Gjest henni Skrevet 21. november 2007 #1 Skrevet 21. november 2007 Skal bytte ut den gamle frysebosen og vurderer å kjøpe fryseskap i stedet. Gjerne et av dem der en kan hente ut isbiter... Ser for meg at dette må være mye mer praktisk enn en fryseboks der alt blir lagt i hauger og en står på hodet ned i for å grave fram det en skal ha. Har jo et visst system, men det har det med å gli ut på en eller annen måte...Et fryseskap tvinger en nærmest til å holde orden, eller hva?
Grønt blad Skrevet 21. november 2007 #2 Skrevet 21. november 2007 Hvis jeg skulle valgt mellom fryseboks og fryseskap hadde jeg valgt fryseskap. Det er enklere å holde orden i, og du får i tillegg utnyttet høyden.
Frey Skrevet 21. november 2007 #3 Skrevet 21. november 2007 Fryseskap. Ok, man mister endel av plassen som går bort i skuffer og hyller, men er mye mer oversiktlig samt som Grønt blad sier utnytter høyden i rommet bedre.
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2007 #4 Skrevet 21. november 2007 Kan man sette en fryseboks på høykant?
Gjest rikkerikke Skrevet 21. november 2007 #5 Skrevet 21. november 2007 En fryseboks står vel i grunnen på høykent eller er jeg helt blond nå? Uansett skal i alle fall alle hvitevarer stå den veien de er ment å stå fra produsentens side for at kjølevesken skal gå i riktige kanaler og produktet skal fungere som forventet. Ellers er jeg helt enig i at fryseskap er løsningen. Har nemlig vært med å å fryse av en gedigen fryseboks, og det på bunnen var nok ikke noe jeg ville spist nei... Ute av synet ute av minnet eller noe i den dur...
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2007 #6 Skrevet 21. november 2007 Uansett skal i alle fall alle hvitevarer stå den veien de er ment å stå fra produsentens side for at kjølevesken skal gå i riktige kanaler og produktet skal fungere som forventet. Hva skjer hvis de ikke gjør det? Større strømutgifter? Giftige gasser? Eksplosjon?
Gjest Blondie65 Skrevet 21. november 2007 #7 Skrevet 21. november 2007 Hva skjer hvis de ikke gjør det? Større strømutgifter? Giftige gasser? Eksplosjon? Du får en fryseboks som ikke virker. Det tror jeg faktisk garantert. Til trådstarter: Fryseskap er dyrere enn fryseskap pr liter frysekapasitet. Hvis dette ikke spiller noen rolle ville jeg valgt fryseskap foran fryseboks når som helst. Det er mye lettere å holde orden i et fryseskap og det er mye lettere å møblere med det også siden man ikke trenger å ha toppen fri for adkomst.
Arkana Skrevet 21. november 2007 #8 Skrevet 21. november 2007 Vi hadde fryseskap før, men valgte fryseboks da vi flyttet og det angrer jeg overhodet ikke på. Nå er jeg veldig glad i å lage mat og bake, og derfor er plass helt klart viktigere enn tilgjengelighet. Likevel har jeg et greit system i fryseboksen og synes ikke det er noe vanskeligere å finne fram der enn det var i fryseskapet. Det å ha plass til f.eks. en stor kalkun, å kunne bake 5-6 brød til frysing, lage store porsjoner av gryteretter o.l. som fryses til en travel dag, kjøpe i store kvanta når de har noe jeg vet er vanskelig å finne ellers i året og ikke trenge å lure på om man har plass til å fryse ned en middagsrest er gull verdt.
Gjest rikkerikke Skrevet 21. november 2007 #9 Skrevet 21. november 2007 Hva skjer hvis de ikke gjør det? Større strømutgifter? Giftige gasser? Eksplosjon? Når du kjøper nytt står det i alle fall med store bokstaver at produktet må stå rett vei i 24 timer før kontakten skal settes i. Ergo støtter jeg Blondies svar. Dessuten er det vel ikke noe mer hensiktsmessig å måtte krabbe inn i en fryseboks for å lete seg frem enn å lene seg over en og grave seg ned til bunnen spør du meg da... Men så har jeg en helt egen motvilje mot frysebokser.. hi hi
Gjest Blondie65 Skrevet 21. november 2007 #10 Skrevet 21. november 2007 Vi hadde fryseskap før, men valgte fryseboks da vi flyttet og det angrer jeg overhodet ikke på. Nå er jeg veldig glad i å lage mat og bake, og derfor er plass helt klart viktigere enn tilgjengelighet. Likevel har jeg et greit system i fryseboksen og synes ikke det er noe vanskeligere å finne fram der enn det var i fryseskapet. Det å ha plass til f.eks. en stor kalkun, å kunne bake 5-6 brød til frysing, lage store porsjoner av gryteretter o.l. som fryses til en travel dag, kjøpe i store kvanta når de har noe jeg vet er vanskelig å finne ellers i året og ikke trenge å lure på om man har plass til å fryse ned en middagsrest er gull verdt. Dette er jeg helt enig med deg i. Hvis du derimot ikke har dette behovet er et fryseskap helt greit. Jeg har familie som fisker og jakter mye, plukker bær og baker, de har ikke en fryseboks men to - + fryseskap på kjøkkenet. En hel kalkun og en halv gris går ikke i et fryseskap.
Gjest Gjest II Skrevet 16. januar 2008 #11 Skrevet 16. januar 2008 Dette er jeg helt enig med deg i. Hvis du derimot ikke har dette behovet er et fryseskap helt greit. Jeg har familie som fisker og jakter mye, plukker bær og baker, de har ikke en fryseboks men to - + fryseskap på kjøkkenet. En hel kalkun og en halv gris går ikke i et fryseskap. Hallo, det går veldig fint å ta ut ei eller flere skuffer hvis du skal fryse ned kalkunen, elgen eller grisen. Det at fryserboksen tar plass er vel et problem kun for byfolk? De har gjerne betalt 30-50.000 tusen for plassen boksen tar. Da blir det jo fort nødvendig å tenke kubikk og ikke bare flateareal. For meg er det hygeniske viktigst, et skap er rett og slett mer oversiktlig, praktisk og lettest å vedlkeholde/vaske. Og er plassen i skapet knapt, kan man jo enkelt kjøpe ett til og likevel ikke bruke mer plass enn en fryseboks. SMART! Dessuten så er vel ferskvare best?
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2008 #12 Skrevet 17. januar 2008 Hallo, det går veldig fint å ta ut ei eller flere skuffer hvis du skal fryse ned kalkunen, elgen eller grisen. Jeg kan ta ut skuffene i mitt fryseskap, men det gir ikke større plass allikevel siden det mellom hver skuff er "kjøletråder" av metall.
Gjest Mayamor Skrevet 17. januar 2008 #13 Skrevet 17. januar 2008 Jeg har to frysebokser OG et kombikjøleskap. Ikke noe problem å holde noen av dem oversiktlige eller rene. Merke alt jeg putter nedi en en selvskreven regel da det du vet så inderlig godt hva er er ikke like sikkert etter 2-5-10 mnd... Kunne aldri klart meg med et fryseskap iallefall, men så bor vi på landet med lav kvadratmeterpris, høy bakeglede, storinnkjøp, bær/vilt/storinnkjøp som en del av våre liv. Nå som de hadde kalkun på tilbud til 20,- kiloen kjøpte vi inn 10 stykker; 2 hele i frysen, de andre 8 beinet vi ut og laget kalkunbrystfilet fryst ned single og lett å bruke det en trenger til middag eller pålegg, tok vare på 6 lår, resten av lår, vinger og skrog ble beinet ut og laget kjøttdeig av; totalt 18 kg kjøttdeig fordelt i flatpakkede 500 grams pakker. Vi baker alt brød selv pga allergier. Rips, solbær, blåbær og tyttebær fryses. Saft lages. Syltetøy lages. Tilbud på is; vi handler inn. Pizzabunner; lages opp og tas ut ved behov.Samme med kakebunner eller boller etc. Om høsten kjøper vi 3 hele lam og stykker det opp, lager fenalår, pinnesider, fårerull etc og nyter masse godt lam å ta av. Om sommeren på vei hjem fra Sverige handler vi inn rimelig høyrygg og kverner opp til biffdeig. Men om en ikke lager masse mat, handler etterhvert og har minimalt i fryseboksen/skapet; da ville jeg kanskje satset på fryseskap.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå