Gå til innhold

Tvilsomt kompliment

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg satt hos en eldre slektning av meg i går, og kikket på gamle bilder. Så kom jeg over et bilde av en av hennes onkler, tatt for nærmere 20 år siden, og sier at "se her, XXX var jo virkelig en pen mann". Hun sier seg enig, og tilføyer at "selvsagt var han pen, vi er en pen slekt. Til og med du, som er den minst pene av oss alle, ser jo ikke så verst ut." Jeg syntes dette var i overkant ærlig, og lurte på om hun kanskje spøkte, men nei da, hun holdt fast ved det hun hadde sagt. Det er godt mulig at jeg er den minst pene i slekten, men ærlig talt, sier man virkelig sånt til folk?? Jeg ble faktisk skikkelig lei meg. Jeg er ikke pen, men jeg har helt et normalt utseende, og er alltid nøye med å kle meg ordentlig. Men det er tydeligvis ikke nok...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg satt hos en eldre slektning av meg i går, og kikket på gamle bilder. Så kom jeg over et bilde av en av hennes onkler, tatt for nærmere 20 år siden, og sier at "se her, XXX var jo virkelig en pen mann". Hun sier seg enig, og tilføyer at "selvsagt var han pen, vi er en pen slekt. Til og med du, som er den minst pene av oss alle, ser jo ikke så verst ut." Jeg syntes dette var i overkant ærlig, og lurte på om hun kanskje spøkte, men nei da, hun holdt fast ved det hun hadde sagt. Det er godt mulig at jeg er den minst pene i slekten, men ærlig talt, sier man virkelig sånt til folk?? Jeg ble faktisk skikkelig lei meg. Jeg er ikke pen, men jeg har helt et normalt utseende, og er alltid nøye med å kle meg ordentlig. Men det er tydeligvis ikke nok...

Huff, jeg synes det var stygt sagt av henne. Virkelig. Skjønner ikke helt vitsen med å si noe sånt (og det er sikkert ikke SANT, heller). Kanskje hun har mista all takt og tone....noen eldre folk kan komme med de utroligste uttalelser. Virker som de mister normal folkeskikk noen ganger. :sjenert:

Skrevet

Huff. Noen ting er det best å holde for seg selv. Skjønnhet er jo individulet og, så hva en synes er pent kan en annen synes ikke er pent...

Skrevet (endret)

Hva? er det mulig? Enten har personen litt korte sosiale antenner, dårlig humor eller rett og slett bare er litt tett :nei:

Minner meg om første gang jeg var i familieseskap hos typen min. Det var et par litt "streite" folk der (veldig hyggelige altså) som jeg var litt engstelig for å møte. Dvs. jeg var ikke redd for å møte dem, men jeg liker ikke mengder mennesker jeg ikke kjenner, og føler meg fort "liten" og "redd" (snev av "sosial angst".)

Onkelen og tanten hadde jeg møtt en gang før, og de var der nå også. Jeg har hilst på alle, vi sitter og spiser. Så spør tanten, fra andre siden av bordet, hvordan det står til med meg, hva jeg gjør for tiden osv.

Ikke bare må jeg snakke såpass tydelig at alle får med seg alt *flaut* men etter jeg har snakket ferdig og etterhvert begynner å snakke med en eldre dame i selskapet (fordi hun begynte å snakke med meg...) sier tanten : "Når andre spør deg om hvordan det går, så er det vel bare høflig at du spør om det tilbake, ikkesant!?" med det største gliset dere kan tenke dere.... Fulgt av "Det forteller jeg alltid til mine unge nevøer sånn at de lærer seg folkeskikk" også etterfulgt av et enormt glis....

Foreldrene til typen min ble så sjokkert over damens oppførsel at de lo resten av dagen. "Er det mulig!?" var det de hadde å si om saken... Noen folk har bare ikke sosiale antenner :ler:

Veldig søt dame, men hun lever på en annen planet.

Endret av Heloise
Skrevet

Det verste er egentlig ikke det rent utseendemessige. Jeg har stort sett kommet forbi stadiet hvor jeg trodde at det var en livsnødvendighet å være pen. Det som plager meg, er at ved å si noe slikt til meg, har hun vist veldig tydelig hvilken holdning hun har til meg, og det er det som gjør mest vondt. Og jeg vet virkelig ikke hvordan jeg skal forholde meg til dette.

Skrevet

Endel eldre synes deres alder rettferdiggjør at de kan si hva de vil desverre. Det er bare en ting som hjelper (og ikke hjelper det alltid heller) og det er å si fra hardt og brutalt om at slik finner jeg meg ikke i at du snakker til meg.

Skrevet

offda! ..gamle folk er ikke alltid like hyggelige. Selv har jeg opplevd kommentarer som "fryser du? du er så tynn" eller "Får du nok mat hjemme??" Nå skal det sies at jeg er 164 cm høy og 58kilo. Men jeg synes at den kommentaren du fikk var langt bak mål ts..heelt unødvendig av henne..klem til deg

Skrevet

Det er en del eldre folk som mister helt hemninger når det gjelder hva som er greit å si og ikke!

Selv har jeg fått høre at jeg "ser miserabel ut" av bestemoren min. Og en venninne av meg opplevde å bli kløpet hardt i brystene av en gammel tante som syntes at "her var det litt lite". :hakeslepp:

Hva er det med enkelte gamle folk?

Skrevet

Om det er noe trøst.... slikt er helt vanlig i min familie.

Men da er det gjerne min mor som sier slikt til meg. :sukk:

Gjest Veronica Mars
Skrevet (endret)

--

Endret av Gjesten
Skrevet

Er det mulig da ?

Sjelden har jeg hørt om noen med dårligere sosiale antenner.

Skrevet
Det er en del eldre folk som mister helt hemninger når det gjelder hva som er greit å si og ikke!

Selv har jeg fått høre at jeg "ser miserabel ut" av bestemoren min. Og en venninne av meg opplevde å bli kløpet hardt i brystene av en gammel tante som syntes at "her var det litt lite". :hakeslepp:

Hva er det med enkelte gamle folk?

er det mulig?? altså...nei..ingen kommentar! :ler:

Skrevet

Uff, det var ikke en grei kommentar!!

Til alle dere som sier "det virker som om eldre mister alle hemninger"; de gjør faktisk det... Det skjer endringer i hjernen når man eldes, og de sosiale antennene kortes ned. Hos noen skjer det i enda større grad enn hos andre - i tillegg til at enkelte mennesker i utgangspunktet er utstyrt med mikroskopiske sosiale antenner.

Det ER uansett lov til å svare tilbake. For det er ikke greit å si slikt.

Gjest Gjest Julie
Skrevet
Til og med du, som er den minst pene av oss alle, ser jo ikke så verst ut."

Det var en frekk og uhøflig kommentar. :engel:

Skrevet
jeg vet hvordan dette med eldre mennesker

som mister hemninger er.

Jeg prøver å bare le og glise av det.. Men til tider kan det være smertefult altså. Min bestemor er altså da sånn.. Slenger ut kommentarer og meninger i hytt og pine uten å tenke noe som helst over hva hun sier i det hele tatt.. Er selvfølgelig veldig gla i bestemor, men forståelsen over hvorfor og hvordan hun kan gjøre dette er liten, så iblandt kan det irritere noe grusomt.

Jeg vet søsteren min sliter mer med dette enn meg...

Sier jg noe til henne om det så hører hun ikke på meg heller.

Skrevet

:hoho:

Skrevet

Eldre mennesker mister faktisk ofte en del av evnen til å sile ut hva som er ok og hva som ikke er ok å si. De hører ikke selv at det de sier egentlig er forferdelig uhøflig, og mener overhodet ikke noe stygt med det. Jeg synes det blir helt feil å da begynne å kjefte på dem for å ha sagt det, de kan ikke noe for det. De blir som regel veldig lei seg når de skjønner at de har såret andre, for de mente det ikke. Det kan føre til at en del vegrer seg for å snakke, for de er redd for å si noe galt.

Jeg har også besteforeldre som er slik. Jeg får til stadighet høre hvor tøvete det er å ta doktorgrad i matematikk, og at jeg må få meg en ordentlig jobb, i stedet for å leve på sosialen (de tror det er det jeg gjør, de skjønner ikke at jeg faktisk får -lønn- fra universitetet for å forske der, særlig når jeg forsker på noe som er helt ubrukelig...). Hver gang jeg treffer dem får jeg listet opp hva jeg bør få meg jobb som. Er jeg skikkelig heldig er det kanskje noen som vil ansette meg som feier, til tross for at jeg bare har tøvet vekk de siste årene med utdanning.

Skrevet

Kanskje noen føler at etter et langt og forsiktig liv så kan de endelig slå seg løs og si det de egentlig mener?

Skrevet

"You are beautiful, no matter what they say...." :hjerte:

Skrevet
Til alle dere som sier "det virker som om eldre mister alle hemninger"; de gjør faktisk det... Det skjer endringer i hjernen når man eldes, og de sosiale antennene kortes ned. Hos noen skjer det i enda større grad enn hos andre - i tillegg til at enkelte mennesker i utgangspunktet er utstyrt med mikroskopiske sosiale antenner.

Å hjelp. Da tør jeg ikke tenke på engang hvordan min svigermor skal bli til slutt....

Til TS: Jeg tror jeg ville ha sagt i fra at slik snakker man bare ikke til folk. Jeg tror mange eldre rett og slett slutter å tenke, de bor så inne i sin egen verden at den blir altoppslukende og da tenker man ikke lenger på følelsene til andre i like stor grad.

Jeg har to kommentarer av lignende natur som for evig og alltid har brent seg fast:

Fra bestemor:

"Jeg syns du sa du hadde klipt deg. Du ser jo like fæl ut på håret som du alltid har gjort."

Fra en jeg var veldig forelsket i på ungdomsskolen: (og her er ikke gammel alder noen unnskyldning)

"Du ville vært ganske søt du, hadde det ikke vært for nesa og tennene dine".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...