Pinocchio Skrevet 13. april 2003 #1 Skrevet 13. april 2003 En kamerat av meg meldte oss på mensatesten. Ikke fordi vi trodde vi var verdens smarteste, men fordi vi konkurrerer om alt. Absolutt alt! Det er vel neppe nødvendig å fortelle hva vi konkurrerte om i tenårene? :oops: Dustegutter.. Ok. Jeg sto testen. Dvs at jeg fikk en score som gjør at jeg kan bli medlem. Det var overraskende fordi jeg har alltid trodd at sosial intelligens var min desidert sterkeste side. Nå viser det seg at jeg egentlig er en matematisk nerd. Eller hva? Hva er egentlig oppfatningen til folk rundt dette? Sosial intelligens? Mensa intelligens? Kunne vært artig å få høre. Kan ikke si at jeg har lest så mye om dette her inne tidligere. Finnes det Mensa medlemmer her inne? Hvordan måle sosial intelligens? Noen vil kanskje spørre hvorfor må du måle alt?? Må ikke. Bare morsomt.. Hva er egentlig intelligens?
Gjest Anonymous Skrevet 13. april 2003 #2 Skrevet 13. april 2003 Nå viser det seg at jeg egentlig er en matematisk nerd. Eller hva? Hva er egentlig oppfatningen til folk rundt dette? Sosial intelligens? Mensa intelligens? For meg er det i hvert fall en selvfølge at disse typene intelligens ikke utelukker hverandre, og jeg trodde det var en vanlig oppfatning. Det at du stilller dette spørsmålet får meg derfor til å undres: er det viktig for deg å få ros/anerkjennelse for din intelligens? Jeg hadde problemer med dette tidligere, og fant til slutt ut at jeg ikke ville fortelle noen om mine karrakterer ved universitetet og heller ikke at jeg har en iq-score høyt over inntakskravet til mensa. Jeg vil ikke ha anerkjenelse for dette, men for den jeg er og det som er "meg" (det er også årsaken til at jeg ikke skriver dette innlegget uner nicket mitt -det reflekterer hvem jeg er, og det er en person som ønsker andre former for anerkjennelse). Noen vil kanskje spørre hvorfor må du måle alt?? Må ikke. Bare morsomt.. Hva er det som er så morsomt med konkurranse, da? Lettjent anerkjenelse??? ikke vet jeg hva som er riktig for deg, kanskje du ikke vet det selv heller? Spm om hva som er intelligens hører vel hjemme i en tråd, og spm om hvorfor du (eller mennesker generelt) liker å vinne konkurranser i en annen... (det jeg mener er at det er to helt forskjellige ting, selvfølgelig går det an å ta opp to temaer i samme tråd )
Gjest Vega Skrevet 13. april 2003 #3 Skrevet 13. april 2003 Jeg tok en internett-test, scoret høyt nok til å kunne ha sjans til å ta Mensa-testen, men vil ikke. Gubben har forøvrig bemerket mitt testresultat ved par anledninger, noe jeg har gitt beskjed om å la være. Sier jo ingenting om jeg egentlig er dum som et brød...
Litago Skrevet 13. april 2003 #4 Skrevet 13. april 2003 Med den norske Jante-loven hengende over hodet tør jeg ikke å begi meg inn på diskusjoner om intelligens. Og ihvertfall ikke nevne egne score! Men det er egentlig veldig interessant å diskutere hvilke kompetanseområder som er viktige i hvilke situasjoner. Det er liksom litt mer ufarlig enn å diskutere intelligens.......tror jeg??
Gjest Anonymous Skrevet 13. april 2003 #5 Skrevet 13. april 2003 Jeg har tatt en rekke mer eller mindre seriøse IQ-tester, og det som går igjen i dem alle er tallbegreper, mengdeforståelse, sammenhenger av typen "som A er til B, er C til D" eller motsatt ("finn den som ikke passer"), og til en viss grad evnen til å tenke "out of the box" (for eksempel finne sammenhengen i en tallrekke der løsningen har med noe helt annet enn matematikk å gjøre). Jeg tror, ut i fra de testene jeg har tatt, at de fleste som har et litt anstrengt forhold til matematikk, vil score lavt på en IQ-test. Det samme gjelder de som har en annen kulturbakgrunn enn den vestlige, og/eller ikke har den teoretiske ballasten som våre skoler gir. Det virker som om en IQ-test måler et ganske snevert område av våre evner. Sosial intelligens har f.eks. absolutt ingenting med IQ å gjøre. Man kan ha en IQ som sprenger skalaen, og samtidig være helt ubehjelpelig i sosiale sammenhenger (kjenner en slik person selv). Kan sosial intelligens måles? Jeg tror ikke det. Hvordan måler man evnen til å samarbeide, ta hensyn til andres følelser, løse konflikter osv? Men hvis det er noen MENSA-medlemmer her inne, skulle jeg gjerne likt å vite hva de egentlig GJØR i den klubben sin. Løser matteoppgaver om kapp mens de alle føler seg veldig intelligente?
Atmi Skrevet 13. april 2003 #6 Skrevet 13. april 2003 Har vel også erfaring med at de aller fleste skårer høyt på en mensa test. Eller egentlig er det vel slik at iq tester på nettet har en tendens til å si 140 i iq for de aller fleste. Dette finner jeg forunderlig ettersom jeg ikke vet helt hvor høyt iq går, men jeg vet at kun 4% av befolkningen har en iq fra rundt 120 og oppover - så hvordan kan da så mange ha 140? hehe Vel - det varierer visst med både nummer og kvalitet på de testene tenker jeg. Angående sosial iq vs superhjerne. Det siste nye er jo å ta flere ting inn i en iq test fordi de mener at alle delene av personligheten er viktig for å måle intelligensen. Den går på mye mer enn vanlige kognitive evner og logikk liksom. Eller som om logikk strekker seg lenger enn til matte. Det er også logikk i å kunne forstå andre mennesker, kunne forstå musikk, dybde/avstand og ikke minst det psykologiske aspektet. Ble litt rotete dette - men altså så mener jeg omtrent det som står over her... Asterism
Gjest Anonymous Skrevet 15. april 2003 #7 Skrevet 15. april 2003 Jeg tror at en Mensa test måler hvor flink du er til å ta mensa test... Når det gjelder IQ tester psykologer m.m. bruker, skal man huske på at IQ skåren taes med en stor klype salt. Den er kun en indikasjon på nivået - er vedkommende gjennomsnittlig, over eller under.. Det opereres med en ganske vid feilmargin og feilkildene er mange. For eksempel trening i ulike ferdigheter. Slik jeg ser det skal en "IQ-test" benyttes som en indikator, ikke som "bevis på IQ slik og sånn".
Gjest Missuganda Skrevet 15. april 2003 #8 Skrevet 15. april 2003 Jeg sitter faktisk akkurat her med en såkalt Iq- test til barn. Men den har store svakheter i forhold til kulturelle forskjeller og til barn som har et annet morsmål en norsk. Dessuten er testen noe foreldet. Tester meg litt selv på noen punkter og jeg ser helt klart svakhetere med den. Men Raventester har jeg mer sans for, den går mer på sansning og logikk. P: Vet du hva navnet på testen var?
Gjest Missuganda Skrevet 15. april 2003 #9 Skrevet 15. april 2003 Jeg tror at en Mensa test måler hvor flink du er til å ta mensa test... Når det gjelder IQ tester psykologer m.m. bruker, skal man huske på at IQ skåren taes med en stor klype salt. Den er kun en indikasjon på nivået - er vedkommende gjennomsnittlig, over eller under.. Det opereres med en ganske vid feilmargin og feilkildene er mange. For eksempel trening i ulike ferdigheter. Slik jeg ser det skal en "IQ-test" benyttes som en indikator, ikke som "bevis på IQ slik og sånn". Jepp, slik er det. Samtidig skal man tilbringe litt mer tid sammen med personen slik at man lærer h*n å kjenne.
Gjest Anonymous Skrevet 15. april 2003 #11 Skrevet 15. april 2003 Jeg sitter faktisk akkurat her med en såkalt Iq- test til barn. Men den har store svakheter i forhold til kulturelle forskjeller og til barn som har et annet morsmål en norsk. Dessuten er testen noe foreldet. Tester meg litt selv på noen punkter og jeg ser helt klart svakhetere med den. Men Raventester har jeg mer sans for, den går mer på sansning og logikk. P: Vet du hva navnet på testen var? Er det Wippsy du sitter med? Jeg syns Leiter R er en god test iogmed at den er nonverbal, men det har vel også noen kulturelle føringer når jeg tenker etter. Men: Hvis et barn er oppvokst i en fremmed kultur så vil man ha det i bakhodet under en test. Formålet med slike tester vil ofte være i forhold til skoleprestasjoner, så da vil jo sansynligvis fremmedkulturelle barn slite mer, så sånn sett blir det jo riktig selv om en konkret IQ skår ikke nødvendigvis blir valid...
Gjest Embla s Skrevet 15. april 2003 #13 Skrevet 15. april 2003 Jeg sitter med Wisk - R Den kommer i ny revidert utgave snart. (fort!!!!!) Den er litt håpløs ja.... Eks. bildet av telefon: god gammeldags telefon med snurreskive..... En slik barna har sett på teknisk museum... Syns ellers at WISK-R gir gode indikasjoner på skoleprestasjoner. Jeg tenker at (så sant testforholdene er gode/god kjemi mellom testleder/barn) testen gir en pekepinn på barnets maks prestasjoner i en optimale skolesituasjon..
Gjest Missuganda Skrevet 15. april 2003 #14 Skrevet 15. april 2003 Ja, det telefonbilde var gammelt. Men hva med å spørre om hva som er likheten mellom en kjeller og et kjøkkent? Hallo, jeg mener i dag bor mange barn i blokk, uten kjeller.....
Gjest Embla s Skrevet 15. april 2003 #15 Skrevet 15. april 2003 Ja, det telefonbilde var gammelt. Men hva med å spørre om hva som er likheten mellom en kjeller og et kjøkkent? Hallo, jeg mener i dag bor mange barn i blokk, uten kjeller..... Jeg vet Ville vi klart det selv... Når man vet svaret er det logisk nok, men når man sitter i en test situasjon... Hvordan skal de kunne vite hva vi vil fram til? Noen er også ganske kreative i tankeganken... Svaret blir jo feil, men det er ikke dermed sagt at personen har lav IQ...
Mathias Skrevet 16. april 2003 #16 Skrevet 16. april 2003 Flere med Asberger syndrom får jo høye tall på iq tester, men de kna jo knapt fungere i samfunnet.... Jeg mener iq sier veldig , veldig lite om foil, bortsettfra at de kan jobbe med tall og systemer. Det som sier noe om folk, og hvordan de fungerer i samspillet som samfunnet ER, det er EQ .....
Gjest care Skrevet 16. april 2003 #17 Skrevet 16. april 2003 Flere med Asberger syndrom får jo høye tall på iq tester, men de kna jo knapt fungere i samfunnet.... Det finns mange grader av asberges syndrom, noen fungerer godt andre ikke.
Gjest Mere Te Skrevet 16. april 2003 #18 Skrevet 16. april 2003 Det finns mange grader av asberges syndrom, noen fungerer godt andre ikke. Care: Lærte av en på jobben: Den typiske "Mannehjernen" er aspergervariant av hjernen!!
Gjest Anonymous Skrevet 16. april 2003 #20 Skrevet 16. april 2003 Flere med Asberger syndrom får jo høye tall på iq tester' date=' men de kna jo knapt fungere i samfunnet....[/quote'] Dette var en underlig påstand...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå