Gjest Anonymous Skrevet 16. april 2003 #21 Skrevet 16. april 2003 Man får tatt en slags fortest til Mensa på www.start.no under Quis, tror jeg det var.
Pinocchio Skrevet 16. april 2003 Forfatter #22 Skrevet 16. april 2003 Oppps! Her var det kommet mange morsomme svar! Enig i at det finnes mange rare tester på nettet. Men det var ikke den type tester jeg snakket om. Den jeg snakket om var tatt på Herslebs skole i Oslo under kontroll. En lurte på hvor man tar denne testen. Det er der hvis du bor i Oslo. Men uansett så måler den bare din egenskap til å tenke logisk under en tidsramme. Den sier selvfølgelig ingenting om hvordan du er til å oppdra barn eller hvor samvittighetsfull du er. Den sier ingenting om hvem du egentlig er. Hva du står for og hva som bor i deg. Men det er det vel ikke så mange som har påstått heller? Eller?
Mathias Skrevet 18. april 2003 #23 Skrevet 18. april 2003 Ingen med Asberger fungerer GODT!... De som fungerer best, kan man si tilpasser seg brukbart..... Hvorfor er det en underlig påstand? Det er hentet av fagfolk, i skriv om Asberger og historikk. Jeg leser mye om det, da jeg jobber med personer som har diagnosen.... Deter også vist at iq og eq har veldig liten korelasjon. Folk med meget stor iq har veldig ofte veldig liten eq for eksempel.... Derfor er jeg litt imot at fok skal bli verdsatt etter iq, og jeg ser at iq-tester er på vei ut også....
Gjest Anonymous Skrevet 18. april 2003 #24 Skrevet 18. april 2003 Jeg vet ikke om noen som benytter IQ verdi som utgangspunkt for hvor høyt de skal verdsette noen. Å teste for IQ gjør psykologer, m.m. for å kartlegge evnenivået til folk som sliter. Dette er nyttig med tanke på tiltak og resurstildeling i skolen, eks. Den eksakte IQ verdien er ingen spesielt interessert i. Et slikt tall er da også vanskelig å finne. Poenget er at en slik test kan gi en pekepinn om personen er normalt utrustet eller ikke og kan videre gi pekepinn på ulike vanske områder (eks dysleksi). Når IQ tester misbrukes som underholdning blir det en helt annen debatt som jeg ikke gidder å engasjere meg i. En annen ting er at det er aldri kun en IQ test som ligger til grunn for ulike avgjørelser... folk med Asperger kan fungere godt i samfunnet. De fungerer ikke godt sosialt.
Gjest Poirot Skrevet 18. april 2003 #25 Skrevet 18. april 2003 Lasse skrev: Flere med Asberger syndrom får jo høye tall på iq tester, men de kna jo knapt fungere i samfunnet.... Dette var en underlig påstand... Jobber og kjenner andre som jobber med personer med Asberger. Er vel ikke HELT tilfeldig at de ofte har spesialundervisning, avlastning, botrening, jobb i vernet bedrift og eks er med i Disimilis? Allikevel går det ofte utmerket å ha en samtale om dagens nyheter, men når det kommer til empati, tidsforståelse, sosiale normer og nødvendigheten av ekstrem rutinefølging skårer de (fleste) nok WAY under gjennomsnittet. Hvulket gjør en normal hverdag vanskelig. folk med Asperger kan fungere godt i samfunnet. De fungerer ikke godt sosialt. Jeg tror at for å kunne fungere godt i samf. må man også kunne fungere sosialt til en viss grad. Ellers vil ingen ha kontakt med deg, og du vil gå glipp av opplevelser pga opptatthet av egne behov samtidig som andre synes du er rar og derfor avviser deg. Skriver ikke dette for å være ekkel, men ser det med egne øyne på jobben. Derfor er hjep til sosial funksjon viktig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå