Stoltmamma Skrevet 20. november 2007 #1 Skrevet 20. november 2007 Jeg og mannen min lå og sov. Plutselig kommer sønnen vår på 12 år inn med en redd stemme og sier det er noe våt i trusa. Han hadde da hatt sin første sæduttømming og visste ikke hva det var. Nå angrer jeg litt på at jeg ikke lærte ham hva dette er for noe. Lærer dere ungene deres mye om puberteten ?
Stoltmamma Skrevet 20. november 2007 Forfatter #2 Skrevet 20. november 2007 Er det forresten vanlig at foreldre vat at poden er blitt kjønnsmoden ?
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2007 #3 Skrevet 20. november 2007 hadde vel heller kalt dette flau mamma! du burde føle deg lit flau over og ikke ha lært ungen en dritt enda da men. utenom det er det en artig historie
snuppelure37 Skrevet 20. november 2007 #4 Skrevet 20. november 2007 Henger meg på denne. Har en sønn på snart 11 og regner med at slike ting er rett rundt hjørnet. Er litt usikker på hvordan jeg skal gripe dette ann. Det var mye enklere med datteren min når hun kom i den alderen.....kanskje noe med at jeg har vært jente i puberteten selv.
Gjest =tentacle= Skrevet 20. november 2007 #5 Skrevet 20. november 2007 Synes det er naturlig at mennene tar et tak i forhold til sønnene på dette punktet.
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2007 #6 Skrevet 20. november 2007 hadde vel heller kalt dette flau mamma! du burde føle deg lit flau over og ikke ha lært ungen en dritt enda da men. Enig! Gutten er 12 år. Dette er pinlig for dere som foreldre, ikke for gutten selv. Full skjerpings fra nå av!!
Gjest Mayamor Skrevet 20. november 2007 #7 Skrevet 20. november 2007 Jeg må innrømme at dette ikke er noe jeg har diskutert med min snart 11 år gamle sønn. Men sier takk for tipset om en situasjon jeg ikke har tenkt over som jeg kan ta opp med gutten, evt med faren slik at han kan ta det opp. Har forøvrig snakket om mye som gjelder kropp, modning etc, men sæduttømming er ikke blandt det akkurat.
Brunhilde Skrevet 20. november 2007 #8 Skrevet 20. november 2007 Synes det er naturlig at mennene tar et tak i forhold til sønnene på dette punktet. Og hva da med de guttene som ikke har kontakt med fedrene? Skal de leve i uvitenhet? Ellers er jeg enig i at det er mor som bør være flau i dette tilfellet, ikke 12-åringen. Dessuten lærer de da litt om dette på skolen også, gjør de ikke?
Gjest Marillia Skrevet 20. november 2007 #9 Skrevet 20. november 2007 Datteren min hadde om slikt i 5. klasse. De ble så delt inn i en jentegruppe og en guttegruppe etterpå, slik at elevene fikk sjansen til å spørre mer fritt. Minstemann (snart 10 år) har enda ikke lært om sånn på skolen, så vi har snakket så vidt om det hjemme. Det ble dog meg som tok den samtalen - og ikke faren, men det var helt uproblematisk.
Gjest =tentacle= Skrevet 20. november 2007 #10 Skrevet 20. november 2007 Og hva da med de guttene som ikke har kontakt med fedrene? Skal de leve i uvitenhet? Ellers er jeg enig i at det er mor som bør være flau i dette tilfellet, ikke 12-åringen. Dessuten lærer de da litt om dette på skolen også, gjør de ikke? Trådstarters gutt bor med begge foreldre, og jeg mener at skal noen av foreldrene være flaue, så er det far. Mangler barnet en forelder av ett kjønn, må den andre selvsagt forsøke å dekke opp informasjonsbiten, men jeg er glad for at jeg fikk vite om f.eks mensen av en som visste hvordan det oppleves for en jente.
Brunhilde Skrevet 20. november 2007 #11 Skrevet 20. november 2007 Trådstarters gutt bor med begge foreldre, og jeg mener at skal noen av foreldrene være flaue, så er det far. Mangler barnet en forelder av ett kjønn, må den andre selvsagt forsøke å dekke opp informasjonsbiten, men jeg er glad for at jeg fikk vite om f.eks mensen av en som visste hvordan det oppleves for en jente. I motsetning til en som visste hvordan det oppleves for en gutt? Mitt poeng er at man som forelder har en opplysningsplikt overfor barna, og det syns jeg ikke bør være kjønnsavhengig. Syns man det er "vanskelig" å snakke om slike ting, så finnes det faktisk gode bøker som egner seg for ungdommer å få kjøpt. Det er et, om enn ikke fullgodt, alternativ.
Gjest nimbus Skrevet 20. november 2007 #12 Skrevet 20. november 2007 Nå har ikke jeg barn, men tror aldri jeg ville kommet på tanken å snakke om sånt! Visste ikke at man kunne få sædutløsning i søvne, heller.... Jaja, da vet jeg det hvis jeg får en sønn noengang! Enig med de som sier at det sikkert er bedre at far tar den praten dersom det er en mulighet. Jeg tror jeg hadde dødd hvis min far hadde fortalt meg om mensen, det var ille nok at min mor snakket om det.
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2007 #13 Skrevet 20. november 2007 Nå har ikke jeg barn, men tror aldri jeg ville kommet på tanken å snakke om sånt! Visste ikke at man kunne få sædutløsning i søvne, heller.... Har du aldri hørt om våte drømmer?!
Jens Skrevet 20. november 2007 #14 Skrevet 20. november 2007 Lærer man virkelig ikke om dette på skolen?
Huldriél Skrevet 20. november 2007 #15 Skrevet 20. november 2007 Man lærer vel FOR sent. Vi hadde vel seksualundervisning i 9. klasse. Innen den tid hadde jeg allerede debutert seksuelt og visst omtrent alt det var å vite i flere år. Nei, man burde få seksualundervisning allerede på barneskolen i 6-7 klasse, synes jeg. Samtidig som man får vite om puberteten litt tidligere også.
Gjest Gjest_jeg_* Skrevet 20. november 2007 #16 Skrevet 20. november 2007 Slike ting som kropp og sex bør man ha snakket om jevnt og trutt i barnets oppvekst med den informasjonen barnet er gammelt nok til å ønske selv og å forstå. Da blir det ikke flaut, men naturlig. Og det er naturlig. På den måten slipper også barnet å oppleve at det har skjedd noe rart med kroppen de ikke vet hva er (sæduttømming, mensen..), eller å oppleve at dette er noe flaut siden mamma og pappa ikke har snakket om det og ikke vet hvordan de skal reagere.
Gjest lillebøll Skrevet 20. november 2007 #17 Skrevet 20. november 2007 Skal man virkelig måtte forberede barna på alt kroppen skal finne på? Var mange ting jeg fant ut av meg selv, og det er jeg glad for. Ikke alt jeg ville dele med mine foreldre. Synes det er flott sønnen din spurte og fikk svar. Jeg ville ikke satt meg ned og overlesset et barn med opplysninger om _alt_ før barnet selv begynte å spørre. Nå tenker jeg selvfølgelig ikke på større ting som mensen og skjeggvekst, men mindre og mer personlige ting som en utløsning i søvne. Noe kan barna oppleve og lære selv, dog med muligheter for å spørre og få svar.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 20. november 2007 #18 Skrevet 20. november 2007 Puberteten er jo noe alle skal gjennom, og det er jo ikke noe som små eller store barn tar skade av å vite om. Så hvorfor skal det være husj husj?? Hvis foreldre pratet med barna om dette flere år før puberteten (mens det ikke er flaut) så vil det være no-problemo å snakke om når stormen står på. Tenk deg selv å ha et barn som er kjemelykkelig og kommer springene til foreldrene for å si når pubertetstegnene kommer. Mer selvsikkert barn enn det finnes ikke, noe som er sunt i dette kroppsfikserte sammfunnet
Gjest Helen Parr Skrevet 20. november 2007 #19 Skrevet 20. november 2007 Skal man virkelig måtte forberede barna på alt kroppen skal finne på? Var mange ting jeg fant ut av meg selv, og det er jeg glad for. Ikke alt jeg ville dele med mine foreldre. Synes det er flott sønnen din spurte og fikk svar. Jeg ville ikke satt meg ned og overlesset et barn med opplysninger om _alt_ før barnet selv begynte å spørre. Nå tenker jeg selvfølgelig ikke på større ting som mensen og skjeggvekst, men mindre og mer personlige ting som en utløsning i søvne. Noe kan barna oppleve og lære selv, dog med muligheter for å spørre og få svar. Jeg er tildels enig i det du skriver, Lillebøll. Det må likevel være rom for å prate om dette dersom det føles naturlig, og ellers gjøre sitt for at det nettopp skal føles naturlig. Jeg er ikke enig i de som mener det er moren som bør føle seg flau her. Slikt skjer vel i ulikt tempo hos forskjellige barn, og det som er riktig tidspunkt for noen kan være for tidlig eller for sent for andre. Det er ikke alltid man kan vite dette på forhånd. For øvrig synes jeg det hørtes ut som ts taklet dette på en grei måte. Sønnen spurte, og han fikk svar. Ellers ser jeg som tre gutts-mor for meg mange underholdende stunder i fremtiden. Som for eksempel den gangen min eldste gutt som dengang var 6 år gammel fortalte at han var forelsket i en jente i klassen. Da jeg sa det var herlig å være forelsket fordi da tenkte man på henne hele tiden, repliserte gutten min med "nei, mamma, men tissen blir kjempehard!"
Gjest Tulipa Skrevet 20. november 2007 #20 Skrevet 20. november 2007 hadde vel heller kalt dette flau mamma! du burde føle deg lit flau over og ikke ha lært ungen en dritt enda da men. utenom det er det en artig historie Enig! Gutten er 12 år. Dette er pinlig for dere som foreldre, ikke for gutten selv. Full skjerpings fra nå av!! Slike ting som kropp og sex bør man ha snakket om jevnt og trutt i barnets oppvekst med den informasjonen barnet er gammelt nok til å ønske selv og å forstå. Da blir det ikke flaut, men naturlig. Og det er naturlig. På den måten slipper også barnet å oppleve at det har skjedd noe rart med kroppen de ikke vet hva er (sæduttømming, mensen..), eller å oppleve at dette er noe flaut siden mamma og pappa ikke har snakket om det og ikke vet hvordan de skal reagere. Da må jeg være en skikkelig drittflau mor som aldri har hatt sånn prat med sønnene mine .. Jeg har jo lest brosjyrer og bøker de har kommet hjem med fra skolen og der er det meste forklart i nøye ordelag. Er temmelig sikker på at unger nå til dags vet ganske mye mer enn jeg gjorde i min ungdom .. selvom jeg hadde en mor som var temmelig åpen på det området. Så unger i dag er opplyste - veldig opplyste ... de trenger ikke ha mor/far-datter/sønn prat for å komme seg helskinnet gjennom ungdomsårene .. Det eneste jeg har gitt av råd er å bruke prevensjon ... og fortalt hva jeg mener om eldstemann sine hyppige besøk at stadig nye jenter .. Det var mens han bodde hjemme og ikke hadde noen faste forhold.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå