viren Skrevet 19. november 2007 #1 Skrevet 19. november 2007 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=185988 Fra artikkelen: "Nye EU-regler kan føre til at det nesten 90 år gamle norske forbudet mot slakting av dyr uten bedøvelse blir opphevet. Det er hensynet til muslimer og jøder, og religiøse ritualer i forbindelse med slaktingen, som gjør at EU nå vurderer en ny forordning, som også kan få konsekvenser i Norge." Hva mener dere om dette? Nå mener jo jeg at Norge burde melde seg ut av EØS samarbeidet, men det blir litt på siden: Mener man altså at dersom noen bruker menneskeofringer må man tillate dette, fordi det skal være religionsfrihet? Selvfølgelig er det å sette det hele voldsomt på spissen, men her man man jo vurdere rettigheter som står mot hverandre. I dette tilfellet mener jeg ærlig talt at da får de som ikke kan/vil spise kjøtt fra dyr som ble bedøvd holde seg til grønnsaker.
Tabris Skrevet 19. november 2007 #2 Skrevet 19. november 2007 Jeg synes det er horribelt. Jeg er absolutt for religionsfrihet og at folk skal få utøve sine religion - men når den går ut over dyrs (eller menneskers) lidelse, da mener jeg grensen må settes. Jeg kan forstå problematikken med at dyrevernsloven og menneskerettighetene kan stå mot hverandre, men jeg synes absolutt ikke at dyrene skal måtte vike (det gjør de jo alt for mye allerede). Er enig i at hvis man har en religion hvor man ikke kan spise kjøtt som er slaktet under bedøvelse, og man bor i et land hvor dette ikke er lov, så får man bli vegetarianer.
Mann 42 Skrevet 19. november 2007 #4 Skrevet 19. november 2007 I flg artikkelen forholder muslimene seg til den loven vi allerede har, og aksepterer det som innen rammene av halal at dyret er bedøvd når det slaktes, mens jødene ikke aksepterer bedøving. Jeg skulle like å se hva slags argumenter de har for ikke å akseptere dette, og hva som skiller de jødiske kravene til korrekt rituell slakting fra de muslimske. Kan noen si nom om hva forskjellen for dyret blir? Det dør vel også ganske raskt når strupen skjæres over og det ikke kommer blod til hjernen. Er det vesentlig mer bestialsk enn f.eks slaktemaske? Andre påvirkninger som gjør at blodstrømmen opphører, fører så vidt jeg vet til nesten omgående bevisstløshet.
Tabris Skrevet 19. november 2007 #5 Skrevet 19. november 2007 Slik jeg har forstått det, så er det en mer langsom og pinefull død for dyret å blø ihjel når det er ved full bevissthet. (For ikke å snakke om smerten ved å få strupen skåret over og å leve noen minutter i den tilstanden). Under halal-slakting i Norge slår man dyret i hodet først slik at det svimer av, og vil derfor ikke merke noe av selve slaktingen. For jødisk kosher-slakting skal strupen skjæres over uten at man slår dyret i svime først. Det har vel såvidt jeg vet også vært skikken i muslimske land, men muslimer har som tidligere nevnt godtatt at dyret bedøves først. At jøder ikke godtar tror jeg rett og slett er fordi det ikke samsvarer med Guds bud, slik det er satt ned i Moselovene. Men dette er bare min forståelse av saken, jeg kan ta feil.
Mann 42 Skrevet 19. november 2007 #6 Skrevet 19. november 2007 Slik jeg har forstått det, så er det en mer langsom og pinefull død for dyret å blø ihjel når det er ved full bevissthet. (For ikke å snakke om smerten ved å få strupen skåret over og å leve noen minutter i den tilstanden). Er det noen som vet noe om dette, da? Jeg kan ikke se for meg at noe dyr kan være bevisst i flere minutter med overskåret strupe og uten blodtilførsel til hjernen. For ordens skyld, jeg synes heller ikke at slakting uten bedøvelse bør tillates, men det kunne være interessant å vite hva slags argumenter som føres til felts for det. Hvis det bare er hensynet til jødenes ritualer, og det ikke kan argumenteres for at en endring av praksis med henvisning til f.eks at dyret blir bevisttløst så kjapt at det ikke gjør noen forskjell, så synes jeg vi burde beholde loven som den er, og nedlegge veto mot en evt endring.
Gjest s.n Skrevet 19. november 2007 #7 Skrevet 19. november 2007 Enig med Tabris og Pax over. Personlig blir jeg uvel av slike nyheter, og jeg skjønner ikke i min villeste fantasi hvorfor så få er vegetarianere... Synes slakting både med og uten bedøvelse er fælt, men fikk likevel brødskiva i halsen i morges da jeg hørte nyhetene om at Norge kan måtte gå bort fra nåverende regler om bedøvelse...
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2007 #8 Skrevet 19. november 2007 Dette er bare den spede begynnelse på hvordan islam vil vinne innpass i Europa. At også jøder vil oppheve forbudet, gjør det hele mer spiselig for de skeptiske og vanskeligere å argumentere mot. Snart er det forbud mot kvinnediskriminering som oppheves. Og det driter jeg egentlig i. Som man reder ligger man. Det er på tide at de naive ser konsekvensene av å være tolerant mot de intolerante.
Tabris Skrevet 19. november 2007 #9 Skrevet 19. november 2007 Dette er bare den spede begynnelse på hvordan islam vil vinne innpass i Europa. At også jøder vil oppheve forbudet, gjør det hele mer spiselig for de skeptiske og vanskeligere å argumentere mot. Snart er det forbud mot kvinnediskriminering som oppheves. Og det driter jeg egentlig i. Som man reder ligger man. Det er på tide at de naive ser konsekvensene av å være tolerant mot de intolerante. Muslimene i Norge godtar bedøvelse før slakting, jødene ikke. Slutt å spre antiislampropaganda der det ikke hører hjemme.
Leo Skrevet 19. november 2007 #10 Skrevet 19. november 2007 Er det noen som vet noe om dette, da? Jeg kan ikke se for meg at noe dyr kan være bevisst i flere minutter med overskåret strupe og uten blodtilførsel til hjernen. Jeg kjenner et par - tre stykker som fra tid til annen har vært nødt til å avlive større dyr ved å skjære over strupen og de sier at det er det absolutt verste de gjør siden dyret åpenbart lider. (Avliving har skjedd ved strupeskjæring for å unngå en enda mer langsom og smertefull død f.eks. etter trafikkulykker). Hjertet slutter ikke å slå og hjernen tømmes ikke umiddelbart for blod, slik at dyret gjerne kan være i live i en stund etter at strupen er skåret over. (Akkurat hvor lenge vet jeg ikke, men jeg vil tro at det føles lenger enn det egentlig er for alle parter...).
Leo Skrevet 19. november 2007 #11 Skrevet 19. november 2007 Dette er bare den spede begynnelse på hvordan islam vil vinne innpass i Europa. At også jøder vil oppheve forbudet, gjør det hele mer spiselig for de skeptiske og vanskeligere å argumentere mot. Så muslimene og jødene samarbeider? Artig konspirasjonsteori... Spesielt siden islam aksepterer at dyret bedøves så lenge hjertet fortsetter å slå og at halalslakting, slik den foregår i Norge, ikke skiller seg vesentlig fra den måten all annen slakting foregår på.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2007 #12 Skrevet 19. november 2007 Muslimene i Norge godtar bedøvelse før slakting, jødene ikke. Slutt å spre antiislampropaganda der det ikke hører hjemme. Og du tror at en snau million jøder i det jødekritiske EU har hatt like stor innflytelse som 15-20 millioner muslimer i EU og 70 millioner i Tyrkia? Dumskapen lenge leve!
Gjest Eir Skrevet 19. november 2007 #13 Skrevet 19. november 2007 Jeg har ingen problemer med dette, så lenge det blir utført av profesjonelle slaktere. Dette går så fort at det ikke er noe verre enn å bli skutt eller slått i svime først. At dyret/kroppen er i livet har ingen betydning så lenge hjernen har koblet ut, noe som skjer veldig raskt.
Gjest Badiane Skrevet 19. november 2007 #14 Skrevet 19. november 2007 Jeg er enig med de fleste av de som har skrevet i denne tråden. Jeg synes ikke at man skal lempe på en lov som antakelig ikke er streng nok som den er, på grunn av religiøse skikker og overbevisninger (eller av andre grunner for den saks skyld).
Tabris Skrevet 19. november 2007 #15 Skrevet 19. november 2007 Hm, jeg ser at det Leo og Eir skriver her er ganske motstridende. Er det mer smertefullt for dyr å få strupen skåret over uten bedøvelse eller ikke? Vanskelig å ta stilling til når jeg ikke vet sikkert, men i mitt hode så virker det absolutt mer smertefullt - om ikke annet, så selve strupekuttingen og smerten den medfører.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2007 #16 Skrevet 19. november 2007 Så muslimene og jødene samarbeider? Selvfølgelig "samarbeider" de om slike enkeltting. På nøyaktig samme måte som ekstreme kristne og muslimer "samarbeider" om begrense ytringsfriheten.
Leo Skrevet 19. november 2007 #17 Skrevet 19. november 2007 Hm, jeg ser at det Leo og Eir skriver her er ganske motstridende. Er det mer smertefullt for dyr å få strupen skåret over uten bedøvelse eller ikke? Vanskelig å ta stilling til når jeg ikke vet sikkert, men i mitt hode så virker det absolutt mer smertefullt - om ikke annet, så selve strupekuttingen og smerten den medfører. Jeg har aldri strupeskåret et dyr selv, men jeg forholder meg altså til det jeg har blitt fortalt av de jeg kjenner som har avlivet dyr på forskjellige måter. Ved strupeskjæring er hjertet og hjernen i utgangspunktet uskadd og dyret som er strupeskåret må i prinsippet blø i hjel. Siden hjernen er uskadd vil den ha god tid på seg til å registrere smerte og blodtilførselen dit stopper ikke umiddelbart fordi hjertet fortsetter å slå. Er dyret bedøvet først, reduserer det i alle tilfeller lidelsen.
Gjest nimbus Skrevet 19. november 2007 #18 Skrevet 19. november 2007 Dette er vel en glimrende anledning for Norge til på bruke veto-retten vår for første gang... Jeg vet ikke hva som er verst av å bli slått i hjel eller å blø i hjel, men det burde bli strengere regler for slakting, ikke slakkere! Enig med de andre her som mener at hvis man ike kan spise kjøtt som er avlivet mest mulig humant får man heller være vegeterianer. Religionsfrihet burde bare gjelde dersom man følger kardemommebyloven.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2007 #19 Skrevet 19. november 2007 Målet må være å unngå unødig lidelse: "I løpet av det siste århundret har de fleste land innført krav om at slaktedyr skal bedøves før avliving. Begrunnelsen er at dyr føler frykt og smerte omtrent som mennesker og skal spares for unødig lidelse, sier spesialveterinær i Animalia, Fagsenteret for kjøtt, Elisiv Tolo til Nationen." "Det er hensynet til muslimer og jøder, og religiøse ritualer i forbindelse med slaktingen, som gjør at EU nå vurderer en ny forordning, som også kan få konsekvenser i Norge." Dette er av hensyn til både jøder og muslimer.
Gjest Gjest_Laura_* Skrevet 19. november 2007 #20 Skrevet 19. november 2007 Jeg tenker at en grunn for dette lovforslaget er å få denne slaktingen inn i ordete forhold, for nå foregår det slik slakting i det skjulte under urenslige forhold.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå