Gå til innhold

Hvordan si ifra?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_katta23_*
Skrevet

Her er saken:

Jeg studerer sammen med en venninne som har jobb i det nærområdet jeg bor. Så for å komme meg på skolen må jeg kjøre forbi hennes arbeidsplass.

Det begynte med en tur og jeg tok henne gjerne med på veien, fordi hun hjalp meg med en oppgave. Nå har hun fått det for seg at hun tror jeg vil ta henne med hver gang jeg kjører på skolen, noe jeg ikke vil. Hun deltar ikke engang i bensinutgiftene (har ikke tilbudt seg å betale), og det er snakk om en 1/2 - 1 times kjøring.

Føler meg utnyttet og føler det er nok.

Har spurt meg selv hvorfor hun ikke har skaffet seg annen skyss når hun bor så langt unna skolen. Nå for noen dager siden spurte hun meg om jeg kunne kjøre henne inn midt på formiddagen, som hun sa "siden vi likevel skal på forelesning kan jeg jo sitte på deg". Og så midt på dagen, hun tar ikke hensyn til at jeg kanskje skulle tidlig på skolen. :(

Jeg blir sint og skuffet over at hun kontakter meg når hun trenger skyss, ellers aldri når det er snakk om å gå ut på byen. :kjefte:

Vet ikke hvordan jeg skal si ifra til henne, fordi jeg vil ikke skape uhygge i klassen. Regner med jeg blir temmelig upopulær om jeg ikke vil være sjåfør for henne.

Dette ble langt, men måtte bare lufte ut frustrasjonen litt, og håper på noen synspunkter. Er det jeg som overreagerer? Skal jeg bare la henne sitte på gratis, mens jeg betaler flere hundre kroner for å kjøre rundt på henne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan vel bare tipse om at du ikke har all verdens med penger, så om hun kunne tenke seg og sponse bensinpenger siden hun sitter på. Og spør hun når det ikke passer fordi du skal reise på et annet tidspunkt, så si ifra at det ikke passer.

Skrevet

Den er jo litt kinkig.

Du kan jo si at du syns dette lukter snylting, men da blir du jo stemplet som kiping umiddelbart. Hvis hun ikke har eller har hatt bil har hun antageligvis ingen idé om hva en bil koster i drift, og tenker dermed ikke over at hun faktisk er litt småfrekk. Hun tenker nok at "du kjører jo likevel..."

Kanskje du skal legge inn noen bensinfyllings-stopp mens hun sitter på, også parkere slik at hun ser telleren på bensinpumpa mens du fyller ;)

Ved tilfeller der du skal kjøre på et helt annet tidspunkt er jo saken veldig grei. Da er det bare å si at at du skal kjøre tidlig. Så kan det jo hende hun spør om hun kan sitte på tidlig i stedet.

Du sier at hun har fått det for seg at du vil ha henne med. Så hun er med for å gjøre deg fornøyd? Er det hyggelig at hun er med, eller sitter dere hele turen og holder kjeft?

Du sier du er skuffet over at du kun er interessant som sjåfør, men ikke for å gå ut på byen. Betyr det at dersom hun hadde invitert ut så hadde det vært greit for deg? Har du invitert henne med på byen? Er det noe, eller ønsker du at det kanskje skal bli noe mellom dere? Eller er hun bare en i klassen som begynner irritere deg veldig?

Skrevet

Som de andre sier, dersom hun spør når det ikke passer så sier du jo selvsakt i fra om det.

Skjer det ofte at du skal hjem akkurat i det hun skal på jobb da? Jeg hadde nok vært slu og sakt at jeg har et ærend i byen eller skal sitte igjen å lese eller noe slikt slik at det ikke ble en vane at hun satt på. Da kunne du heller spørre henne om hun ville sitte på de gangene det kunne passe.

Så sannt du skal den veien uansett må jeg nok si at jeg ikke ser problemet med at hun sitter på med mindre du generellt missliker henne. Det er ikke en tjeneste jeg hadde gjort et par av jentene på mitt kull i alle fall, men de fleste er så hyggelige at jeg hadde vært glad for selskap i bilen OM det passet seg slik, på mine premisser selvsakt. Hadde nok fyrt inn en kommentar med et smil en gang om at "tar du med en kaffi til meg og siden jeg er sjofør i dag?" for å gjøre henne obs på at dette var en tjeneste fra mins ide

Gjest Gjest_katta23_*
Skrevet
Den er jo litt kinkig.

Du kan jo si at du syns dette lukter snylting, men da blir du jo stemplet som kiping umiddelbart. Hvis hun ikke har eller har hatt bil har hun antageligvis ingen idé om hva en bil koster i drift, og tenker dermed ikke over at hun faktisk er litt småfrekk. Hun tenker nok at "du kjører jo likevel..."

Kanskje du skal legge inn noen bensinfyllings-stopp mens hun sitter på, også parkere slik at hun ser telleren på bensinpumpa mens du fyller ;)

Ved tilfeller der du skal kjøre på et helt annet tidspunkt er jo saken veldig grei. Da er det bare å si at at du skal kjøre tidlig. Så kan det jo hende hun spør om hun kan sitte på tidlig i stedet.

Du sier at hun har fått det for seg at du vil ha henne med. Så hun er med for å gjøre deg fornøyd? Er det hyggelig at hun er med, eller sitter dere hele turen og holder kjeft?

Du sier du er skuffet over at du kun er interessant som sjåfør, men ikke for å gå ut på byen. Betyr det at dersom hun hadde invitert ut så hadde det vært greit for deg? Har du invitert henne med på byen? Er det noe, eller ønsker du at det kanskje skal bli noe mellom dere? Eller er hun bare en i klassen som begynner irritere deg veldig?

Vi prater når jeg kjører, men det skal ikke ha noe å si for om hun er med for å gjøre meg fornøyd. Det hadde vært hyggelig så lenge hun hadde gitt litt tilbake, i stedet for at jeg må betale 500 kr i uka for å kjøre frem og tilbake hver dag...

Hun har aldri bedt meg meg ut på byen når de andre i klassen går ut. Jeg hører ikke at de har vært ute på byen før etter helgen når vi møtes igjen.

Bli noe mellom oss??

Altså... Du.. mister.. jeg er jente, ikke gutt. Og nei, jeg er ikke lesbisk. Det tror jeg mange har fått meg seg etter et lengre innlegg jeg har skrevet her inne tidligere om en fyr jeg er interessert i.

Her er det snakk om en liten klasse bestående av jenter, hvor det er vanlig at vi finner på aktiviteter i lag (kino, kafe, teater, klassefest osv). Derfor føler jeg meg utnyttet siden hun kun tar kontakt når hun trenger hjelp eller skyss..

Hun irriterer meg ikke konstant nei, men hun har nykker der hun tror hun kan mest og vet best. Jeg er ikke på noen måte sjalu eller misunnelig på henne, kunne aldri tenkt meg hennes liv.

Skrevet

Jeg hadde forklart henne at det koster ekstra å kjøre henne også, for bilen drar jo da litt mer bensin. Derfor bør hun betale en liten slant, for du er faktisk ikke taxi for noen. Og jeg hadde ikek brydd meg om hun ble snurt, for blir hun det er det henne problem.

Jeg tok 10kr hver vei, av de som satt på med meg til skolen. Billigere enn bussen, men samtidig dekket det en del bensin.

Skrevet

Jeg vet vel egentlig ikke om jeg helt forsto problemet, jeg da... Hvis man likevel skal samme veien, så spiller det jo fint liten rolle om det er en eller to personer i bilen. Det økte bensinforbruket er marginalt og utgjør neppe hundrevis av kroner, selv om det selvfølgelig er vanlig å tilby seg å betale litt for bensinen likevel.

Skal man samme veien, men ikke til samme tid, lar det seg jo ikke gjøre å få sitte på og da burde jo saken være klar. Det er jo ingenting å bli sur for og blir hun det likevel, kan hun jo bare få lov til å være det.

Skrevet
Altså... Du.. mister.. jeg er jente, ikke gutt.

Sorry, sløv mann ved tastaturet...

Jeg tror ikke jeg hadde argumentert hardt på at det er dyrere for deg å kjøre når hun sitter på, for den merkostnaden er så liten at det egentlig bare blir tullete å prate om. Det er vel heller ikke et poeng at hun nødvendigvis betaler 50%. Din frustrasjon går vel på at hun tar det for gitt at det er greit å bruke deg som taxi. (er mann jeg, så det går litt tregt vet du...)

At dere begge er jenter, og tydeligvis er i samme omgangskrets gjør det jo bare enda kinkigere. Kjenner meg litt igjen, siden jeg var førstemann i kameratgjengen som fikk bil og dermed måtte kjøre rundt på alle, uten at noen puttet så mye som en femmer i potten. Og det er faktisk helt umulig (ok, veldig vanskelig hvertfall) å få folk som ikke har bil til å skjønne at det faktisk koster. Ja, jeg sa fra om at det ville vært fint om noen bidro litt, men det var jo det dummeste jeg kunne gjøre. Da var jeg gnien, smålig og alt mulig rart. Jeg ville vel hevde at det faktisk var omvendt, men fakta hjelper ikke når "gjengen" har bestemt seg...

Hvis jeg var deg, tror jeg at jeg ville sagt at det ikke passet, at du hadde ærend osv. Hvertfall en stund, eller i det minste av og til, slik at hun skjønte at du hadde faktisk noe annet å drive med enn å kjøre rundt på henne.

Skrevet
Jeg vet vel egentlig ikke om jeg helt forsto problemet, jeg da... Hvis man likevel skal samme veien, så spiller det jo fint liten rolle om det er en eller to personer i bilen.

En gang i ny og ned er det vel få/ingen som bryr seg om.

Men det kan bli et irritasjonsmoment dersom dette nærmest blir en daglig foreteelse der bileier tar hele kostnaden.

Å argumentere med "du skal jo sammen veien" og "det koster jo ikke noe mer om jeg sitter på", blir det samme som å hevde at tog, buss og fly skal være gratis. Toget kjører til Oslo uansett, uavhengig om jeg sitter på eller ikke. Hvorfor skal jeg betale noe da?

Skrevet

Jeg synes det er veldig rart av henne å ikke tenke over at hun burde betale deg litt for tjenesten. Hun må jo spare mye på denne ordningen?

Hvis jeg var deg, så hadde jeg fylt bensin en gang hun følger med. Også hadde jeg klagd høylytt over bensinprisen. De aller fleste med en halvtfungerende sosial antenne burde skjønne hintet.

Skrevet

Veldig enkelt: Du sier at du ikke har time da hun skal dit. Skal hun dit midt på dagen og du tidlig på morgenen så er jo pokker ikke det ditt problem. Ferdig med saken. Kanskje gjøre litt ut av å dra når det ikke passer henne iblandt, sånn at hun blir tvunget til å skaffe annen transport.

Skrevet
En gang i ny og ned er det vel få/ingen som bryr seg om.

Men det kan bli et irritasjonsmoment dersom dette nærmest blir en daglig foreteelse der bileier tar hele kostnaden.

Jeg sa det samme over, jeg tror heller ikke det er pengene det står på, men at hun andre ikke ser at dette er en hyggelig tjeneste. Jeg mente at man kan sørge for at det ikke blir en vane med å si at det ikke alltid passer, da er ikke det med pengene så viktig egentlig.

Om dette er ei jente som tar dette for gitt, og ikke har noen form for annen kontakt med personen hadde jeg nok også reagert litt annerledes ja. Jeg hadde nok rett og slett ordnet det slik at det ikke passet (at jeg skulle sitte igjen lenger på skolen, dra tidligere, gjøre noe annet) slik at hun ikke kunne sitte på. Jeg liker ikke å bli brukt av noen som tydeligvis ikke har noen andre interesser av å interagere med meg enn når jeg er sjofør. Gjentatte tjenester er noe jeg gjør for venner, ikke for tilfeldige andre.

Skrevet
Du kan vel bare tipse om at du ikke har all verdens med penger, så om hun kunne tenke seg og sponse bensinpenger siden hun sitter på. Og spør hun når det ikke passer fordi du skal reise på et annet tidspunkt, så si ifra at det ikke passer.

helt enig..

Og i andre innlegg hvor folk ikke skjønner problemet siden dere skal samme vei; problemet er vel at hun tar det for gitt at hun skal få sitte på uansett. Dessuten er jo dette en gratis ordning for henne, mens ts må betale all bensin. Detter er ikke helt rettferdig i min bok hvertfall..

Skrevet

Jeg hadde en venninne som holdt på sånn. Hyggelig når det passet, men irriterende i lengden, når hun ikke engang så takk for turen. Det økonomiske er jo et aspekt ved dette, men ikke det viktigste.

Jeg begynte tilslutt å dra til andre tider for å slippe. F.eks var det formiddagsforelesning satt jeg og leste på skolen fra tidlig. Gjorde avtaler rett etter skolen, så jeg ikke skulle rett hjem o.l. Da forstod hun at det ikke var en selvfølge at jeg skulle samme vei hele tiden, og at det ikke var en selvfølge at hun kunne sitte på. Fungerte bra.

Gjest Gjest_katta23_*
Skrevet
Jeg vet vel egentlig ikke om jeg helt forsto problemet, jeg da... Hvis man likevel skal samme veien, så spiller det jo fint liten rolle om det er en eller to personer i bilen. Det økte bensinforbruket er marginalt og utgjør neppe hundrevis av kroner, selv om det selvfølgelig er vanlig å tilby seg å betale litt for bensinen likevel.

Skal man samme veien, men ikke til samme tid, lar det seg jo ikke gjøre å få sitte på og da burde jo saken være klar. Det er jo ingenting å bli sur for og blir hun det likevel, kan hun jo bare få lov til å være det.

Problemet er at hun mener jeg skal kjøre på henne til de tidspunkt hun trenger å komme seg til skolen. Jeg mener at når du skaffer seg jobb på en så avsidesliggende plass, bør hun på forhånd skaffe seg transport. At hun tenker før hun i det hele tatt tok den jobben.

Det som irriterer meg er at hun sitter der og regner med at siden jeg bor her ute, skal hun automatisk sitte på. Greit nok, av og til gjør det ikke noe. Men flere ganger i uka....

Bensinavgiftene utgjør en stor del her vi bor. Med nesten 14 kr literen, en bil som bruker en liter på mila, kjøre 5 mil, tre ganger i uka... Det er dyrt nok for en student som har 6000 i mnd som går til husleie, mat, strøm- og telefonregning.. skal man i tillegg fylle tanken for 500 kr i uka, kan du tenke deg at det blir dyrt nok om hun ikke kan spytte i litt selv.

Transportmuligheter tilbyr jobben, men hun ser selvfølgelig at hun kan kjøre gratis med meg.. Ja, en del her inne synes sikkert jeg er gjerrig, men tross alt har hun bedre råd enn meg som ikke har jobb i det hele tatt..

Skrevet
...Ja, en del her inne synes sikkert jeg er gjerrig, men tross alt har hun bedre råd enn meg som ikke har jobb i det hele tatt..

Syns du heller skal fokusere litt mer på alle oss som er veldig enig med deg...

Gjest Frysepulver
Skrevet
Jeg hadde en venninne som holdt på sånn. Hyggelig når det passet, men irriterende i lengden, når hun ikke engang så takk for turen. Det økonomiske er jo et aspekt ved dette, men ikke det viktigste.

Jeg begynte tilslutt å dra til andre tider for å slippe. F.eks var det formiddagsforelesning satt jeg og leste på skolen fra tidlig. Gjorde avtaler rett etter skolen, så jeg ikke skulle rett hjem o.l. Da forstod hun at det ikke var en selvfølge at jeg skulle samme vei hele tiden, og at det ikke var en selvfølge at hun kunne sitte på. Fungerte bra.

Synes TS kan prøve dette jeg?

Har alltid klart å unngå slike faste avtaler, men er vanvittig irriterende med sånn som alltid tror de skal få sitte på steder.

Særlig da vi var litt yngre og var mye på byen. Når jeg var edru kjørte jeg folk gratis hjem, men helgen etter når jeg var på fylla skulle de ha penger for å leke taxi. Det blir også feil, og vi var noen venninner etterhvert som irriterte oss grønne over det.

Skrevet
Bensinavgiftene utgjør en stor del her vi bor. Med nesten 14 kr literen, en bil som bruker en liter på mila, kjøre 5 mil, tre ganger i uka... Det er dyrt nok for en student som har 6000 i mnd som går til husleie, mat, strøm- og telefonregning.. skal man i tillegg fylle tanken for 500 kr i uka, kan du tenke deg at det blir dyrt nok om hun ikke kan spytte i litt selv.

Skal ikke du kjøre uansett da? Blir det dyrere av at hun er med?

Helt ærlig, så koster det deg ikke så mye energi å ha henne med, og det betyr veldig mye for henne tydeligvis. Så lenge du faktisk er voksen nok til å gi beskjed når det ikke passer for deg.

MEN, jeg skjønner fryktelig godt at du ikke har lyst til å være hyggelig med en som ikke en gang oppfatter at du er grei med henne. Frekke folk som ikke sier takk og ikke skjønner en tjeneste, de gidder man vel som regel ikke å være så hyggelig med.

Du kan jo begynne med å bare si ja de gangene det faktisk passer for deg og så være helt klar på når det ikke passer? Da blir du i alle fall kvitt det konkrete problemet med at du må forsake noe for å være grei.

Gjest Gjest_katta23_*
Skrevet
Veldig enkelt: Du sier at du ikke har time da hun skal dit. Skal hun dit midt på dagen og du tidlig på morgenen så er jo pokker ikke det ditt problem. Ferdig med saken. Kanskje gjøre litt ut av å dra når det ikke passer henne iblandt, sånn at hun blir tvunget til å skaffe annen transport.

Det det først begynte med var at hun ringte meg for et par uker siden. Da spurte hun om hun kunne sitte på med meg til skolen den neste onsdagen i uka etter. Samtidig spurte hun om hun kunne sitte på torsdag i samme uka. Men da sa jeg ifra at onsdag var greit, men at jeg skulle kjøre tidlig torsdag. Det aksepterte hun. Men her i går kom hun til meg og spurte om hun kunne sitte på onsdag og torsdag denne uka. Men jeg sa ifra at jeg ikke visste når jeg skal kjøre. Mest sannsynlig tidlig pga at jeg sitter på lesesalen før forelesningene. En av disse dagene skulle vi ha forelesning midt på dagen, og jeg sa jeg skulle sitte på lesesalen før disse timene. Og da svarte hun meg at da var det ikke noen vits at hun dro på jobb..

Som om det var min feil at hun ikke kunne dra på jobb fordi jeg ikke kjørte henne! På den måten irriterer hun meg, som om hun tror jeg er så dum at jeg ikke skjønner tegninga hennes.

Nei.. får begynne å komme med unnskyldninger, er heldigvis ferdig med forelesningene snart, og da kommer jeg til å sitte hjemme å lese. :)

Skrevet
Problemet er at hun mener jeg skal kjøre på henne til de tidspunkt hun trenger å komme seg til skolen. Jeg mener at når du skaffer seg jobb på en så avsidesliggende plass, bør hun på forhånd skaffe seg transport. At hun tenker før hun i det hele tatt tok den jobben.

Selvfølgelig kan hun ikke regne med at du skal kjøre når det passer henne! Det er jo ikke vanskeligere enn at du sier det som det er og at tidspunktet ikke passer deg. Man anstrenger seg jo ikke voldsomt for å være hyggelig mot noen som ikke yter noe tilbake! Blir hun sur for det, er det hennes problem.

i det hele tatt..

Jeg er selvfølgelig enig i at hun bør tilby seg å betale de gangene hun får sitte på, men jeg forstår fremdeles ikke hvorfor det blir så mye dyrere for deg at hun sitter på når du likevel kjører strekningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...