Gå til innhold

Barnehageplass

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette blir vel et blandet innlegg, ser jeg, men det får bare være.

Vi er nå på jakt etter barnehageplass til vår lille gutt. Vi søkte plass fra hovedopptaket, men fordi han da ikke tallte med i ventelistene her i Oslo, så fikk han selvfølgelig ikke plass.

Over nyttår må pappaen også ut i jobb, og selv om vi har fleksible dager begge to, og er innstillt på å ta oss tid til ungen vår, så er det vanskelig å dekke inn tre fulle arbeidsdager hver uke. (Ja, vi er heldige, har besteforeldre som stiller opp to dager i uka, men av forskjellige grunner ikke kan ta mer.)

Det idiotiske "barnehagekartet" som så fint skulle vise hvor mange som til en hver tid står på venteliste, er jo absolutt ikke oppdatert. Bydelen vår har etter det som står der ikke tildelt en eneste plass!

Dermed skaper det mer irritasjon enn om det ikke hadde eksistert.

Vi har ringt rundt og snakket med forskjellige private barnehager og familiebarnehager. Men når det først er en ledig plass, er det gjerne 25 søkere til plassen også.

Er det noen som har noen tips om hva vi kan gjøre for å få oss en barnehageplass i et presset marked?

Er det noe vi kan si eller skrive i en søknad til en privat barnehage eller familiebarnehage som vil gjøre oss mer attraktive enn evt. andre søkere?

Hvor ofte kan man ringe en bestyrer uten å virke "masete og slitsom", men vise at man er interessert og engasjert?

Muligheten til at en av oss kan være hjemme fulltid, har vi desverre valgt bort. Vi har heller prioritert at lillegutten skal få vokse opp med hage og eget rom, i nærheten av alle besteforeldrene sine.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

lillegutt på 11 mnd trenger mamman sin, ikke eget rom og hage.

Skrevet

Synes innlegget ovenfor var dumt.... Ikke alle har råd eller mulighet til å være hjemme med barna mewr enn 1 år. Skjønner godt at valget faller på bedre åplass å hage, enne n liten hybel liksom... :)

Det at dere har besteforeldre som kan ha han 2 dager i uka er jo kjempebra. Jeg har ingen erfaring med å "pushe" på en barnehageplass.... Vet ikke om det er så mye man kan gjøre egentlig, annet enn å vente.

Noen bedrifter osv kjøper jo opp en del barnehageplasser som de tilbyr sine ansatte... Få seg jobb i en bedrift som gjør slik?? ikek så enkeltd et heller da... men om man er desperat nok liksom...

Eller så må dere finne en dagmamma da...

Håper det ordner seg.

Skrevet

Herregud for et idiotisk svar om "trenger mammaen sin".....

Her er tipset: søk på private barnehager (steiner, motessori, familiebhg ol) i gule sider. Lag en pen skriftlig presentasjon av barnet og dere. Reis så rundt til barnehagene og snakk direkte med dem og overlever presentasjonen.

Jeg vet om flere som har fått napp på denne måten.

Skrevet
Ikke alle har råd eller mulighet til å være hjemme med barna mewr enn 1 år. Skjønner godt at valget faller på bedre åplass å hage,

Velger man å få barn må man faktisk prioritere barna. Hvis man jobebr seg ihjel for at barnet skal ha eget rom og hage, finnes det andre muligheter å skaffe barnet det på. Å flytte ut av de mest urbane strøkene. Men problemet er at folk vilo ha i både pose og sekk, de vil både ha en fireroms midt på grunerløkka og samtidig kunen gi barnet det barnet trenger. dessverre fungerer det ikek slik, og det er barnet som lider pga denne prioriteringen. Dessuten er det enkelt å mistenke foreldrene for å ha et annet motiv for å jobbe så mye, penger kanskje?

Skrevet
Velger man å få barn må man faktisk prioritere barna. Hvis man jobebr seg ihjel for at barnet skal ha eget rom og hage, finnes det andre muligheter å skaffe barnet det på. Å flytte ut av de mest urbane strøkene. Men problemet er at folk vilo ha i både pose og sekk, de vil både ha en fireroms midt på grunerløkka og samtidig kunen gi barnet det barnet trenger. dessverre fungerer det ikek slik, og det er barnet som lider pga denne prioriteringen. Dessuten er det enkelt å mistenke foreldrene for å ha et annet motiv for å jobbe så mye, penger kanskje?

Det går vel an å prioritere barna selv om de går i barnehage?? Det er ikke enten-eller, skjønner du. Veldig mange prioriterer å la småbarna få korte dager og mye fri slik at de både kan beholde jobben og være mye sammen med barnet/barna.

De færreste jeg kjenner greier å få råd til å la den ene være hjemme. Da krever det feks at man bor i et arvet hus og at den som er hjemme bla ikke har studielån.....

Jeg synes ikke det er så galt å prioritere å få råd til et eget rom til barnet...... Men har stor tro på at alle fornuftige voksne greier å finne en balanse mellom jobb og barn. Med snille besteforeldre i nærheten blir det jo enda enklere og bedre for denne familien, som jeg ønsker lykke til.

Skrevet
Det er ikke enten-eller, skjønner du.

Slike belærende ord gjør at akkurat DER sluttet jeg å lese innlegget ditt :-) Hadde du noe å komme med, henstilles du til å skrive et nytt innlegg, uten nedlatende toner.

Lykke til!

Skrevet

Jeg håper ikke denne diskusjonen sklir helt ut.

Hun spør om barnehageplass, og ikke om hvorvidt hun bør være hjemme. :sur: Gjest: Start egen diskusjon hvis det irriterrer deg så.

Jeg har ikke fått barn ennå, men jeg kan tenke meg at jeg vil komme i samme problemstilling. Det er så lange køer her i Oslo.

Jeg vurderer å skaffe en dagmamma i venteperioden til barnehage. Men jeg vet egentlig ikke hvor lett det er å få tak i en bra dagmamma som vi kan stole på.

Jeg leste på Oslo kommune sine sider at i hvertfall i vår bydel vil fra 01.01.2008 være arsenittet som teller. Altså det vil ikke lenger gå på tilfeldig loddtrekning, men de det vil gå etter datoen for innsendt søknad. Så jeg håper at hvis vi søker tildig nok, så får vi plass fra den dagen vi ønsker.

Men jeg har hørt at det hjelper å smiske i private barnehager. KOmme med nybakte boller, og besøke de innimellom med barnet så de blir kjent med den. Men jeg vil tro at det er mange som gjør slikt allerede.

Skrevet

Eneste tips må være å si at dere klarer dere med 3 dagers plass, men tar både fire og fem dagers dersom dere får det. På den måten kan det være lettere å komme inn dersom bhg har en spesifikk plass-størrelse de har tilgengelig.

Skrevet
Slike belærende ord gjør at akkurat DER sluttet jeg å lese innlegget ditt :-) Hadde du noe å komme med, henstilles du til å skrive et nytt innlegg, uten nedlatende toner.

Lykke til!

Så fint å få lære av deg hvordan akkurat det gjøres da :erter:

Skrevet

Kjenner noen som endte opp med å melde seg opp i fag på uio for å få plass i studentbarnehage. Det året ble hektisk. Full jobb, og eksamen i tillegg!!!

Skrevet

Finn ut om det skal åpne noenbarnehager i bydelen din og søk på de fra oppstartsdato, da er det mange plasser der. Og sørg for at den barnehagen som åpner står øverst på listen din.

tingeling

Skrevet
Finn ut om det skal åpne noenbarnehager i bydelen din og søk på de fra oppstartsdato, da er det mange plasser der. Og sørg for at den barnehagen som åpner står øverst på listen din.

tingeling

Hjelper det at den står øverst på listen altså?

Jeg trodde ikke prioriteringen hadde noe å si. :flau:

Vi søker kun 100% plasser. Dette med bestemødre er en høyst midlertidig løsning.

Har søkt på alt som åpner i løpet av året, både familiebarnehager og offentlige.

Har også ringt rundt til alle barnehager i området, bortsett fra de offentlige, som ikke får prioritere selv.

Har vært på besøk med lillegutt der vi har fått muligheten til det, og skrevet fine søknader med masse bilder, så de skal huske hvem ungen er.

Vi har søkeransenitet fra januar, så når det kommer utpå nyåret stiller vi jo strekere. Desverre åpner det seg sjelden plasser før til hovedopptaket igjen, og da får man jo ikke plass før i august.

Til gjest:

Hvis du hadde lest hele innlegget mitt, hadde du lest at både jeg og mannen vil prioritere gutten vår selv om han går i barnehage. Men vi ønsker altså at han skal få muligheten til å vokse opp i nærheten av besteforeldrene sine, slik at han får et nært forhold til dem. Det gjør at vi desverre ikke har råd til å miste en full inntekt.

At en ettåring trenger mammaen sin hele dagen, hver dag, tror jeg ingenting på. Han trenger tryggheten på at begge foreldrene hans er der for han, og tar seg tid til han, men han har ikke vondt av å være i barnehage noen timer hver dag.

Takk for alle tips så langt.

Tar fortsatt imot tips om hva man skriver i en slik søknad.

Skrevet

Vi fikk også avslag, men ringte tilslutt rett til kommunen og spurte om det var noen ledige plasser. Da ble jeg satt videre til de som styrer med familiebarnehager, og der var det to ledige plasser, så da begynner jenta vår der snart.

Familiebarnehage er jo ikke det vi drømte om, men det er bedre enn ikke noe. Prøver heller å søke oss over på noe annet i august. Jeg hadde lyst til å gå hjemme lenger, men merker at hun trenger å være sammen med andre barn og oppleve noe annet enn bare meg. Hun er sjelden mer enn en meter unna meg og blir mer og mer mammadalt. Tror begge skal ha godt av at hun begynner i barnehage nå... :)

Så mitt tips er da å ringe rett til kommunen å spørre, ikke direkte til barnehagene. Er jo verdt et forsøk!

Skrevet

Om det har noe å si hvor på listen den står, kommer ann på regelverket for den enkelte (private) barnehagen. Be om å få vedtektene på de du vil søke på (kan da muligens skjalte ut noen som ikke er aktuelle fordi de har visse krav, ingen vits i å øke der man garantert ikke får).

Skrevet

Vi fikk heller ikke barnehageplass, men så ordnet det seg ved at mannen min fikk sin arbeidsgiver til å leie en bedriftsplass for oss. Det vil selvfølgelig merkes neste gang han har lønnsforhandlinger...

Det er flere barnehager i Oslo som har slike plasser. De kan leies på årlig basis. Bedriften betaler 70000 (eller noe sånt) for plassen (småbarnsplass, det er billigere om barnet er eldre), og vi som foreldre betaler det det normalt koster å ha et barn i barnehage.

Vet ikke om dette er aktuelt for dere, men det var ihvertfall sånn vi løste problemet :)

Skrevet
Vi fikk også avslag, men ringte tilslutt rett til kommunen og spurte om det var noen ledige plasser. Da ble jeg satt videre til de som styrer med familiebarnehager, og der var det to ledige plasser, så da begynner jenta vår der snart.

Familiebarnehage er jo ikke det vi drømte om, men det er bedre enn ikke noe. Prøver heller å søke oss over på noe annet i august. Jeg hadde lyst til å gå hjemme lenger, men merker at hun trenger å være sammen med andre barn og oppleve noe annet enn bare meg. Hun er sjelden mer enn en meter unna meg og blir mer og mer mammadalt. Tror begge skal ha godt av at hun begynner i barnehage nå... :)

Så mitt tips er da å ringe rett til kommunen å spørre, ikke direkte til barnehagene. Er jo verdt et forsøk!

Takk for tips, det virker desverre ikke her. De ansvarlige i bydelen vet ingenting, og sier bare at man får ringe rundt selv.

De vet ikke engang om hvilke regler som gjelder...

Skrevet

I vår kommune får de kommunale familiebarnehagene prioritere hvem de vil ta inn selv. Vi fikk plass ved å gjøre fremstøt mot en slik og er storfornøyd! Vi endret da prioriteringen på søknaden vår - ja, klart det har noe å si. Her har det det i hvert fall.

Etterhvert skal vi flytte over i "storbarnehage" noe som også helt sikkert blir bra, men jeg synes ikke man skal nedvurdere familiebarnehagene. I hvert fall er vår kommunal, vi har makspris, garantert barnehageplass i kommunen selv om den skulle stenge og barnehagen er sammen med andre flere ganger i uken, så barna får virkelig være sammen med andre også.

Gjør fremstøt mot de du ser på formiddagen med store firebarnstriller/vogner - de er sikkert familiebarnehage eller dagmamma og om ikke de har plass så vet de kanskje om noen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...