Gå til innhold

Få valp renslig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er dine tips for å få en valp renslig? Takker for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta den ut 7 millioner ganger i døgnet i begynnelsen .

Ok , kanskje litt overdrevet :ler: .

Tok shaeferen ut ca hver 3-4 time natt og dag i de første 6 månedene .

Var utrolig påpasselig med å ta ham ut umiddelbart etter at vi våknet om morgenen , siden valper gjerne må på do med en gang de begynner å røre på seg etter å ha sovet .

Roste hver gang han gjorde fra seg ute , sa fy hver gang jeg fersket ham i å gjøre fra seg inne .

Hunden tok poenget etter bare ca 3 dager , var relativt renslig etter 2 uker , men hadde uhell hvis han ble for ivrig i nesten 2 måneder etter at jeg fikk ham rundt 3 måneders alderen .

Skrevet

Ta valpen ut umiddelbart etter at den har sovet, lekt eller spist, og også dersom det bare er lenge siden sist den var ute. Ikke kjeft eller noe når uhell skjer inne, bare ta den da med ut og ros den for å gjøre ting ute.

Man kan også legge på kommandoen "tiss" når den gjør det og belønn med godbit etterpå. Da kan man lettere styre siden.

Skrevet

Det enkleste er vel få kjøpe hund av oppdrettere som har startet treningen der. Da vi kjøpte hund hadde oppdretteren brukt aviser, på samme måte som vi bruker kattekasse. Disse hadde de i gangen etterhvert som de ble litt større. Først hadde de aviser i bunnen der hvalpene lå.

Da hunden kom til oss la vi alltid en avis i gangen og viste hunden hvor det var. Hunden gikk da automatisk til gangen da den skulle på do, og da fikk vi tatt den ut. Samtidig som vi tok den ut etter soveing, måltider og jevnlig ellers. Hadde nesten ikke et eneste uhell inne. Bare et par tisseskvetter i gangen utenfor avisen....

Skrevet

Som andre sier her: hyppige turer ut. Og lære å se hundens signaler. Vår hund har aldri gått til døra, men vil stille seg opp foran oss og nistirre til vi tar hintet. Og da hun var valp fikk hun raptusføre når hun var dritatrengt. Tok noen ganger før vi skjønte at hun ikke mente å være ugangskråke, bare trengte å komme ut og gjøre fra seg.

Skrevet

Som alle andre sider + bruk bjelle.

Heng en bjelle som valpen kan nå med snuten sin og dytt i denne hver gang dere skal ut på dotur, snart tar valpen poenget og dytter den selv når den må ut.

Bruk alltid samme sted som do, da skjønner valpen fortere hva som er forventet + at det er lettere å kun skulle rydde et sted.

Vil også anbefalle en do-komando, vi bruker "hurry up". Samt god biter og mye ros når valpen gjør sitt på riktig sted.

Gjest LilleLovely
Skrevet

Vi klarte å få valpen vår nesten 100% renslig på tre uker, men fy f* for et slit!

Vi bor i 3.etg i leilighet, og vi(jeg og samboer) måtte bytte på annenhver natt å gå ut. Valpen sa ifra ved å pipe, og da var det fort på med klærne og løpe ut. Kl 21,23,02,05,07......zzzzzzz. Det var et helvete,men valpen tok poenget fort så det var bare det å klare å holde seg som var utfordringen. Mitt tips er å være konsekvent, gå ut hele tiden selv om man egentlig er drittlei, hvis valpen tisser inne så er det ut med en gang uansett. Og som en tidligere her sa, gå ut med en gang etter at valpen har sovet,spist eller lekt. I tillegg lærer man seg tegn på at valpen må tisse, som at han begynner å snuse på møbler etc.

Min forrige hund var jeg ikke like konsekvent med, og det var i 1994 og da lærte man at man skulle kjefte på hunden hvis den tisset inne. Det tok laaaang tid før den hunden var husren for å si det sånn!

Ta valpen ut hele tiden, lytt til dens signaler(når den først har skjønt at den ikke skal tisse inne, så vil den jo ikke det,og vil prøve å si i fra), og ros den masse hver gang den gjør noe ute. Jeg gjør det fortsatt selv om valpen nå er 11 mnd.!(gammel vane vond å vende :sjenert: )

Skrevet
Ta valpen ut umiddelbart etter at den har sovet, lekt eller spist, og også dersom det bare er lenge siden sist den var ute. Ikke kjeft eller noe når uhell skjer inne, bare ta den da med ut og ros den for å gjøre ting ute.

Man kan også legge på kommandoen "tiss" når den gjør det og belønn med godbit etterpå. Da kan man lettere styre siden.

Vi gjorde sånn som Frey beskriver. I tillegg sa jeg "tisse" hver gang han tisset og nå kan han tisse på kommando på slutten av turen. Kjekt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...