Gå til innhold

Maskinen restarter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg så frustrert.

Datamaskinen restarter seg selv mens jeg jobber på data. Har prøvd å se om det er noen sammenheng når dette skjer. Men finner ingen. Restartingen starter helt plutselig. Noen ganger et par ganger i uken. Av og til flere ganger pr dag. Fryktelig frustrerende.

Dette skjer om jeg er på nett, jobber med regnskap, eller fakturering. Virker som det skjer uansett hvilket program jeg bruker.

Alle kloke hoder hjelp meg.

Ps Dataeksperten på jobb har ikke peiling på hva dette er:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som et virus. Anbefaler en virusscan. Kjør også programmer som fjerner spyware, som adaware.

Skrevet

Det trodde vi også. Vi scannet maskinen m.m. Men problemet fortsatte. Til slutt fikk jeg ny hardisk, og alle programmene ble lagt inn på nytt.

Men det hjalp jo ikke:(

Det rare er at en annen i bedriften har det samme problemet. (De andre ansatte har ikke dette problemet)

Gjest Spadamen
Skrevet

Er dette ein PC du har fått i jobbsamanheng?

Kor lenge har du hatt den?

Eg har høyrt at om datamaskina har ein tendens til å restarte seg sjølv, så kan det vere fordi den blir overoppheta. Då kan det vere feil innstillingar i BIOS.

Får du noko forvarsel før den slår seg av?

Har du merka om noko anna er gale?

Skrevet

Min første gjetning ville være strømforsyninga, om maskina 'blunker' og restarter brått. Om du har fått en gjennom jobben har helt sikkert IT-personen en ny (eller en annen gammel...;) strømforsyning du kan prøve.

Om det ikke er det, er det nok hovedkortet som er den mest sannsynlige synderen. Det kan du trygt overlate til IT-personen å finne ut av i så fall.

Ellers er det en grei måte å kjapt finne ut om en PC har problemer med maskinvare eller om det er virus eller slikt. Enten ha to OS på PC'en, f.eks. Windows og Linux...eller (litt enklere) hent ned og brenn ut en såkalt LiveCD, altså en CD som inneholder et komplett OS man kan starte opp. En hel masse finnes her. (Ubuntu pleier å være grei)

Starter du fra CD og PC'en fremdeles restarter er det definitivt maskinvarefeil.

Skrevet

Takk for alle gode råd.

Har fått tips om at det rett og slett kan være virusprogramet som lager trøbbel.

Har avinstallert Norman, og lastet ned et annet program. Hvis ikke det funker skal jeg prøve de andre rådene.

• 3 uker senere...
Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Heisan hopsan.

Vil bare opplyse om at nå er alt bare fryd og gammen. :)

Så da var det nok antivirusprogrammet som lagde alt trøbbelet.

Ville bare si ifra hvis det er noen andre som plages med det samme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...