Gjest Emera Skrevet 20. november 2007 #21 Del Skrevet 20. november 2007 Jeg kjøper ikke analog ost. Foretrekker ekte ost. Vita Gul synes jeg smaker helt fryktelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tweek Skrevet 20. november 2007 #22 Del Skrevet 20. november 2007 Men du kan jo kjøpe ekte revet ost selv om du er lat. Å.. Uansett tar jeg bare med meg en pakke som jeg ser det er noe revet og gul inni Smaksløkene mine merker ikke forkjell uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 20. november 2007 #23 Del Skrevet 20. november 2007 Nei, jeg kjøper aldri jukseost. Den er forferdelig smakløs og ekkel, samt at palmefett overhodet ikke er særlig sunt. I tillegg synes jeg ikke at jukseost er spesielt billig engang, tatt i betraktning hva du faktisk kjøper. Jeg foretrekker helt klart ekte ost med lukt og smak, i tillegg greier jeg faktisk å rive osten selv også... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 20. november 2007 #24 Del Skrevet 20. november 2007 Jeg unngår disse "ostene". Det er synd at det ikke er krav til tydligere merking av hvilke tilsetningsstoffer matvarer inneholder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest frulou Skrevet 21. november 2007 #25 Del Skrevet 21. november 2007 (endret) Jeg har en sperre inni hodet mitt mot å kjøpe ost som ikke er ekte saker.I tillegg syns jeg "analog ost" var et fryktelig skummelt ord. Endret 21. november 2007 av frulou Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ToveM Skrevet 21. november 2007 #26 Del Skrevet 21. november 2007 Det hender jeg kjøper de revet alternativene, men stort sett holder jeg meg til skikkelig ost, både revet og vanlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scheherazade Skrevet 21. november 2007 #27 Del Skrevet 21. november 2007 Jeg kjøper heller ikke sånn jukseost, generelt kjøper jeg ikke noe uten å lese på pakningen først. Men, jeg spiser margarin, og det er jo strengt tatt juksesmør. Men det heter iallfall noe annet enn smør... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zero Skrevet 21. november 2007 #28 Del Skrevet 21. november 2007 Men, jeg spiser margarin, og det er jo strengt tatt juksesmør. Men det heter iallfall noe annet enn smør... Men det gjør jo "jukseosten" også "Revet", "pizzatopping", analog ost osv.. Man har ikke lov til å kalle det ost på forpakningen, ergo heter Vitaosten Vita Gul nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scheherazade Skrevet 21. november 2007 #29 Del Skrevet 21. november 2007 Men det gjør jo "jukseosten" også "Revet", "pizzatopping", analog ost osv.. Man har ikke lov til å kalle det ost på forpakningen, ergo heter Vitaosten Vita Gul nå. Ja, men det blir jo liksom ikke helt det samme. Man burde laget et helt nytt navn til slik ost, ikke trikset og mikset med ordspill og håpet på at folk ikke leste nok på pakken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest beekeeper Skrevet 21. november 2007 #30 Del Skrevet 21. november 2007 Nei æsj, den osten blir jo så ekkel på pizza og andre matretter. Den blir helt brun og hard og ligner ikke på ost i det hele tatt! Kjøper den aldri lenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest beekeeper Skrevet 21. november 2007 #31 Del Skrevet 21. november 2007 (endret) dobbelschmobbel Endret 21. november 2007 av beekeeper Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2007 #32 Del Skrevet 24. november 2007 prøvde en jukseost en gang på pizzaen (eller lasagne eller noe sånt) og den (i mangel av bedre beskrivelse) smakte og hørtes ut som plastikk, ble sånn gnikkelyd når man satte tenna i den. men det var før det kom i media at det faktisk ikke var ost, jeg leser sjelden bak på pakken før jeg kjøper noe, så ble lurt av at det het ost. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tweek Skrevet 24. november 2007 #33 Del Skrevet 24. november 2007 Kjønner ikke helt hvorfor folk tar så av om dette.. Analog ost er jo ikke plastikk ost, men det er en blanding av ekte ost og ost som er tilsatt planteolje/palmeolje for å erstatte noe av melkefettet. Osten kan smake omtrent likt osm ekte ost, men det kommer an på hvordan den er fremstilt. Jeg syntes heller ingen burde føle seg lurt p.g.a det er ingen som har skrevet ost på pakninger som innholder analog ost etter det ble retningslinjer rundt det og det ble mer av den slags ost. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Karin_* Skrevet 24. november 2007 #34 Del Skrevet 24. november 2007 Forskjellen mellom Vita Gul (Vita sin "ost") og enten Synnøve sin vanlige ost eller Tine sin vanlige ost er ganske stor. Vita Gul kjøpte jeg en del før, men den var jo ikke spesielt god på smak. Jeg kjøpte den mest fordi den var sunn. Ikke det at den smakte fælt altså, men den ga meg ikke en super smaksopplevelse akkurat. Så kom Synnøve sin Solraps på markedet nå i september en gang (som jo er et tilsvarende produkt som Vita Gul), men forskjellen fra Vita Gul er at Solraps faktisk smaker som en ost! Så hvis en sammenligner Solraps med Tines vanlige ost, så er begge veldig gode på smak, og jeg ser ikke noe grunn til at de skal stå adskilt. Vita Gul smaker lite, men i og med at den er gul og ser ut som en ost, så synes jeg vel at den skal få lov til å stå sammen med de andre ostene, den også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badiane Skrevet 24. november 2007 #35 Del Skrevet 24. november 2007 Forskjellen mellom Vita Gul (Vita sin "ost") og enten Synnøve sin vanlige ost eller Tine sin vanlige ost er ganske stor. Vita Gul kjøpte jeg en del før, men den var jo ikke spesielt god på smak. Jeg kjøpte den mest fordi den var sunn. Ikke det at den smakte fælt altså, men den ga meg ikke en super smaksopplevelse akkurat. Så kom Synnøve sin Solraps på markedet nå i september en gang (som jo er et tilsvarende produkt som Vita Gul), men forskjellen fra Vita Gul er at Solraps faktisk smaker som en ost! Så hvis en sammenligner Solraps med Tines vanlige ost, så er begge veldig gode på smak, og jeg ser ikke noe grunn til at de skal stå adskilt. Vita Gul smaker lite, men i og med at den er gul og ser ut som en ost, så synes jeg vel at den skal få lov til å stå sammen med de andre ostene, den også. Vita Gul og Solraps er ikke blant de produktene som går under betegnelsen "analog ost". De er derimot laget som et sunnere alternativ til ordentlig ost, og de markedsføres også som sådan. Analog ost er produkter hvor melkefettet er erstattet med palmeolje, noe man utelukkende gjør fordi produktet da blir mye billigere. Palmeolje er ikke sunnere enn melkefett. Det som irriterer meg mest med disse jukseproduktene er at produsentene (og butikkene) forsøker å tilsløre at det ikke dreier seg om ordentlig ost. Nei, det står ikke "ost" på pakningene, men når de står ved siden av revet ost i butikken, innholdet ser ut som revet ost, og de har navn som "revet", "pizzatopping" o.l. er det lett å bli villedet til å tro at det dreier seg om ordentlig ost. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elbereth Skrevet 24. november 2007 #36 Del Skrevet 24. november 2007 Kjøper aldri noe annet enn skikkelig ost når jeg skal ha ost. Vita sin wannabe-ost har jeg smakt en gang, fordi en på jobben kjøpte det pga det var så sunt. Både konsistens om smak var som gammeldagse skoleviskelær, og han ble nødt til å spise hele selv. Ingen andre ville ha det... De pakkene med Solraps ser jo svette ut, selv i kjøledisken. Utrolig at noen kjøper det i det hele tatt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Kari_* Skrevet 26. november 2007 #37 Del Skrevet 26. november 2007 Kjøper aldri noe annet enn skikkelig ost når jeg skal ha ost. Vita sin wannabe-ost har jeg smakt en gang, fordi en på jobben kjøpte det pga det var så sunt. Både konsistens om smak var som gammeldagse skoleviskelær, og han ble nødt til å spise hele selv. Ingen andre ville ha det... De pakkene med Solraps ser jo svette ut, selv i kjøledisken. Utrolig at noen kjøper det i det hele tatt... Er enig i at Vita sin ost ikke er noe særlig. Kosistensen er grei nok, men den smaker ikke noe særlig mye. Smaker mest som en lett-ost av den "vanlige typen". Solraps er MYE bedre enn Vita sin. At den ser svett ut, er kun et synsbedrag. Skjær vekk den øverste skiven (som helt riktig ser litt svett ut) så har du en helt annen ost under. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå