Gjest Helen Parr Skrevet 20. november 2007 #1 Skrevet 20. november 2007 (endret) Inspirert av tråden til Frøken Åberg om trådstartere "eier" trådene sine, starter jeg denne om uskrevne forumregler. Finnes det mange uskrevne forumregler? Hvilke er det? Er det for eksempel en uskreven regel at man ikke outer gamle brukere som har skiftet nick? Selv hadde jeg også blitt glad for en pm hvis noen kjente meg igjen fra rl, men er det å forvente? Hva gjør dere? Fyr løs, jo fler uskrevne regler, jo bedre! Men ingen avsporinger! Edit: Presisering. Forresten, skal man alltid skrive hvorfor innlegget er endret i ettertid? Og er det riktig å endre innholdet i et startinnlegg? Endret 20. november 2007 av Helen Parr
Gjest Bond Skrevet 20. november 2007 #2 Skrevet 20. november 2007 (endret) ikke bli personlig med argumenter når spørsmål er mer abstrakt eller bare om meninger om et eller annet problemstilling. en kan ha diskusjon og forskjellige meninger, men alltid ha respekt og aldri bli nedlatende (ja da, jeg kan godt si at jeg har selv jo gjort noe av det av og til når jeg har blitt skikkelig sint, men det har skjedd veldig veldig få ganger i løpet av min internet-karriere, og det har jo blitt en del år nå). og ikke skrike (hvis det da er ikke for moro skyld). Endret 20. november 2007 av mrs_bond
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2007 #3 Skrevet 20. november 2007 Her er en særdeles viktig uskreven regel:
Gjest Elfrida Skrevet 20. november 2007 #4 Skrevet 20. november 2007 Her er en særdeles viktig uskreven regel: Åja, den om å ikke skrive innlegg som ikke bidrar med noen ting til tråden.
Gjest Eurydike Skrevet 20. november 2007 #5 Skrevet 20. november 2007 Hvis flere har svart på trådstarters spørsmål før deg, er det dårlig nettikette å svare som om disse andre er luft, ved feks å gjenta poengene deres uten å sitere, kommentere, si seg enig eller bestride dem. Særlig gjelder dette i tråder som gjelder rene saksopplysninger.
Gjest Frk Åberg Skrevet 20. november 2007 #6 Skrevet 20. november 2007 (endret) Diskutere sak, ikke person. Beholde normal høflighet, selv om man ikke kan se den andre personen. Det Eurydike skriver om over, er jeg egentlig enig i. Samtidig kan det ofte skje at man leser litt for fort gjennom svarene over eller at man ikke har tid til å lese gjennom en fem sider lang tråd før man svarer. Men jeg syns det er dumt når en gjest eller en ny bruker sier en ting, og så bemerkes det ikke før en fast bruker skriver det samme. Ups, måtte rette en litt usympatisk ordomstokking. Endret 20. november 2007 av Frk Åberg
Gjest Veronica Mars Skrevet 20. november 2007 #7 Skrevet 20. november 2007 (endret) Jeg synes riktig sitering burde være en uskreven regel, synes det er veldig irriternde hvis f.eks noen siterer et kjempelangt innlegg bare for å skrive en liten kommentar på slutten, da holder det med å skrive hvem kommentaren er til hvis det ikke er opplagt. Det er også irriterende med de som skriver over det de har sitert, på samme måte som mange gjør på mail. a: fordi det ikke stemmer overens med rekkefølgen en leser tekst i. q: hvorfor er det galt å svare over istedenfor under? a: at svaret er skrevet over spørsmålet. q: hva er mest irriterende når en leser epost? Endret 20. november 2007 av Veronica Mars
Gjest Veronica Mars Skrevet 20. november 2007 #8 Skrevet 20. november 2007 (endret) Og jeg gidder forøvrig ikke å legge til hvorfor jeg forandrer innlegg når det er pga skrivefeil. Regner med at det ikke er så interessant. Endret 20. november 2007 av Veronica Mars
Gjest Blondie65 Skrevet 20. november 2007 #9 Skrevet 20. november 2007 Det er også irriterende med de som skriver over det de har sitert, på samme måte som mange gjør på mail. a: fordi det ikke stemmer overens med rekkefølgen en leser tekst i. q: hvorfor er det galt å svare over istedenfor under? a: at svaret er skrevet over spørsmålet. q: hva er mest irriterende når en leser epost? Veldig enig med dette. Selv om blonde meg måtte lese 5 ganger før jeg fikk med meg poenget Jeg synes også det er greit å underbygge påstander med kildehenvisning - spesielt hvis det er en "drøy" påstand i form av noe som går i mot det alle i tråden sier. Det er også greit å sitere lovtekst når man faktisk henviser til det.
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2007 #10 Skrevet 20. november 2007 Ikke bruk store bokstaver, eller mange utropstegn med mindre det er absoludt nødvendig for å poengtere noe. Store bokstaver i et innlegg er det samme som å rope, og ingen liker å bli ropt til. Diskuter sak og ikke person. (den motsatte regelen utøves likevel her inne, fordi det i 80% av tilfellene ender opp med å diskutere peson) Ikke oute PM Ikke dra opp ting fra gamle tråder i nye, med mindre det er virkelig i dirrekte relasjon til det som diskuteres, og det andre også er hentet fra en nyere tråd. Ikke forvent sympati om ditt problematiske kjærlighetsliv dersom du er utro, eller sammen med noen som er gift Og litt egne KG regler - ikke still kritiske spørsmål på bryllupsforumet eller barn og familie - ikke innrøm egne feil på på samlivsforumet, det er viktig å holde bastant på sitt eget syn til en hver tid
Gjest Emera Skrevet 20. november 2007 #11 Skrevet 20. november 2007 Her er en særdeles viktig uskreven regel: Åja, den om å ikke skrive innlegg som ikke bidrar med noen ting til tråden. Eller den om å se litt humoristisk på skråblikk selv om de ikke er helt relevante.
Zero Skrevet 20. november 2007 #12 Skrevet 20. november 2007 Jeg syns en uskreven regel skulle vært å lese hele tråden før du svarer, men det er det ikke alle som klarer.
Tabris Skrevet 20. november 2007 #13 Skrevet 20. november 2007 (endret) Det er ikke særlig pent å følge etter en bruker og leke "stalker". Ei heller er det særlig pent å vri alle diskusjoner om til ens egen fanesak. Selv synes jeg også det kan være nyttig å reflektere over hvorfor jeg diskuterer. Er det bare for å "høre min egen stemme" og å være bastant, eller er det for å spre informasjon og kunnskap - og å motta informasjon og kunnskap? Hva er vitsen med en diskusjon hvis man aldri kan innrømme en feil, men heller tviholde på ens illusjon? Ellers har jeg aldri helt forstått dette med å unnskylde seg for lange poster...? :klø: Endret 20. november 2007 av Tabris
Gjest Persille Skrevet 20. november 2007 #14 Skrevet 20. november 2007 (endret) slettet Endret 20. desember 2010 av Persille
Gjest Frk Åberg Skrevet 20. november 2007 #15 Skrevet 20. november 2007 Jeg syns egentlig det burde være en uskreven regel å ikke skrive vannvittig lange innlegg. Samtidig bør man huske på avsnitt. Jeg synder nok mot dette mang en gang, så det er mulig jeg kaster stein i glasshus nå. Men kan være greit å minne seg selv på det også. Hvis det er mange veldig lange innlegg uten særlig avsnitt, kan det gjøre at jeg ikke orker å engasjere meg i en tråd.
Tabris Skrevet 20. november 2007 #16 Skrevet 20. november 2007 Hvis det er mange veldig lange innlegg uten særlig avsnitt, kan det gjøre at jeg ikke orker å engasjere meg i en tråd. Ja, mangel på avsnitt! Det klarer jeg ikke å lese heller. Heller ikke sms-språk og lignende (men der kan ofte utenlandske forum være verre, føler jeg). Får lyst til å la være å svare på trass av slikt.
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2007 #17 Skrevet 20. november 2007 Har oppdaget noen jeg kjenner her inne. Jeg sender de ikke en pm for da avslører jeg jo meg selv. Det er sannt. Jeg sendte ei melding på sms heller.
*Tausa* Skrevet 20. november 2007 #18 Skrevet 20. november 2007 For gjester: At man ikke bare skriver "Gjest", men gjerne "GjestM" eller "Gjest som kjeder seg" e.l. gjennom hele tråden, slik at man ser om det er flere gjester eller bare en, hvem som har skrevet hva etc.
Scheherazade Skrevet 20. november 2007 #19 Skrevet 20. november 2007 Og litt egne KG regler - ikke still kritiske spørsmål på bryllupsforumet eller barn og familie - ikke innrøm egne feil på på samlivsforumet, det er viktig å holde bastant på sitt eget syn til en hver tid Haha, det er veldig sant. Jeg syns en uskreven regel skulle vært å lese hele tråden før du svarer, men det er det ikke alle som klarer. Enig i denne. Jeg syns også det er litt "trist" når noen ikke får svar på noe de lurer på, svarer derfor ofte på tråder uten svar, i min naivitet for at nye brukere skal få et godt inntrykk av KG. Syns også det er dårlig etikette å svare surt at dette er blitt spurt om hundre ganger før - alle har vært nye! Går an å svare hyggelig selv om man oppfordrer til å bruke søket.
Gjest lillebøll Skrevet 20. november 2007 #20 Skrevet 20. november 2007 En fin uskreven regel må da være at det er lov å være uenig. Mange ganger ser man debatter sklir ut til skitkasting fordi man ikke klarer å enes. Målet med enhver debatt trenger da ikke å være å enes, men debatten i seg selv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå