Gå til innhold

Penger til leirskole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren vår skal på leirskole om to år, og vi har begynt å samle inn penger via salg av kakebokser osv. Nå har vi fått beskjed om at pengene vi får inn på salget skal settes inn på en privat konto, som eies av en av mødrene i klassen.

Er ikke dette en litt uryddig måte å oppbevare pengene på? De skal stå der i nesten to år, og det kommer etter hvert til å dreie seg om en del tusen.

Sist vi samlet inn til leirskole ble det opprettet en egen konto for formålet, og den ble administrert av den kontoransatte på skolen.

Jeg ville i hvert fall ikke påtatt meg ansvar for så mye penger privat. Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skolen har ikke lov til å ta betalt for leirskole, derfor kan ikke de administrere en slik konto.

Hvis det er foreldrene som er ansvarlige for å samle inn penger er det foreldrene som må ta ansvar for disse. Det er sikkert mulig å få merket kontoen, og kanskje også sette en sperre på, slik at man må være to personer for å ta ut penger. Da skulle dere være sikret mot misbruk. Jeg går ut fra at det er det du frykter selv om du ikke skriver det i rene ord?

Skrevet
Skolen har ikke lov til å ta betalt for leirskole, derfor kan ikke de administrere en slik konto.

Hvis det er foreldrene som er ansvarlige for å samle inn penger er det foreldrene som må ta ansvar for disse. Det er sikkert mulig å få merket kontoen, og kanskje også sette en sperre på, slik at man må være to personer for å ta ut penger. Da skulle dere være sikret mot misbruk. Jeg går ut fra at det er det du frykter selv om du ikke skriver det i rene ord?

Jeg har ingen grunn til å frykte at hun vil misbruke tilgangen på denne kontoen, men man kan jo heller ikke utelukke at sånt kan skje. For etpar år siden ble det gjort underslag fra en konto hvor inntektene fra 17. mai-feiringen på skolen vår sto, det var en mor som hadde forsynt seg av pengene. Jeg synes på en måte at det er litt dumt å utsette folk for muligheten.

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Det må da være mulighet for å si at du sparer selv? Det hadde jeg gjort. Ingen kan vel forlange at du skal spare på kontoen til denne privatpersonen.

Skrevet

T akontakt med banke. Det er fullt mulig å opprette en konto der to er disponenter, og begge må signere ved uttak.

Skjønner godt at du er skeptisk --- både mot underslag, og ikke minst - hva skjer dersom personen skulle dø før ungene reiser på tur? Da blir beløpet låst frem til et eventuelt arveoppgjør er ordnet... Kanskje litt dramatisk å visualisere det så sterkt, men likevel...

Gjest nextlife
Skrevet

Da vi skulle opprettte en slik konto fikk vi beskjed om at konto måtte opprettes på 1-2 personer, ikke på klasse 5a. Det ble derfor opprettet på en av mødrene i klassen, med 2 personer til med disposisjonsrett. På første foreldremøte på høsten blir det hvert år lagt frem status for kontoen, og den aktuelle moren har alltid med seg alle kontoutskrifter og bilag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...