mocci Skrevet 20. november 2007 #1 Del Skrevet 20. november 2007 Heia, Jeg har nå i en to ukers periode fått forferdelig vondt i og rundt øyenene, samt hodepine som ligger som et lokk over panna. Jeg jobber daglig lange dager foran Pc skjermen og mistenker at jeg får vondt av å se på skjermen i lengre tid. Jeg har hatt dette en gang tidligere i sommer, men det var rett før jeg skulle ut i ferie slik at plagene forsvant i løpet av ferien. Nå har imidlertid de samme plagene dukket opp igjen, om enn verre og jeg skal heller ikke ha juleferie på en stund...... :gråte: Jeg skal til optiker i dag for å se om det er synet mitt som er problemet, for eventuelle databriller. Jeg har et godt syn og bruker verken briller eller linser, men jeg er ganske lysømfintlig. Hvis optiker ikke finner ut av det, så er det vel neste stopp legen. Har dere noen formening eller har noen av dere opplevd det samme? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Såga Skrevet 20. november 2007 #2 Del Skrevet 20. november 2007 Dette er rimelig sikre tegn på at du trenger briller Nå vet ikke jeg hvor gammel du er men dersom du nærmer deg eller har passert 40år, så er dette helt normalt. Musklene som styrer linsa i øyet blir dårligere og man trenger hjelp til å fokusere. Dersom du er yngre enn dette, så kan det hende du er langsynt selv om du føler du ser bra ellers. Når man er langsynt kan man ved bruk avmusklene på en måte foksuere dette inn. MEn etterhvert som tida går og man blir eldre, så blir dette vanskeligere. Dette medfører at man får vondt i hodet og rundt øynene ved nærarbeid, kanskje ofte når man begynner å bli sliten. Lykke til hos optikeren Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2007 #3 Del Skrevet 20. november 2007 Ja du trenger nok briller. I dag er dwet mulig å få egne databriller sm er preftekt tilpasset avstanden man har til en dataskjerm som man sitter forran hele dagen, mange osm jobber på kontor anbefales dette. De behøver jo heller ikke å væres å dyre så lenge du bare trenger dem forran skjermen på kontoret. Det kan også være et alternativ å i tilleg få en skjerm som er bedre tilpasset øynene, jeg aner ikke hvordan men jeg vet at en dela v de eldre skjermene ikke er bra for øynene våre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 20. november 2007 #4 Del Skrevet 20. november 2007 Jeg kunne skrevet akkurat det samme som deg og jeg er litt langsynt og har skeiv hornhinne på det høyre øyet. Hadde lesebriller, men mistet de så nå har jeg endelig rotet meg til optikeren slik at jeg får nye om en ukes tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest s.n Skrevet 20. november 2007 #5 Del Skrevet 20. november 2007 Jeg hadde det også slik i en periode da jeg var student og jobbet med masse skriveoppgaver. Jeg fikk bekreftet at jeg ikke trengte briller, så i mitt tilfelle var jeg bare ekstremt sensitiv - hovne, rennende og vonde øyne. Jeg satt med solbriller foran skjermen for å dempe lyset... Så ikke særlig glupt ut, men det hjalp! Gikk over da oppgavene var ferdig skrevet og forholdet til PC 'en normaliserte seg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Heloise Skrevet 20. november 2007 #6 Del Skrevet 20. november 2007 Har dere noen formening eller har noen av dere opplevd det samme? JA!! Jeg har det nå, og har hatt det i ca en måned nå. Ikke sammenhengende men etter endel PC bruk. Jeg jobber jo med 2-3 PC-skjermer på en gang, og de er ikke veldig bra. De er små, uklare og produserer mye varme. Jobben "gidder" vel ikke investere i skikkelig utstyr, er for dyrt.. Hjemme har jeg jo PC som "hobby", spiller endel og driver med bilder osv. Jeg har røde øyne innimellom, rødt akkurat der øyelokket ikke dekker øynene, på en måte. På hver side av iris. Gjør innimellom veldig vondt. I natt til i går sleit jeg med å sove da det kjentes ut som om jeg hadde noe på øyet, som sikkert bare var en hovend blodåre eller noe... Plagsomt. Men går over når jeg ikke har sett på skjerm på en stund. Jeg vet ikke hva annet som hjelper enn bare å holde seg unna PC *ler* men tror jeg hørte noe om at briller kunne hjelpe mot strålinger fra skjermer.. Om noen vet, stemmer dette? *såre øyne* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2007 #7 Del Skrevet 20. november 2007 Ja. Det kan hjelpe å få databriller, gerne tilsatt ørlite farge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 20. november 2007 #8 Del Skrevet 20. november 2007 (endret) kan være det ikke er bare briller som mangler, stress har en del å si og med dette. jeg hadde sånne hodepiner tidligere, selv om jeg er brillebruker allerede og de er riktig styrke osv. for min del var det mest når det var masse arbeid å gjøre og selv følte at jeg fikk ikke gjort nok. med stress og pc-bruk blir nakken ofte veldig stiv og det gjør det bare verre. så veldig viktig å sitte rett opp! dårlig holdning er en av grunnene! og fysisk aktivitet på fritid, hjelper til å få bedre blidgjennomstrøm, det sa legen til meg Endret 20. november 2007 av mrs_bond Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Heloise Skrevet 20. november 2007 #9 Del Skrevet 20. november 2007 Må tilføye at jeg har problemer med hodepine, men det er migrene og stort sett ikke pga PC-skjermer. Men kan påvirkes av 50 hertz skjermer (noe ytterst få PC-skjermer er) og noen lamper, støy og stress. Har jeg migrene-anfall en dag og kjeder meg veldig, går det greit å bruke PC'en. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mocci Skrevet 21. november 2007 Forfatter #10 Del Skrevet 21. november 2007 Har vært hos optiker og fikk bekreftet at jeg har perfekt syn, 0,00 på begge øynene! Han kunne heller ikke finne noe annet gæli, så jeg får komme meg til legen hvis det ikke går over. Jeg er allerede litt bedre så det kan være at det skyldes stress og overarbeidede øyne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest the little girl Skrevet 21. november 2007 #11 Del Skrevet 21. november 2007 Jeg har også hatt og har noe galt med øynene, blir fort sliten når jeg leser og slikt. Jeg er bare 19 år, men så gikk jeg til spesial opptikker, og han fant ut at jeg trengte lese/data briller i et, og at det ene øyet mitt dominterte over det andre. Da jeg startet å bruke disse forran dataen var det litt uvant, men jeg følte det hjalp når jeg leste, men jeg har fortsatt veldig vondt i øynene, når jeg blunker og ser og tar på dem, og som før blir de litt hovende:( så jeg lurer også på hva som kan hjelpe. Så vis du drar til legen og får noen tips vil jeg gjerne høre. Dette er ikke kult, jobber med data selv. Klem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jan Skrevet 9. desember 2007 #12 Del Skrevet 9. desember 2007 Jeg vet dette er "kvinneguiden", men fordi et google-søk gav treff på såre øyne, tar jeg sjansen på å skrive her likevel. Jeg har alltid brukt mye data (er 24 år nå, og har brukt data hver dag i 10 år). Nå har jeg begynt å jobbe, og bruker hele dagen foran dataen (hvilken kontorjobb er ikke slik?). Dette har aldri gitt meg noen plager inntil for ca 3 uker siden. Plutselig begynte jeg å bli sår i øynene utover dagen. Dette kommer av dataen, og jeg merker at i helgene forsvinner problemet fordi jeg nå bevisst lar være i sitte ved dataen. Når jeg kommer på jobb igjen i uken, begynner det å komme tilbake. Jeg begynner å svi i begge øyne, og blir rødsprengt. Når jeg kommer hjem må jeg av og til legge meg og sove fordi det svir. Neste morgen er det bedre igjen, men straks jeg begynner å sitte foran PC-en på jobb kommer det tilbake. Jeg har en ny BenQ 20" LCD-skjerm av rimelig god kvalitet. Jeg skal bestille meg legetime nå. Håper han kan hjelpe. Har noen noe tips? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest John, vet også at det er kvinneg Skrevet 6. januar 2008 #13 Del Skrevet 6. januar 2008 Ser at ingen er opptatt av hvilken skjerm dere bruker. Skift over til LCD skjerm hvis dere har mulighet, gir mindre problemer. Hvis dere bruker den gamle CRT skjermen så pass på å få skjermoppdatering på minst 75 hertz. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Heloise Skrevet 17. januar 2008 #14 Del Skrevet 17. januar 2008 Ser at ingen er opptatt av hvilken skjerm dere bruker. Skift over til LCD skjerm hvis dere har mulighet, gir mindre problemer. Hvis dere bruker den gamle CRT skjermen så pass på å få skjermoppdatering på minst 75 hertz. Jeg har problemer med LCD også, har ikke brukt CRT på mange år... Men mitt problem er vel ikke skjermen, men at jeg bruker det for mye *sukk* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alexsandra Skrevet 4. februar 2008 #15 Del Skrevet 4. februar 2008 Heia, Jeg har nå i en to ukers periode fått forferdelig vondt i og rundt øyenene, samt hodepine som ligger som et lokk over panna. Jeg jobber daglig lange dager foran Pc skjermen og mistenker at jeg får vondt av å se på skjermen i lengre tid. Jeg har hatt dette en gang tidligere i sommer, men det var rett før jeg skulle ut i ferie slik at plagene forsvant i løpet av ferien. Nå har imidlertid de samme plagene dukket opp igjen, om enn verre og jeg skal heller ikke ha juleferie på en stund...... :gråte: Jeg skal til optiker i dag for å se om det er synet mitt som er problemet, for eventuelle databriller. Jeg har et godt syn og bruker verken briller eller linser, men jeg er ganske lysømfintlig. Hvis optiker ikke finner ut av det, så er det vel neste stopp legen. Har dere noen formening eller har noen av dere opplevd det samme? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Idaalven Skrevet 5. februar 2008 #16 Del Skrevet 5. februar 2008 Hei mocci Har akkurat samme problemet som deg.. Har i alle år harr lysømfintlige øyne, og nå den siste tiden har jeg fått store problemer med øynene når jeg sitter lenge forran skjermen.. Jeg jobber forran data`en 7.5 t hver dag, og dette blir veldig slitsomt etterhvert.. Fikk 50% sykemelding mens jeg ventet på optikertime og briller. Fikk terminalbriller (databriller) og det hjalp kanskje en måned eller noe.. Men når plages jeg nesten like mye som før jeg fikk brillene, så må nok bestille meg ny lege eller optikertime.. Vil gjerne høre om noen har måtte gå kraftigere til verks for å bli kvitt plagene.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Kristian_* Skrevet 22. februar 2010 #17 Del Skrevet 22. februar 2010 Hei ida , det er 2 år siden denne tråden har vært aktiv, men jeg lurer på om du fant ut noe anngående symptomene dine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
figtergirl Skrevet 21. oktober 2011 #18 Del Skrevet 21. oktober 2011 Heia, Jeg har nå i en to ukers periode fått forferdelig vondt i og rundt øyenene, samt hodepine som ligger som et lokk over panna. Jeg jobber daglig lange dager foran Pc skjermen og mistenker at jeg får vondt av å se på skjermen i lengre tid. Jeg har hatt dette en gang tidligere i sommer, men det var rett før jeg skulle ut i ferie slik at plagene forsvant i løpet av ferien. Nå har imidlertid de samme plagene dukket opp igjen, om enn verre og jeg skal heller ikke ha juleferie på en stund...... :gråte: Jeg skal til optiker i dag for å se om det er synet mitt som er problemet, for eventuelle databriller. Jeg har et godt syn og bruker verken briller eller linser, men jeg er ganske lysømfintlig. Hvis optiker ikke finner ut av det, så er det vel neste stopp legen. Har dere noen formening eller har noen av dere opplevd det samme? Hei. Jeg har litt av det samme problemet. Har hatt det en stund, siden mai kansje.... Trodde først at det kom at jeg anstrengte øya når jeg var på skolen. men dette blei bare verre å værre. Nå har jeg vondt i øya å plages m rennende øyne hver dag, + synlige blodårer. Blir ganske sliten egentli. Lurer på om jeg kansje trenger nye briller ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stian Ihle Skrevet 15. november 2011 #19 Del Skrevet 15. november 2011 Hei. Jeg har vært hos øyelege 3 ganger, hvor dem testet synet mitt, som var feilfritt, og testet fuktigheten under øynene (noe som var noe av det mest plagsomme undersøkelsen jeg har vært med på, stikke 2 tørre papirbiter inn under øyet å ha dem der i 10 min). Legen gav meg resept på 3 forskjellige øyedråper, og hvis noe følte jeg problemet bare ble værre, slik at det droppet jeg. For min del startet problemet mitt etter at jeg satt rundt 18 timer i døgnet foran datan og spilte World of Warcraft. Plutselig en dag fikk jeg så vondt i øynene, det svidde og klarte ikke ha dem åpene. Dette er nå over 3 år siden, og jeg sliter fortsatt. Jeg har mine gode dager, og dårlige dager. Brukte filterbriller og følte det hjalp, men vet ikke om det er det optimale. Jeg vet ikke engang problemet mitt, og legen og øyelegen visste heller ikke hva det var. Så jeg har levd med dette problemet i 3 år. Dersom en øyelege tilfeldigvis ser dette og vet hva dette kan være, kontakt meg på: [email protected] Jeg får problemer ved sterkt lys, jeg har det alltid mørkt i leiligheten min, og i forelesninger på skolen og jeg er sliten, så klarer jeg ikke ha øynene åpene. Når jeg er på jobb, så klarer jeg ofte ikke å se kundene mine i øynene. JEG BLIR GAL SNART !!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym Skrevet 1. desember 2011 #20 Del Skrevet 1. desember 2011 Har du sjekket samsynet eller testet hvordan øynene dine tåler å bli utsatt for stress? Både pc skjermer og skarpt lys vil stresse øynene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå