Gjest Badiane Skrevet 20. november 2007 #1 Skrevet 20. november 2007 Med jevne mellomrom har media saker om at pizza fra enkelte restaurantkjeder ikke inneholder ost, men derimot en billigere osteerstatning som vanligvis går under betegnelsen "analog ost". Det som kalles "Revet", "Pizzatopping", o.l., og som står sammen med revet ost i butikkene, er også jukseost. Synnøve Finden, Arla og First Price er blant de som produserer dette. Se f.eks. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=186121 http://www.aftenposten.no/helse/article1432374.ece Er det greit å villede forbrukerne på den måten? Burde ikke f.eks. Dolly Dimple's skrive at pizzaen deres inneholder "osteerstatning" eller "analog ost" på menyene sine? Og burde ikke slike jukseprodukter stå et helt annet sted enn ordentlig revet ost i butikkene, slik at det er tydelig at det dreier seg om to forskjellige produkter? For all del - de som foretrekker å kjøpe analog ost i stedet for ordentlig ost av ulike grunner må gjerne få gjøre det. Men jeg er opptatt av at man som forbrukere skal vite hva man kjøper.
Gjest Bellatrix Skrevet 20. november 2007 #2 Skrevet 20. november 2007 Nja. Jeg kjøper Vita "Ost" (som ikke lenger heter ost, men Gul) og av og til andre "oster". Nå har det vært en del om det i media og de "ostene" som ikke er ost heter jo heller ikke ost. Jeg ser ikke helt problemet. De som er opptatt av at osten skal være skikkelig ost har nok lest om dette og ser vel, både av navn og innhold om osten er ost. I butikkene mener jeg "osten" og osten kan ligge samme sted. Om jeg skal lage meg pizza så er det enklere om jeg skal gå til en ostehylle for å finne og vurdere hvilke varianter jeg vil bruke, istedenfor å gå i ostehylla her og "ostehylla" et annet sted i butikken. Om Dolly Dimples eller andre bruker "ost" eller ost, bør de opplyse om. Det er jeg enig med deg i.
Gjest Eurydike Skrevet 20. november 2007 #3 Skrevet 20. november 2007 Jeg er (ikke uventet ) meget enig med deg her, Badiane, og nei - jeg spiser ikke analog "ost"! Dessuten synes jeg at disse produktene ikke burde få ha navn som på noen måter assosierer dem med ost. For de har faktisk ingenting med ost å gjøre. Ellers er det et trist faktum at vi i høy grad ikke får vite hva vi spiser når vi kjøper diverse ferdigprodukter eller halvfabrikata, med mindre varedeklarasjonen leses nøye (noe jeg alltid gjør ). Ofte er selv ikke det nok, fordi man ikke vet hva som skjuler seg bak visse betegnelser og koder.
Gjenglemt sykkellås Skrevet 20. november 2007 #4 Skrevet 20. november 2007 Det er litt sjokkerende at flere restaurantkjeder faktisk bruker analog ost (hvorfor heter det analog ost på fagspråket? :klø: ) og spesielt da uten å opplyse om det. En pizzakjede som ikke bruker ost på pizzaen? Det klinger dårlig.
Gjest Tweek Skrevet 20. november 2007 #5 Skrevet 20. november 2007 I menyene på dolly står det ikke ost, men dollys osteblanding. Det er ikke ren analog ost men en blanding av ekte ost og den analoge.
Gjenglemt sykkellås Skrevet 20. november 2007 #6 Skrevet 20. november 2007 I menyene på dolly står det ikke ost, men dollys osteblanding. Det er ikke ren analog ost men en blanding av ekte ost og den analoge. Ok. Men jeg synes "Dollys osteblanding" er ganske misvisende egentlig. For meg høres osteblanding ut som en blanding av flere osteslag, ikke en blanding av ost og ikke-ost. Jeg er nok bare en smule naiv.
Gjest Eurydike Skrevet 20. november 2007 #7 Skrevet 20. november 2007 Ok. Men jeg synes "Dollys osteblanding" er ganske misvisende egentlig. For meg høres osteblanding ut som en blanding av flere osteslag, ikke en blanding av ost og ikke-ost. Jeg er nok bare en smule naiv. Det er ikke naivt tolket i det hele tatt, men det alle og enhver automatisk vil tenke, og dermed akkurat det Dolly vil lure oss til å tro. Jeg synes faktisk ikke pizzakjeden burde ha lov til å bruke den slags formuleringer i menyen sin.
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2007 #8 Skrevet 20. november 2007 Jeg er en av dem som ikke har fått med meg dette Har aldri hørt om analog ost, og ikke kommet på å sjekke revet, pizzatopping osv. for palmeolje. De lurte meg i alle fall. Synest det burde vært merket bedre.
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2007 #9 Skrevet 20. november 2007 Nei, jeg kjøper ikke jukseost, men spiser det sikkert når jeg en gang i blant spiser junk food eller kjedepizza. Jeg synes ikke det er vanskelig å skille jukseproduktene fra de ekte, men måtte faktisk bli bevisstgjort av en kamerat før jeg tenkte over det... Det hender vi kjøper revet ost til pizza, og tidligere hendte det sikkert at vi kjøpte den analoge i stedet. Det burde stått opplysninger om næringsinnhold vs ekte ost lett synlig på pakkene, utover det er merkingen grei nok, vi forbrukere bør bare bli mer bevisst på at varer som ikke heter noe med fisk, ost osv faktisk inneholder svært små (om noen) mengder av den originale råvaren. Vi er forøvrig lett matnerdete og kjøper mye heller lokale rare oster enn et navnløst billigprodukt. Jeg reagerer på, men er kanskje ikke overrasket over, at restaurantkjedene bruker jukseost uten å si fra om det. Når jeg kjøper mat ute vil jeg i grunn gjerne vite hva jeg betaler for.
Gjest Gjest_Marian_* Skrevet 20. november 2007 #10 Skrevet 20. november 2007 Dette er helt klart juks. Jeg føler meg lurt av Dolly Dimple. Dette er dårlig gjort mot forbrukene syns jeg.
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2007 #11 Skrevet 20. november 2007 Nja. Jeg kjøper Vita "Ost" (som ikke lenger heter ost, men Gul) og av og til andre "oster". Til dere som måtte være nysgjerrige, kan jeg opplyse om at denne "osten" ikke smaker bra i det hele tatt.
Trillrund Skrevet 20. november 2007 #12 Skrevet 20. november 2007 Jeg kjøper bare OST, og nå skjønner jeg hvorfor pizza fra Dolly blir så rar når den blir varmet opp. Det er pga den kunstig osten. Føler meg VELDIG lurt av Dolly nå.
Gjest nextlife Skrevet 20. november 2007 #13 Skrevet 20. november 2007 NEI, jeg kjøper aldri jukseost, og prøver å unngå det i størst mulig grad hvis jeg spiser på pizzarestaranter o.l. Ettersom vi har noen temmelige alvorlige allergier i familien er jeg ei sånn som finleser alle innholdsdeklarasjoner, og dybdeintervjuer servitører på restauranter. Det som er sykt irriterende er at mange personalet på slike kjederestauranter har utrolig lite kunnskap og informasjon om hva de faktisk serverer. Irriterende for de som har tatt standpunkt ifht hva slag mat de spiser/ikke spiser, og de som er allergiske
Arkana Skrevet 20. november 2007 #14 Skrevet 20. november 2007 Jeg er helt enig i at forbrukere bør bli opplyst. Mange kommer sikkert ikke til å bry seg om innholdet i "osten", men i allefall bør man få vite hva man spiser. Forøvrig spiser jeg aldri analog ost. Det finnes et hav av gode ostesorter, ingen grunn til å spise ost som ikke smaker godt. Ellers, når fiskegrateng med 10% fisk kan stå blandt fiskeproduktene kan vel analog ost stå blandt osteproduktene. Akkurat her ser jeg ikke problemet så lenge produktene er godt merket.
gattissima Skrevet 20. november 2007 #15 Skrevet 20. november 2007 Spiser aldri jukseost - ihverfall ikke bevisst. Men ser ikke bort i fra at jeg kan ha blitt lurt noen ganger Skjønner heller ikke helt poenget med denne type varer. Og skjønner heller ikke hvorfor det tydeligvis selges i stort kvantum (ellers hadde det ikke vært på markedet) Er det mange som bevisst velger jukseost eller er de fleste kundene lykkelig uvitende om at de kjøper jukseost? Analog ost - merkelig navn, forresten. Noen som vet hvorfor det heter dette?
Zero Skrevet 20. november 2007 #16 Skrevet 20. november 2007 Jeg vil nødig være den som tråkker noen på tærne her, men hva er vel egentlig problemet her? What walks like a duck and talks like a duck osv. Den analoge osten inneholder kanskje ikke melkefettet, men bortsett fra det smaker det veldig likt, ser likt ut og brukes på samme måte som den ekte osten. Her er det noen som har satt visse regler for hva en ekte ost skal inneholde, og så blir alt annet kalt "revet", "pizzatopping" osv. Om man i utgangspunktet er ute etter kvalitetsost så er det nok uansett verdt å lese bak på varedeklarasjonen og ikke ta en plastikkpose med revet ost i hyllen. Jeg syns det ikke det er villedende, men noe som i stedet burde fungere som en oppvekker for de som tar matvarer uten å tenke på hva det inneholder og aldri har lest bakpå pakken, om det er så viktig at den osten som blir spist har melkefett. Jeg tror man heller skal fokusere på at man bruker palmeolje generelt i mat, da det er en av de få vegetabilske matoljene som inneholder mye mettet fett, som overhodet ikke er sunt for oss. Når det er sagt er ikke melkefettet i den ekte osten sunn for oss heller.
Gjest Tweek Skrevet 20. november 2007 #17 Skrevet 20. november 2007 Jeg spiser selv analog ost. En del fordi jeg er uvitende om mat generelt og fordi jeg er lat. Hvis jeg skal ha taco vil jeg ha revet ost til, og da er det enkelt å bare kjøpe ferdig revet og fordi jeg ikke psiser ost til vanlig så har jeg liksom ikke noe i kjøleskapet jeg kan bruke.
Gjest Eurydike Skrevet 20. november 2007 #18 Skrevet 20. november 2007 Skjønner heller ikke helt poenget med denne type varer. Og skjønner heller ikke hvorfor det tydeligvis selges i stort kvantum (ellers hadde det ikke vært på markedet) Er det mange som bevisst velger jukseost eller er de fleste kundene lykkelig uvitende om at de kjøper jukseost? Poenget er vel å spare penger, vil jeg tro, selvsagt først og fremst for produsentene, men også for konsumenter der prislappen betyr mer enn smak og kvalitet. Vita-"osten" reklamerer dessuten med at den inneholder "sunt plantefett" i stedet for usunt mettet fett, slik vanlig ost gjør. Jeg for min del er slett ikke sikker på om det bearbeidede plantefettet (palmeolje?) i tulleosten er noe jeg av helsemessige årsaker foretrekker. Vil jeg ha plantefett, bruker jeg olivenolje eller spiser nøtter eller avokado, dvs velger minst mulig bearbeidede varianter.
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2007 #19 Skrevet 20. november 2007 Jeg spiser selv analog ost. En del fordi jeg er uvitende om mat generelt og fordi jeg er lat. Hvis jeg skal ha taco vil jeg ha revet ost til, og da er det enkelt å bare kjøpe ferdig revet og fordi jeg ikke psiser ost til vanlig så har jeg liksom ikke noe i kjøleskapet jeg kan bruke. Men du kan jo kjøpe ekte revet ost selv om du er lat.
Gjest Morgan le Fay Skrevet 20. november 2007 #20 Skrevet 20. november 2007 Men det er ikke automatisk sånn at revet ost= analog ost. Hvis det står "ost" på pakken, er det faktisk også ost. Analog ost bærer gjerne navn som "topping" osv (som nevnt tidligere i tråden). Personlig holder jeg meg langt unna. Hvis jeg vil ha ost, skal det være ekte greier, så holder jeg heller ut med mengdene av mettet fett. Prosessert plantefett er ikke nødvendigvis så mye sunnere selv om reklamen vil ha oss til å tro det, og produsentene av Vita-produktene tjener store summer på nordmenns generelle uvitenhet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå