Gå til innhold

Enkelt bryllup - men likevel minneverdig? Tips?

Anbefalte innlegg

Gjest LilleLovely
Skrevet

Jeg ønsker meg et vinterbryllup, helst på nyttårsaften. Og jeg vil helst ha et uformelt, enkelt bryllup uten masse taler og høytidelighet. Jeg vil at det skal bli koselig, morsomt, og minneverdig. Men balansen er jo hårfin. Hvordan kan man få til en enkel bryllupsfeiring, hvor man fortsatt føler at det var noe spesielt? Vil ikke at det skal bli akkurat som en vanlig nyttårsfest heller... noen tips og erfaringer?

Skrevet
Jeg ønsker meg et vinterbryllup, helst på nyttårsaften. Og jeg vil helst ha et uformelt, enkelt bryllup uten masse taler og høytidelighet. Jeg vil at det skal bli koselig, morsomt, og minneverdig. Men balansen er jo hårfin. Hvordan kan man få til en enkel bryllupsfeiring, hvor man fortsatt føler at det var noe spesielt? Vil ikke at det skal bli akkurat som en vanlig nyttårsfest heller... noen tips og erfaringer?

Nyttårsaften er nok vanskelig å få noen til å vie dere, men ikke noe er umulig. Jeg har ennå ikke viet noen mens rakettene braker løs over hodene på oss. Utendørs og på slaget tolv om natta mens hele himmelen er et eneste fyrverkeri. Det kunne jo vært moro :-) Ikke blir det noe problem å planlegge bryllupsfesten heller, for den er jo allerede igang på nyttårsaften :-)

Skrevet

Ja det hadde vært moro! Besteforeldrene til forloveden min ble gift på nyttårsaften i 194-noe, og de hadde et kjempeflott liv sammen så jeg tenkte det kunne være lykkebringende på en måte...Og når det er raketter overalt, føler man at hele verden feirer med oss!(selv om de egentlig feirer at et nytt år kommer) Selve vielsen blir vel tidligere på dagen, tror jeg. Takk for svar!

Gjest LilleLovely
Skrevet

Det var trådstarter som skrev innlegget over, jeg var bare ikke logget inn... :)

Skrevet

En bryllupsfest blir alltid minneverdig uansett hvor formell eller uformell dere gjør den. Alle gjestene har så store følelser knyttet til en slik dag, og de vil ta del i dees kjærligeht samt mimre om sin egen på en slik feiring.

Dersom dere finner et lite mer intimt lokale, kan dere tenne MASSE sterainlys og ha tapas el., det skaper en mer uformell stemning og legger ikke opp til så mye taler etc. (men det blir nok en del likevel akkurat fordi mange blir så sentimentale i en slik setting at de ikke klarer å styre seg likevel), Dere kan pynte i hvitt og forostet grass, for å få frem vinterfølelsen (det blir IKKE for kaldt)

Det dere kan gjøre for å få litt bryllupsstemning er å åpne desert/kaker med å bære bryllupskaka ut på gulvet og skjære opp forran alle. Dette gir et veldig fint bilde av dere, og skaper en litt mer høytidelig stemning.

Ut over det fyller dere inn med det dere selv vil, med å gjøre det så formellt eller uformellt dere vil. Men det du skal huske er et det vil bli en litt høytidelig stemning uansett hva dere gjør, og det vil bli sentimentalt uansett så du skal ikke bekymre deg for at det ikke skal bli spesiellt og minneværdig. Jeg skulle ønske jeg visste alt dette før jeg selv giftet meg, da hadde jeg brydd meg mindre om alle detaljene og nytt følelsene enda litt mer enn det jeg gjorde.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Tanta mi giftet seg på nyttårsaften i 2004. Ekteskapet holdt ikke i mer enn to år, men det er en annen sak.... De opplevde at det var vanskelig å få alle til å komme, for folk hadde allerede lagt planer. familien kom selvsagt, men flere venner kunne ikke fordi de allerede hadde leid hytter på fjellet o.l. Derfor kan det være en litt dum dag...

Skrevet

Jeg tror det gjelder å være tidlig ute med invitasjoner og sånn når man velger slike dager som folk som regel har tradisjoner eller planer for...

Skrevet
Tanta mi giftet seg på nyttårsaften i 2004. Ekteskapet holdt ikke i mer enn to år, men det er en annen sak.... De opplevde at det var vanskelig å få alle til å komme, for folk hadde allerede lagt planer. familien kom selvsagt, men flere venner kunne ikke fordi de allerede hadde leid hytter på fjellet o.l. Derfor kan det være en litt dum dag...

Er nok en idè å være ute i god tid med invitasjonene ja. La i alle fall gjestene få vite om det når dere bestemmer datoen, som gjerne er i lang tid før selve invitasjonene kommer ut. Hva med å leie en seter/stor hytte og la festen være der? Det er jo både koselig og vinterlig.

Gjest LilleLovely
Skrevet

Her var det mange gode tips! Tapas, og feire på fjellet bl.a., veldig gode ideer... Jeg har bare ikke så sansen for det standard bryllupet, som det virker som alle har, med to års intens planlegging(hvis jeg gjør det, kommer jeg til å være så nervøs da dagen kommer at jeg bare kommer til å ligge på badet og :spy:...:flau: :rødme:), hvit kjole, formell middag i et cateringlokale...det er så mange tradisjoner at alle brylluper blir helt like. For å bøte litt på det vil jeg i hvert fall ha det om vinteren!

Vi kommer nok til å sende ut invitasjoner tidlig ja, når det skjer sånn nesten i romjula... men våre venner har aldri planer på nyttårsaften bortsett fra i år hvor jeg har klart å få med nesten alle til Paris:) :hoppe:

Det er kanskje sant det, at det blir minneverdig uansett... Jeg ønsker meg et lite, koselig bryllup med nærmeste venner og familie. Er det uvanlig?

Skrevet
Det er kanskje sant det, at det blir minneverdig uansett... Jeg ønsker meg et lite, koselig bryllup med nærmeste venner og familie. Er det uvanlig?

Jeg tror det er mye mer vanelig enn det vi kanskje har intrykk av akkurat fordi de vi hører om gjerne er dem som har dtore mer tradisjonelle bryllup, de andre sniker seg unna litt mer i stillhet.

Jeg tror at det dere velger representerer dere og uansett hvor lite eller stort det gjøres så blir det veldig minneverdig. Som jeg nevnte blir alle litt sentimentale på en slik dag at stemninga blir spesiell selv om dere har det helt 100% enkelt og utradisjonellt også.

Gjest LilleLovely
Skrevet

Her er mine tanker så langt, ønsker veldig gjerne kommentarer! Har bare vært i ett bryllup før, så vet ikke så mye..

- bryllup 31.desember,januar,februar 2008 eller 2009(kommer ann på lokalet)

- farger: sølv,frost,hvitt, og oransje/rødt eller grønt

- fakler og masse lys, peis, terrassevarmere

- feire på fjellet - fjellkirke, seter/stor hytte av noe slag

- kanefart

- ca.40-50 gjester

- norsk mat i tapasform (spekemat og rømmegrøt, ørret/elg? moltekrem)

- langermet kjole

- rødvinsgløgg som velkomstdrikke

Blir enkelt nok likevel? Jeg har så lett for å bli nervøs og kvalm, og jeg vil absolutt ikke ha noe av det på den store dagen:)

Gjest LilleLovely
Skrevet

Så endel har små bryllup? Jeg har liksom fått inntrykk av at små bryllup er for de som gifter seg for 2.,3.,4.gang.... Men det er vel kanskje sant som du sier at de man hører om(som her på KG), er de med store bryllup.... herregud jeg hadde vært så nervøs når dagen kom, hvis jeg skulle brukt år på å planlegge alt til minste detalj!

Skrevet
Her er mine tanker så langt, ønsker veldig gjerne kommentarer! Har bare vært i ett bryllup før, så vet ikke så mye..

- bryllup 31.desember,januar,februar 2008 eller 2009(kommer ann på lokalet)

- farger: sølv,frost,hvitt, og oransje/rødt eller grønt

- fakler og masse lys, peis, terrassevarmere

- feire på fjellet - fjellkirke, seter/stor hytte av noe slag

- kanefart

- ca.40-50 gjester

- norsk mat i tapasform (spekemat og rømmegrøt, ørret/elg? moltekrem)

- langermet kjole

- rødvinsgløgg som velkomstdrikke

Blir enkelt nok likevel? Jeg har så lett for å bli nervøs og kvalm, og jeg vil absolutt ikke ha noe av det på den store dagen:)

Jeg vet at ihvertfall JEG hadde storkost meg i et slikt bryllup, og jeg er sikker på at det blir et bryllup som blir husket! :)

For å unngå å bli nervøs og kvalm på bryllupsdagen, så tror jeg det er viktig å ikke ha det for formelt (med mindre man storkoser seg med å være i sentrum).

Dessuten - hvis dere har pengene - kan det kanskje være lurt å betale seg bort fra ansvar. Finn en seter/hytte som har egen betjening (profesjonelle folk), hvor de stiller med alt av mat og drikke etc. Da slipper du å tenke på om cateringselskapet kommer seg opp på fjellet (kanskje de ikke har 4WD eller piggdekk?! :fnise: ), de vet hvor mye alkohol som går, dere slipper å stresse med at serveringshjelpen melder avbud i siste liten, de holder fyr i peisen og legger til rette for en hyggelig stemning, og de kan sikkert ordne med alt av pynting, hvis det er ønskelig, etc.

Skrevet
Så endel har små bryllup? Jeg har liksom fått inntrykk av at små bryllup er for de som gifter seg for 2.,3.,4.gang.... Men det er vel kanskje sant som du sier at de man hører om(som her på KG), er de med store bryllup.... herregud jeg hadde vært så nervøs når dagen kom, hvis jeg skulle brukt år på å planlegge alt til minste detalj!

Veldig enig med deg! Sånn føler jeg det også... Men et dillemma er at enkelt ikke alltid er lettvint. Noen ganger virker standard enklere å få til. Selv om et standardbryllup ofte er veldig omstendelig. Paradoksalt nok er det litt sånn! Det er min erfaring..

Skrevet
Veldig enig med deg! Sånn føler jeg det også... Men et dillemma er at enkelt ikke alltid er lettvint. Noen ganger virker standard enklere å få til.

Det er sannt, standard er faktisk lettere å få til. Det finnes liksom flere "pakkeløsninger" på flere hoteller etc, men vil man ha det litt annerledes må man ofte gjøre mer selv har jeg intrykk av.

Til TS, det du foreslår høres helt fantastisk ut, og er virkelig noe som vil bli husket. Du fikk et veldig godt tips her om å kjøpe seg hjelp om man har råd til det, det gjorde vi og det var jeg veldig glad for.

Videre må du som jeg sier ikke stresse så mye. Jeg skulle ønske jeg visste selv på forhånd hvor lite gjestene legge merke til detaljene fordi det er selve stemmninga som lages av dere som par som er viktig. Dersom dere nyter hverandre og stråler lykke den dagen (heller enn å bekymre seg for at folk kjeder seg etc) så vil gjestene ha det mye kjekkere. Med en litt mindre høytielig stemning og litt mer intim setting vil gjestene uansett kose seg.

Beklager at jeg maser litt om akkruat dette, men det er noe jeg har tenkt mye på og skulle ønske jeg visste før bryllupet. Jeg var så redd for at vårt mindre bryllup (i begyndelsen av januar med 35 gjester og tapas) skulle bli for lite spesiellt og at gjestene skulle kejde seg. Men det skjedde selvsakt ikke og jeg kunne spart meg de tankene og nytt dagen enda litt mer enn det jeg gjorde.

Annonse
Gjest LilleLovely
Skrevet

Tusen takk for så mange gode svar! Siden vi ikke skal ha så altfor mange gjester så håper jeg at vi kan bruke mer penger på folk som kan ordne alt med mat osv. Jeg skal huske på at jeg ikke trenger å tenke for mye på detaljer. Så koselig å høre at dere ville kost dere i et slikt bryllup!Vi har mange friluftsmennesker i vår familie og blant venner så jeg tror en feiring "på fjellet" ville blitt suksess!

Skrevet

Vil bare si at jeg synes planene dine høres kjempeflotte ut. Et slikt bryllup skiller seg ut av mengden, blir sannsynligvis kjempekoselig og kommer til å bli godt husket!

Skrevet

Det är nog mest så att det skrivs mest om de stora bröllopen som planerats i årsvis.

Vi hade ett enkelt bröllop med 12 vuxna och 6 barn på middag och fest. Och bara 3½ månads planering. Enkelt och något som passade oss.

Skrevet

Jeg hadde virkelig kost meg i et slikt bryllup.

Vil bare legge til at det kan være vanskelig for de av gjestene som trenger det å skaffe seg barnevakt på en slik kveld.

Ser også for meg at en fjellstue kanskje innebærer overnatting for bryllupsgjestene.

Skrevet

Vi hadde et lite bryllup med 21 gjester i København. Var vel litt forskjellig grunner til at vi ikke kunne invitere flere (familiekonflikter), men den største funnen var vel at vi ønsket å være GIFT, selve BRYLLUPET var liksom ikke hovedpoenget.... Også var jeg gravid, så det var en fordel om planleggingen gikk litt fort. Brukte ca 2,5 mnd fra vi bestemte dato og sted til det skjedde.

Det var et uformelt bryllup i en restaurant på hotellet hvor alle bodde (selve vielsen var i kirka). Vi hadde ikke lagt opp til noen taler, men det ble noen allikevel. Veldig koselig:-) Etter maten satt vi i en egen avdeling i baren på hotellet. Fikk servert kaka der. Folk pratet og slappet av og hadde det koselig. Endel gikk på byen etterpå mens de gamle og gravide tok kvelden. Selv føler jeg at det kanskje var en "kjedelig" fest, men gjestene sier noe annet. Uansett så er vi gift, og det er det som er festen for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...