Gå til innhold

Hva betyr påsken for deg?  

1. 1. Hva betyr påsken for deg?

• Påskekrim
      3
    • Jesus død og oppstandelse
      4
    • Ferietid
      29
    • Ikke noe spesielt
      11

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan min historie, kulturhistorie om du vil. Og vet at vi skal være litt triste nå, frem til 1. påskedag.

Men hva påsken betyr for meg er noe helt annet.

For meg betyr det glade påskeferier på hytta på fjellet med hele familien.

Det er dessverre ikke sånn lenger, men det betyr fortsatt påskekrim og marsipan og kos - også med familien. Vi skal på påskemiddag til broren min, spise god mat og hygge oss. Før det skal vi hygge oss, jeg og min mann, ha venner på middag og bare slappe av.

Det er viktig for oss å få et avbrekk i hverdagen.

Det kan hende det blir kirkebesøk, men ikke på beskostning av noe annet. Jeg tror vel så mye på oppstandelse og en Gud når jeg går i naturen på denne tiden av året, ser at fuglene hekker og at det etterhvert kommer gåsunger, både rundt vannet og på trærne.

Skrevet

For meg er det ekstra fridager......... men ikke med påskefjell m/tilberhør. Har aldri vært på fjellet i påsken jeg........ egentlig ikke noe stort savn da jeg ikker så glad i å gå på ski!

Kanskje det er fordi jeg ikke er på fjellet i påsken :roll:

For meg så er det fridagene som jeg ser fram til! :hoppe:

Skrevet

For meg er nok påsken ferie, fridager.... Det er det jeg forbiner med påsken iallfall, da jeg ikke er personlig kristen.

Lillian

Skrevet

For meg betyr påsken bare noen fridager - har ikke noen tradisjon med å reise på ferie i påsken heller. Akkurat i år betyr påsken lesing til eksamen, men jeg tar med meg bøkene og reiser til hjem til mor, så da blir det litt ferie også, kanskje...

Skrevet

Påsken sånn praktisk sett betyr for meg :

- Lese til eksamen

- Gå turer ved sjøen (jepp, her er det på tide med å hilse sjølivet velkommen)

- Besøke familie og venner .- være sosial :)

- Ta bilder med sambos digitalkamera og dra på en ordentlig fotosafari :)

- Vaske og rydde litt i huset. Vi er begge opptatt med skole og jobb fra tirsdag etter påske og da er det greit å ta en sjau mens vi begge har tid.

- Sy putevar ? (pynteputer)

- Påskekrimmen ligger også høyt i prioritering nå :D

Dessverre har ikke selve påsken, sånn religiøst sett, noe særlig betydning for meg. Heller ikke for min familie og nærmeste krets.

Diva

Skrevet

For meg er påsken noen ekstra fridager med litt ekstra hygge. Våren pleier å komme på denne tiden, noe som igjen gjør at jeg forbinder påske med varme solstråler i ansiktet. :P Det kristne aspektet derimot, tenker jeg ikke særlig mye over.

Jennifer

Skrevet

Påsken betyr ikke noe spesielt for meg, og det har det helle aldri gjort.

Skrevet

Da jeg bodde hjemme i Norge betydde påsken påskekrim, koselige fridager på hytta og en søt lukt av smeltet snø og våt jord. Dessuten var det som regel litt ekstra salmer på radioen og mange av salmene er faktisk ganske vakre å høre på!

Nå betyr den null og niks. Hvorfor? Fordi jeg bor i en kultur hvor det ikke er påske. Joda, vi får kjøpt påskeharer i diverse pastellfarger her. Barna løper rundt på "egghunting" og plukker plastegg som mødrene konfiskerer etterpå fordi det har ligget på bakken og har bakterier på seg... :roll:

Det nevnes ingenting på radio og TV om påske, ingen matprogrammer som forteller om hvordan få til en perfekt kylling, ingen påskenøtter eller påskekrim. Dessuten er det vår/sommer her hele tiden så den forskjellen er det heller ikke.

Det aller verste er at vi ikke har noen fridager! INGEN! :evil:

Men hjemme hos oss er det faktisk påske. Vi kjøper tar frem våre gamle norske påskeegg som vi fyller med godis, kjøper krimbøker, fyrer på peisen og rundt omkring i huset er det kyllinger og høner overalt! Ingen kan være i tvil om at vi holder på norske tradisjoner! :ler:

:briller:

Skrevet

Ingenting... bare at butikker og sånt er stengt :ler:

(jo, og litt mer fri noen ganger)

Skrevet

Påsken for meg er noen etterlengtede fridager i solveggen (forhåpentligvis) på hytta. Deilig !!! På kvelden: påskekrim og en kald øl eller et glass vin eller to..eller flere. Kan man ha det bedre ?

Skrevet

Jeg har fri 5 dager i strekk uten å måtte tenke på at andre kan bli syke på jobben..

Slipper å handle eller stresser rundt i byen.

DET er påske for meg...

(Men jeg vet hvorfor vi har påsken altså)

Skrevet

Kjærkomne fridager,ski og påskekrim! :briller:

Gjest Anonymous
Skrevet

Påsken betyr ikke noe spesielt for meg, og har heller aldri gjort det.

Deilig med noen fridager da om ikke annet :wink:

Gjest Gjesta
Skrevet

Påsken for meg betyr påskeegg, påskekrim (ELSKER Poirot!), feriedager, hørespill på radioen, påskenøtter på NRK, og i de siste årene: tur på hytta sammen med min kjære...Syns påska er en herlig tid. Våren er her, og det går mot sommer...Rett og slett herlig! :D

Gjest Duchess
Skrevet

Påsken betyr ingen verdens ting for meg.

Skrevet

For meg betyr påsken fridager og masse lesing..sukk. Må lese meg inn slik at jeg ikke blir hengende alfor langt etter.

Skrevet

Dette betyr påsken for meg;

*fri

*krim, sene kvelder foran tv med påskeegg fullt av digg

*kvikk-lunch og kakao

*ro og fred

*sol og av og til snø (om man er heldig)

*masse kosestunder!!

Skrevet

Før så pleide vi og feire påske på hytta. hele familien, det var veldig kos. Liker fremdeles påsken godt. men de siste årene har jeg vært på tg i påsken. men vi pleier og dra på hytta først og så rett derfra rett til tg. men i fjord gjorde vi ikke det fordi samboern hadde så tannverk. i år skal jeg verken på hytta eller tg. ellers pleier jeg og elske litt påskekrim, men jeg liker krim hele året.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...