Gå til innhold

Systemgjenoppretting?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg plages sånn med et "omg you naked " msn virus. Jeg har lastet ned noen forskjellige forslag (spywareblaster, SUPERantispyware), fjernet msn og reinstallert msn igjen. Her hos meg ser alt fint ut nå, og alt har vært rolig og fint i flere dager nå. Men jeg fikk nettopp beskjed om at msn min har sendt ut dette til ei på min msn liste. Jeg har flere ganger vært inne på systemverktøy for å prøve å ta systemgjenoppretting, men i den ruten der du skal velge dato er det ingen kalender, jeg forsøker å klikke oppe og på pilene, men det skjer ingenting. Noen som har vært borti dette og vet hva jeg kan gjøre?

takker for svar :)

Endret av Chrizzy
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går ut fra at du har kjørt scan av harddisken ?

Gå inn på nettsiden til leverandøren av antivirusprogrammet , søk etter navnet på viruset. Følg instruksjonene for fjerning av viruset.

Det er det eneste som hjelper.

Bortsett fra det verst tenkelige..... Formatering av harddisk.

Skrevet (endret)
Går ut fra at du har kjørt scan av harddisken ?

Gå inn på nettsiden til leverandøren av antivirusprogrammet , søk etter navnet på viruset. Følg instruksjonene for fjerning av viruset.

Det er det eneste som hjelper.

Bortsett fra det verst tenkelige..... Formatering av harddisk.

Takk :)

Uff, jeg er altså ganske grønn på sånt her. Hvordan kjører man scan av harddisken? Det har jeg altså ikke gjort. Eller du mener om jeg har brukt antivirusprogrammet å kjørt en scan? Ja, det har jeg.

Jeg vet ikke hva viruset heter, jeg vet bare at før linken man klikker på så står det omg you naked, kan det være navnet da?

Endret av Chrizzy
Skrevet (endret)

Ja, jeg mente å kjøre antivirusprogrammet.

Jeg tror ikke navnet på viruset er det samme som står i linken.

Du må gå inn på kontrollpanelet på antivirusprogrammet, lete etter karantenemappa eller finne en logg over "smådyr" som er funnet på pc'en din.0

Så kan du gå inn på nettsiden som sagt, legge inn navnet på viruset og søke på det. For å se om de har noen gode råd.

Du finner stoff her : http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=858520

Ser det er en Msnfix innbakt i et innlegg der.

Men skal ta et lite sveip til på nettet for å se om jeg finner noe navn på det ;)

Fant forresten noe her.

http://www.symantec.com/security_response/...-99&tabid=2

Eller her. http://www.symantec.com/security_response/...-99&tabid=2

Men som sagt, jeg vet ikke om det hjelper deg.

Endret av Qha
Skrevet
Ja, jeg mente å kjøre antivirusprogrammet.

Jeg tror ikke navnet på viruset er det samme som står i linken.

Du må gå inn på kontrollpanelet på antivirusprogrammet, lete etter karantenemappa eller finne en logg over "smådyr" som er funnet på pc'en din.0

Så kan du gå inn på nettsiden som sagt, legge inn navnet på viruset og søke på det. For å se om de har noen gode råd.

Du finner stoff her : http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=858520

Ser det er en Msnfix innbakt i et innlegg der.

Men skal ta et lite sveip til på nettet for å se om jeg finner noe navn på det ;)

Fant forresten noe her.

http://www.symantec.com/security_response/...-99&tabid=2

Eller her. http://www.symantec.com/security_response/...-99&tabid=2

Men som sagt, jeg vet ikke om det hjelper deg.

Takk skal du ha :) Jeg har skiftet passord, det stod noe om det. Skal jeg laste ned den msn fix?

Jeg gikk i loggen og fant noe som heter Downloader-BFM (Trojan), kanskje det er navnet? Jeg søkte på det på McAffe, men jeg fant ikke noe særlig. Skal se på de andre sidene. :)

Skrevet

Hm. Er det vi som har viruset når man får denne meldingen? Jeg trodde det var den andre som SA det som hadde viruset, så jeg har ikke gjort noe med det. Men jeg scannet maskinen min i dag med både antivirus og ad-aware, så jeg tror ikke jeg har noe lugubert.

Jeg tenkte bare at jeg skulle si at systemgjenoppretting via Windows ikke hjelper når man har virus. Det graver bare viruset dypere ned.

Skrevet (endret)
Hm. Er det vi som har viruset når man får denne meldingen? Jeg trodde det var den andre som SA det som hadde viruset, så jeg har ikke gjort noe med det. Men jeg scannet maskinen min i dag med både antivirus og ad-aware, så jeg tror ikke jeg har noe lugubert.

Jeg tenkte bare at jeg skulle si at systemgjenoppretting via Windows ikke hjelper når man har virus. Det graver bare viruset dypere ned.

Nei, du får ikke det om du ikke klikker på linken, noe jeg gjorde. Jeg kan også se hvilke andre som har fått det fordi "de" sender slike linker til meg.

Ok, da er det jo ikke lurt med systemgjenoppretting. :)

Endret av Chrizzy
Skrevet

Du kan jo prøve en online scan. Det finnes noen gratis-scans på nettet du kan bruke for å scanne etter virus. De har som oftest oppdaterte databaser.

Skrevet
Du kan jo prøve en online scan. Det finnes noen gratis-scans på nettet du kan bruke for å scanne etter virus. De har som oftest oppdaterte databaser.

Ok, takk, skal prøve :)

Skrevet
Takk skal du ha :) Jeg har skiftet passord, det stod noe om det. Skal jeg laste ned den msn fix?

Jeg gikk i loggen og fant noe som heter Downloader-BFM (Trojan), kanskje det er navnet? Jeg søkte på det på McAffe, men jeg fant ikke noe særlig. Skal se på de andre sidene. :)

Hvis du har McAfee, så sjekker du nettsiden deres. De har sikkert noe fix. Nå vet jo ikke jeg om det er noen av de to typene virus du har. Du må nesten finne ut det først. ;)

Og som kykkelikokos sa, så greit, kjøre systemgjenoppretting er ikke helt heldig nei.

Skrevet

Jeg fant forresten dette HER på nettet, men jeg forstår ikke helt hva som skjer her...

Skrevet
Jeg fant forresten dette HER på nettet, men jeg forstår ikke helt hva som skjer her...

Nei, det skjønner jeg hehe. Men det bør finnes en enkel måte å bli kvitt det på. Det som kom fram på forumet så unektelig innfløkt ut.

Skrevet

Men da må jeg vite hva jeg skal fjerne og så slå på System Restore igjen etterpå?

Skrevet

Antivirusen din har tatt rotta på det den klarer. Derfor må du inn for å ta resten.

Du taper faktisk ikke noe på å slette systemgjenopprettingsloggen din.

Det kan være der grumset ligger. Hvis du prøver dette, så må du huske på å gå inn på egenskaper og koble inn igjen systemgjenopprettingsverktøyet etter at du har starta pc'en igjen.

Så kan du scanne hardisken på nytt, finner du ingenting da... så lager du deg et gjenopprettingstidspunkt der du vet maskinen er ren. I tilfelle du har bruk for det.

Det var faktisk bare dette som skulle til for at jeg ble kvitt viruset jeg hanka i.

Skrevet
Antivirusen din har tatt rotta på det den klarer. Derfor må du inn for å ta resten.

Du taper faktisk ikke noe på å slette systemgjenopprettingsloggen din.

Det kan være der grumset ligger. Hvis du prøver dette, så må du huske på å gå inn på egenskaper og koble inn igjen systemgjenopprettingsverktøyet etter at du har starta pc'en igjen.

Så kan du scanne hardisken på nytt, finner du ingenting da... så lager du deg et gjenopprettingstidspunkt der du vet maskinen er ren. I tilfelle du har bruk for det.

Det var faktisk bare dette som skulle til for at jeg ble kvitt viruset jeg hanka i.

Er det systemgjenopprettingsloggen jeg sletter når jeg gjør dettè? Det betyr at jeg ikke risikerer å slette det siste jeg har gjort på maskinen?

Jeg får ikke til å legge til et gjenopprettingstidspunkt av en eller annen grunn, fordi kalenderen er tom, men jeg kan sikkert skrive inn noe manuelt der?

Du skal ha tusen tusen takk for at du orker å styre med det her med meg :)!!!

Skrevet
Er det systemgjenopprettingsloggen jeg sletter når jeg gjør dettè? Det betyr at jeg ikke risikerer å slette det siste jeg har gjort på maskinen?

Jeg får ikke til å legge til et gjenopprettingstidspunkt av en eller annen grunn, fordi kalenderen er tom, men jeg kan sikkert skrive inn noe manuelt der?

Du skal ha tusen tusen takk for at du orker å styre med det her med meg :)!!!

Ja, det er kun gjenopprettingstidspunktene du mister hvis du gjør dette. Du mister ikke noe "arbeid". Du legger inn et tidspunkt selv når du har "rydda" og sjekka at pc'en er smådyrfri. Hvis ikke bare drar du dem med deg videre hvis du skal gjenopprette en gang.

Hvis dette kan hjelpe deg, så er det bare flott det ;) Kjekt med litt styr. Neste gang så klarer du dette helt fint selv. Så du kan se på det som hjelp til selvhjelp. :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...