Gamle gode 10na Skrevet 19. november 2007 #1 Skrevet 19. november 2007 Dersom et barn begynner på en eller annen fritidsaktivitet hos bidragsmottaker (den med hovedomsorgen), stemmer det da at bidragsyter er pliktig å betale halvdelen av dette på toppen av barnebidraget? Hva om barnet starter opp med en fritidsaktivitet hos bidragsyter, vil da bidragsmottageren være pliktig å betale halvdelen av denne kostnaden?
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2007 #2 Skrevet 19. november 2007 Svaret er nei. Fritidsaktiviteter, klær og alt som koster er allerede tatt med i beregningen av barnebidraget. Altfor lavt, selvsagt, men slik er realiteten. Dersom det er en aktivitet barnet skal være med på bare når det er hos bidragsyter, er det fortsatt bidragsmottaker som må dekke dette utfra bidraget. Men bidragsmottaker kan selvsagt nekte barnet å være med på denne aktiviteten, noe som igjen er synd for barnet...
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2007 #3 Skrevet 19. november 2007 Teoretisk dekker ikke bidraget dyre fritidsaktiviteter. Men man kan ikke bare melde barnet på slalåmtrening eller ridetimer, og sende halve regningen til den andre. Man må være enige, dermed blir det mest en papirbestemmelse. Bidragsyter kan selvfølgelig ikke melde barnet på en aktivitet og sende regningen til bidragsmottager heller.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2007 #4 Skrevet 19. november 2007 Barnet har ikke krav på å delta å fritidsaktiviteter. Ingen er pliktig til å betale for dette og det inngår ikke i beregningen av barnebidraget. Hvis ingen av foreldrene er villige til å dekke utgifter utover mat, et sted å bo og nødvendige klær må barnet klare seg uten disse godene. Utgifter til konfirmasjon, briller og tannregulering mener jeg foreldrene er pliktige til å dele.
Gjest miss A Skrevet 19. november 2007 #5 Skrevet 19. november 2007 Hvis ikke det er forandret i det siste så skal bidraget også dekke mindre fritidsaktiviteter/utstyr, som fotballsko og fotball o.l. Jeg er sjeleglad for at det ikke bare er å forlange at den andre part skal betale halve regningen - mitt barn driver med motorcross hos min eks, sikkert gøy - men det passer ike min lommebok..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå