Gå til innhold

Kattemat, blautfor

Anbefalte innlegg

Gjest lillebøll
Skrevet

Jeg har lært at katter kun skal ha tørrfor første året. Og etter dette kan den få blautfor som snaks.

Dette er ikke sambo helt enig i. Katten har alltid tørrfor stående framme, og får i tillegg en ventuelt to posjoner med blautfor om dagen.

Er dette farlig, usunt eller ikke bra? Er det bare jeg som er hysterisk?

Videoannonse
Annonse
Gjest Silmarill
Skrevet
Jeg har lært at katter kun skal ha tørrfor første året. Og etter dette kan den få blautfor som snaks.

Dette er ikke sambo helt enig i. Katten har alltid tørrfor stående framme, og får i tillegg en ventuelt to posjoner med blautfor om dagen.

Er dette farlig, usunt eller ikke bra? Er det bare jeg som er hysterisk?

Nei, de kan få våtfor innen det første året er omme!

Katter skal alltid ha tørrfor stående og vann! Noen tror at vannet skal være iskaldt men det skal det ikke. Jeg koker alltid vann i vannkoker og blander det med kaldt vann!

De kattene som får våtfor daglig dekker gjerne behovet gjennom væsken de får der, men de skal ha vann tilgjengelig uansett.

Kattene mine (våre) har tørrfor framme dagen lang+ vann og får en posjonspose med våtfor hver dag (tilsammen 3 da vi har 3 katter) :) (se signaturlinken min. der er det bilder av alle 3 kattene)

Dette kan du trygt gjøre uten at det er skadelig, samboeren din har nok rett ;)

Søndager får våre puser kokt sei :fnise:

PS! Katter skal ikke ha melk! DS! :katt:

Gjest lillebøll
Skrevet

Inne på et dyreforum jeg er noen ganger sier de det motsatte. Magen skal visstnok ikke ha godt av det, samt at næringsinnholdet er nede på snop-nivå.

Men jeg er litt usikker på hvor usunt det kan være. Hun er passe vekt, vokser godt og er frisk og rask.

Gjest Silmarill
Skrevet
Inne på et dyreforum jeg er noen ganger sier de det motsatte. Magen skal visstnok ikke ha godt av det, samt at næringsinnholdet er nede på snop-nivå.

Men jeg er litt usikker på hvor usunt det kan være. Hun er passe vekt, vokser godt og er frisk og rask.

Jeg vet at mange sier dette og det er ikke feil at katten bare får tørrfor - hele livet tom. spesielt dersom det er en katt som kanskje går ute å fanger fugler og gnagere!

Dere trenger ikke å gi våtfor, men det er ikke skadelig heller å gjøre det :) bare dyrere ;)

Skrevet

Jeg synes det er ekstra kos å gi katten boksemat, så sant det ikke blir så mye at det går utover appetitten på den "skikkelige" maten. :)

Skrevet
Katter skal alltid ha tørrfor stående og vann!

Det lot jeg katten min få ha og resultatet?

En overvektig katt..

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)
Det lot jeg katten min få ha og resultatet?

En overvektig katt..

Javel, kanskje det var en lat katt eller en katt som ikke fikk nok mosjon da eller ;)

-----------------------------------------------------------------------

Tørrfor er viktig, ikke våtfor. Er våtfor av bra kvalitet så er det greit næringsmessig å gi det om du kjøper rett produkt! Det er ikke nødvendig, men katten(e) får litt variasjon i smaksveiene!

Tatt fra en annen side, her er linken:

http://forum.dyrenett.no/forum/archive/ind...hp/t-67715.html

et svar som kanskje du kan se litt på :)

Så lenge katten får våtfôr av god kvalitet (feks Hills og RC og ikke Whiskas, Friskies osv) så får katten den næringen den trenger, men pga at katter blir lett utsatt for tannstein som følge av et kosthold bestående av kun våtfôr så er dette ikke å anbefale. Katter bør få tørrfôr (av godt kvalitetsmerke som nevnt over) til daglig og våtfôr innimellom. Et kosthold kun bestående av tørrfôr er heller ikke å anbefale i lengden med tanke på nyresvikt osv, men det bør være hovedmaten til katten. Tørrfôret renser bla tennen til katten slik at tannstein ikke oppstår så lett. I tillegg til dette kostholdet kan katten også få feks kylling, litt kokt fisk osv. Prøv deg frem, katten vil nok komme til å spise litt annen mat enn våtfôret den er vandt til. Du kan feks starte med å blande inn tørrfôr i våtfôret slik at hun gradvis vennes til å like dette? Jeg vet at katter kan være skikkelig kresne. ;)
Endret av Silmarill
Skrevet

Kjøper Royal Canin tørrfor til pusen, også får han en porsjonsboks med våtfor hver dag. Slikker all "sausen" først, og når han i løpet av dagen forstår at han ikke får mer "saus" spiser han opp matbitene og. :fnise:

Han har alltid tørrfor stående fremme og har en kattefontene.

Av og til vanker det tunfisk (eller annen fisk hvis det skulle være middagsrester).

Har ikke hørt at det skal være et problem å gi katter våtfor før de er ett år.

Gjest Silmarill
Skrevet
Kjøper Royal Canin tørrfor til pusen, også får han en porsjonsboks med våtfor hver dag. Slikker all "sausen" først, og når han i løpet av dagen forstår at han ikke får mer "saus" spiser han opp matbitene og. :fnise:

:fnise: Slikker i all sausen først ja :ler:

Jeg/vi har 3 puser! Når bare jentepusen Trulte kommer først (er inne) slikker hun i all sausen først (fordelt på 3 skåler da)

Først slafser hun i seg sausen fra den ene, så går det i tur å orden på de 2 andre skålene!Når de to andre kommer er det bare "bollene" igjen uten saus...... :ler:

Den katten som er minst og tynnest spiser mest............

Skrevet

Kattunger kan helt klart få våtfor når de er små. Man får jo kjøpt våtfor til kattunger i dyrebutikken :)

Det eneste jeg ser som ulempe med våtfor er at det ikke gjør noenting for tannhelsen. Tørrfor har jo den egenskapen at det "pusser" tennene siden tennene må skrape igjennom, og denne egenskapen har jo ikke våtfor, i tillegg lager våtforet utrolige mengder med avføring, siden de fleste ikke bruker det som fullfor, men som et supplement. Og for meg som har 3 innekatter så er ikke det så ideelt :fnise:

Hos meg er det slik at hvis kattene blir vant til å få våtfor 2 ganger om dagen så spiser de gjerne mindre tørrfor, siden de allikevel vet at de får våtfor, hvis de bare venter litt. Dette resulterer i at den ene katten min rett og slett slutter å spise tørrfor og sultestreiker helt til den får våtfor, og det er jo krise for tennene å bare spise våtfor. Så hos meg så deler alle 3 kattene kun en porsjonspose med våtfor, og de får det ikke hver dag heller. Jeg vil ikke at de skal bli mette på våtfor, for da har det jo erstattet en runde foran tørrfor-skåla, så de får bare litt til kos. Så nå spiser alle kattene mine tørrfor, siden de aldri helt vet når de får disse godsakene. Hehe.

En annen ting bare til info. Visste dere at hvis dere kjøper sånn våtfor i matbutikken, så koster Whiskas i porsjonsposer bare 7 kr mer enn boksmat i uka, hvis den får en pose om dagen. Og i tillegg så kan den jo oppbevares i romtemperatur, og den er alltid fersk. Kattene synes alltid den er like god, i motsetning til boksmat som gjerne blir litt slapsete når det nærmer seg bunnen.

Hvis dere skulle vurdere å kjøpe hos dyrlegen (større bokser enn i dyrebutikken, kan jeg anbefale merket Hill's. Kattene elsker det. Iams var samtlige skeptiske til, og det skjønner vel alle når de ser på det og lukter :fnise: Det fine med fra dyrebutikken eller veterinær er jo at f.eks med smak kylling eller fisk, så tror jeg det er nesten 20% kylling og fisk i det, i motsetning til Whiskas som kun inneholder 4% av de ingrediensene. I tillegg inneholder det mindre vann, og mer av den riktige næringen. Whiskas inneholder nesten 90% vann, mens Hill's inneholder under 70% vann.

Dermed blir det mindre avføring av våtforet fra dyrebutikk og i tillegg så blir det mindre lukt fra doen + at de blir fortere mette av det, siden det inneholder mer næring. Det er så næringsrikt at kattene faktisk kan leve på det som fullfor hvis de ikke har tenner :)

Gjest Silmarill
Skrevet
Kattunger kan helt klart få våtfor når de er små. Man får jo kjøpt våtfor til kattunger i dyrebutikken :)

Det eneste jeg ser som ulempe med våtfor er at det ikke gjør noenting for tannhelsen. Tørrfor har jo den egenskapen at det "pusser" tennene siden tennene må skrape igjennom, og denne egenskapen har jo ikke våtfor, i tillegg lager våtforet utrolige mengder med avføring, siden de fleste ikke bruker det som fullfor, men som et supplement. Og for meg som har 3 innekatter så er ikke det så ideelt :fnise:

Hos meg er det slik at hvis kattene blir vant til å få våtfor 2 ganger om dagen så spiser de gjerne mindre tørrfor, siden de allikevel vet at de får våtfor, hvis de bare venter litt. Dette resulterer i at den ene katten min rett og slett slutter å spise tørrfor og sultestreiker helt til den får våtfor, og det er jo krise for tennene å bare spise våtfor. Så hos meg så deler alle 3 kattene kun en porsjonspose med våtfor, og de får det ikke hver dag heller. Jeg vil ikke at de skal bli mette på våtfor, for da har det jo erstattet en runde foran tørrfor-skåla, så de får bare litt til kos. Så nå spiser alle kattene mine tørrfor, siden de aldri helt vet når de får disse godsakene. Hehe.

En annen ting bare til info. Visste dere at hvis dere kjøper sånn våtfor i matbutikken, så koster Whiskas i porsjonsposer bare 7 kr mer enn boksmat i uka, hvis den får en pose om dagen. Og i tillegg så kan den jo oppbevares i romtemperatur, og den er alltid fersk. Kattene synes alltid den er like god, i motsetning til boksmat som gjerne blir litt slapsete når det nærmer seg bunnen.

Hvis dere skulle vurdere å kjøpe hos dyrlegen (større bokser enn i dyrebutikken, kan jeg anbefale merket Hill's. Kattene elsker det. Iams var samtlige skeptiske til, og det skjønner vel alle når de ser på det og lukter :fnise: Det fine med fra dyrebutikken eller veterinær er jo at f.eks med smak kylling eller fisk, så tror jeg det er nesten 20% kylling og fisk i det, i motsetning til Whiskas som kun inneholder 4% av de ingrediensene. I tillegg inneholder det mindre vann, og mer av den riktige næringen. Whiskas inneholder nesten 90% vann, mens Hill's inneholder under 70% vann.

Dermed blir det mindre avføring av våtforet fra dyrebutikk og i tillegg så blir det mindre lukt fra doen + at de blir fortere mette av det, siden det inneholder mer næring. Det er så næringsrikt at kattene faktisk kan leve på det som fullfor hvis de ikke har tenner :)

Ja, det var et langt og interressant svar (og litt morsomt :fnise:) men hva med å svare på trådstarters spørsmål?

Skrevet

vann skal da alltid være tilgjengelig uansett hva, så det trengs vel ikke å diskutere engang? selv fikk pusene helt vanlig springvann.

når det kommer til maten, så bløtet jeg tørrfòret til pusene med noen dråper vann de første månedene. her gikk det i merkemat, og de fikk kun så så mye tørrfór om dagen. boksegodt fikk de 1-2 ganger i uken blandet med resten av det tørre. (så de ikke skulle skippe den kjedlige maten).

pusene spiste også 2 tranpiller i uken hver..(ja, pusene spiste de og syntes det var rene julaften hver gang de fikk en pille..hihi)

ikke vær hysterisk, du finner fort ut hva som er best for din pus :)

(2 persere og 1 hellig birma)

Skrevet (endret)
Ja, det var et langt og interressant svar (og litt morsomt :fnise:) men hva med å svare på trådstarters spørsmål?

Det har jeg da vel gjort? Skrev bare litt ekstra også. hehe

Endret av NovaFlare

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...