Gjest Gjest_Kine_* Skrevet 19. november 2007 #1 Skrevet 19. november 2007 Hei!! Jeg har akkuratt funnet ut at jeg er gravid.. 2 uker på vei. KJempe gøy! Men en ting er at jeg så gjerne skulle ha gått ned fem kilo før jeg ble gravid..!! Kan man gå ned når man er gravid.. ? Vekten vil jo lyve litt i forhold til alt som vokser og skjer i magen.. eller går man ikke opp de første ukene i graviditeten ( i forhold til morkake og alt det der)....!?? Er det noen her som har slanket seg i begynnelsen / under svangerskapet?? Hvordan funker det....? Noen tips??? Hilsen glad og forvirra
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2007 #2 Skrevet 20. november 2007 Jeg mener det ikke er bra å slanke seg når man er gravid. Fosteret trenger næring, så det er ikke farlig å spise mer enn vanlig. Dessuten blir det jo umulig å måle resultatene pga naturlig vektøkning (som varierer veldig fra person til person), væskeansamlinger osv, så det er vanskelig å vite noe om progresjonen. Det eneste rådet jeg tør gi er at du kan prøve å legge om kostholdet om du fra før ikke spiser spesielt sunt. Dessuten er det sikkert bra å holde seg i aktivitet, gå turer, svømme osv. Men IKKE spis mindre, og få i deg det du trenger av næringsstoffer! Slankingen får du ta om et års tid
Mann 42 Skrevet 21. november 2007 #3 Skrevet 21. november 2007 Du bør ikke slanke deg mens du er gravid. Du bør legge opp et mest mulig balansert og næringsrikt kosthold. Forøvrig så kjenner jeg et par damer som var veldig normale etter at de hadde fått ungen, og var kjapt i form og tilbake til omtrent den vekten de hadde før graviditeten. Deres resept var å spise balansert, passe mye, spise når de var sultne, ikke spise lite, men heller ikke overspise, og generelt kjenne litt etter de signalene kroppen gav om næringsbehov. Og dessuten være i aktivitet, selvsagt tilpasset det at de var gravide. Det jeg har hørt at man bør være påpasselig med, er å spise mat som gir deg et stabilt blodsukker, som ikke skal være for lavt. Søtsaker og snacks er ikke av det gode, iallfall ikke som en vesentlig del av dietten. Det gir svingende blodsukker, og kan affisere blodsukkerreguleringen hos barnet negativt, og øke faren for at det utvikler sukkersyke.
Gjest rikkerikke Skrevet 21. november 2007 #4 Skrevet 21. november 2007 Det er mange som går ned i egenvekt under graviditet, og det behøver ikke å være problematisk. Men det er nok viktig å rådføre seg med lege slik at det gjøres på en skikkelig måte og man er sikker på at fosteret får nok og riktig mat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå