Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes Norge og Europa meget vel kunne klart seg uten slik bråk fra muslimer. Er det noen som kan forklare meg hvorfor det ikke er grunn til å frykte en balkanisering av Norge og Europa som følge av den muslimske masseinnvandringen?

Mens verden igjen brygger opp til religionskriger roper hippiene på mer av det samme. Mer toleranse. Mer innvandring. En direkte hoderystende naivisme. I artikkelen In God’s name skriver The Economist, en av verdens mest anerkjente tidsskrifter, at religion kommer til å spille en stor rolle i dette århundrets politikk.

Et lite sitat fra artikkelen avslører også noe meget interessant om Europas blinde forhold til de demografiske konsekvensene av den innvandringspolitikken som føres. Det som er en offentlig hemmelighet i Europa, nemlig at innvandringspolitikken medfører at muslimene blir i flertall i Europa innen få tiår, er nærmest allmennkunnskap i USA.

"And although European liberals sneer about American theocracy, American conservatives claim that secular, childless Europe is turning into Eurabia."

Er det noen som kan forklare meg hvorfor det er en god ide å forvandle Europa til Eurabia?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har aldri strupeskåret et dyr selv, men jeg forholder meg altså til det jeg har blitt fortalt av de jeg kjenner som har avlivet dyr på forskjellige måter. Ved strupeskjæring er hjertet og hjernen i utgangspunktet uskadd og dyret som er strupeskåret må i prinsippet blø i hjel. Siden hjernen er uskadd vil den ha god tid på seg til å registrere smerte og blodtilførselen dit stopper ikke umiddelbart fordi hjertet fortsetter å slå. Er dyret bedøvet først, reduserer det i alle tilfeller lidelsen.

Ja, jeg skal innrømme at dette høres plausibelt ut. Jeg tror ikke loven er slik den er i Norge i dag uten grunn.

Skrevet (endret)
Ja, jeg skal innrømme at dette høres plausibelt ut. Jeg tror ikke loven er slik den er i Norge i dag uten grunn.

At loven er slik den er har i utgangspunktet lite med dyrevelferd å gjøre. Man begynte å bruke forskjellige former for bedøvelse for å gjøre jobben enklere og sikrere for slakteren.

Endret av Leo
Skrevet

Dette gjelder jøder like mye som muslimer og ikke bare muslimer.

Og nei, alle mener ikke dette.

Dette er jeg i mot. Folk må gjerne ha den religionen de vil, bare den ikke skader dyr og mennesker.

Skrevet
Jeg kjenner et par - tre stykker som fra tid til annen har vært nødt til å avlive større dyr ved å skjære over strupen og de sier at det er det absolutt verste de gjør siden dyret åpenbart lider. (Avliving har skjedd ved strupeskjæring for å unngå en enda mer langsom og smertefull død f.eks. etter trafikkulykker). Hjertet slutter ikke å slå og hjernen tømmes ikke umiddelbart for blod, slik at dyret gjerne kan være i live i en stund etter at strupen er skåret over. (Akkurat hvor lenge vet jeg ikke, men jeg vil tro at det føles lenger enn det egentlig er for alle parter...).

Isåfall er det all mulig grunn til å anmode Europas jøder om å enten forholde seg til loven som den er, eller gå over på en streng vegetarisk diett.

Gjest Frysepulver
Skrevet

Nå vet jeg ikke noe om dette, men kan det være så vondt da? Hvis man legger et pent snitt over halspulsåren kan jo ikke det være så vondt? Å skjære seg er jo ofte ikke vondt i seg selv, og det å blø sakte i hjel ser jeg ikke på som den verste måten å dø på?

Eller... Jeg blødde inni kroppen og det var jo jævlig vondt... Det var aorta - vet ikke om det er noen forskjell på inni og utenpå kroppen jeg?

Skrevet

Jeg vet ikke, jeg, men er det noen her inne som kjenner noen som har fått et skikkelig dypt kutt, la oss si en god tomme eller kanskje halvannen, og som kunne fortelle hvor vondt det var?

De eneste kutta jeg har hatt, var kirurgiske, og under narkose, men det finnes f.eks mange selvskadere der ute, som sikkert kan kaste lys over saken? Hvor ille er det å bli knivskåret med en god skarp kniv?

Skrevet
Isåfall er det all mulig grunn til å anmode Europas jøder om å enten forholde seg til loven som den er, eller gå over på en streng vegetarisk diett.

Så vidt jeg vet praktiserer de færreste jøder reglene for hva som er kosher. Jeg vil tro det rett og slett blir for komplisert å forholde seg til...

Jeg kan vel også forestille meg måter som er verre å dø på enn å bli strupeskåret, men det aller minst plagsomme må uansett være å bli avlivet mens man likevel er bedøvet.

Gjest ANTIKOSHER
Skrevet

Ett søk etter kosher på youtube ga meg noen av de mest forjævlige videoene jeg noengang har sett..

Noen av dem krever at du er over 18år før du får se. Dette er sterke scener !

Skrevet
Jeg kan vel også forestille meg måter som er verre å dø på enn å bli strupeskåret, men det aller minst plagsomme må uansett være å bli avlivet mens man likevel er bedøvet.

Nettopp, det var min tanke også.

Å påføre dyrene minst mulig unødvendig smerte må være målet- og jeg synes ikke at gammeldagse religiøse skikker rettferdiggjør det å tillate slakting uten bedøvelse.

Skrevet
Ett søk etter kosher på youtube ga meg noen av de mest forjævlige videoene jeg noengang har sett..

Noen av dem krever at du er over 18år før du får se. Dette er sterke scener !

Grotesk, er det eneste jeg kan komme på, som beskriver dette. Dette kan vi ikke godta her. Disse dyrene lever jo for pokker lenge etter at de er strupeskåret. Med full bevissthet. Noen av dem reiser seg og går omkring! En ku gikk bort i et hjørne av slakterommet og stod der i flere minutter.

Hvis det blir opprettet et kosherslakteri her i landet, så stiller jeg når det skal rives. Samme dag som det åpner. Send meg en PM, i så fall.

Skrevet

Vel, jeg antar at det er en god grunn til at de jeg vet om som har utført det misliker det så sterkt og at man faktisk innførte en lov som tilsa at dyr måtte bedøves før slaktingen av hensyn til omgivelsene....

Det er også viktig å huske på at slakting som har foregått på den måten som blir vist i noen av disse videoene resulterer i at kjøttet i realiteten ikke er verken kosher eller halal fordi reglene om hvordan slik slaktig skal foregå ikke blir fulgt.

Skrevet

Videoene viser iallfall med all tydelighet at dyr som drepes på denne måten, lever unødig lenge, og med mye smerte og redsel. Pluss at de utsettes for mye uverdig og brutal håndtering før selve kuttet påføres. Nei, dette var særdeles ille. Jeg får bare si at jeg reagerer ikke på hverken blod eller avkappa hoder i noen av disse filmene, bare på at dyrene fikk en så langtrukken død. Jeg ville trodd at de ble bevisstløse ganske fort, men en ku som reiser seg og går, er ikke bevisstløs. Og de står der og rauter og dør langsomt mens blodet renner, nei fy pokker. Stakkars dyr.

Gjest tullfrid
Skrevet

Vanlig slaktemetode av griser på norske slakterier: grisene sendes på "samlebånd" gjennom et kammer hvor de gasses med helt vanlig CO2 slik at de besvimer (dette er "bedøvelsen" dere snakker om). Etter noen sekunder kommer de i halvsvime ut på andre siden, heises raskt opp etter bakbeina, og slakterne kutter strupen med et raskt snitt. Blodet tappes raskt ut.

Dette vet jeg, fordi jeg har jobbet der...

Det er antakelig en smule smertefullt å få strupen skåret over, men i alle tilfelle er grisen temmelig bevisstløs, og når blodet flommer ut går det heller ikke mange sekundene før blodtrykket er så lavt at grisen blir enda mer bevisstløs, og den dør rimelig kjapt.

Før jeg hadde sett det "live", syntes jeg det hørtes brutalt ut, men etter å ha sett det, har jeg endret litt oppfatning. Jeg synes metoden er effektiv, og jeg har ikke inntrykk av at dyret lider. Det verste er tiden FØR grisene sendes inn i kammeret. Da er det høyt stress- pg angstnivå blant grisene...

Skrevet
Vanlig slaktemetode av griser på norske slakterier: grisene sendes på "samlebånd" gjennom et kammer hvor de gasses med helt vanlig CO2 slik at de besvimer (dette er "bedøvelsen" dere snakker om).

Den vanlige metoden på storfe er boltepistol, ikke gass. (Griser blir vel ikke til koshermat, uansett slaktemetode.. ? ;) )

Metoden man bruker til gris har mangler, og blir jevnlig kritisert av vetrinærmyndighetene. Å avlive med gass er ikke noen ufeilbar metode, da grisene ofte ikke blir nok bedøvet. Dette har vel ofte sammenheng med for kort opphold i kammeret, og/eller stress hos grisene.

Gjest tullfrid
Skrevet
Den vanlige metoden på storfe er boltepistol, ikke gass.

Har heller aldri påstått at det brukes gass på storfe. Jeg snakket om slakting av gris, og gris er ikke storfe.

Å avlive med gass er ikke noen ufeilbar metode, da grisene ofte ikke blir nok bedøvet.

...og man avliver ikke med gass, man avliver med strupekutting... gassen gjør bare at grisene besvimer.

Skrevet
Har heller aldri påstått at det brukes gass på storfe. Jeg snakket om slakting av gris, og gris er ikke storfe.

Jeg så hva du skrev, men det var påfallende at du trekker inn grisen, når resten av tråden handlet om slakting etter halal eller kosher metoder, og grisen aldri har vært aktuell til slik mat. Resten av tråden handlet dermed ikke om bedøvning med gass, men om andre bedøvelsesmetoder! (Eller mangel på disse)

...og man avliver ikke med gass, man avliver med strupekutting... gassen gjør bare at grisene besvimer.

En blemme av meg der, beklager..

Skrevet
Jeg så hva du skrev, men det var påfallende at du trekker inn grisen, når resten av tråden handlet om slakting etter halal eller kosher metoder, og grisen aldri har vært aktuell til slik mat. Resten av tråden handlet dermed ikke om bedøvning med gass, men om andre bedøvelsesmetoder! (Eller mangel på disse)

En blemme av meg der, beklager..

Tullfrid mener kanskje at man ikke bør rase over kosher-slakting når vi iflg henne har praksiser som ligger litt for nære kosher praksis med at dyret ikke alltid drepes kjapt og smertefritt. Da spiller det ikke så stor rolle hva slags dyr det er snakk om.

Men det er uansett ikke noe argument for å tillate enda verre praksiser. Det tror jeg ikke at hun mente heller. Som jeg sa, skal man gjøre noe med reglene for slakting, så burde man stramme dem inn, ikke løse dem opp. Og fokuset bør ikke være hensyn til minoriteters religion, men på dyrevelferden. I den grad vi kan bruke det ordet når vi tross alt snakker om slakting.

Skrevet

Noe så grusomt! :sjokkert:

Jeg er glad jeg er vegetarianer...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...