Gå til innhold

Polar F11

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk en slik pulsklokke i bursdagsgave for litt siden, og trenger råd fra folk som har prøvd den. Jeg ønsket meg riktignok pulsklokke, men da av en litt enklere sort, det eneste jeg har behov for er en som viser pulsen (inkl. gjennomsnitt og maks), og kanskje teller kalorier. Nå når jeg likevel sitter her med en pulsklokke til 1500 kr, vil jeg gjerne utnytte den.

Funksjonen for å måle kondisjonsnivå er jo fin, den kan jeg bruke til å se framgang. Men hva med treningsprogrammet den legger opp? Jeg har valgt at målet med treningen min er å forbedre kondisjonen, og da gir den meg et visst antall timer, og et antall kalorier jeg skal forbrenne i løpet av treningen en uke. Problemet er at det tydeligvis er lagt opp til at jeg til sammen skal kjøre tre timer moderat jogging i løpet av uka, men jeg vil heller trene intervall. Når jeg trener intervall, blir øktene kortere, og pulsen vekselsvis høyere/lavere enn den "OwnZone" pulsklokken har regnet ut for meg. Dermed har jeg ikke noe særlig utbytte av treningsprogram-funksjonen.

Noen som har noen forslag til hvordan jeg kan bruke pulsklokken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg fikk en slik pulsklokke i bursdagsgave for litt siden, og trenger råd fra folk som har prøvd den. Jeg ønsket meg riktignok pulsklokke, men da av en litt enklere sort, det eneste jeg har behov for er en som viser pulsen (inkl. gjennomsnitt og maks), og kanskje teller kalorier. Nå når jeg likevel sitter her med en pulsklokke til 1500 kr, vil jeg gjerne utnytte den.

Funksjonen for å måle kondisjonsnivå er jo fin, den kan jeg bruke til å se framgang. Men hva med treningsprogrammet den legger opp? Jeg har valgt at målet med treningen min er å forbedre kondisjonen, og da gir den meg et visst antall timer, og et antall kalorier jeg skal forbrenne i løpet av treningen en uke. Problemet er at det tydeligvis er lagt opp til at jeg til sammen skal kjøre tre timer moderat jogging i løpet av uka, men jeg vil heller trene intervall. Når jeg trener intervall, blir øktene kortere, og pulsen vekselsvis høyere/lavere enn den "OwnZone" pulsklokken har regnet ut for meg. Dermed har jeg ikke noe særlig utbytte av treningsprogram-funksjonen.

Noen som har noen forslag til hvordan jeg kan bruke pulsklokken?

Jeg har en sånn, og jeg synes at det beste med treningsprogrammene er at de har en summeringsfunksjon, og en måloppnåelses-evaluering. Du kan programmere inn et overgripende mål, f.eks at du skal bli i bedre form (Alternativene er vedlikeholdstrening eller at du skal nå toppform før konkurranse) Når du legger inn et slik ønske, får du spm om hvor mange ganger i uka du vil trene. Basert på svaret ditt, den første kondisjonsmålingen og info om alder og vekt, kommer klokken med et forslag om intensitet og lengde på trenignsøkter. Intensiteten defineres med hvor mange prosenter av en økt du skal ligge på en gitt treningspuls. (Makspulsen er regnet ut etter standardformelen, men jeg tror du skal kunne kjøre en "felttest" på makspulsen også. Da bør du selvsagt være i bra form i utgangspkt, siden det innebærer å presse seg det man er i stand til over en tid, til pulsen ikke lenger stiger, og så holde den der til man er nærmest utmattet.)

Under trening kommer klokken med indikasjoner på om du skal opp eller ned i intensitet.

I løpet av en uke summeres treningene dine, og på Mandag får du en oppsummering av intensitet, lengde, kaloriforbruk (basert på vekt og form), etc, etc. Underveis lagres også hver enkelt treningsøkt, så du kan holde litt oppsikt med hvor mye du har trent i det siste.

Jeg bruker den til to ting: Jeg holder oppsikt med treningsmengden, sånn at jeg vet at jeg får det jeg trenger i løpet av en uke, og jeg syns det er fint å se sånn omtrent hvor mye jeg forbrenner under trening. Dessuten bruker jeg den til å sjekke at jeg ikke kommer alt for høyt i puls. Det er en fin måte å unngå å overbelaste seg og pace det slik at man holder gjennom en lang økt. Typisk holder jeg på en drøy time når jeg trener kondis/kardio, og jeg liker også å legge inn intervaller. Men jeg vil ikke ha pulsen høyere enn 90% av maks, og der er klokka fin. Du kan velge display i form av prosenter av makspuls, eller i form av slag.

Med unntak av at jeg unngår å komme for høyt i puls, så bryr jeg meg ikke så mye om anbefalingene fra klokken om idelapuls. Den treningspulsen jeg er komfortabel med, ligger et godt stykke over det som er anbefalt, men jeg hadde makspuls på 240 da jeg var i tenåra, så det kan være derfor.

Hvis du har vært flink og nesten nådd målene som er satt opp, skifter bildet i displayen, og du får pokal på mandags morgen, i stedet for spiral :jepp:

Skrevet (endret)

Forøvrig tror jeg du kommer til å bli godt fornøyd med Polar. Iflg tester, så er det en av de mest nøyaktige pulsmålerne. Billigere pulsklokker har ofte ganske unøyaktig måling. Noen av billigmerkene svinger med opp til 10% rundt den virkelige pulsen, og når en slik klokke sier at du har trengingspuls på 150, kan du like godt ligge på 135 eller 165. Da er det ikke mye vits med pulsklokke, og du hadde hatt mer glede av penga om du hadde kjøpt en sixpack for dem.

Endret av Mann 42
Skrevet

Takk for svar, men det meste av dette visste jeg jo. Grunnen til at jeg startet tråden var jo at jeg ikke får noe særlig utbytte av treningsprogrammet, ettersom to av øktene mine hver uke er intervalltrening, som jeg bruker ca. 30 min på. Altså - klokken har satt opp et program til meg (valgte improve), som går ut på at jeg skal trene 3 timer i uka, fordelt på tre økter. Dette passer ikke så bra med måten jeg trener på, som er to intervalløkter på 35 min, og helst en langkjøring på 40-60 min i uka. Dette blir bare to timer til sammen, altså når jeg ikke ukesmålet klokken har satt opp.

Men det med at klokken er veldig nøyaktig i forhold til de billige variantene er jo et godt poeng.

Tenker å kjøre en makspulstest når jeg har fått opp kondisjonen enda litt mer, har foreløpig satt den til 220, ettersom jeg her en dag var oppe i 210, samtidig som jeg hadde litt mer å gi. At den viser puls i prosent er veldig greit, det bruker jeg til å følge med at jeg ligger mellom 90 og 95% av makspuls i intervallene, og under 70% i pausene.

Skrevet

Selv om du velger å avvike fra de anbefalingene som klokken gir deg, så vil den jo registrere treningene, gi deg oversikt over hvor mye tid du bruker i hvert pulsintervall, beregne et kaloriforbruk, og anslå hvor mye av det som er fett (åssen den klarer det, eller om det er pålitelig, aner jeg ikke, men den gjør nå det), og du vil kunne kjøre kondisjonstester for å registrere hvordan utviklingen er. Det er ingen av funksjonene som streiker selv om du avviker fra det anbefalte programmet.

Skrevet

Nei, det er jo sant, men det hadde vært greit om det f.eks hadde gått an å sette opp et eget program i tillegg til det automatiske. Men jeg kan jo selvfølgelig lage plan og rapport "manuelt", med penn og papir. ;)

Mengden fett som forbrennes har vel med pulsnivå å gjøre, er det ikke sånn at andelen fett som forbrennes er større ved moderat kondisjonstrening enn ved trening med høy intensitet, der man stort sett forbrenner karbohydrater? Kan ikke noe særlig om det, men mener å ha hørt noe sånt. Så det er kanskje dette den bruker til å regne ut hvor mange av de forbrente kcal som er fett.

Kondisjonstesten er fin, er veldig spent på å ta den på nytt etter en måneds tid. :)

Skrevet

Du får finlese manualen. Jeg tror at det skal være mulig å sette opp et individuelt program, men jeg har ikke satt meg så mye inn i det. Mitt nåværende har 4 ukentlige treninger som mål, og jeg har noe i overkant av 2,5 timer trening på programmet. Det spiller ikke så stor rolle, egentlig. Noen uker trener jeg ofte og lenge, andre uker blir det ikke tid til så mye, og atter andre har jeg flere økter i basseng, og da får jeg ikke registrert noe, heller. Selv om det er mulig å bruke klokken i svømmebasseng, får jeg ikke akkurat inntrykk av at den er designet for det, så jeg velger å la være.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...