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Xbox_360_games

Jeg er enig med Antagonist i at Wii kanskje er det beste valget når det kommer til såpass små barn. De vil nok også sette de morsomme kontrollene og spillbarheten foran alt det andre. Det finnes, som Antagonist allerede har nevnt, en rekke spilltitler for barn for Wii (jeg har allerede nevnt Super Mario Galaxy som tegner til å bli en megastor slager), samtidig som det også finnes en del mer voksne titler (uten nødvendigvis å mene at de passer for en 10-åring).

Skrevet

Vi har XBox 360, og jeg er ikke fornøyd, da jeg bare finner bilspill, sportsspill og slåssespill til den. Altså ingen jente-/damespill.

Jeg ville satset på PS3, evt PS2, med Buzz og Singstar, f.eks.

Skrevet
Jeg er enig med Antagonist i at Wii kanskje er det beste valget når det kommer til såpass små barn. De vil nok også sette de morsomme kontrollene og spillbarheten foran alt det andre. Det finnes, som Antagonist allerede har nevnt, en rekke spilltitler for barn for Wii (jeg har allerede nevnt Super Mario Galaxy som tegner til å bli en megastor slager), samtidig som det også finnes en del mer voksne titler (uten nødvendigvis å mene at de passer for en 10-åring).

Jeg må bare få tilføye at gutten på 10 er ganske dreven i x-box spillene. Har fått lånt en del spill fra en kamerat av oss, og vi har ikke overholdt aldersgrensen så veldig godt. :rodme: Tror dere det blir nedtur for han om jeg bestemmer meg for wii eller ps2 eller 3?

Skrevet

Jeg vil på det varmeste anbefale Playstation 3 med Eye Toy spill som f.eks Play, Play 2 og Play 3 til. Mye fysisk aktivitet, variert aktivitet og spill som apelerer både til gutter, jenter og blandede forsamlinger. Har sett både unger og voksne i full aktivitet.

Skrevet
Jeg må bare få tilføye at gutten på 10 er ganske dreven i x-box spillene. Har fått lånt en del spill fra en kamerat av oss, og vi har ikke overholdt aldersgrensen så veldig godt. :rodme: Tror dere det blir nedtur for han om jeg bestemmer meg for wii eller ps2 eller 3?

Vi har 5 barn på 4, 10, 11, 12 (gutter) og 14 (jente).

Jenten liker: Sims, Big Brain Acadamy, Zelda, Singstar, Guitar Hero, dansematte, eyetoy, buzz, Sly og mange andre spill guttene også liker.

Minstemann spiller ikke noe særlig (heldigvis) enda, så han er med på "kjøtt og flesk"... ;)

De tre guttene på 10, 11 og 12 år elsker pokemon (og det fåes kun hos nintendo, men foreløpig har det ikke kommet noe til wii), bilspill, fifa street, fifa fotball, sly, ratchet & Clank, en del av det søsteren liker, nevnt over, bilspill, Crash Bandicoot.

Vi har holdt oss unna voldsspill da barna elsker andre spill og vi ikke ser noe poeng i å pushe aldersgrenser.

Ps3 er det ikke kommet så mange spill til enda, men de kommer.

Det meste beror jo på økonomi: en kan få en rimelig Ps2.

Litt dyrere Wii.

Litt dyrere Xbox360 (som jeg synes har for lite til barna...)

Og dyrest Ps3 (som jeg aldri ville kjøpt billigvarianten av da en da ikke kan bruke Ps2 spillene!)

Vi har et godt utvalg av spill, og liker godt spill som eyetoy, dansematte, kinetic, wii sports etc for nettopp å komme opp av sofanen... :jepp:

Skrevet

Vi har kjøpt PS3 til ungene til jul, Vi har hatt både 1 og 2, og det er spill til alle på disse maskinene. Vi fikk tak i den største utgaven av PS3. Det er nok ikke så mange barnespill til denne enda, men siden den kan spille de fleste PS2 spill, har vi jo en del, og det kommer nok. Har fått tak i "Rattatoui" til PS3 (skrives sikkert ikke slik)

Skrevet

Jeg ville kjøpt Wii. Det er til Wii man får de beste og klassiske spillene som Mario og Zelda. Det vil også komme flere danse/singstar-aktige spill til Wii etterhvert. Selv har jeg både PS2 og Wii, men gidder aldri spille PS2 lenger (bortsett fra Singstar) fordi det er mye morsommere å spille Wii. Dessuten er ikke prisen altfor avskrekkende, verken på maskin eller spill!

Tror ikke du trenger bekymre deg for at sønnen din syns Wii er kjedelig eller barnslig. Nesten alle gutter/menn jeg vet om har valgt å kjøpe Wii fremfor PS3/X-Box.. ;)

Skrevet

Hvis han spiller mye og er opptatt av spill, så tror jeg neppe at han blir skuffet over en PS3. Tror også at Wii er et forholdsvis sikkert valg. PS2 er jeg nok noe mer usikker på.

Jeg må jo nesten tenke som jeg selv gjorde på den alderen, og da var kun det beste godt nok. Hva som var det beste ble i grunnen først og fremst definert av kameratgjengen både i og utenfor skolen. Dette gjelder også hvilke spill man skal spille. Det nytter ikke å komme drassende med Singstar dersom det for eksempel er bilspill som gjelder.

Hva guttungen håndterer med hensyn til vold i spill er det bare dere som vet. Ofte er sånt veldig individuelt. Det man likevel skal huske på, er at mange av de nyere spillene, spesielt førstehånds skytespill, har som formål å dra deg så langt inn i spillet og handlingen som mulig. Det er meningen at du skal sitte med en følelse av at det er du personlig som beveger deg rundt og dreper - ofte på en ganske makaber måte også. Den gode grafikken gjør det også veldig virkelighetsnært. Da er det ikke så mye et spill lenger, men en simulator. Ungenes atferd avhenger derfor av i hvilken grad de klarer å skille fantasi fra virkelighet, og i hvilken grad de klarer å legge fra seg de innøvde voldelige refleksene (merk at blant annet amerikanske soldater faktisk bruker slike simulatorer for å lære og drepe i virkeligheten). Slipper man barn til med ultravoldelige spill og overlater dem til seg selv, så bør man kanskje også være ekstra obs på eventuell endret atferd og aggressivitet.

Nå er jo guttungen din i en alder hvor barnslige spill fortsatt kan være interessante, men sånt kan fort endre seg. Jeg tror det kan være lurt å følge litt med på hva slags spill han låner med seg fra venner og bruker tid på. Ultravoldelige voksenspill, slik som http://www.youtube.com/watch?v=I4NmNwKaHj8, Gears of War og http://www.youtube.com/watch?v=cc-ClutaN_I, kan fort bli veldig spennende - dog kanskje ikke like godt egnet for sarte, unge sjeler.

Skrevet

Nintendo Wii! Uten tvil!

Der kan du bruke kroppen litt, "nyskapende" kontroll som du kan spille bowling med som om du holdt ballen, spille baseball som om du hadde balltre/ball og snu på kontrollen ettersom hvilke spill du spille etc. Bevegelsesdetektorer er gøy!

Jeg er veldig formøyd!

Tror kanskje også det er den av de tre konsollene som er generelt billigst også.

Skrevet
Nå er jo guttungen din i en alder hvor barnslige spill fortsatt kan være interessante, men sånt kan fort endre seg. Jeg tror det kan være lurt å følge litt med på hva slags spill han låner med seg fra venner og bruker tid på. Ultravoldelige voksenspill, slik som http://www.youtube.com/watch?v=I4NmNwKaHj8, Gears of War og http://www.youtube.com/watch?v=cc-ClutaN_I, kan fort bli veldig spennende - dog kanskje ikke like godt egnet for sarte, unge sjeler.

Nei, han får ikke spille hva som helst. Jeg føler at jeg har ok kontroll på det.

Var innom en butikk idag og kikket på wii og ps3. Der sa de at at ps 3 kan kobles på nett. Hva mener de? Kan man spille internetspill gjennom ps3? Eller mener de at man kan knytte seg opp mot andre ps3 spillere?

Sims kan visst nok spilles på wii. Men ikke på ps3. Er det rett?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...