Gå til innhold

Middagstallerken-størrelser gjennom tidene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste et sted at middagstallerkenens størrelse har økt drastisk de siste hundre årene ++... Er det noen som vet omtrent hvor mange cm i diameter det er snakk om?

(Kanskje noen her har arvet et gammelt middagsservise fra en tippoldemor og kan måle, samt sammenligne med en nyprodusert middagstallerken? :sjenert:)

Hvis det stemmer at middagstallerknene har blitt så mye større, er det ikke rart mange blir overvektige fordi de er glade i middag... Middagen er jo ofte det måltidet som inneholder mest energi (og fett).

Synes det hadde vært interessant å vite.

Videoannonse
Annonse
Gjest lillebøll
Skrevet

Min bestemors gamle tallerkener er mye mindre. De er på størrelse med en liten pannekake, for der hang pannekaken litt utenfor. Men på de nye talllerkene hennes gjorde det ikke det :ler:

Gjest antigartner
Skrevet (endret)

Jeg har ikke målt, men jeg har både et arvet servise som er nesten 100 år gammelt og nyere serviser. Middagstallerknene på det eldgamle serviset er betraktelig mindre enn på de som er nye.

Jeg tror vi hadde hatt godt av å spise av mindre tallerkner. Men jeg tror ikke tallerkenstørrelsen er hovedårsaken til at vi er tyngre nå enn tidligere. Jeg mener å ha lest et sted at folk spiste like mange eller fler kalorier for noen tiår siden enn i dag. Likevel var gjennomsnittsvekten i befolkningen lavere før. Derfor må det nok skyldes en del på mangel på fysisk aktivitet også.

Endret av antigartner
Skrevet

Men om man ønsker å innskrenke livvidden på familien litt er det faktisk ikke så dumt å kjøpe nye og mindre tallerkner!

( Men ikke si det til kaiil min!Hehe....)

Skrevet

Interessant! I følge det dere skriver hadde de altså mye mindre middagstallerkener før i tiden. Da hadde de kanskje ikke plass til åtte kjøttkaker, fem poteter og en gulrot på en og samme tallerken? :ler:

Husker jeg prøvde ut dette med å spise middag av mindre tallerkener da jeg var lubben tenåring, og det funket fint. Jeg var veldig glad i middag. (Er det forsåvidt fortsatt, men mye mer kresen nå.)

Jeg tror at hvis det er middagsmengde som er hovedproblemet i en overvektig persons spisevaner, vil mindre tallerkener være med å bedre helsa til vedkommende.

Skrevet
( Men ikke si det til kaiil min!Hehe....)

:ler: Smart du!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...