Gå til innhold

Aspartam og andre kunstige søtningsmidler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser innimellom artikler hvor det står at Aspartam er usundt .

Noen som har noen fine meninger om dette og finnes det andre søtnings stoffer som ikke er usunne ?`

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hørt at aspartam ikke er bra i for store mengder, i forsøk med hester kan det utvikles hjernesvulst. Jeg vet desverre ikke noe mer om disse studiene, men det ble fortalt meg av en venn som har operert for hjernesvulst selv, og ble anbefalt av legene å unngå det så mye som mulig, siden i hans tilfelle den kan begynne å vokse igjen. Men jeg tror ikke det hadde vært lovlig i så mange produkter dersom det var veldig stor fare med det. Alt med måte som man sier...det største problemet i dag er vel at det er sukker i omtrent alt man spiser, og det er jo ikke bra heller...

Skrevet

aspartam er virkelig ikke bra for kroppen. jeg har selv merket forskjell på meg selv ved å drikke vanlig brus vs light.. så står valget mlm to onder så vet jeg ikke helt hva som er best eller vest.. men klart,aspartam har jo vert med på å utvikle hjernesvust etc i dyreforsøk.. så jeg drikke mest vann jeg da, men unner meg seff brus.. og da er jeg svak for pepsi max, som jeg forstår ikke inneholder apartam?

Skrevet

Har noen kilder/linker til forskning som viser til dette med hjernesvult og aspartam?

Skrevet

Som sagt jeg kjenner ikke kilden, men at de ble meg fortalt av en venn som nylig opererte for nettopp hjernesvulst, og at i samtale med leger hadde blitt frarådet å spise/drikke for mye mat som inneholder dette.. Men jeg vet at disse studiene sikter til ekstreme mengder av aspertam og at det i sjeldne tilfeller da kan føre til svulst. Som sagt, hadde nok ikke vært i omtrent alt vi spiser dersom det var sååå farlig.

Skrevet (endret)

Dette med aspartam og hjernesvulst har det vært snakk om ja, men det ble samtidig fastslått at det var snakk om ekstreme mengder. Ekstreme mengder ble sagt å være over 6 liter aspartam-inneholdene brus hver eneste dag i flere år. Hittil har jeg ikke møtt et eneste menneske som har klart å drikke slike mengder med brus (eller væske generelt), så jeg tar det hele med knusende ro.

Hentet fra Pasienthåndboka:

Det finnes ingen vitenskapelige studier som har vist noen sammenheng mellom aspartam og kreft, hårtap, depresjon, demens, atferdsforstyrrelser eller noen av de andre tilstandene som det hevdes på ulike websteder at aspartam fører til.

og:

I en ny rapport fra EUs organ for mattrygghet (EFSA) i 2006 konkluderes det nok en gang med at aspartam trygt kan brukes som søtningsstoff i brus og andre matvarer. EFSA mener man nå kan avslutte debatten rundt aspartam.

Å være skeptisk i en viss grad er sunt, men man skal ikke tro på alt man leser heller. Jeg velger å være skeptisk mot dette hysteriet mot aspartam, da det gjerne er mye hysteri omkrig kunstige stoffer da man gjerne ikke liker at det "tukles" med maten (noe som også denne artikkelen fra Pasienthåndboka tar opp). Bare man setter inn de riktige søkeordene hos Google så kan man finne storstilt skepsis/frykt/motstand mot nesten alt her i verden. Man skal også huske på at Norge er strenge på hva som tillates i salg her, og det gis ikke engang grønt lys for en plante kalt Stevia, som gir søtningseffekt. Kontrollen er nok såpass streng at vi kan stole på den.

Jeg syns det er rart at man skal ta avstand fra et produkt som har vist seg å ha negativ effekt bare ved insjinering av vanvittig store mengder av det rett inn i en hjerne på en liten gnager. De studiene som har blitt gjort på mennesker har gjort at stoffet har blitt frikjent. Man er kjent med at det kan ha negativ helseeffekt i ekstreme mengder, men de fleste klarer vel å holde seg under maksgrensen på utrolige 6 liter dagen i flere år? Man får en negativ helseeffekt ved å spise flere kilo epler om dagen, hundre gram salt, 6 liter kaffe, 2 kilo hamburgere osv. Alt er skadelig i store mengder uansett hva det er snakk om.

At en person som har hatt hjernesvulst blir frarådet aspartam er en litt annen sak, da det er snakk om et menneske som er svært følsom for inntak av diverse. Så vidt jeg vet blir det ikke gitt ut som et generelt råd for folk som har hatt hjernesvulst om å holde seg unna søtningsstoffet, så det kan lik så godt være denne legens personlige oppfatning som spiller inn.

Ser noen nevner sult, og dette gjelder ikke bare aspartam. Søtningsmiddel generelt gir noen mennesker en slags sult-følelse. Da får man heller være obs på det, om man er en av de som kjenner denne sulten, og trappe ned om man syns det er plagsomt. Det handler jo bare om at kroppene våre reagerer forskjellig på de tingene vi putter i oss; jeg kan ikke spise aprikos da jeg får akutt vondt i magen, andre kan ikke få i seg aspartam fordi de føler økt sult.

Endret av Zero

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...