Gjest Gjest Skrevet 19. november 2007 #1 Skrevet 19. november 2007 Saken er som følger: Jeg leide en stor fin leilighet i hovedstaden. Grunnet endring i jobbsituasjon måtte jeg flytte til en annen by, og dermed også leie ut leiligheten, som jeg selv nettopp hadde leid av et meglerfirma. Det ble litt armer og bein ei vending. Mye som måtte gjøres, og det på kort tid. Jeg holdt visning for et par, som var veldig keen på å flytte inn så raskt som mulig. Siden det egentlig passet meg også greit, avtalte vi at de fikk flytte inn kjapt, hvis de også kjøpte møblene, altså en dobbeltseng, sofa, bord, og stor kommode. Jeg kunne nok fått over fem tusen for dette om jeg hadde tatt meg tid med annonsering og slikt, men sånt tar jo litt tid. Vi avtalte 2500 for alle møblene, en avtale som var greit for begge parter. De skulle egentlig leie fra mandag, men maste om de ikke kunne få flytte inn på lørdag. Da hadde jeg såvidt fått pakket alt i flyttebil, og det var mye som gjensto. Derfor sa jeg at søndag var tidligst. De virket veldig gira på det, og jeg sto på så godt jeg kunne for å være ferdig. De flyttet inn på søndag, og på mandag skulle vi sammen med megler gå gjennom leiligheten, sjekke at alt var greit og slikt. Da klagde de på vaskingen min. Syntes ikke at den var bra nok. Og jeg vet nok at det hadde vært mer nøye om jeg hadde brukt de 24 timene jeg egentlig hadde til rådighet, men jeg rakk ikke det fordi jeg tenkte jeg skulle være grei og la de komme inn tidligere. De fikk faktisk bo et døgn på min regning, og fikk også derfor god tid til å gå gjennom alt, for så å klage etterpå. Det må sies at jeg hadde vasket alle gulv, karmer, skuffer, skap, vasker, dusj, toalett og slikt. Jeg glemte et par vindu, toppen av et skap og komfyren. Slike ting som jeg hadde tatt om jeg hadde tid. Ble egentlig ganske pissed på fyren som stod der og forlangte vaskebyrå. Har lært at jeg aldri skal strekke meg litt ekstra for å hjelpe noen i nød i allefall. Vel vi ble enige om å løse dette, de skulle vaske, og jeg skulle betale en liten økonomisk kompensasjon. Så det ble 2000kroner istedet for 2500 som avtalt for møblene, pluss at jeg fremdeles skulle betale for døgnet de bodde det. Da skulle alt være i orden, fra min, megler og ny leietakers side. Jeg hadde sendt kontonummer til paret, og har nå ventet på pengene i to uker. Nå får jeg ikke engang tak i dem. Dette er penger jeg sårt trenger, fordi det er ganske dyrt å flytte inn på nytt og slikt. Og en avtale er en avtale. Begynner å bli rimelig frustrert, for dette har nesten blitt en prisippsak for meg. Jeg vet det egentlig ikke er mange pengene det er snakk om, men jeg lurer på om det er noe jeg kan gjøre? Har jeg en sak om jeg anmelder dem for eksempel?
Gjest vsn Skrevet 19. november 2007 #2 Skrevet 19. november 2007 Tror ikke det har noen hensikt å anmelde. Politiet prioriterer ikke fillesaker. Du kan enten troppe opp der og hente møblene dine eller anse pengene som tapt. Dessverre. Hvis de da ikke bare er veldig trege og at de betaler nå snart. Lov å håpe.
Gjest Indo Skrevet 19. november 2007 #3 Skrevet 19. november 2007 Nå blei jeg ganske provosert på dine vegner! Voksne folk oppfører seg da ikke slik? Har dere avtalen nedskrevet? ellers så er vel megler godkjent som vitne? ta å ring denne megleren du, å send de et brev om at dersom pengene ikke er inne iløpet av 14dager, vil du gå til sak mot dem..Det er ikke verdens største sum, men det er alikevel dine penger og 2000kr er veldig greit å ha. Det er en prinsippsak..Du gjorde faktisk disse menneskene en stor tjeneste, og det bør de respektere. Å klage på vaskingen? Vannvidd! Håper alt ordner seg hvertfall!
Merneith Skrevet 19. november 2007 #4 Skrevet 19. november 2007 Du får ikke tak i dem på telefon? Ring jobben deres :-D
Gjest Indo Skrevet 19. november 2007 #5 Skrevet 19. november 2007 Du får ikke tak i dem på telefon? Ring jobben deres :-D
Gjest vsn Skrevet 19. november 2007 #6 Skrevet 19. november 2007 Du får ikke tak i dem på telefon? Ring jobben deres :-D Ja, det var et genialt forslag Men da må du selvsagt si til den som tar tlf at de skylder deg penger og du ikke får tak i dem nå
Bobeline Skrevet 19. november 2007 #7 Skrevet 19. november 2007 Ta kontakt med jurister, eller jurist studenter, som arbeider gratis. Studentene er glade for alle saker de kan øve seg på, og la dem hjelpe deg med dette. Eller du kan gjøre som andre har foreslått, hent møblene dine. De er dine så lenge avtalen ikke er fullbyrdet med betaling.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2007 #8 Skrevet 19. november 2007 Saken er som følger: Jeg leide en stor fin leilighet i hovedstaden. Grunnet endring i jobbsituasjon måtte jeg flytte til en annen by, og dermed også leie ut leiligheten, som jeg selv nettopp hadde leid av et meglerfirma. Det ble litt armer og bein ei vending. Mye som måtte gjøres, og det på kort tid. Jeg holdt visning for et par, som var veldig keen på å flytte inn så raskt som mulig. Siden det egentlig passet meg også greit, avtalte vi at de fikk flytte inn kjapt, hvis de også kjøpte møblene, altså en dobbeltseng, sofa, bord, og stor kommode. Jeg kunne nok fått over fem tusen for dette om jeg hadde tatt meg tid med annonsering og slikt, men sånt tar jo litt tid. Vi avtalte 2500 for alle møblene, en avtale som var greit for begge parter. De skulle egentlig leie fra mandag, men maste om de ikke kunne få flytte inn på lørdag. Da hadde jeg såvidt fått pakket alt i flyttebil, og det var mye som gjensto. Derfor sa jeg at søndag var tidligst. De virket veldig gira på det, og jeg sto på så godt jeg kunne for å være ferdig. De flyttet inn på søndag, og på mandag skulle vi sammen med megler gå gjennom leiligheten, sjekke at alt var greit og slikt. Da klagde de på vaskingen min. Syntes ikke at den var bra nok. Og jeg vet nok at det hadde vært mer nøye om jeg hadde brukt de 24 timene jeg egentlig hadde til rådighet, men jeg rakk ikke det fordi jeg tenkte jeg skulle være grei og la de komme inn tidligere. De fikk faktisk bo et døgn på min regning, og fikk også derfor god tid til å gå gjennom alt, for så å klage etterpå. Det må sies at jeg hadde vasket alle gulv, karmer, skuffer, skap, vasker, dusj, toalett og slikt. Jeg glemte et par vindu, toppen av et skap og komfyren. Slike ting som jeg hadde tatt om jeg hadde tid. Ble egentlig ganske pissed på fyren som stod der og forlangte vaskebyrå. Har lært at jeg aldri skal strekke meg litt ekstra for å hjelpe noen i nød i allefall. Vel vi ble enige om å løse dette, de skulle vaske, og jeg skulle betale en liten økonomisk kompensasjon. Så det ble 2000kroner istedet for 2500 som avtalt for møblene, pluss at jeg fremdeles skulle betale for døgnet de bodde det. Da skulle alt være i orden, fra min, megler og ny leietakers side. Jeg hadde sendt kontonummer til paret, og har nå ventet på pengene i to uker. Nå får jeg ikke engang tak i dem. Dette er penger jeg sårt trenger, fordi det er ganske dyrt å flytte inn på nytt og slikt. Og en avtale er en avtale. Begynner å bli rimelig frustrert, for dette har nesten blitt en prisippsak for meg. Jeg vet det egentlig ikke er mange pengene det er snakk om, men jeg lurer på om det er noe jeg kan gjøre? Har jeg en sak om jeg anmelder dem for eksempel? Blir ikke overrasket. Skulle selv leie ut for noen år siden. Avtalen var at de skulle inn 14 dager frem i tid. Jeg ventet flyttebil osv...pakket\vasket, så ringer det på døren sent en kveld. De måtte ut tidligere enn beregnet, så om de kunne få beg å sette inn noen møbler på et av de tomme rommene. De invaderte meg hver dag. Takken var at de ikke bet husleien. Etter to mnd egjerte jeg de utkastet. Var fortvilet pga det kom purring fra bank osv.... Da begjeringen var sendt ringte sosialkontoret. DE skulle betale bare jeg venta med utkastelsen( barn i bildet) gjorde avtale med banken. De fikk kopi av brev fra s.kontoret. Den kontrakten vi hadde var at de skulle bet mer enn den opprinnelige husleien. Nå var jeg skyldig for tre mnd i banken.... styreleder beg å ringe. Sameie. Så ringer en exsnabo og sier de driver å flytter. (4 mnd) Det viste seg i ettertid at de fikk penger som dekket hele husleien... Så kontakter jeg s.kontoret. Joda de skulle sende pengene omgående. Penger kom på konto og skjønte lite. Fikk til svar at de kun dekket den vanlige husleien. Det gjorde de kun pga brevet de hadde sendt som banken fikk. Resterende måtte jeg kreve de fikk jeg til svar. Jeg måtte dra og vaske leilighet. Store skader osv. Jeg skjekket hos ders tidl husvert før jeg leide ut. Intet negativt der. Saken er at han hjalp de å flytte. Ikke bet husleie osv......han fikk bet av sos.kontoret for å kjøre flyttelast. Ikke om jeg hjelper folk ved utleie noe mere. <<<<<<<<<ikke til folk uten arb. Gjett hvem som ville leie leiligheten da jeg skulle leie ut igjen? Sosialkontoret. Heldigvis fikk jeg solgt den raskt.
Gjest ts Skrevet 19. november 2007 #9 Skrevet 19. november 2007 Dette er seriøst noe av det merkeligste jeg har opplevd. Mulig jeg er litt naiv, men de virket jo normale og koselige i utg. pkt. Jeg gjorde de en tjeneste, og så skjedde dette. Det er det som gjør meg så forbannet, og det er derfor jeg vurderer å anmelde de. Ville aldri gjort det for så små penger vanligvis. Det er ikke sikkert politiet gidder å gjøre noe med slike filleting, men i allefall vil de få en anmeldelse på nakken, noe som kanskje vil føre til at de i alle fall betaler. Søskenbarnet mitt skal ta turen om jeg ikke får svar av de på mail i løpet av uka. Hun er egentlig en ganske brysk person, så kanskje jeg får pengene kontant da. Hadde vært skikkelig kult å bare ta alle møblene mine tilbake. Da ville jeg nok tjent mer på det også. Problemet er at jeg er i nord-norge, og møblene nede i oslo...
Gjest Frysepulver Skrevet 19. november 2007 #10 Skrevet 19. november 2007 Jeg skjønner ikke at du solgte møblene for så lite jeg? nå vet jeg jo ikke i hvilken stand de var, men likevel? Vet ikke om anmeldelse er litt drastisk sånn i første omgang? :klø: Begynne med å sende rekommanderte regninger kanskje, hvor du skriftlig gjør rede for hva som skjer dersom de ikke betaler? Du ble jo med på dealen, men ja det var ekstremt frekt av de å klage på vaskingen når de nærmest hev deg ut før tiden
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2007 #11 Skrevet 19. november 2007 Jeg vet jeg solgte møblene latterlig billige. Bare senga i seg selv er verdt mer enn 3000. Men vi gjorde den dealen, slik at jeg bare kunne flytte kjapt, og de kunne flytte inn kjapt. Siden jeg var alene med hele leiligheten og uten noen til å hjelpe meg var egentlig det en ok deal for meg også. Men når jeg ikke får de pengene engang, så blir jeg småforbanna rett og slett! Jeg tenkte å sende en mail i morgen, og få søskenbarnet mitt til å stikke innom i løpet av uka. Deretter vil jeg ringe megler, som var vitne til at vi avtalte 2000 kroner, siden jeg måtte gi slipp på den 500 lappen pga vasking. Enkelte mennesker er bare så sinnsykt frekke!!! I tillegg presterte mannen å si at han ikke syntes jeg burde føle meg dårlig behandlet, at de var "greie" som lot meg slippe så billig unna med dårlig vask! "Jeg hadde jo vasket bedre om jeg faktisk ikke hadde gått glipp av 24 t som jeg gav dere for min egen regning, for å hjelpe dere ut i en vanskelig situasjon". Takk skal du faen meg altså....Grrr...
Gjest Gjest_ella_* Skrevet 20. november 2007 #12 Skrevet 20. november 2007 Urk. Folk kan være så utrolig slu og j****. Jeg har hatt samme problem, hvor kjøper av min gamle bolig laget rabalder over støv oppå kjøleskapet (resten av huset var fullstendig prikkfritt) og skulle ha avslag. Jeg jobbet ræva av meg for at hun skulle få komme inn tidligere, siden hun var i en vanskelig situasjon ifb.med skilsmisse, og så glemte jeg kjøleskapet... Hun laget senere masse bråk om en hel rekke småting som hun selv burde sjekket på de tre visningene hun var på, samt under overleveringen. Hun holdt tilbake 40.000,-, og hun hadde også fått med en del nesten nye møbler på kjøpet for en slikk og ingenting. Og i dag har jeg blitt lurt av en (tidligere) venninne ifb. privatsalg. Nå flytter jeg til en hytte i skogen og vil aldri ha noe mer med mennesker å gjøre!!!
Gjest ts Skrevet 20. november 2007 #13 Skrevet 20. november 2007 Vel, da har jeg sendt en mail, og fikk svar ganske kjapt på det. De skal sette inn pengene til helgen skrev de. Nå har jeg det sort på hvitt, så får vi se hva som skjer!
Gjest Utleier Skrevet 20. november 2007 #14 Skrevet 20. november 2007 Ut fra min 17 år lange erfaring som utleier privat og profesjonelt vil jeg påstå at de fleste (dvs. > 50%) sosialklienter som skal leie er slik. Unngå dem. Disse er vant til å lyve og gjør det uten blygsel. Igjen og igjen. Og ikke bare oppfører leierne seg dårlig, men Sosialkontoret er også umulig å ha med å gjøre. Noen råd jeg kom på i farten: 1. Ha god tid ved valg av leier, og ikke la deg presse av andres påståtte dårlige tid. 2. Slipp aldri noen inn i leiligheten før depositum er betalt. 2. Skriv en detaljert inventar- og tilstandsliste og få alle andre avtaler skriftlig. 3. Bruk en standardkontrakt som tar vare på utleiers rettigheter. 4. Ved manglende betaling, vær hyggelig, men send alle de formelle brevene så snart fristen går ut. 5. Ikke la deg overbevise av klaging og selvmedlidenhet. 6. True vennlig med Namsmannen eller Forliksrådet/Husleietvistutvalget så snart som mulig. 7. Ta bilder. 8. Ikke vær brysk, vær overfladisk og glatt muntlig, men knallhard og 100% formelt korrekt skriftlig. 9. Ta utgangspunkt i at leierne er ute etter å lure deg hele tiden. 10. Tenk pengeverdi av alt, ikke la noen hundrelapper ødelegge livet ditt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå