Gå til innhold

klarer ikke å "ta meg sammen"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Åh, jeg blir gaaaal.. klarer rett og slett ikke å finne motivasjonen til å endre kosthold/livsstil! Eller, motivasjonen er der, men sprekker hele tiden (så sånn sett er den kanskje ikke helt der den skulle vært). Har bare så utrolig lyst på forbudt mat heeele tiden! Vafler til frokost, is til middag osv..

Hver kveld lover jeg bot og bedring, etter at jeg har stappet i meg masse usunt, men når jeg våkner igjen er suget der igjen.

Problemet mitt er vel også at jeg er litt alt-eller ingenting person. Har jeg først spist noe usunt, kan jeg like godt kjøre samme stilen resten av dagen! Var inne i en god periode for litt siden, men skulle unne meg en kosekveld på lørdag, og så ble det søndag,mandag, tirsdag, osv, og sånn har det vært i to-tre uker nå.

Problemet er vel også at jeg er utålmodig og vil ha raske resultater. Er slank fra før og har en pen kropp, men vil likevel forbedre den, ikke bare for utseendets skyld, men også for å bli sunnere. også vil jeg jo ikke legge på meg, det kommer jeg til å gjøre hvis jeg fortsetter i samme bane.

Vet egentlig ikke helt hva jeg vil med dette innlegget.. men, er det noen som har synspunkter på hvordan jeg skal klare å endre livsstil? noen som har det på samme måten? Bør jeg kutte ut all "forbudt" mat/snop da jeg tydeligvis ikke klarer å holde det til en kveld?

Huff.. dette er så utrolig kjipt, går rundt med dårlig samvittighet konstant

Videoannonse
Annonse
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg har det litt sånn som deg i perioder. Altså alt eller ingenting. I mitt tilfelle gjelder det spesielt drikking av brus, hvis jeg først begynner kan jeg godt drikke en stor flaske cola på en dag. Og dette kan gjenta seg dag etter dag etter dag. Det eneste som hjelper på meg er rett og slett å kutte helt ut, ikke ha brus i huset, og være forberedt hver gang jeg går på butikken så jeg ikke kjøper brus fordi jeg plutselig får lyst på det der.

Dette hjelper faktisk veldig bra, og i dag har jeg stort sett ikke spesielt lyst på brus lenger. I mitt tilfelle tror jeg det var mangel på tilgang som gjorde susen.

Skrevet

ja, føler litt sånn jeg også! drikker pepsi max når jeg først drikker brus jeg da! men hvis det f.eks står en boks med is i fryseren, må jeg bare spise den.. klarer ikke la være å tenke på den før den er borte! i tillegg er jeg også ekspert på å finne unnskyldninger "begynner å spise sunt i morgen", "jeg kan spise dette, og heller spise lite resten av dagen", "begynner etter helgen" osv. Henger meg også veldig opp i mat jeg har ekstremt lyst på, og klarer ikke å slutte å tenke på det.. så blir det til at jeg drar på butikken og drar hjem og synder ;p

klarer heller ikke å bare spise litt, føler det bare blir teaser! så tror nesten at det jeg må prøve å kutte ut den forbudte maten og håpe at suget forsvinner etterhvert!

huff.. hvorfor må det være så vanskelig!

har også problemer med å finne gode alternativer til måltider, går mye i knekkebrød, og tror jeg generelt spiser alt for mye karbohydrater..

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Det er nettopp de "tvangstankene" som er problemet. Nå har jeg greid å få bukt med de når det gjelder brus og har ikke lenger "suget", men jeg kan fortsatt ikke starte å drikke brus igjen, for da går det totalt galt og jeg må begynne på nytt igjen.

Jeg tror det er viktig at man er realistisk i forhold til hvor sunt man greier å spise. Jeg tror mange setter seg altfor høye mål, og ender opp med å sprekke totalt fordi de ikke har en realistisk mulighet til å oppnå målene. Jeg vet f.eks. med meg selv at jeg ikke liker å spise mange små måltider i løpet av en dag, jeg synes det rett og slett er for kjedelig. Da er det viktig for meg å prøve å gjøre de måltidene jeg spiser så sunne som mulig, og ikke lage altfor store porsjoner ;) Kanskje det kan være lurt å lage en liste over ting du faktisk liker som er relativt sunt å starte der? Etterhvert kan du legge til/trekke fra retter. Mye lettere å komme på hva man kan spise av sunde ting hvis man har en liste å hente inspirasjon fra, det er iallefall min erfaring.

Gjest Gjest_Ariadne_*
Skrevet

Begynn å trene! Jeg slet med samme problemene som deg for noen år siden, og til slutt holdt jeg på å gi opp. Så begynte jeg å trene jevnlig, (uten å tenke så mye på kostholdet) og etterhvert som resultatene viste seg, fikk jeg faktisk motivasjon til å legge om kostholdet også. Tror jeg tenkte noe sånt som at det ville være synd å ødelegge en times treningsøkt bare fordi jeg hadde lyst på sjokolade og is.

Men det er viktig å være realistisk, som det blir nevnt et annet sted i denne tråden. Hvis man plutselig skal begynne å nekte seg alt, så blir det mye vanskeligere å la være å sprekke, fordi man blir så overfokusert på det man nekter seg selv. Det er bedre å ta det litt etter litt. Etterhvert som man ser at det går greit, vil kanskje kanskje motivasjonen øke også.

Skrevet

Hva med faktisk å skrive opp ALT du spiser over en periode?? Frokost: 2 brødskiver med ost, lunsj; donuts, en sjokolade, en baguett med roastbeef, middag; hamburger, is, kvelds; en liter is, kjeks, en liter cola, et glass vin, etc

Etter et par dager med en sånn liste tror jeg du finner motivasjon nok om det er så "ille" som du sier. Og kjøp sunnere ting i steden, ha frukt og grønt liggene fremme. Når søtsuget melder seg er det bedre å ta en gulrot med dip enn en hel sjokolade. Det er ikke lett og enkelte dager i mnd er jeg også sånn, spiser sjokolade til frokost, men etter en ukes tid kjenner jeg at kroppen får nok også er suget borte for et par måneder, men jeg vet det kommer igjen, og må da prøve å stille suget på en annen, sunnere måte.

Trening er jo også en viktig faktor, når du trener får du rett og slett ikke lyst til å tilføre kroppen for mye "dritt". Lykke til!

Skrevet

Mange gode råd her! Da jeg var inne i min "gode" periode trente jeg mye, og det er virkelig sant at det hjelper på kostholdet også, synes trening er såpass tungt og hardt at jeg ikke vil ødelegge det ved å spise is eller annet dritt! skal på ferie til london frem til søndag nå,så satser på å begynne med treningen igjen på mandag. Betaler jo faktisk 400 i mnd på treningssenter så da bør jeg jo virkelig benytte meg av det. Men blir utålmodig, g når jeg ikke ser resultater med det samme tenker jeg "hva er vitsen?".

Hvor lang tid tar det egentlig før man merker resultater på treningen?

Og poenget er at jeg er ganske altetende så synes det meste er godt, er kjempeglad i grønnsaker og fisk og kylling osv, men tror det er mye psykisk også, at jeg fokuserer på det som er forbudt å spise, og henger meg opp i det isteden for å glede meg over sunn mat som er godt også.. skal prøve å skifte litt tankegang.

Heller kose meg med en god kyllingsalat eller wok på fredagskvelden istedenfor å spise cheezy nachos til jeg nesten sprekker.

Tusen takk for svar, er godt å høre litt synspunkter på dette :)

Skrevet

"Men blir utålmodig, g når jeg ikke ser resultater med det samme tenker jeg "hva er vitsen?".

Hvor lang tid tar det egentlig før man merker resultater på treningen?"

Forutsatt at du trener tilstrekkelig ofte og med nok intensitet/belastning så burde du kunne begynne å merke resultater allerede etter 3-4 uker. Det er sikkert noen på treningssenteret ditt som kan hjelpe deg å legge opp et treningsprogram som passer for deg.

Skrevet

Jeg gikk ned 23 kg på Grete Roedekurs for snart fem år siden. Jeg har vært stabil siden og i løpet av de månedene jeg gikk der gikk jeg ned mellom 400- 700 gram pr uke, og det var det samme hver uke, uke etter uke. Det er ikke sunt å ta av mer enn 0,5 kg pr uke sies det så du må nok pent se noen uker frem i tid. Lykke til!

Skrevet
Jeg gikk ned 23 kg på Grete Roedekurs for snart fem år siden. Jeg har vært stabil siden og i løpet av de månedene jeg gikk der gikk jeg ned mellom 400- 700 gram pr uke, og det var det samme hver uke, uke etter uke. Det er ikke sunt å ta av mer enn 0,5 kg pr uke sies det så du må nok pent se noen uker frem i tid. Lykke til!

Dette fikk meg til å ville kjøpe en digitalvekt! Har egentlig vært motstander av å veie seg hele tida, men det er klart at hvis en f eks går ned 200 g i uka, så vises ikke det på min gamle vekt i alle fall. Og da mister jeg også motet, kjører på, og vips, 3 kg ekstra. Sliiitsoomt!!

Får man en ok vekt til 200 kr mon tro?

Skrevet

Jeg har vel mine tvil til at du får en vekt som viser gram til to hundre kroner med jeg vet ikke. Ta en kikk på Elkjøp eller Jernia eller noe da vel. Nå har jeg begynt å trene ganske mye så jeg har investert i en kroppsammensetningsvekt men den koster kr 1700 og deromkring men da får man ut vannprosent, fettprosent mm. Men en vanlig digitalvekt duger i massevis!

Skrevet
Jeg har vel mine tvil til at du får en vekt som viser gram til to hundre kroner med jeg vet ikke. Ta en kikk på Elkjøp eller Jernia eller noe da vel. Nå har jeg begynt å trene ganske mye så jeg har investert i en kroppsammensetningsvekt men den koster kr 1700 og deromkring men da får man ut vannprosent, fettprosent mm. Men en vanlig digitalvekt duger i massevis!

Hvordan i svarte kan en vekt skjønne det?! :skravle:

Hm, hadde vært noe for meg også det! Trener mye. Men, tror jeg prøver meg på en enkel sak.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg har også en sånn, uten at jeg vet hvor nøyaktig den er.

Den skal visstnok sende elektroniskebølger (eller noe) opp i kroppen som måler fett- og vannprosent. Det var skikkelig dårlig forklart, siden jeg egentlig ikke helt skjønner det selv ;)

Skrevet

hvor kjøpte du en sånn?

jeg er veldig interessert å vite sånt og.. med vanlig vekt viser det fortsett alt for mye, selv om jeg har trent siden januar ganske jevnlig. men føler selv at jeg har kommet i mye bedre form, bare vekten vil ikke vise det! hadde vært litt motiverende å vite, at jeg egentlig har muskler :)

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg har denne fra ellos.no. Vet som sagt ikke akkurat hvor nøyaktig den er, men har testet den flere ganger etter hverandre og den viser da samme tall. Jeg regner derfor med at jeg iallefall ser om fett- og vannprosenten øker eller minsker når jeg sammenligner.

Skrevet

Det finnes veldig billige digitalvekter som viser per 100 gram. Både Jernia og Clas Ohlson selger til 200 kroner.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Så nå at clas ohlson har vekter med fett/vann analyse til 300 kroner, men er jo vanskelig å si hvor nøyaktige de er!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...