Gå til innhold

Hva ville dere spart inn på hvis budsjettet for bryllupet var stramt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere er unødvendig å bruke masse penger på dersom pengene ikke strekker til? Har budsjett på 80-85 000 men synes allikevel dette ikke virker nok når vi regner på det. Synes det er vanskelig å vite om vi sparer nok og kjøper "riktig".

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kuttet ut morgengaver. Det neste vi ville ha kuttet ut var kjolen min. Ellers tror jeg vi ville ha kuttet på ting som gjestene ikke ville ha merket at ble kuttet ut, sånn som billigere bryllupsreise.

Skrevet
Hva synes dere er unødvendig å bruke masse penger på dersom pengene ikke strekker til? Har budsjett på 80-85 000 men synes allikevel dette ikke virker nok når vi regner på det. Synes det er vanskelig å vite om vi sparer nok og kjøper "riktig".

Kan jeg spørre om hvao mange gjester det er snakk om?

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Fjerne fri bar og transport i fancy bil.

Få noen til å lage bryllupskake, eller kjøpe en annen kake.

Kjøpe billigere kjole, bukett og annet brudeutstyr.

Lage trykksaker selv, og gjøre det billig.

Ordne mat og drikke selv, framfor å leie et lokale hvor de ordner det. Kan bli billigere i noen tilfeller

Droppe morgengaver.

Billigere bryllupsreise, om man skal ha noen.

Det var det jeg kom på i farten.

Gjest Blondie65
Skrevet

Velge rimeligere løsninger på alle ting som må kjøpes i store mengder. Det er stor forskjell på 85 servietter til 100/stk og samme antall til 15/stk.

Når det gjelder brudebukett hadde jeg gått til en tre-fire forskjellige butikker og sagt som sant var at budsjettet var stramt og at du ville se på buketter i forskjellige prisklasser.

Jeg ville også kuttet ut fri bar.

Det jeg ville kuttet minst i var ting som gikk ut over gjestene. Men gjestene er ikke der for å spise den dyreste menyen dere greier å lage eller den høyeste kaken. De er der for å feire deres minneverdige dag. Det går dermed an å gjøre ting anderledes og rimeligere uten at gjestene vil tenke over det. Det trenger ikke av den grunn serveres svinesteik med surkål.

Fancy utførte invitasjoner hadde jeg droppet. Hvis man ønsker å ha et fargetema kan man få dette også med litt rimeligere invitasjoner ved å la fargen gjentas i fargen på arket. Det eneste stedet jeg ville brukt dyrere papir var der det skulle være med hele kvelden - nemlig på meny/sanger og lignende som er på bordet.

Skrevet

Jeg ville ha spart på bryllupsreisen, fotografen og fancy bil.

Hadde også tenkt over hvor mye jeg trengte å bruke på kjole, sminke og frisør.

Skaffet feler tilbud på meny, og sett om jeg kunne fått det billigere.

Og ikke minst, vært nøye med hvem jeg inviterte. Det er ikke sikkert at alle onkler og tanter man ser en gang hvert femte år trenger å komme.

Det samme med mer perifere venner.

Inkluder de nærmeste, og dropp resten.

Ordn musikken selv, bruk en bærbar PC og lag spilleliste på forhånd.

Ta imot all hjelp du kan få fra venner og familie!

Skrevet

Takk for mange innspill. Festen vår blir på restaurant som ikke er så dyr i hjembyen min. Middagen skal foreldrene mine betale 20 000 på i alle fall. Det dyreste etter dette er kjolen min, og den må jeg nesten ha fordi jeg har falt pladask for en kjole og jeg har ikke standardstørrelse. Denne kan ikke kopieres på noen måte i mine øyne. Men nå lurer jeg på om det blir dj i stedet for livemusikk, frisøren er nabo av foreldrene mine (les:billig), transport mest sannsynligvis gratis, vi dropper bryllupsreise og reiser på hytta i stedet, kjøper blomster billig på torget og får mammaen til forlover til å binde bukett (tidligere blomsterdekoratør), det blir maks 45 gjester (noe mindre enn dette blir stusselig i våre øyne), jeg sminker meg selv, har allerede kjøpt billigere utstyr på e-bay som f.eks. slør osv... Vi kommer ikke til å ha fri bar, men to-tre bonger som kan brukes på øl, rusbrus, brus eller vin. Bryllupskake er jeg usikker på, men skal høre med kokken (som vi kjenner) om en god pris. Synes allikevel at pengene får ben å gå på etter hvert som vi regner på det. Men minus det foreldrene mine betaler håper jeg vi kommer unna med maks 60 000 kr.

Skrevet

Jeg ville nok prøvd å spart inn på kjolen (det har jeg forresten også gjort, var jo så heldig og fikk tak i kjolen min brukt og betalte derfor 8 000,- i stedet for 15 000,- som jeg hadde belaget meg på).

Jeg hadde også prøvd å spare inn på både blomster, sminke og hår dersom det hadde vært mulig. Jeg ville ikke ha ordnet sminken og håret selv, men man kan jo være heldig å ha noen som er dyktige til dette i familien/omgangskretsen.

Dyr transport til og fra vielsen hadde jeg gitt blaffen i.

Bordpynt og blomsterdekorasjoner kan man gjøre veldig billig, bare å bruke kreativiteten.

Og der stoppet mine begrensninger.

:fnise:

Det viktigste er jo at bryllupet blir koselig og minnerikt! Vi gjør ingen budsjettkutt når det kommer til gjestene (mat og drikke) og proff fotograf skal vi ha. En "skikkelig" bryllupsreise skal vi forresten også unne oss.

Skrevet

Jeg ville ikke kuttet antall gjester, tror mange synes det er hyggelig å komme...

Mat kan kuttes ned på, sodd foreksempel kan være veldig bra bryllupsmat.

Jeg hadde også kuttet ut transporten.

Dillet(ringputer, gaver til gjestene osv)

Spriten i baren, gratis øl og vin kan bli veldig bra.

Skrevet

Jeg hadde spart på transport fra kirke,

kjolen ( er så mange brudekjoler på markedet med like snitt osv. om den koster 15 000 eller 6000 kan ikke hvem som helst se. Er ikke alle som er sååå inn i bryllupsverden liksom).

Hadde laget all blomsterpynt/oppsatser selv,

bryllupsreisen ( kan ta en liten tur rett etterpå og heller planlegge en skikkelig ferie siden, kanskje 1/2 år etter).

Fotograf (ikke valgt den dyreste pakken, bare hatt 1-1/2 time med fotografering etter kirken, satset på rettigheter til bildene trykket opp takkekort selv)

Ringene (evt kjøpt dem i utlandet),

Kjøpt alt jeg kunne billigere på nett.

Jeg vill ikke spart på de små detaljene, synes det er det som gjør helheten perfekt.

Skrevet
Takk for mange innspill. Festen vår blir på restaurant som ikke er så dyr i hjembyen min. Middagen skal foreldrene mine betale 20 000 på i alle fall. Det dyreste etter dette er kjolen min, og den må jeg nesten ha fordi jeg har falt pladask for en kjole og jeg har ikke standardstørrelse. Denne kan ikke kopieres på noen måte i mine øyne. Men nå lurer jeg på om det blir dj i stedet for livemusikk, frisøren er nabo av foreldrene mine (les:billig), transport mest sannsynligvis gratis, vi dropper bryllupsreise og reiser på hytta i stedet, kjøper blomster billig på torget og får mammaen til forlover til å binde bukett (tidligere blomsterdekoratør), det blir maks 45 gjester (noe mindre enn dette blir stusselig i våre øyne), jeg sminker meg selv, har allerede kjøpt billigere utstyr på e-bay som f.eks. slør osv... Vi kommer ikke til å ha fri bar, men to-tre bonger som kan brukes på øl, rusbrus, brus eller vin. Bryllupskake er jeg usikker på, men skal høre med kokken (som vi kjenner) om en god pris. Synes allikevel at pengene får ben å gå på etter hvert som vi regner på det. Men minus det foreldrene mine betaler håper jeg vi kommer unna med maks 60 000 kr.

Synes du har fått til mye som blir rimelig. Den kjolen må være veldig dyr siden du likevel kommer opp i en pris på 80 000 for et bryllup med 45 gjester.....

• Liker 1
Skrevet
Synes du har fått til mye som blir rimelig. Den kjolen må være veldig dyr siden du likevel kommer opp i en pris på 80 000 for et bryllup med 45 gjester.....

Kjolen koster 13900,- + sømkostnader på 1200,- (regner jeg med). Med sko, undertøy og pynt til meg ender jeg nok opp på 18-19000,-.

Skrevet
Kjolen koster 13900,- + sømkostnader på 1200,- (regner jeg med). Med sko, undertøy og pynt til meg ender jeg nok opp på 18-19000,-.

1/4 av totale bryllupskostnader altså? Det er mye. Klok av erfaring vil jeg råde deg til heller å legge pengene dine i bryllupsreise. En romantisk hyggelig plass som kan gi deg og mannen din en mye og opplevelsesrik start på ekteskapet.

Skrevet

Tror jeg først og fremst hadde revurdert kjolevalget! Selv om det er en kjole du falt pladask for så trenger du ikke ut med så mange tusen for å se fantastisk ut denne dagen. Du kan fint halvere kostnadene til det halve, uten å gå ned i "klasse".

Men selvsagt: hvis den kjolen er så viktig for deg at den kan spise opp budsjettet for resten av bryllupet så går du for den... Det er snakk om prioriteringer.

Skrevet

Du får finne ut hva som er det viktigste med dagen: rammen, gjestene eller akkurat den kjolen og prioritere ut ifra det. hvis det viktigste er kjolen så nedprioriterer du gjestene, hvis gjestene og rammen er det viktigste finner du en rimeligere kjole.

Skrevet
1/4 av totale bryllupskostnader altså? Det er mye. Klok av erfaring vil jeg råde deg til heller å legge pengene dine i bryllupsreise. En romantisk hyggelig plass som kan gi deg og mannen din en mye og opplevelsesrik start på ekteskapet.

Alkoholen, kun til maten er 37% av vårt budsjett. Fri bar er derfor helt uaktuelt for oss.

Skrevet
Alkoholen, kun til maten er 37% av vårt budsjett. Fri bar er derfor helt uaktuelt for oss.

37% til alkohol og 25% til kjole, summen på disse to tingene er 62%. Da har du 38% igjen til å finansiere resten av bryllupet. Skjønner jo med dette brøkstykke at budsjettet ikke går i balanse:-)

Du etterlyste råd, men når jeg leser hva du allerede har redusert på , synes jeg ikke det er så mye igjen. Så da må dere nok høyne budsjettet.

Gjest Frysepulver
Skrevet

Jeg hadde spart på:

Antrekkene (kjolen og det brudgommen skulle hatt på seg)

Ringene

Fotograf (har en venninne som er kjempeflink, hadde spurt henne)

Transport (faren min har to veteranbiler)

Bryllupsreise (har aldri sett poenget med det, så det hadde jeg nok droppet uansett om jeg hadde 500 000 i budsjett)

Hår/sminke (sminke meg selv hadde jeg uansett gjort, og har en venninne som er frisør, vet hun hadde gjort det gratis for meg og jeg hadde brukt henne uansett)

Det jeg ser på som utgifter av en viss størrelse da er maten, drikkevarene og lokalleie.

Det er ikke vanlig i min familie å knipe på alkoholen, så jeg ville hatt fri bar.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Vi kommer ikke til å ha fri bar, men to-tre bonger som kan brukes på øl, rusbrus, brus eller vin.

Nå steiler jeg her. Det går ikke an å ha rasjonering på brus med bonger.

Skrevet

Enig over her at bonger på brus blir i overkant gnitent! Egentlig synes jeg ikke om bonger i det hele tatt, men er det på hotell så kan jeg forstå det på drinker da siden dette er veldig dyrt.

Vi har ikke så høyt budsjett vi heller, men vi skal være 90 personer, alle til middag med FRI bar! Det vi gjør for å kutte på kostnader er kjolen min blir sydd av drømmekjoler.no. Min drømmekjole finnes ikke lengre så var eneste måten å få den på, men blir jo mye billigere da. Lager den helt make til originalen + 2 stk brudepikekjoler som matcher til 6500! Det er ikke gale for 3 sydde kjoler. Samboers dress kommer på det samme uten sko og skjorte.

Jeg er dekortaør så lager alt av blomster selv. Bordekorasjonene kommer til å være veldig enkle med bare flytende blomster og lys. Enkleste er ofte det beste har jeg funnet ut etter x antall år i blomsterbutikk.

Fotograf er gratis, men hadde vi ikke hatt denne kontakten så hadde vi nok tatt bilder selv. Er alltid noen som er flinke til å fotografere.

Spriten kjøper vi i Sverige. Bartenderen kjenner vi så han er billig også. Vi har vært ekstremt heldig med lokale der kuvert prisen er billig å den inkluderer mat, kokk, servitører, dekketøy og vi får ha lokalet fra dagen før.

Stylist til begge er gratis da vi kjenner en i familien.

Det vi gjør for å ikke merke kostnadene så mye er å kjøpe inn litt etter litt. Vi har kjøpt inn en del, blant annet dressen, men har ennå ikke brukt av bryllupskontoen.

Det er lurt å være ute i så god tid at man kan spre utgiftene litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...