Gjest førstegangshund Skrevet 19. november 2007 #1 Skrevet 19. november 2007 Har veeeldig lyst på en Rhodesian Ridgeback, men vi planlegger også barn de neste årene. Det som står skrevet om hunden er veldig varierende, noen steder står det at det er den perfekte familiehund andre steder at de overhodet ikke går sammen med barn? Noen som har disse +/- barn som vil dele sine erfaringer? Dette blir også vår første hund.
mamut75 Skrevet 20. november 2007 #2 Skrevet 20. november 2007 Har en kamerat som har en rhodesian ridgeback tispe , det var hans første hun og det har gått veldig bra det , men han har ikke barn . Hadde lyst på ridgeback selv en gang , de er kjempefine hunder , men har hørt at de ikke er hunder som er spesielt lettlærte . De er vel mere jakt enn gjeter hund , så de er ikke avlet fram for å jobbe med fører slik som feks collie , shaefer ol . Fordelen med gjeter hundene er at de lærer lyn kjapt , men det gjelder også uvaner så det er ikke alltid at hunder som er veldig lettlærte egentlig er så egnede for førstegangs hunde eiere som en kanskje skulle tro .
NovaFlare Skrevet 20. november 2007 #3 Skrevet 20. november 2007 Dere har ikke vurdert å vente med hund og heller få barn først? Da slipper dere konflikten med sjalusi fra hunden, som ofte forekommer. Dessuten er det utrolig mange som omplasserer hunder fordi de trodde de ville klare å ha hund og småbarn samtidig, men det er mange som ikke klarer å gi hunden det den trenger lenger.
Gjest Gjestemor Skrevet 20. november 2007 #4 Skrevet 20. november 2007 Jeg kjenner noen som driver oppdrett av Rhodesian Ridgeback, og de har to barn. Men jeg tror neppe en Ridgeback er noen typisk førstegangshund. Hvis dere går for rasen, skaff dere i hvert fall en tispe.
Gjest RR Skrevet 20. november 2007 #5 Skrevet 20. november 2007 Jeg tror ikke RR er dumt valg for førstegangshund. Jeg har også en venninne som driver RR-kennel og begynner å bli vant til rasen. Det du må passe på er å være VELDIG tydelig og streng. Ikke være "sløv" på noe slik at den kan utvikle uvaner. Men dette gjelder jo uansett hunderase. Jeg digger rasen og syns de er fantastisk fine hunder. Men må si si jeg er enig med hun over at tispe kan være lurt.
Gjest overdrevet Skrevet 21. november 2007 #6 Skrevet 21. november 2007 Da slipper dere konflikten med sjalusi fra hunden, som ofte forekommer. Dette er et meget overdrevet problem og kommer av at hundene har fått dårlig oppdragelse. Hunder som er skikkelig oppdratt er ikke vant til å alltid få oppmerksomhet, dermed har de heller ikke problemer med at andre får oppmerksomhet. Har man derimot en hund som tror den er sjef fordi den alltid får oppmerksomhet når den ber om det så kan man få problemer. Men dette er kun eierenes egen feil.
Gjest nimbus Skrevet 21. november 2007 #7 Skrevet 21. november 2007 Jeg har en RR hannhund, og det er min første hund. Men jeg leste alt jeg kom over om hunder generelt og rr spesielt på på bibliotek og på internett før jeg fikk ham. Han elsker barn, er veldig forsiktig med dem. Selv om han ellers ikke er så forsiktig av seg, men han ser forskjell på barn og voksne, og er også forsiktig hvis folk går med rullator etc. Pass på at du får en hund fra rolige foreldre med godt gemytt. Det er jo aldri en garanti, men et bedre utgangspunkt enn å kjøpe valpen til en superstresset tispe i hvert fall. Hun jeg kjøpte fra hadde på det tidspunktet en baby, en to åring og 4 ridgebacker, + alle valpene. Tro meg, de hundene var barnevennlige. Det eneste hun var redd for var at ungene skulle gjøre hundene vondt, ikke omvendt. Jeg ville personlig aldri latt et barn være alene med en hund uansett, men tror neppe en rr er verre enn andre. Kjenner også en annen med 3 ridgebacker som hadde en datter på 6, den ungen gikk tur med dem og sånn. Dvs, to av dem, den tredje kunne finne på å løpe etter katter, og da har ikke en 6-åring mye hun skulle sagt... Angående sjalusi har det med oppdragelse å gjøre. Hvis jeg blir gravid kommer jeg nok til å ta kontakt med en skikkelig ekspert med en gang, for å høre hva som er lurt å gjøre både i forkant og etter fødselen. Ridgebacker er veldig lettlærte, på godt og vondt. Man kan ikke trene lenge om gangen, slik man kan med gjeterhunder etc. De er litt kattete på en måte; selv om de er smarte og lærer fort må de ha motivasjon for å gjøre det. Hunden vår lærte sitt på ca ett minutt, men å lære ham at sitt betyr også når det er kaldt og vått på bakken, det tok flere måneder... Man må være streng og konsekvent uten å være skarp, fordi de ofte er veldig følsomme. Vanskelig balansegang av og til, skal på ingen måte påstå at jeg har gjort alt riktig. Men når hunden min er en skurk iblant så er det ikke hans feil, eller rasens feil, men at jeg ikke har klart å være konsekvent nok. Eksempel: jeg sier gå og legg deg, fordi han står foran tven. Hvis han flytter seg er det ikke alltid jeg gjentar kommandoen selv om han ikke har lagt seg ned, fordi jeg egentlig bare mente flytt deg. Men det vet jo ikke han, han oppfatter det som at "jeg trenger ikke alltid å gjøre som mor sier".
Gjest LilleLovely Skrevet 22. november 2007 #8 Skrevet 22. november 2007 jeg kjenner en familie som kjøpte seg en ridgeback når de hadde en 3-åring, og de fikk en ny baby nå i år. Det har gått helt fint i forhold til barna, også den nye som kom etter at bikkja var i hus. Men den bikkja er ikke akkurat enkel å ha med å gjøre, den gjør som den vil uansett og er veldig sterk, så det å gå tur med den og en barnevogn kan by på utfordringer:) Hvis man er en erfaren hundeeier og får trent inn nok disiplin fra starten av så går det vel bra, men min erfaring(det finnes sikkert 1000 tilfeller av det motsatte)tilsier at det ikke er en førstegangshund.
Gjest LilleLovely Skrevet 22. november 2007 #9 Skrevet 22. november 2007 må forresten også si at de er nyyydelige! Vakre, store og snille. Vi ønsker oss også en sånn, men venter til vi har hus og er litt mer erfarne. Denne gangen valgte vi brun labrador, som er litt enklere som førstegangshund! Foreldrene mine bodde i Kenya i 1969-1971, og da hadde de en ridgeback som vakthund. Den var ikke nådig, spesielt ikke mot mørke afrikanere! Sinna og av den typen som biter postmannen. Men, foreldrene mine elsket den og pappa snakker fortsatt om Askari med stjerner i øynene og bildet av den henger på veggen. den var veldig god og snill og lojal mot sin familie!
Gjest Ridgebackeier Skrevet 27. november 2007 #10 Skrevet 27. november 2007 Heisann! Har selv en rhodesian ridgeback tispe Hun elsker barn! Hun og femåringen er bestevenner, hehe! Og han er ikke redd den store hunden, for hun er mye større en han! Og han koser med henne, mens de ligger sammen i sofaen og ser på disney channel Dette er en super familiehund! Men under valpetiden og i tannfellingsperioden så kan den som alle andre hunder være glefsete, og da kan barna bli litt skremte, da disse hundene kan bite hardt. De er også veeldig sterke! De trenger en skikkelig streng oppdragelse! Og husk at dette er en skikkelig spessiel hund, den er følsom og ikke som alle andre hunder. Den er ikke som en border collie, den logrer ikke hele tiden med halen og vil ikke alltid hoppe rundt og leke. Også trenger ridgebacker skikkelig mye mosjon. Jeg går mange skogsturer i uka med ridgebacken min, og hun må ha godt over 1 time mosjon hver dag. Men hvis du har erfaring med hunder, er bestemt, har god tid til sosialisering og turer og har hundevante barn, så står ingenting i veien for en ridgeback Herlige hunder!
Frey Skrevet 27. november 2007 #11 Skrevet 27. november 2007 Også trenger ridgebacker skikkelig mye mosjon. Jeg går mange skogsturer i uka med ridgebacken min, og hun må ha godt over 1 time mosjon hver dag. Ikke for å være frekk, men 1 time pr dag er ikke det jeg regner som skikkelig mye mosjon. Det er faktisk ikke stort mer enn dvergschnauzeren her får i tillegg tilmental stimulans. Men hvis du har erfaring med hunder, er bestemt, har god tid til sosialisering og turer og har hundevante barn, så står ingenting i veien for en ridgeback Herlige hunder! Nå står det jo i åpningsinnlegget at dette er førstegangseiere det er snakk om, ergo har de vel lite erfaring med å ha hund
Gjest nimbus Skrevet 28. november 2007 #12 Skrevet 28. november 2007 Den er ikke som en border collie, den logrer ikke hele tiden med halen og vil ikke alltid hoppe rundt og leke. Også trenger ridgebacker skikkelig mye mosjon. Jeg går mange skogsturer i uka med ridgebacken min, og hun må ha godt over 1 time mosjon hver dag. Min logrer hele tiden, til og med i søvne hvis vi snakker til ham. Gladeste hund jeg har møtt i mitt liv. Og ikke krever han så mye mosjon heller. Når det regner nekter han å være ute, da blir det kanskje 10 minutt til sammen hele dagen, men han blir ikke noe stresset eller urolig inne likevel. (Men får jo da ekstra med mental stimuli). Så jeg vil si det er individuelt.
Rosalie Skrevet 28. november 2007 #13 Skrevet 28. november 2007 Et vennepar av eg har to slike bikkjer, og den ene er skikkelig sær - nekter å gå ut i regn eller snø hvis hun ikke har regnfrakken sin på seg. Ellers mosjoneres de mye - halvannen time minst hver dag på hver hund, og man går ikke tur med to slike beist samtidig. Så det fordrer aktive eiere. Ellers er de snille med barn, men de er veldig sta og krever en eier med autoritet. Etter det jeg har skjønt kan de ha litt tendenser til å ha nerver. Men de er verdens fineste hunder (selv om jeg syns det er litt småtungt når de absolutt skal sitte i fanget) og de snorker som et middels stort sagbruk. Og husk at man trenger stor bil for å få fraktet de med seg.
Gjest Gjest_marianne_* Skrevet 18. desember 2007 #14 Skrevet 18. desember 2007 Har veeeldig lyst på en Rhodesian Ridgeback, men vi planlegger også barn de neste årene. Det som står skrevet om hunden er veldig varierende, noen steder står det at det er den perfekte familiehund andre steder at de overhodet ikke går sammen med barn? Noen som har disse +/- barn som vil dele sine erfaringer? Dette blir også vår første hund.
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2007 #15 Skrevet 18. desember 2007 Hei, har en ridgeback på 11 år snart, + en sønn på seks år. Var også redd for hvordan han ville ragere på å få et barn i huset, men det har gått kjempebra!! Det er en hannhund. Jeg mener at det ikke er noe problem i hele tatt, det hele kommer an på hvordan deres adferd er ovenfor hunden, vis den oppmerksomhet på samme måte som før så langt det er mulig, så blir barnet og hunden kompiser etterhvert!
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2007 #16 Skrevet 19. desember 2007 Generelt pleier man å si at RR ikke er førstegangshund. Skjønt, alle raser KAN fungere som førstegangshunder forutsatt at eieren har tilegnet seg kunnskap om rasen (og om hundehold generelt selvsagt). Det spørs hvor intressert du er i å lese alt du kommer over om rasen, i å gå på kurs, i å bruke mye tid på å sette deg inn i en såpass spesiell rases mentalitet. Men generelt er de som sagt ikke førstegangshunder. Det er en "sær", mosjonskrevende, stor, tøff og aktiv rase som lett vipper uerfarne og usikre eiere av pinnen. Selvsagt kommer det svar fra entusiastiske RReiere om at "hunden min er verdens snilleste" osv, men som førstegangs hundeeier bør man ikke basere valget sitt på dette siden det nok ikke er helt objektive uttalelser. De fleste synes jo hunden sin er verdens snilleste og søteste.
Leylani Skrevet 21. april 2009 #17 Skrevet 21. april 2009 (endret) Jeg fikk min elskede Rhodesian ridgeback i Januar 1985. Hun var da en liten atombombe av energi, født 18/11- 1984. Hvor jeg savner min elskede Zara som gikk bort i 1993. RIP, min søte lille (?) ridgeback-jente.Hun er også dypt savnet av min sønn som ble født i 1985 og vokste opp sammen med henne. Og til opplysning, Ridgeback var min "førstehund". Dette forårsaket ingen problemer for oss, man bør være rimelig intelligent for å fungere sammen med denne hunderasen. Fullt navn fjernet. Trampe -mod- Endret 22. april 2009 av Trampe
Troyamin Skrevet 21. april 2009 #18 Skrevet 21. april 2009 Den er ikke som en border collie, den logrer ikke hele tiden med halen og vil ikke alltid hoppe rundt og leke. Også trenger ridgebacker skikkelig mye mosjon. Da har du tydeligvis ikke peiling på border collie! En border collie er en gjeterhund som ofte blir voldsomme sammen med barn. Og prøv deg på å komme inn i tunet til en bc, med vokterinstinkt, som ubuden gjest....! Da smeller det! I tillegg så krever en bc laaangt mer mentalt stimuli for ikke å bli stresset og dermed ofte agressive mot barn. En RR kan være en god førstegangshund. Så lenge du er klar for en aktiv og krevende hund. Og det å få barn etter hunden pleier som oftest å gå greit. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå